Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

My Little Pony - Ett äventyr (My Little Pony - The Movie, 1986)

Startat av Daniel Hofverberg, 21 mars 2005 kl. 19:18:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JRL

Jag var väldigt liten första gången jag såg den, men trots min ungdom reagerade jag på de märkliga luckorna i handlingen. Vad var exempelvis "skronken" för något, och vem/vad var "Ahgg" (som fanns med i creditslistan, men aldrig syntes i filmen)? Biografbyrån förstörde verkligen filmen genom sina censurklipp (eftersom handlingen blev smått obegriplig), väldigt egendomligt att man inte tog hänsyn till såna faktorer.

Det var inte den enda filmen som de satte klorna i, men jag kan på rak arm inte komma på någon annan film där censurklippen har skadat filmens handling på samma sätt som här.

Håller med om att SF tänkte helt rätt som ändå lät dubba hela filmen. Har inte hört den nya dubbningen, men det var trist att den gamla dubbningen inte kunde användas på dvd:n. Mycket bättre än så tror jag inte att en dubbning kan bli.

Daniel Hofverberg

Jag håller med att filmen i det biovisade och VHS-visade skicket blir bitvis ganska obegriplig, och Statens biografbyrå verkar minsann inte ha tänkt alltför mycket på kontinuiteten när de satte saxen i filmen. Ändå får vi vara tacksamma att det inte blev ännu värre - vid sammanträdet för Statens barnfilmsnämnd (som Statens biografbyrå sammankallade för censurgranskningen) rekommenderade psykologerna enligt protokollet att en fjärdedel av filmen skulle tas bort (!); vilket alltså skulle ha resulterat i runt 20 minuter bortklippt. Du kan läsa hela protokollet i det här inlägget tidigare i den här tråden.

Det var som sagt mycket smart av SF att ändå välja att dubba hela filmen, men tråkigt att de inte passade på att släppa filmen oklippt på VHS 1990. För VHS är ju censurgranskning frivilligt, så där är det ju inte nödvändigt att följa Statens biografbyrås utslag. Visserligen kan distributörer bli anmälda i efterhand om de valt att inte beställa censurgranskning för VHS, men den åklagare som på fullaste allvar ämnar till att åtala My Little Pony för olaga våldsskildring skulle nog bli utskrattad; t.o.m. med den tidens mått mätt...

Det var som sagt mycket tråkigt att SF krävde för mycket betalt för att licensiera ut dubben inför DVD-utgåvan, så att man tvingades till att dubba om filmen. Intressant att notera är att Pan-Vision anlitade Pangstudios för att göra hela DVD-produktionen, och gav därför Pangstudios fria händer att göra hur man ville med alla skandinaviska dubbningar; använda befintlig, dubba själva eller anlita någon annan för dubbning. Personalen på Pangstudios hade en VHS-kopia av filmen och ansåg att den befintliga svenska dubbningen höll en helt okej klass och kontaktade då SF för att få tillstånd att använda deras befintliga svenska dubb. Men tyvärr krävde SF mer betalt än hela budgeten Pangstudios fått för DVD-produktionen, så enda alternativet blev därför att dubba om filmen. Gissningsvis var det något liknande problem även i Norge, Danmark och Finland, alternativt kanske filmen inte hade någon tidigare dubbning i de länderna, då alla dubbningar på DVD:n enligt creditsen är inspelade 2004.

Mysan


Daniel Hofverberg

Självklart.  :) Tyvärr har synkningen tagit längre tid än jag trodde, men nu är det snart klart så mot slutet av den här veckan eller i början av nästa hoppas jag vara klar med DVD:n.

Tyvärr går det inte att få till det riktigt bra, då det inte finns bevarat den första sekunden i början av varje censurklipp, vilket i ett par fall innehåller dialog. Det handlar mest om läten eller något halvt ord som saknas, så det är inte så farligt men om man lyssnar noga märker man trots allt av det. Jag har försökt att jämna ut och få allt att låta så bra som möjligt, men i vissa fall går det tyvärr inte att undvika hörbara skarvar i början och/eller slutet av censurklippen.

Daniel Hofverberg

Det tog betydligt längre tid än jag trodde att synka My Little Pony - The Movie och få allting att låta bra, men nu är det till sist klart och jag har en färdig DVD i full DVD-kvalitet med både svensk originaldubb, svensk omdubb, norsk dubb, dansk dubb, finsk dubb och engelskspråkig originalversion.

Just nu ligger jag tyvärr sjuk i magsjuka, men när jag blivit frisk igen skickar jag självklart kopia av den färdiga DVD:n åt alla som vill ha. Jag uppskattar om alla som är intresserade skickar e-post om det, så jag kan få någon form av översikt.


Daniel Hofverberg

Som sagt, skicka helst e-post till så jag får någon översikt. Det är många som har postat i tråden, och det skulle ta mig en evighet att försöka hitta åt alla dessa och hitta åt deras mailadresser; plus att mailadresserna som står i respektive persons profil kanske inte alltid stämmer längre.

moviefan


Daniel Hofverberg

Inga problem, skicka bara mail till mig så jag kan få någon form av översikt - jag orkar inte gå igenom alla åtta sidor i den här tråden för att lista ut vilka som var intresserad allt mest...

Mikaela

Till Daniel Hofverberg:

Har du fortfarande kopior på den klippta originaldubben & den oklippta originaldubben som du satte ihop själv i DVD-format? I så fall är jag intresserad av att köpa en kopia av varje. Jag skickade ett mail till igår angående detta, men jag vet inte om adressen fortfarande är i bruk så jag tänkte att det var säkrast att skriva här också :) Ha en fin dag!

Med vänliga hälsningar,
Mikaela

mariak

Jisses vad glad jag blev när jag hittade den här tråden  :)  "häxorna med smojsen " var mina ungars favoritfilm när de var små, och när jag nu fått en sladdis vill jag så gärna visa den för henne.  Tyvärr hittar jag bara någon tråkig omdubbad version, så Daniel, jag jag också be och få en kopia av originalfilmen..?

Jag skickar ett mail också för säkerhets skull  :)

/Maria

Daniel Hofverberg


mariak


moviefan


Susa@

Hejsan , jag ÄR oxå Ute efter en kopia av Smojset &
Häxorna från 1987. / Har letat i flera år efter den kopian el Vhs:en
Skulle Bli superglad om någon kunde göra en kopia åt mig ! ;-)