Det finns två barnprogram som jag kommer ihåg från när jag var liten, men som jag inte har lyckats hitta på senare år... Kanske någon här minns dem? (Ingen av mina vänner verkar ha något minne av att de någonsin funnits...)
1) Otecknad svensk serie som handlade om en pojke som hjälper en isbjörn att rymma från ett zoo. Pojken träffar därefter på fler djur och får ett slags uppdrag. Minns inte vad det går ut på, men har för mig att det var en drake/dinosaurie/storsjöodjuret som ger det till honom. Sen minns jag absolut inget mer från den här serien, bara ett tillfälle som är inpräntat i min skalle där pojken har tröttnat på det hela och skriker "Nu skiter jag i er!" till de stackars djuren...
2) Fem, tiominuters långa fristående historier som alla handlade om hur en pappersdrake blir skadad och hur han ber ett barn att hjälpa honom att flyga igen. I varje avsnitt så får barnet en önskan i uppfyllelse som tack för hjälpen. Har för mig att detta utspelade sig i Afrika eller liknande... Programmet sändes nog under Björnes Magasin.
Den första serien förväntar jag nog mig inte att någon ska kunna hjälpa mig med... Fast det hade varit roligt om någon mer kanske åtminsotne kände igen den så att jag slipper känna mig så ensam på den punkten... ^^;
Den andra var jag bombsäker att jag skulle hitta på nätet, men tji fick jag! Finns tydligen en långfilm som handlar om en magisk pappersdrake, och den tar upp cirka 98 procent av alla träffar jag får... Synd, för det var ett väldigt sött barnprogram med vacker musik minns jag, och skulle gärna vilja se ett avsnitt igen. =(
Båda barnprogrammen sändes på bolibompa under 90-talet. Har eventuellt några fler detaljer om serierna om det skulle behövas.