Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Kungen och jag (The King and I, 1999)

Startat av gstone, 17 januari 2016 kl. 17:52:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 14 november 2022 kl. 22:08:26Det här stämmer inte med dom usatta credits på dvdn :o
Det låter väldigt märkligt, men publicera gärna skärmdumpar från DVD:n eller skriv av.

Jag har kollat på både mitt VHS- och mitt DVD-exemplar, och ingetdera hade i alla fall några utsatta dubbcredits alls... ???

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 14 november 2022 kl. 22:42:49
Elin Abelin,Richard Carlsohn och Jan Modin står inte med på dvdn alls. Det står isället Gizela Rasch och Dan Bratt.
Du blandar inte ihop filmen med den här då? För annars är det ju väldigt konstigt om både Daniels VHS och DVD utgåva inte har några som helst credits men din har det.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 november 2022 kl. 22:46:25Du blandar inte ihop filmen med den här då?

Nej jag vet vilken dvd jag har. men dom som la ut credits kamkse bland i hop dom ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 14 november 2022 kl. 22:48:42Nej jag vet vilken dvd jag har. men dom som la ut credits kamkse bland i hop dom ;)
Kan du bifoga en bild på ditt exemplar? Det kanske finns olika utgåvor...

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 maj 2020 kl. 15:58:40Jag håller med. 1999 års tecknade film av Richard Rich är ju enligt alla definitioner en tecknad "nyfilmatisering" (remake) av 1956 års spelfilm, så det kan ju rimligen inte klassas som "den riktiga"...
Han menade den "riktigta" som att det är den officiella ( animerade ) versionen, medan den andra ( som Steffan vissade ) är en "mockbuster"

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Citat från: gstone skrivet 14 november 2022 kl. 23:06:21Här creditts för dvd


Då kan vi sätta in denna på Svenska röster & credits också nästa gång ju! ^^

Will Siv

Bra jobbat gstone  ;D

Jag försökte faktiskt få fram creditsen i våras, men det det går ju inte att pausa när credits skylten kommer upp.
( jag har också filmen på DVD med credits )

Steffan Rudvall

Nu blir det konstigt, är det inte Håkan Mohede som är regissör?

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 14 november 2022 kl. 23:06:21Här creditts för dvd


Väldigt märkligt, vem är Jan Tellefsen...? Det finns i och för sig en dansk skådespelare som heter Jan Tellefsen, som bland annat har gjort den danska rösten till grodan Kermit, men jag hittar inget som tyder på att han skulle tala svenska. Och jag har väldigt svårt att tänka mig att Håkan Mohede skulle ha inbillat sig att han regisserat dubben om han faktiskt inte hade det... ;)

Då är det nog mer troligt att Jan Tellefsen kan ha regisserat den danska dubbningen, då han verkar ha varit dubbregissör ibland för danska dubbningar.

Teknikern kan väl däremot mycket väl stämma, och producenten stämmer med all säkerhet. Ytterligare en märklig detalj är att DVD-creditsen uppger att dubben gjordes av Salut Entertainment A/S, fastän det företaget inte fanns 1999 när dubbningen gjordes - 1999 hette företaget Salut Audio & Video ApS, som först 2004 ombildades till ett publikt aktiebolag och då bytte namn till Salut Entertainment A/S.

Creditsen på DVD:n kan alltså omöjligen komma från 1999, men möjligtvis kanske distributören har begärt fram uppgifter när DVD:n nu kom ut (och efter att Salut hade bytt namn)...? I så fall är det ju inte säkert att de uppgifterna stämmer överens med verkligheten, om de har sammanställts minst fem år efter att dubbningen gjordes.

Nu är jag som vi alla vet ingen expert på röstidentifiering, men nog tycker jag absolut att det låter som att Elin Abelin spelar Anna i alla fall. Det behöver ju dock inte nödvändigtvis innebära att inte Gizela Rasch också medverkar - Håkan Mohedes lista är kanske inte komplett, så att Gizela kan tänkas spela någon mindre biroll som inte stod med på hans lista...

Kanske någon som är bättre än mig på röstidentifiering kan ta sig en titt och höra om Gizela Rasch och/eller Dan Bratt faktiskt hörs till i dubben...?

Citat från: Elios skrivet 14 november 2022 kl. 23:08:29Då kan vi sätta in denna på Svenska röster & credits också nästa gång ju! ^^
Så fort vi faktiskt lyckats reda ut vilka uppgifter som stämmer, ja...

Oscar Isaksson

#26
Citat från: gstone skrivet 14 november 2022 kl. 23:06:21Här creditts för dvd


Jag vill gärna se omslaget till din DVD.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 november 2022 kl. 00:50:29Väldigt märkligt, vem är Jan Tellefsen...? Det finns i och för sig en dansk skådespelare som heter Jan Tellefsen, som bland annat har gjort den danska rösten till grodan Kermit, men jag hittar inget som tyder på att han skulle tala svenska. Och jag har väldigt svårt att tänka mig att Håkan Mohede skulle ha inbillat sig att han regisserat dubben om han faktiskt inte hade det... ;)

Då är det nog mer troligt att Jan Tellefsen kan ha regisserat den danska dubbningen, då han verkar ha varit dubbregissör ibland för danska dubbningar.

Teknikern kan väl däremot mycket väl stämma, och producenten stämmer med all säkerhet. Ytterligare en märklig detalj är att DVD-creditsen uppger att dubben gjordes av Salut Entertainment A/S, fastän det företaget inte fanns 1999 när dubbningen gjordes - 1999 hette företaget Salut Audio & Video ApS, som först 2004 ombildades till ett publikt aktiebolag och då bytte namn till Salut Entertainment A/S.

Creditsen på DVD:n kan alltså omöjligen komma från 1999, men möjligtvis kanske distributören har begärt fram uppgifter när DVD:n nu kom ut (och efter att Salut hade bytt namn)...? I så fall är det ju inte säkert att de uppgifterna stämmer överens med verkligheten, om de har sammanställts minst fem år efter att dubbningen gjordes.

Nu är jag som vi alla vet ingen expert på röstidentifiering, men nog tycker jag absolut att det låter som att Elin Abelin spelar Anna i alla fall. Det behöver ju dock inte nödvändigtvis innebära att inte Gizela Rasch också medverkar - Håkan Mohedes lista är kanske inte komplett, så att Gizela kan tänkas spela någon mindre biroll som inte stod med på hans lista...

Kanske någon som är bättre än mig på röstidentifiering kan ta sig en titt och höra om Gizela Rasch och/eller Dan Bratt faktiskt hörs till i dubben...?
Så fort vi faktiskt lyckats reda ut vilka uppgifter som stämmer, ja...

Jag ska ta mig en lyssning imorgon på filmen när jag besöker KB, men jag skulle säga att det här handlar om två olika dubbningar till två olika filmer som heter samma sak. När jag har tidigare gjort anteckningar för Kungen och jag, från 1999 i regi av Richard Rich, Har jag har inte antecknat varken Gizela Rasch och/eller Dan Bratt, då jag inte hört dessa i den filmen.

Oscar Isaksson

#27
Jag har just sett igenom Kungen och jag, jag kan säga att Håkan Mohedes lista är helt komplett och väldigt utförlig vad gäller svenska röster så vi kan helt bortse ifrån den andra listan, de har inget med varandra  att göra och hör inte hit.

Elios

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 15 november 2022 kl. 11:05:21Jag har just sett igenom Kungen och jag, jag kan säga att Håkan Mohedes lista är helt komplett och väldigt utförlig vad gäller svenska röster så vi kan helt bortse ifrån den andra listan, de har inget med varandra  att göra och hör inte hit.
Den som Gstone gav oss??