Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Inga billiga Blu-ray spelare - varför

Startat av TBT_STR_QR, 3 februari 2018 kl. 09:33:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lilla My

Citat från: Elios skrivet 23 april 2023 kl. 02:07:25Tycker faktiskt att det är väldigt synd att nu förtiden att det ska vara billigt med DVD filmer snarare än dyrare Bluray filmer.
Varför så mycket extra bara för bättre kvalitet!?
Eh är det jag som är dum och inte förstår vad du menar?

Är väl jättelogiskt att bättre kvalité (och oftast mer bonusmaterial) gör att det blir dyrare? Medan äldre DVD-skivor med oftast sämre kvalité är billigare.

Äldre = Billigare
Sämre kvalité = Billigare
Nyare = Dyrare
Bättre kvalité = Dyrare

Väldigt logisk uträkning ;D

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet 23 april 2023 kl. 02:07:25Tycker faktiskt att det är väldigt synd att nu förtiden att det ska vara billigt med DVD filmer snarare än dyrare Bluray filmer.
Varför så mycket extra bara för bättre kvalitet!?
Sen har ju de flesta det på sitt Ps4/Ps5 eller Xbox eller vad man nu har. Det är ju också dyrt men då får man ju även lite mer utav det lilla extra som många vill ha med alla spel mm osv.
Att säga att man betalar extra för bättre kvalitet stämmer ju inte riktigt då Bluray är en helt annan produkt.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 april 2023 kl. 18:59:16Att säga att man betalar extra för bättre kvalitet stämmer ju inte riktigt då Bluray är en helt annan produkt.
Som dessutom är dyrare att tillverka, då Blu-Ray kräver mer avancerad tillverkningsprocess som har en högre kostnad. Det var ju delvis därför det inledningsvis var "krig" mellan Blu-Ray och HD-DVD, då HD-DVD hade den stora fördelen att den var billigare att tillverka och inte kostade mer än ungefär lika mycket som DVD.

Citat från: Elios skrivet 23 april 2023 kl. 02:07:25Tycker faktiskt att det är väldigt synd att nu förtiden att det ska vara billigt med DVD filmer snarare än dyrare Bluray filmer.
Varför så mycket extra bara för bättre kvalitet!?
Fast nog tycker jag ändå att det förhållandevis ofta går att hitta Blu-Ray-filmer till ett hyfsat pris. Visst är de inledningsvis dyra (runt 169 - 189 kr brukar väl vara standard när en film är nysläppt), men efter några månader brukar Blu-Ray-filmer ofta gå ner i pris tillräckligt för att bli intressant. Så om man inte nödvändigtvis behöver köpa en film när den är ny brukar ganska mycket gå att få tag i för hundralappen eller under när de funnits ute i handeln i några månader eller ett halvår.

Det hjälper förstås inte om man ska köpa filmer till julklapp eller födelsedagspresent till någon, då man liksom inte gärna kan vänta på att priserna går ner, men är det bara för egen del är det väl inte så ofta som man känner att man absolut måste köpa en film samma månad som den släpps...

Men i dessa tider, när nu det mesta blivit så pass dyrt och inte minst biobiljetter gått upp i pris påtagligt, så kan man väl i och för sig med all rätt ifrågasätta om verkligen 179 kr är så mycket pengar för en Blu-Ray-film...? De har ju trots allt inte gått upp nämnvärt med inflationen, trots att mycket annat blivit dyrare, och två biobiljetter blir ju mycket dyrare än 179 kr...
(Nu är det väl för all del en något haltande jämförelse, men på bio kostar ju biobiljetter lika mycket även i de minsta salongerna; och har man en stor platt-TV hemma och surroundanläggning för ljudet blir det inte nödvändigtvis stor skillnad på upplevelsen)

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 april 2023 kl. 18:59:16Att säga att man betalar extra för bättre kvalitet stämmer ju inte riktigt då Bluray är en helt annan produkt.
Menar att Bluray har bättre kvalitet än DVD. 

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 april 2023 kl. 20:21:40Fast nog tycker jag ändå att det förhållandevis ofta går att hitta Blu-Ray-filmer till ett hyfsat pris. Visst är de inledningsvis dyra (runt 169 - 189 kr brukar väl vara standard när en film är nysläppt), men efter några månader brukar Blu-Ray-filmer ofta gå ner i pris tillräckligt för att bli intressant. Så om man inte nödvändigtvis behöver köpa en film när den är ny brukar ganska mycket gå att få tag i för hundralappen eller under när de funnits ute i handeln i några månader eller ett halvår.

Det hjälper förstås inte om man ska köpa filmer till julklapp eller födelsedagspresent till någon, då man liksom inte gärna kan vänta på att priserna går ner, men är det bara för egen del är det väl inte så ofta som man känner att man absolut måste köpa en film samma månad som den släpps...

Men i dessa tider, när nu det mesta blivit så pass dyrt och inte minst biobiljetter gått upp i pris påtagligt, så kan man väl i och för sig med all rätt ifrågasätta om verkligen 179 kr är så mycket pengar för en Blu-Ray-film...? De har ju trots allt inte gått upp nämnvärt med inflationen, trots att mycket annat blivit dyrare, och två biobiljetter blir ju mycket dyrare än 179 kr...
(Nu är det väl för all del en något haltande jämförelse, men på bio kostar ju biobiljetter lika mycket även i de minsta salongerna; och har man en stor platt-TV hemma och surroundanläggning för ljudet blir det inte nödvändigtvis stor skillnad på upplevelsen)
Nu köper jag ju heller inte så jätte många filmer nuförtiden då det mesta streamas ju i allt vanlig ordning.  ::)

Elios

Citat från: Lilla My skrivet 23 april 2023 kl. 18:38:51Eh är det jag som är dum och inte förstår vad du menar?

Är väl jättelogiskt att bättre kvalité (och oftast mer bonusmaterial) gör att det blir dyrare? Medan äldre DVD-skivor med oftast sämre kvalité är billigare.

Äldre = Billigare
Sämre kvalité = Billigare
Nyare = Dyrare
Bättre kvalité = Dyrare

Väldigt logisk uträkning ;D
Jag menar att det känns som på tok för mycket dyrare. Inte att det ska vara lika billigt utan varför ibland har jag sett dem kostat 100 kr mer nästan. Sen ser ju vissa inte någon skillnad.
Jag kan göra men hur mycket dyrare hade du tyckt låter rimligt att betala!? ^^