Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Gnälltråden

Startat av Erika, 28 april 2020 kl. 14:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Lilla My skrivet 29 januari 2024 kl. 18:55:01Enligt mig är Wish värre. Chicken Little är i alla fall en film med minnesvärda (om än jobbiga) karaktärer och en handling som leder någon vart.

Ser hellre Chicken Little på repeat än att behöva se Wish igen.
Isåfall är vi totalt olika, då Lilla Kycklingen för mig inte alls är minnesvärd på något sätt, utan är bara en enda stor röra, och känns enormt barnslig, ingen Disney-känsla alls (särskilt med tanke på att den kommer från Disney-huvudstudion av alla företag), och hela filmen känns oerhört daterad och sticker ut enormt mycket bland Disney-huvudstudions övriga storfilmer som ett enormt ansikt-sår i filmkatalog och det säger något... (dessutom var Disney inte heller vana vid datoranimation när filmen gjordes), Disney är ju kända för att producera minnesvärda, tidslösa och familjevänliga filmer som fungerar för alla åldrar när det gäller alltifrån karaktärer, handling, animation, sånger, osv., och Lilla Kycklingen känns helt klart alldeles för barnslig och alldeles för daterad för att kännas som en Disney-film överhuvudtaget. (även systerstudion Pixars svagaste film Bilar 2 håller betydligt högre kvalitet i jämförelse)

För mig är Önskan en film som har allt, den har både bra och minnesvärda sånger, karaktärer, handling, animation, osv. och är en sevärd film och där får man iallafall sann Disney-känsla, den har även en del mörka scener.

Däremot kan jag definitivt säga att jag hellre tar Chicken Little och The Wild alla dagar i veckan än The Emoji Movie och i synnerhet Pinocchio 2022... (fast egentligen är det inte rättvist med tanke på att jag fortfarande inte sett de två sistnämnda filmerna, men jag har inte hört vidare gott om dem, har sett recensioner av båda filmerna och även läst att båda mottagits av Razzy Awards, den sistnämnda känns dessutom alldeles för barnslig t.o.m. för målgruppen)

Lilla My

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 januari 2024 kl. 19:10:08För mig är Önskan en film som har allt, den har både bra och minnesvärda sånger, karaktärer, handling, animation, osv. och är en sevärd film och där får man iallafall sann Disney-känsla, den har även en del mörka scener.
Hahahahaha nej. Agree to disagree.

Steffan Rudvall

Citat från: Lilla My skrivet 29 januari 2024 kl. 19:14:01Hahahahaha nej. Agree to disagree.
Agree to disagree är bra, men att påtrycka att någon har fel gång på gång i olika trådar är inte det. Istället kan man förklara sin synvinkel utan att skriva "Hahahahaha"

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 januari 2024 kl. 19:25:48Agree to disagree är bra, men att påtrycka att någon har fel gång på gång i olika trådar är inte det. Istället kan man förklara sin synvinkel utan att skriva "Hahahahaha"
Exaktemente.

Lilla My

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 januari 2024 kl. 19:25:48Agree to disagree är bra, men att påtrycka att någon har fel gång på gång i olika trådar är inte det. Istället kan man förklara sin synvinkel utan att skriva "Hahahahaha"
Jag har redan förklarat min synvinkel gång på gång på gång. Känner inte riktigt för att dränka varje tråd på forumet om jag varje gång ska förklara i detalj varför jag tycker Wish objektivt suger som film - speciellt som en Disney-film.

Mathilda Gustafsson

Jag vill gnälla på att filmbolagen verkar tro att folk är hur dumma som helst vem skulle betala över 200 kr för en digital köp film?

Lillefot

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 30 januari 2024 kl. 21:05:17Jag vill gnälla på att filmbolagen verkar tro att folk är hur dumma som helst vem skulle betala över 200 kr för en digital köp film?
Det instämmer jag med, att betala så mycket för en digital film utan att då ha det fysiska mediets fördelar (möjlighet att ge bort/sälja vidare, bättre bitrate och möjlighet att rippa innehållet med en dator) känns helt hutlöst.

Vill de pusha digitala filmer så är det i alla fall inte rätt väg att gå.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Scoobydoofan1

Citat från: Lillefot skrivet 30 januari 2024 kl. 21:17:26Det instämmer jag med, att betala så mycket för en digital film utan att då ha det fysiska mediets fördelar (möjlighet att ge bort/sälja vidare, bättre bitrate och möjlighet att rippa innehållet med en dator) känns helt hutlöst.

Men är inte det många som har gett upp på fysisk media? Vem i dagens samhälle köper fysisk förutom dom som samlar på serier och filmer som dom vill ha i sin personlig samling?

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet 30 januari 2024 kl. 21:17:26Det instämmer jag med, att betala så mycket för en digital film utan att då ha det fysiska mediets fördelar (möjlighet att ge bort/sälja vidare, bättre bitrate och möjlighet att rippa innehållet med en dator) känns helt hutlöst.

Ja, jag håller med. De allra flesta digitala köpfilmer kostar ju max 159 kr, men även det tycker jag är för dyrt för digitala köpfilmer med de begränsningar det medför. Det kan man kanske leva med om det är en film som verkligen inte släpps på något annat sätt, men inte om det finns något alternativ.

Ska digitala köpfilmer bli den succé som filmbolagen hoppas på, så är det verkligen ett måste att de lägger ner DRM-skydden och erbjuder öppna filer som man kan ladda ner och göra vad man vill med. Osynliga vattenstämplar, för att kunna spåra filer om de hamnar i orätta händer, är helt okej; men inte DRM-skydd som medför begränsningar. Både musikindustrin och bokförlagen (för ljudböcker och e-böcker) har ju lärt sig av det här, och har nuförtiden inga kopieringsskydd/DRM-skydd på sina digitala produkter; så förr eller senare måste även filmbolagen ta steget in i 2000-talet och tillåta digitala köpfilmer utan DRM-skydd.

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 31 januari 2024 kl. 02:20:00Men är inte det många som har gett upp på fysisk media? Vem i dagens samhälle köper fysisk förutom dom som samlar på serier och filmer som dom vill ha i sin personlig samling?
Ja, det är absolut en hel del som slutat med fysiska media - jag känner i stort sett ingen i min bekantskapskrets som fortfarande köper filmer fysiskt.

Å andra sidan tror jag dock inte det är alltför vanligt att folk köper filmer digitalt heller; jag känner ingen i min bekantskapskrets som köper digitala köpfilmer. Man kan ju alltid hoppas att det beror på begränsningarna/DRM-skydden, men ärligt talat tror jag nog en större förklaring är att gemene man ännu inte är van vid att köpa något utan att få någon fysisk vara. Bland de yngre generationerna kan det nog börja förändras, där ganska många köper datorspel via Steam, men bland de lite äldre tror jag nog de flesta inte är vana vid att betala för abstrakta varor utan vill ha något fysiskt när de köper; oavsett vad det handlar om.

Digitala hyrfilmer däremot känner jag flera som hyr (bland normala priser på max 59 kr), och det är mer förståeligt - det är helt enkelt så smidigt och praktiskt, så att fördelarna överväger nackdelarna.

Så summa summarum: Så länge digitala köpfilmer inte blir någon succé, så är hoppet inte ute för fysiska medier; och det tror jag inte att de blivit än. De flesta jag känner förlitar sig i dagsläget på streamingtjänster, men efter ovanligt stora förändringar i utbuden på sistone (bland annat i och med Viaplays ekonomiska problem) har nog många börjat inse att streamingtjänster inte är så statiska och pålitligt som de tidigare trott...

MOA

Den indonesiska rösten till Toad är den manliga versionen av Nina Gunke

Fred

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 31 januari 2024 kl. 02:20:00Men är inte det många som har gett upp på fysisk media? Vem i dagens samhälle köper fysisk förutom dom som samlar på serier och filmer som dom vill ha i sin personlig samling?
Jag gör det ibland. Har inte lust att samla på mig prenumerationer på strömningstjänster och vissa filmer finns inte på Amazon Prime. Så finns inte en film på varken Disney Plus, Netflix eller Prime så köper jag den fysiskt.

gstone

Daphne & Velma filmen kommer aldrig frpb kvarnvideo :(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 31 januari 2024 kl. 17:11:14Daphne & Velma filmen kommer aldrig frpb kvarnvideo :(
Kontakta dem! Kvarnvideo är ett respektabelt företag och är inga lurendrejare men du har gjort fel i att vänta sedan sommaren förra året!

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 31 januari 2024 kl. 18:12:26Kontakta dem! Kvarnvideo är ett respektabelt företag och är inga lurendrejare men du har gjort fel i att vänta sedan sommaren förra året!
Så du såg mitt inlägg i filmscens egen tråd :D ;)
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

gstone

Jag missnöjd med hur folk är idag >:(
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]