Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Gnälltråden

Startat av Erika, 28 april 2020 kl. 14:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Scoobydoofan1

Citat från: Fred skrivet 31 januari 2024 kl. 14:11:19Jag gör det ibland. Har inte lust att samla på mig prenumerationer på strömningstjänster och vissa filmer finns inte på Amazon Prime. Så finns inte en film på varken Disney Plus, Netflix eller Prime så köper jag den fysiskt.
Det är en lättnad att nån köper fysisk media.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 januari 2024 kl. 08:59:42Ja, jag håller med. De allra flesta digitala köpfilmer kostar ju max 159 kr, men även det tycker jag är för dyrt för digitala köpfilmer med de begränsningar det medför. Det kan man kanske leva med om det är en film som verkligen inte släpps på något annat sätt, men inte om det finns något alternativ.

Ska digitala köpfilmer bli den succé som filmbolagen hoppas på, så är det verkligen ett måste att de lägger ner DRM-skydden och erbjuder öppna filer som man kan ladda ner och göra vad man vill med. Osynliga vattenstämplar, för att kunna spåra filer om de hamnar i orätta händer, är helt okej; men inte DRM-skydd som medför begränsningar. Både musikindustrin och bokförlagen (för ljudböcker och e-böcker) har ju lärt sig av det här, och har nuförtiden inga kopieringsskydd/DRM-skydd på sina digitala produkter; så förr eller senare måste även filmbolagen ta steget in i 2000-talet och tillåta digitala köpfilmer utan DRM-skydd.
Ja, det är absolut en hel del som slutat med fysiska media - jag känner i stort sett ingen i min bekantskapskrets som fortfarande köper filmer fysiskt.

Å andra sidan tror jag dock inte det är alltför vanligt att folk köper filmer digitalt heller; jag känner ingen i min bekantskapskrets som köper digitala köpfilmer. Man kan ju alltid hoppas att det beror på begränsningarna/DRM-skydden, men ärligt talat tror jag nog en större förklaring är att gemene man ännu inte är van vid att köpa något utan att få någon fysisk vara. Bland de yngre generationerna kan det nog börja förändras, där ganska många köper datorspel via Steam, men bland de lite äldre tror jag nog de flesta inte är vana vid att betala för abstrakta varor utan vill ha något fysiskt när de köper; oavsett vad det handlar om.

Digitala hyrfilmer däremot känner jag flera som hyr (bland normala priser på max 59 kr), och det är mer förståeligt - det är helt enkelt så smidigt och praktiskt, så att fördelarna överväger nackdelarna.

Så summa summarum: Så länge digitala köpfilmer inte blir någon succé, så är hoppet inte ute för fysiska medier; och det tror jag inte att de blivit än. De flesta jag känner förlitar sig i dagsläget på streamingtjänster, men efter ovanligt stora förändringar i utbuden på sistone (bland annat i och med Viaplays ekonomiska problem) har nog många börjat inse att streamingtjänster inte är så statiska och pålitligt som de tidigare trott...
Tror du att när dom inser det så vänder dom sig från streamingtjänsterna och går tillbaka till fysisk media, inte bara det utan dom försöker göra det med dom yngre generationerna, att man ska köpa fysisk och inte digitalt eller? I Japan så föredrar många fortfarande DVD och Blu-Ray utgåvor av filmer och serier. Dom har inte vänt sig till digitala köp till en stor del.

KurageDHH

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 januari 2024 kl. 08:59:42Ja, jag håller med. De allra flesta digitala köpfilmer kostar ju max 159 kr, men även det tycker jag är för dyrt för digitala köpfilmer med de begränsningar det medför. Det kan man kanske leva med om det är en film som verkligen inte släpps på något annat sätt, men inte om det finns något alternativ.

Ska digitala köpfilmer bli den succé som filmbolagen hoppas på, så är det verkligen ett måste att de lägger ner DRM-skydden och erbjuder öppna filer som man kan ladda ner och göra vad man vill med. Osynliga vattenstämplar, för att kunna spåra filer om de hamnar i orätta händer, är helt okej; men inte DRM-skydd som medför begränsningar. Både musikindustrin och bokförlagen (för ljudböcker och e-böcker) har ju lärt sig av det här, och har nuförtiden inga kopieringsskydd/DRM-skydd på sina digitala produkter; så förr eller senare måste även filmbolagen ta steget in i 2000-talet och tillåta digitala köpfilmer utan DRM-skydd.
Ja, det är absolut en hel del som slutat med fysiska media - jag känner i stort sett ingen i min bekantskapskrets som fortfarande köper filmer fysiskt.

Å andra sidan tror jag dock inte det är alltför vanligt att folk köper filmer digitalt heller; jag känner ingen i min bekantskapskrets som köper digitala köpfilmer. Man kan ju alltid hoppas att det beror på begränsningarna/DRM-skydden, men ärligt talat tror jag nog en större förklaring är att gemene man ännu inte är van vid att köpa något utan att få någon fysisk vara. Bland de yngre generationerna kan det nog börja förändras, där ganska många köper datorspel via Steam, men bland de lite äldre tror jag nog de flesta inte är vana vid att betala för abstrakta varor utan vill ha något fysiskt när de köper; oavsett vad det handlar om.

Digitala hyrfilmer däremot känner jag flera som hyr (bland normala priser på max 59 kr), och det är mer förståeligt - det är helt enkelt så smidigt och praktiskt, så att fördelarna överväger nackdelarna.

Så summa summarum: Så länge digitala köpfilmer inte blir någon succé, så är hoppet inte ute för fysiska medier; och det tror jag inte att de blivit än. De flesta jag känner förlitar sig i dagsläget på streamingtjänster, men efter ovanligt stora förändringar i utbuden på sistone (bland annat i och med Viaplays ekonomiska problem) har nog många börjat inse att streamingtjänster inte är så statiska och pålitligt som de tidigare trott...
Från ett annat inlägg nämnde ju Anders M Olsson att alla filmer man köpt har man ju fortfarande tillgänglig till även om de är borttagna från itunes/Apple TV:
www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=11418.msg168987#msg168987

Jag undrar inte om det är bara bullsk*t om när en film plockats bort från digital köptjänst förlorar man även tillgång till filmen man köpt?
Jag tror faktiskt att man kan behålla filmerna man köpt fast de är borttagna från digitala köptjänster.

Eller har ni bevis på att även man kan förlora tillgång till filmen man köpt digitalt? (Förutom att Apple eller SF Anytime kan ju läggas ned eller gå i konkurs men det är fullständigt osannolikt att det skulle hända just nu eller nåt)
Har ni frågat nån om denne har köpt en film digitalt man har tillgång till men sen förlorar denne filmen när rättighetsavtal gått ut vid en viss tjänst?

gstone

Väldigt många roller skannas på credits till Orion och Mörkret :(

inga övriga röster heller :( :(

Väldigt dåligt organiserad dubb credits( för flera språk)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Ryska Mario påminner mig om Johan Hedenberg & Ryska Luigi påminner mig om Steve Kratz
Båda Alexander borde bytt roller!

gstone

Bristen på kändisar i vissa dubbningar är rent utsagt vidrig. :(
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  5 februari 2024 kl. 18:28:28Bristen på kändisar i vissa dubbningar är rent utsagt vidrig. :(
Men så vanligt är det väl ändå inte, så att det kan vara något stort problem...? Jag kan då max räkna till 5 - 6 dubbningar de senaste 40 åren som inte har en enda kändis, så det känns som ett försumbart problem...

Daniel Hofverberg

Citat från: KurageDHH skrivet  1 februari 2024 kl. 14:12:32Från ett annat inlägg nämnde ju Anders M Olsson att alla filmer man köpt har man ju fortfarande tillgänglig till även om de är borttagna från itunes/Apple TV:
www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=11418.msg168987#msg168987

Jag undrar inte om det är bara bullsk*t om när en film plockats bort från digital köptjänst förlorar man även tillgång till filmen man köpt?
Jag tror faktiskt att man kan behålla filmerna man köpt fast de är borttagna från digitala köptjänster.

Eller har ni bevis på att även man kan förlora tillgång till filmen man köpt digitalt? (Förutom att Apple eller SF Anytime kan ju läggas ned eller gå i konkurs men det är fullständigt osannolikt att det skulle hända just nu eller nåt)
Har ni frågat nån om denne har köpt en film digitalt man har tillgång till men sen förlorar denne filmen när rättighetsavtal gått ut vid en viss tjänst?
Ingen jag känner har någonsin köpt någon film digitalt, så jag har tyvärr ingen att fråga - och de fåtal filmer jag köpt på Viaplay och SF Anytime (huvudsakligen filmer jag fått via rabattkod från filmbolag i recensionssyfte, även om enstaka är sådana som jag själv köpt) finns fortfarande kvar i butiken, varför jag inte kan uttala mig med säkerhet.

Men jag har personligen svårt att tro att filmer på Viaplay och SF Anytime skulle finnas tillgängliga när licensavtalen har gått ut, i och med att deras tjänster bygger på streaming över nätet - i princip samma som med Netflix, Disney+, m.fl., bara med en annan betalningsmodell. Med Apple/iTunes är det en annan femma, eftersom man där kan ladda hem filmer (med DRM-skydd), så att det inte bara handlar om streaming.

Ska Viaplay och SF Anytime fortsätta tillhandahålla filmer till kunder som köpt dem, så innebär ju det att de måste behålla filmerna på sina servrar - och får de verkligen göra det om licensavtalen/kontrakten gått ut, så att de inte längre har kvar några rättigheter till filmerna...? Jag är ingen jurist, men åtminstone med mina lekmannaögon förefaller det osannolikt. Det borde rent logiskt sett inte vara annorlunda än filmer som försvunnit från exempelvis Netflix, som ju rimligtvis heller inte finns kvar på deras servrar när rättigheterna gått ut (jag menar: om en film försvunnit från Netflix kan jag ju inte fortsätta se den för evigt även om jag laddat hem filmen till min mobil via Netflix-appen).

Men säker kan jag som sagt inte vara, då ingen jag känner har köpt filmer digitalt.

Sen kan ju som sagt tjänster läggas ned eller gå i konkurs, och då är det ju garanterat kört. Visst, att Apple ska gå i konkurs i närtid förefaller högst osannolikt, men med Viaplay känns det inte alls lika säkert; då ju företaget har haft enorma ekonomiska problem en längre tid och kanske inte ens hade överlevt så här länge om inte franska Canal+ nu gått in som majoritetsägare. Att styrelsen och de nuvarande aktieägarna av Viaplay nu gått med på att avsäga sig allt inflytande över företaget, till förmån för de nya finansiärerna, är liksom inte ett gott tecken på ett sunt företag...

SF Anytime är såvitt jag vet inget självständigt företag, utan en integrerad del av SF Studios/Svensk Filmindustri. Därför kan man inte se hur det går ekonomiskt för tjänsten, men det är väl ett rimligt antagande att SF Studios kommer vilja att tjänsten bär sina egna kostnader - så att de skulle lägga ner tjänsten, om den nu skulle börja gå dåligt, känns inte svårköpt (det är ju inte någon enormt viktig del av SF Studios, så att de kommer se anledningar att pytsa in mer och mer pengar till ett "sjunkande skepp" om tjänsten skulle börja gå med förlust).

Så utan någon att fråga kan vi väl nöja oss med att konstatera att det är en chansning att köpa filmer digitalt, där man kan få behålla filmen hela livet eller förlora den nästa månad... Om man anser att det är en acceptabel risk är väl upp till var och en att ta ställning till, men själv hade jag aldrig köpt filmer digitalt så länge det finns något alternativ; utan bara vid filmer som inte har släppts fysiskt i Norden (eller utanför Norden med svenska ljudspår/textspår). Men det är som sagt bara min åsikt, och vill någon annan ta risken med att köpa filmer fysiskt är det upp till var och en. :)

gstone

Jag har ont i halsen  :(

pappa smittade mamma och mamma samittade mig 😅
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Will Siv

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 januari 2024 kl. 19:25:48Agree to disagree är bra, men att påtrycka att någon har fel gång på gång i olika trådar är inte det. Istället kan man förklara sin synvinkel utan att skriva "Hahahahaha"
Precis vad jag försökte säga till henne (fast om "Hajar som Hajar"......).
Citat från: Lilla My skrivet 29 januari 2024 kl. 20:09:08Jag har redan förklarat min synvinkel gång på gång på gång. Känner inte riktigt för att dränka varje tråd på forumet om jag varje gång ska förklara i detalj varför jag tycker Wish objektivt suger som film - speciellt som en Disney-film.
Finns inget "objektivt"
- what.

Scoobydoofan1

Citat från: Lilla My skrivet 29 januari 2024 kl. 20:09:08Jag har redan förklarat min synvinkel gång på gång på gång. Känner inte riktigt för att dränka varje tråd på forumet om jag varje gång ska förklara i detalj varför jag tycker Wish objektivt suger som film - speciellt som en Disney-film.
Förstår synpunkten när det gäller den filmen.

Daniel Hofverberg

Förutom då den lilla detaljen att det inte finns något objektivt när det gäller film - det enda man objektivt kan säga om filmer är vilken budget de haft, vilken utrustning som använts, hur lång tid de tagit att spela in, o.s.v.; men allting därutöver är en subjektiv bedömning och en fråga om tycke och smak.

Citat från: Will Siv skrivet  8 februari 2024 kl. 22:42:08Finns inget "objektivt"
Precis, man kan självklart tycka vad man vill, men det finns inget objektivt när det gäller en films kvalitéer (förutom då om man automatiskt sätter likhetstecken mellan budget och kvalitet, så att en dyr film automatiskt är en bra film, men det vore i mina ögon högst olämpligt att göra...).

gstone

Ingen Svara på vissa inlägg jag skriver 🙁

Fast dom är menade som frågor.
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 10 februari 2024 kl. 23:58:49Ingen Svara på vissa inlägg jag skriver 🙁

Fast dom är menade som frågor.
Om det är frågor är det ju risk att ingen har svaren och därför inte svarar.

gstone

[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]