Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Önska creditlistor

Startat av TonyTonka, 15 februari 2009 kl. 16:06:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 januari 2024 kl. 00:37:23När det gäller Scanbox nuförtiden är det väl ett rimligt antagande att dubben gått via Supersonic CPH. Scanbox äger ju trots allt det dubbningsföretaget, varför de lär tjäna pengar på att anlita dem...
Inte mej i emot  ;D

Jaf var ändå inte särskilt nöjd med många av dubbningar KM gjord för Scanbox  :D

Det känns som ett bättre alternativ 😉
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 11 januari 2024 kl. 09:27:47Inte mej i emot  ;D

Jaf var ändå inte särskilt nöjd med många av dubbningar KM gjord för Scanbox  :D

Det känns som ett bättre alternativ 😉
Jag tycker att de allra flesta av KM Studios dubbningar de senaste 15 åren har varit riktigt bra och välgjorda, oavsett kund.

Men däremot är det ju välkommet med Köpenhamnsbaserade dubbningar igen, framförallt då det innebär att skådespelare från Skåne får vara med igen; istället för enbart Stockholmsbaserade skådespelare som varit fallet med i stort sett alla svenska dubbningar de senaste 20 åren.

I en perfekt värld borde det även finnas dubbningsstudior i fler svenska städer än bara Stockholm, för att få en större bredd på skådespelarna och låta duktiga skådespelare från andra orter få en chans; för det förekommer ju knappt alls idag - vid de största biofilmerna finns det kanske ibland utrymme för kunden att betala resa till Stockholm för skådespelare från annan ort, men knappast annars. Tidigare har det ju åtminstone funnits ett par studior i Göteborg, men de är ju nedlagda numera; och mig veterligen har det aldrig funnits dubbningsstudior i andra städer än Stockholm, Karlskoga och Göteborg.
(Det här betyder givetvis inte att det är något fel på skådespelare från Stockholm, men en större bredd och mångfald skulle alla vinna på)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 januari 2024 kl. 09:44:47Jag tycker att de allra flesta av KM Studios dubbningar de senaste 15 åren har varit riktigt bra och välgjorda, oavsett kund.

Men däremot är det ju välkommet med Köpenhamnsbaserade dubbningar igen, framförallt då det innebär att skådespelare från Skåne får vara med igen; istället för enbart Stockholmsbaserade skådespelare som varit fallet med i stort sett alla svenska dubbningar de senaste 20 åren.

I en perfekt värld borde det även finnas dubbningsstudior i fler svenska städer än bara Stockholm, för att få en större bredd på skådespelarna och låta duktiga skådespelare från andra orter få en chans; för det förekommer ju knappt alls idag - vid de största biofilmerna finns det kanske ibland utrymme för kunden att betala resa till Stockholm för skådespelare från annan ort, men knappast annars. Tidigare har det ju åtminstone funnits ett par studior i Göteborg, men de är ju nedlagda numera; och mig veterligen har det aldrig funnits dubbningsstudior i andra städer än Stockholm, Karlskoga och Göteborg.
(Det här betyder givetvis inte att det är något fel på skådespelare från Stockholm, men en större bredd och mångfald skulle alla vinna på)
Ursäkta att jag hoppar in i samtalet, men;

- har det funnits 2-4 dubbningsstudior i Göteborg? (då "ett par" alltid brukar menas med antingen 2, 3 eller 4 men absolut aldrig mer än 4) Om det är fler än 4 du menar så är "ett antal" ett betydligt bättre ordval

- jag tycker att även massvis av KM-dubbningar från förr överlag varit riktigt bra gjorda

- nu när Öresundsbron finns sedan många år tillbaka är det också betydligt lättare att ta sig från Malmö till Danmark, förr i tiden kom ju folk till Danmark med flygbåt, och 1999 invigdes Sun Studios Stockholms-filial, bron invigdes 2000 så tekniskt sett är det möjligt än idag för folk från Skåne att medverka

- om man anlitar folk som bor i Skåne, innebär det då alltså att t.ex. Malin Olsson, Alex Hermansson, Ida On, Dante Zia, Laura Ukaj, Farah Abadi, Amelie Nörgaard, Anders "Ankan" Johansson, Carro Hermansson (eller Persson som hon numera verkar heta när hon och Alex skilt sig sedan snart två år tillbaka), m.fl. kan medverka i ett antal dubbningar?

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 januari 2024 kl. 10:04:05- har det funnits 2-4 dubbningsstudior i Göteborg? (då "ett par" alltid brukar menas med antingen 2, 3 eller 4 men absolut aldrig mer än 4) Om det är fler än 4 du menar så är "ett antal" ett betydligt bättre ordval
Jag känner till två dubbningsstudior som funnits i Göteborg, även om jag i och för sig inte kan utesluta att det funnits någon till som gått mig förbi.

Dels har vi ju gamla klassiska Gothenburg Sound Studios, som drevs av Urmas Plunt och som gjorde många dubbningar förr i tiden (främst 1980-talet och första halvan av 1990-talet). Framförallt många VHS-filmer dubbades av dem, och även om kvaliteten varierade en del så höll de överlag en hyfsad klass. De dubbade bland annat Snobben och det mesta annat som GMV Media/Juno Media distribuerade. Företaget finns kvar än idag, men har inte längre någon studio och kan således inte spela in någonting.

Och dels har vi gamla Eskimo Avenue, som senare köptes upp av BTI Studios och bytte namn till BTI Studios. De har dubbat en del under 2000-talet, men lades ned i samband med att Iyuno köpte upp SDI Media för några år sedan. De hade tidigare ganska dåligt rykte i branschen, då Eskimo Avenue länge vägrade att teckna kollektivavtal med Teaterförbundet, men ändrade sig tids nog.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 januari 2024 kl. 10:04:05- om man anlitar folk som bor i Skåne, innebär det då alltså att t.ex. Malin Olsson, Alex Hermansson, Ida On, Dante Zia, Laura Ukaj, Farah Abadi, Amelie Nörgaard, Anders "Ankan" Johansson, Carro Hermansson (eller Persson som hon numera verkar heta när hon och Alex skilt sig sedan snart två år tillbaka), m.fl. kan medverka i ett antal dubbningar?
Om de själva skulle vilja och rollbesättarna tänker tanken på att anlita dem, så absolut.

Nu vet jag inte hur kollektivavtalen ser ut för företag i Danmark, då det förstås medför samma villkor som för danska skådespelare och inte nödvändigtvis samma löner som för dubbare i Sverige - men de har ju liknande fackförbund även i Danmark, så förmodligen är inte villkoren eller lönerna alltför olika från svenska.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 januari 2024 kl. 09:44:47Men däremot är det ju välkommet med Köpenhamnsbaserade dubbningar igen, framförallt då det innebär att skådespelare från Skåne får vara med igen; istället för enbart Stockholmsbaserade skådespelare som varit fallet med i stort sett alla svenska dubbningar de senaste 20 åren.

Jag håller helt med .
Jag tycker det är jätte kul att det finns Köpenhamnsbaserade dubbningar igen :D :D

Själv tycker jag att dubbningen av Nötknäpparen och den magiska flöjten håller måttet.

Även vissa på forumet tycker dubbningen är riktigt dålig  ::) :-\
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

gstone

Jag önskar credits till Disney Channel serien Jessie.

Serien har credits på Disney Plus,
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 11 januari 2024 kl. 21:29:23Jag önskar credits till Disney Channel serien Jessie.

Serien har credits på Disney Plus,
Jag har faktiskt precis fått tag i kompletta credits till Jessie (och då menar jag verkligen kompletta...!), så det kommer vid nästa uppdatering. :)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 januari 2024 kl. 22:39:16Jag har faktiskt precis fått tag i kompletta credits till Jessie (och då menar jag verkligen kompletta...!), så det kommer vid nästa uppdatering. :)
Underbart :D
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 januari 2024 kl. 22:39:16Jag har faktiskt precis fått tag i kompletta credits till Jessie (och då menar jag verkligen kompletta...!), så det kommer vid nästa uppdatering. :)
Tack så jättemycket 😁🥳😍🙏❗️
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

gstone

Du kanske kan lägga ut credits till Djungelgänget: Långfilmen ?

Dom finnis ju här ;)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Djungelg%C3%A4nget:_L%C3%A5ngfilmen
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 13 januari 2024 kl. 16:21:36Du kanske kan lägga ut credits till Djungelgänget: Långfilmen ?

Dom finnis ju här ;)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Djungelg%C3%A4nget:_L%C3%A5ngfilmen
Det har jag ju redan - det är ju från Dubbningshemsidan som Wikipedias uppgifter är tagna... ;)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 januari 2024 kl. 18:22:19Det har jag ju redan - det är ju från Dubbningshemsidan som Wikipedias uppgifter är tagna... ;)
Så fall är google dåligt.
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

gstone

Kan du få credits till  Greta Gris Biofest och Smurfarna har fest ?
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Sabelöga

Citat från: gstone skrivet 13 januari 2024 kl. 18:27:29Så fall är google dåligt.
Vad menar du? Google hämtar ju Dubbningshemsidans uppgifter från Wikipedia. Originalkällan är Dubbningshemsidan.
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 13 januari 2024 kl. 18:29:35Kan du få credits till Greta Gris Biofest och Smurfarna har fest ?
Jag måste medge att de filmerna helt gått mig förbi; jag har inte ens hört talats om dem... :-[ När, var och hur släpps dem, och av vilka distributörer?