Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Pettson och Findus

Startat av Adam Larsson, 1 november 2023 kl. 17:52:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Adam Larsson

Jag har aldrig förstått om det är en serie som har klippts ihop till filmer eller två filmer som har klippt sig ihop i en serie. Vilken är originalversionen?

Steffan Rudvall

Citat från: Adam Larsson skrivet  1 november 2023 kl. 17:52:57Jag har aldrig förstått om det är en serie som har klippts ihop till filmer eller två filmer som har klippt sig ihop i en serie. Vilken är originalversionen?
Serien är antagningen originalversionen först och främst så är ju filmerna beskurna men handlingen i Katten och Gubbens år tyder ju också på att det är en slags klippshow av serien.

Zebastian

Citat från: Adam Larsson skrivet  1 november 2023 kl. 17:52:57Jag har aldrig förstått om det är en serie som har klippts ihop till filmer eller två filmer som har klippt sig ihop i en serie. Vilken är originalversionen?
Jag säger emot för Kattonauten har ju en öppningsscen som inte är med i serien.

Steffan Rudvall

Citat från: Zebastian skrivet  1 november 2023 kl. 21:30:58Jag säger emot för Kattonauten har ju en öppningsscen som inte är med i serien.
Den scenen har nog animerats speciellt för filmen men resten av innehållet i filmen är ju taget från serien.

Steffan Rudvall

Efter lite sökningar i Svensk mediedatabas & Svensk Filmdatabas så verkar det vara tvärtemot vad jag skrev tidigare. 

Finns det någon här på forumet som vet mer om detta och som kan fastställa om serien eller filmerna är originalversionen?

Zebastian

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 november 2023 kl. 12:51:43Efter lite sökningar i Svensk mediedatabas & Svensk Filmdatabas så verkar det vara tvärtemot vad jag skrev tidigare.

Finns det någon här på forumet som vet mer om detta och som kan fastställa om serien eller filmerna är originalversionen?
Kan inte båda var originalversionen? Att de har  animerat alla scener utan att sätta in dem i sammanhang som serie eller film?

Steffan Rudvall

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  1 november 2023 kl. 18:50:43Serien är antagningen originalversionen först och främst så är ju filmerna beskurna men handlingen i Katten och Gubbens år tyder ju också på att det är en slags klippshow av serien.
Här kommer en liten jämförelse mellan tv-serien och filmen. Det verkar som att filmversionen är beskuren lite både i höjdled och sidled.
Pettson och Findus Raketkatten.jpg
Katten och gubbens år.jpg

Mathilda Gustafsson

Såklart att serien är originalet! Det finns ju både scener som fattas och hela Kackel i grönsakslandet är inte med i i filmerna. Avsnittet med kungen består av jättemycket material som inte är med i filmen.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 10 november 2023 kl. 15:26:21Såklart att serien är originalet! Det finns ju både scener som fattas och hela Kackel i grönsakslandet är inte med i i filmerna. Avsnittet med kungen består av jättemycket material som inte är med i filmen.
Jag blir jätteförvirrad filmen har scener som inte serien har men serien har också scener som filmerna inte har