Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Oliver och gänget

Startat av Elios, 4 augusti 2009 kl. 22:45:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 juni 2023 kl. 15:18:24Den brukar dyka upp någon gång då och då, så det förvånar mig inte - jag har själv sett originaldubben på Tradera runt 3 - 4 gånger genom åren. Dock gick ju den här auktionen för 1700 kr, vilket i mina ögon är ett kraftigt överpris. För en så här pass sällsynt film får man nog tyvärr vara beredd att betala ett överpris, men någonstans går ändå gränsen för vad som kan vara rimligt, och 1700 kr är i mina ögon för mycket pengar... :(
Det var ändå väldigt ovanligt att få se filmen med originaldubb till salu på Tradera. Det är första gången den sågs. Om du tror 1700Kr är för mycket så var det nån tidigare som försökte sälja den för runt 8000Kr. Hur som helst, vem den säljaren var så är 1700Kr bättre än 8000Kr. Men som du sa så är det bara 1 film, den är ju ändå sällsynt och ju flera år som går ju mer sällsynta äldre DVD utgåvor blir. Det var ett tag som Familjen Flinta Säsong 2 med mediadubb var till salu på Tradera.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 28 september 2023 kl. 13:16:35Vill någon köpa orginal dubbningen kan man göra det här !
https://www.tradera.com/item/302153/609627996/dvd-walt-disney-klassiker-27-oliver-ganget-originaldubb-med-tommy-nilsson


Men det blir inte biligt ;D
Jag skulle inte rekommendera att du lägger ner nästan 600 kr på en DVD film men du gör som du vill.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 september 2023 kl. 14:17:07Jag skulle inte rekommendera att du lägger ner nästan 600 kr på en DVD film men du gör som du vill.
När det gäller så här sällsynta och sedan länge utgångna DVD-filmer får man nog tyvärr räkna med överpriser - men jag tycker ärligt talat också att 600 kr är för mycket pengar; i synnerhet i dessa tider med höjda matpriser och annat när de flesta hushåll inte direkt badar i pengar...

Men var och en gör förstås som de själva vill, utifrån hur mycket pengar de har till övers och hur mycket de tycker att en sådan sällsynt DVD är värd.


Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 september 2023 kl. 14:29:39När det gäller så här sällsynta och sedan länge utgångna DVD-filmer får man nog tyvärr räkna med överpriser - men jag tycker ärligt talat också att 600 kr är för mycket pengar; i synnerhet i dessa tider med höjda matpriser och annat när de flesta hushåll inte direkt badar i pengar...

Men var och en gör förstås som de själva vill, utifrån hur mycket pengar de har till övers och hur mycket de tycker att en sådan sällsynt DVD är värd.
Jag tycker också att 600 kronor är i mesta laget för den här skivan. Men det är ändå inget extremt ockerpris. Men 599 kronor är utropspriset, inget "köp nu-pris". Så det kan stiga innan auktionen avslutas om det är mer än en som är riktigt angelägna om att få den, och är beredda att slåss om den.

Fotot med bilden på matrisnumret visar tydligt att det den här gången måste vara den äkta varan. Annars är det flera som har försökt sälja omdubbningen dyrt på Tradera och påstått att det var originaldubbningen. Möjligen har de handlat i god tro, eller så har de kanske försökt dra en rövare.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 september 2023 kl. 14:17:07Jag skulle inte rekommendera att du lägger ner nästan 600 kr på en DVD film men du gör som du vill.

Jag har inga planer som helst på aatt göra det heller ;D ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 september 2023 kl. 14:29:39När det gäller så här sällsynta och sedan länge utgångna DVD-filmer får man nog tyvärr räkna med överpriser - men jag tycker ärligt talat också att 600 kr är för mycket pengar; i synnerhet i dessa tider med höjda matpriser och annat när de flesta hushåll inte direkt badar i pengar...

Men var och en gör förstås som de själva vill, utifrån hur mycket pengar de har till övers och hur mycket de tycker att en sådan sällsynt DVD är värd.
Jag tänker inte köpa den.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 september 2023 kl. 14:29:39När det gäller så här sällsynta och sedan länge utgångna DVD-filmer får man nog tyvärr räkna med överpriser - men jag tycker ärligt talat också att 600 kr är för mycket pengar; i synnerhet i dessa tider med höjda matpriser och annat när de flesta hushåll inte direkt badar i pengar...
Det borde vara kriminellt med för höga matpriser>:( >:(

Jag tycker synd om alla stackar som inte har råd :'( :'( :'( :'(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 28 september 2023 kl. 17:05:20Jag tycker också att 600 kronor är i mesta laget för den här skivan. Men det är ändå inget extremt ockerpris. Men 599 kronor är utropspriset, inget "köp nu-pris". Så det kan stiga innan auktionen avslutas om det är mer än en som är riktigt angelägna om att få den, och är beredda att slåss om den.
Precis. 600 kr är inget extremt ockerpris, och jag har sett värre, så det hade jag möjligen kunnat acceptera om det hade varit "köp nu" för det priset. Men vid en auktion finns ju risken att det kan stiga till astronomiska summor - det har tyvärr hänt förut... :(

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 september 2023 kl. 23:03:54Precis. 600 kr är inget extremt ockerpris, och jag har sett värre, så det hade jag möjligen kunnat acceptera om det hade varit "köp nu" för det priset. Men vid en auktion finns ju risken att det kan stiga till astronomiska summor - det har tyvärr hänt förut... :(
Frågan är dock hur sällsynta den DVD utgåvan är Daniel, som du skrev i den andra tråden så blir äldre DVD utgåvor av serier och filmer extremt sällsynt ju flera år som går förbi och den här DVD utgåvan är från 2002? Hur mer sällsynt kan en DVD utgåva vara från 2002 beroende på vilken film eller serie det är? Samma sak med Snobben samlingen från Scanbox, Familjen Flinta säsong 2, Justice League Once and Future och Justice League New Heroes. Det är exemplar på äldre sällsynta DVD utgåvor. Dom och Oliver & Gänget blir allt svårare att få tag på.

MOA

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 29 september 2023 kl. 14:55:28Frågan är dock hur sällsynta den DVD utgåvan är Daniel, som du skrev i den andra tråden så blir äldre DVD utgåvor av serier och filmer extremt sällsynt ju flera år som går förbi och den här DVD utgåvan är från 2002? Hur mer sällsynt kan en DVD utgåva vara från 2002 beroende på vilken film eller serie det är? Samma sak med Snobben samlingen från Scanbox, Familjen Flinta säsong 2, Justice League Once and Future och Justice League New Heroes. Det är exemplar på äldre sällsynta DVD utgåvor. Dom och Oliver & Gänget blir allt svårare att få tag på.
Med originaldubben antar jag

Anders M Olsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 29 september 2023 kl. 14:55:28Frågan är dock hur sällsynta den DVD utgåvan är Daniel, som du skrev i den andra tråden så blir äldre DVD utgåvor av serier och filmer extremt sällsynt ju flera år som går förbi och den här DVD utgåvan är från 2002? Hur mer sällsynt kan en DVD utgåva vara från 2002 beroende på vilken film eller serie det är? Samma sak med Snobben samlingen från Scanbox, Familjen Flinta säsong 2, Justice League Once and Future och Justice League New Heroes. Det är exemplar på äldre sällsynta DVD utgåvor. Dom och Oliver & Gänget blir allt svårare att få tag på.
Just när det gäller Oliver & gänget är det inte alls så att 2002 års utgåva generellt är sällsynt. Det gäller bara vissa exemplar av skivan, de allra första som kom ut och såldes under de första veckorna. Dessa har nämligen av misstag fått originaldubbningen. När Disney upptäckte misstaget drogs upplagan relativt snabbt in och ersattes av korrigerade exemplar med omdubbningen.

Det är inget som skiljer på omslagen eller skivornas etiketter. De enda sätten att veta säkert vilken version det är, är att antingen titta på matrisnumret som är tryckt inne vid skivans nav, eller lyssna på ljudspåret. Förmodligen skiljer även datum om man läser av filsystemet i en dator.

Scoobydoofan1

Citat från: Anders M Olsson skrivet 29 september 2023 kl. 23:54:06Just när det gäller Oliver & gänget är det inte alls så att 2002 års utgåva generellt är sällsynt. Det gäller bara vissa exemplar av skivan, de allra första som kom ut och såldes under de första veckorna. Dessa har nämligen av misstag fått originaldubbningen. När Disney upptäckte misstaget drogs upplagan relativt snabbt in och ersattes av korrigerade exemplar med omdubbningen.

Det är inget som skiljer på omslagen eller skivornas etiketter. De enda sätten att veta säkert vilken version det är, är att antingen titta på matrisnumret som är tryckt inne vid skivans nav, eller lyssna på ljudspåret. Förmodligen skiljer även datum om man läser av filsystemet i en dator.
Det förklarar den delen men som situationen är blir inte äldre DVD utgåvor mer sällsynt ju mer tid som går? Dom är inte längre i print så inga nya exemplar blir utgivna längre? Inte bara det men med tanken på att streaming tar över så kommer nog säkert fysisk media upp upphävas på lång sikt och det enda sättet att ha tillgång till media är genom streaming, och med tanken på rättighetsproblem och fel dubbning på vissa serier, (Snobben) och med tanken på att HBO Max inte har gjort vissa serier tillgängliga (Familjen Flinta, Justice League, Justice League Unlimited) osv, så är det nog bäst att köpa det som är tillgänglig på fysisk media i sin personliga samling. Det går inte att anlita sig till streamingtjänsterna.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 29 september 2023 kl. 23:54:06Det är inget som skiljer på omslagen eller skivornas etiketter. De enda sätten att veta säkert vilken version det är, är att antingen titta på matrisnumret som är tryckt inne vid skivans nav, eller lyssna på ljudspåret. Förmodligen skiljer även datum om man läser av filsystemet i en dator.
Det är just det som är det stora kruxet - oftast när man hittar åt exemplar av 2002 års utgåva av Oliver & gänget har man inget sätt att kunna veta om det är den första upplagan eller den "korrigerade" upplagan. På annonser på exempelvis Tradera nämns oftast ingenting, och även om det nämns kan man inte alltid lita på det som skrivs; åtminstone om det inte finns med foton på själva skivan vid navet.

Även när man hittar åt filmen på second hand-affärer är det, åtminstone här i Skellefteå, vanligt förekommande att de har plomberat eller tejpat för fodralet så att man inte ska kunna öppna det och titta på matrisnumret på skivan... :(

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 30 september 2023 kl. 00:27:59Det förklarar den delen men som situationen är blir inte äldre DVD utgåvor mer sällsynt ju mer tid som går? Dom är inte längre i print så inga nya exemplar blir utgivna längre?
Ja, självklart blir äldre DVD-utgåvor mer ovanliga ju längre tiden går, då det förstås inte tillkommer fler exemplar. Men det är ju ett svårlösligt problem...

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 30 september 2023 kl. 00:27:59så är det nog bäst att köpa det som är tillgänglig på fysisk media i sin personliga samling. Det går inte att anlita sig till streamingtjänsterna.
Nej, som alla redan konstaterat kan man aldrig sia om vad som händer i framtiden med utbud på streamingtjänster, och inga licensavtal i världen varar för evigt.

Streamingtjänster är utmärkt som komplement till fysiska medier, men inte som substitut. Men tyvärr är det ju oerhört mycket som aldrig släppts på DVD eller Blu-Ray, och på grund av exklusivavtal, rättigheter, konkurser eller bristande intresse kommer mycket med största sannolikhet heller aldrig att släppas. Och även det som faktiskt släpps försvåras av det faktum att ganska många hushåll nuförtiden inte ens äger en DVD- eller Blu-Ray-spelare...

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 september 2023 kl. 09:59:05Det är just det som är det stora kruxet - oftast när man hittar åt exemplar av 2002 års utgåva av Oliver & gänget har man inget sätt att kunna veta om det är den första upplagan eller den "korrigerade" upplagan. På annonser på exempelvis Tradera nämns oftast ingenting, och även om det nämns kan man inte alltid lita på det som skrivs; åtminstone om det inte finns med foton på själva skivan vid navet.

Även när man hittar åt filmen på second hand-affärer är det, åtminstone här i Skellefteå, vanligt förekommande att de har plomberat eller tejpat för fodralet så att man inte ska kunna öppna det och titta på matrisnumret på skivan... :(
Ja, självklart blir äldre DVD-utgåvor mer ovanliga ju längre tiden går, då det förstås inte tillkommer fler exemplar. Men det är ju ett svårlösligt problem...
Nej, som alla redan konstaterat kan man aldrig sia om vad som händer i framtiden med utbud på streamingtjänster, och inga licensavtal i världen varar för evigt.

Streamingtjänster är utmärkt som komplement till fysiska medier, men inte som substitut. Men tyvärr är det ju oerhört mycket som aldrig släppts på DVD eller Blu-Ray, och på grund av exklusivavtal, rättigheter, konkurser eller bristande intresse kommer mycket med största sannolikhet heller aldrig att släppas. Och även det som faktiskt släpps försvåras av det faktum att ganska många hushåll nuförtiden inte ens äger en DVD- eller Blu-Ray-spelare...
Förstår den delen, menade bara när det gäller det som finns utgiven på DVD och Blu-Ray. Det var trist att höra när det gäller tejp på DVD fodralen så att man inte kan kolla up det om det är originaldubbningen av Oliver & Gänget.