Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Podcast om röstskådespelare

Startat av Christian Hedlund, 2 mars 2015 kl. 13:36:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AlexanderM

Bra avsnitt med Gunnar! Kul att både min fråga samt Erikas (det var ju jag som postade det norskdubbade TMNT avsnittet :P  ) kom med ;)


Ser fram emot nästa avsnitt, har tom börjat hoppas på att vi kan se få en andra säsong inom en nära framtid! :D Det måste ju finnas många fler röstskådisar där ute?
"Får jag gissa? Ni snubbar är tandfeèrna inte sant?

Nej det finns inte 4 tandfeèr idiot! Det där är de 7 dvärgarna!"

Bebop & Rocksteady, Teenage Mutant Hero Turtles ("Shredderville")

Igthorn

Hade gärna sett min barndomsidol Louise Raeder intervjuas, om möjligheten finns.

Christer

Citat från: jimstrom skrivet  6 november 2015 kl. 01:14:37
Ska jag dock säga något positivt om dubben, så är det att Gunnar är förmodligen den som är närmast Allan Oppenheimers originalröst som skeletor.


Hmm, va? Det är ju inte alls likt Oppenheimer. Gunnar har ju betydligt mörkare röst. Per Sandborgh är mycket mer lik, även om det är en annan serie.


Jag laddade förresten upp julspecialen i veckan, även om kvalitén inte är den bästa:
https://www.youtube.com/watch?v=VqYNWjJzm4U

jimstrom

I jämförelse med dom tre 80-tals dubbningarna, dvs Harry Goldstein, Ulf-Peder Johansson och Gunnar Ernblad, så är nog Gunnar den som är närmast Oppenheimers röst.

Jag håller dock med att Per Sandborghs röst i moderna He-man, är klart närmast Oppenheimers röst, men också väldigt nära Brian Dobsons röst.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Samlaren

Alltså en person som dock inte är Svensk men om du sponsras skulle du kunna försöka kontkata Mr Scooby Doo Frenk Walker

en riktig legendar världens främsta Voice Actor.

Alla Scooby Doo serier, de mesta scooby doo filmerna och några flina filmer och massa andra animerade serier.

Om det inte blir en säsong till så kanske det iaf kan bli ett special avsnitt :)

jimstrom

Jag har lyssnat ganska flitigt på Rob Paulsens podcast talking toons, och han har försökt få med Frank Welker som gäst i stort sett sen han startade, och han har ännu inte gästat podden. Så jag tror tyvärr att det kan bli svårt att få med honom, när han inte ens vill göra en podcast med en av sina kollegor.

Däremot tror jag att chansen är desto större att vår egna scooby-doo istället Steve Kratz.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Igthorn

Steve Kratz är mig veterligen inte den enda vår Scooby Doo, glömmer du inte Stefan Frelander?

jimstrom

Självklart glömmer jag inte Frelander, Ernblad eller någon annan som varit scooby-doo jag tog bara Kratz som ett exempel då han är relativt känd för dom flesta.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Anders

Har du möjligtvis kontakt med Staffan Hallerstam, Christian? Det hade faktiskt varit intressant att höra honom bli intervjuad och se hur han ser ut i dagsläget. En bildsökning på hans namn ger bara resultat av bilder från filmatiseringar där han medverkade under 1970-talet, såsom Bosse i Karlsson på taket och Marko i Pippi Långstrump på de sju haven. Det hade varit intressant att höra om han har sin typiska dubbningsröst när han pratar vanligt.  ;D
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

dubbnings_proffsen

Hej, Christian!


Har du också möjlighet kontakt med en KM Studio dubb-legendar Ulf Peder Johansson? för hans röster är en av
de jag har uppväxt och är än idag en av mina största idoler. Det har faktiskt varit intressant och höra honom bli intervjuad om hans karriär för i tiden. Det  hade varit intressant att höra om han har sin typiska dubbningsröst när han pratar vanligt.  ;D


:)  LEO

Elias Prenbo

Hej, Christian! :)


Jag tycker mycket bra om i stort sätt alla röstskådespelare som varit med i svenska dubbningar.


Jag har lite förslag på intervjuer: Charlie Elvegård, Ingemar Carlehed, Steve Kratz, Mikael Roupé, Lizette Pålsson, Myrra Malmberg, Lena Ericsson, Monica Forsberg, Roger Storm, Johan Hedenberg, Ulf Källvik, Therese Reuterswärd, Mariam Wallentin, Anna-Lotta Larsson, Sharon Dyall, Joakim Jennefors, Allan Svensson, Staffan Hallerstam, Bo Maniette, Bertil Engh, med flera... :)


Skulle du kunna göra det? Det skulle isåfall bli riktigt bra! :)

jimstrom

En röstskådespelare jag skulle tycka vore intressant, skulle vara Peter Harrysson, vem kände John Harrysson bättre än hans egen son, dessutom har han ju även en rätt imponerande dubbningskarriär själv.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)


Anders

Jag skulle kunna ställa den inledande frågan.  ;D

Jag undrar om det var hon som gjorde rösten till Detektiv Sonia Alcana i filmen "Batman: Mysteriet med Batwoman". I följande tråd har jag bifogat en MP3-fil med karaktärens röst i fråga, om ni har tillgång till att spela upp ljudklipp.

http://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=2213.msg18456#msg18456

Jag är säker på att denna podd kommer att bli lika lysande som de föregående och kommande poddarna. Varma lyckönskningar till er båda.

/Anders
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Anders

#104
Litet Off Topic också (gällande ett tidigare avsnitt): Jag ställde ju frågan om Lasse Svensson gjorde rösten till karaktären "Dong" i James Bond Junior. Jag har även på sistone ordnat ett MP3-klipp med hans röst, som jag bifogat i den här kommentaren. Jag skickade ett mejl till Lasse för några veckor sedan med det bifogade ljudklippet där jag ställde frågan, men har inte fått något svar ännu. Jag antar att han är för upptagen för det och har fullt upp med mejl från personer som önskar att dubba för honom. Känner du igen hans röst i klippet, Christian? Om inte skulle jag bli väldigt glad om du kunde kontakta Lasse angående det.  ;D

Jag önskar att jag hade bifogat ljudklippet tidigare i tråden när jag hade chansen att ställa frågan direkt till Lasse i avsnittet där han gästade podden, men gjort är gjort.  :P

Edit: Rösten bär för övrigt en viss likhet med trollrösten som han imiterade i podden.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!