Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disney+ (Disneys streamingtjänst)

Startat av gstone, 29 augusti 2018 kl. 22:30:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

TrondM

Nå har det kommet mer informasjon om lanseringsdatoer i Europa

https://whatsondisneyplus.com/disney-moves-up-european-launch-date-announces-price-details/

Dessverre blir tjenesten lansert senere i Norden enn tidligere antydet. Nå sier de "Sommer 2020".

Citat
The streaming service will launch in the UK, Ireland, France, Germany, Italy, Spain, Austria, and Switzerland on March 24th. Additional Western Europe markets, including Belgium, the Nordics, and Portugal, will follow in summer 2020.

Daniel Hofverberg

Väldigt tråkigt, jag hade verkligen räknat med att tjänsten skulle lanseras i mars... :(

gstone

Citat från: TrondM skrivet 21 januari 2020 kl. 13:06:58
Nå har det kommet mer informasjon om lanseringsdatoer i Europa

https://whatsondisneyplus.com/disney-moves-up-european-launch-date-announces-price-details/

Dessverre blir tjenesten lansert senere i Norden enn tidligere antydet. Nå sier de "Sommer 2020".

Men Norge är inte en del av Europa så det kanske är annorlunda för Sverige än för dom. Vi kanske 31 Mars ändå ;) :D ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 21 januari 2020 kl. 15:09:30
Men Norge är inte en del av Europa så det kanske är annorlunda för Sverige än för dom. Vi kanske 31 Mars ändå ;) :D ;D
Norge är i allra högsta grad en del av Europa; bara inte medlem i EU...

I artikeln står det ju uttryckligen sommaren 2020 för "the Nordics" (=Norden), vilket omöjligen kan innebära något annat än Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island.

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 januari 2020 kl. 15:50:05
Norge är i allra högsta grad en del av Europa; bara inte medlem i EU...

I artikeln står det ju uttryckligen sommaren 2020 för "the Nordics" (=Norden), vilket omöjligen kan innebära något annat än Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island.
Dom kan räkna in Baltikum ibland också.
Houba !

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 januari 2020 kl. 15:50:05
Norge är i allra högsta grad en del av Europa; bara inte medlem i EU...

I artikeln står det ju uttryckligen sommaren 2020 för "the Nordics" (=Norden), vilket omöjligen kan innebära något annat än Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island.

Du har helt rätt jag läst min pappas sms för fort ;D Det stod EU inte Europa !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag HOPPAS VERKLIGEN att den nya Lady och Lufsen dubbas❗️❗️❗️
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Mathias

Nu börjar alla avsnitt av Långbens galna gäng vara tillgängliga på svenska, danska och norska, och jag måste säga att jag förväntade mig mer. Svenska, norska och danska språkband ihopblandade i vissa avsnitt, samma ljudband på både svenska och danska inställningen i några fall, intron på fel språk, förvånansvärt dålig ljudkvalitet i vissa avsnitt osv. Vill minnas att liknande misstag skett med DuckTales förr, men inte i denna skala. Måtte väl vara kaos i arkiven.

Henrik Karlsson

Hur tror ni de gör med serier där hela serier inte är dubbat Tex Aladdin och Darkwing Duck?

gstone

Citat från: Henrik Karlsson skrivet 20 februari 2020 kl. 19:01:45
Hur tror ni de gör med serier där hela serier inte är dubbat Tex Aladdin och Darkwing Duck?

Har resten textade ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: Henrik Karlsson skrivet 20 februari 2020 kl. 19:01:45
Hur tror ni de gör med serier där hela serier inte är dubbat Tex Aladdin och Darkwing Duck?
Mycket bra fråga! Som jag ser det finns det tre olika alternativ, där alla tre nog är ungefär lika sannolika:

1: Släppa hela serierna, och låta nydubba de säsonger/avsnitt som inte redan dubbats
2: Släppa hela serierna, och låta de odubbade säsongerna/avsnitten släppas i textad originalversion
3: Låta bli att släppa de odubbade säsongerna, så att bara de som har dubbats släpps i Skandinavien och resterande hoppas över

Jag hoppas att Disney i åtminstone en del fall kommer överväga alternativ 1, men alternativ 3 är nog tyvärr ungefär lika sannolikt...

Men om det rör sig om enstaka avsnitt i en befintlig säsong som inte dubbats, så är nog alternativ 1 mest sannolikt, för det vore ologiskt och förvirrande att enskilda avsnitt mitt i en pågående säsong skulle hoppas över eller sakna skandinaviska ljudspår. Men nu finns det väl kanske inte så många sådana fall kvar, då ju Disney Channel redan har låtit tilläggsdubba en del serier som tidigare inte dubbats i sin helhet (bl.a. Luftens hjältar)...?

Henrik Karlsson

Alternativt 1 kan bli lite knepigt då man inte kan ha samma röster som resterande avsnitt som tillexmepel Aladdin (serien) som dubbades på 90-talet jag tror inte att Peter Jöback passar som Aladdin längre dock så borde det gå att ha Maria Rydberg som Jasmine eftersom att hon fortfarande är aktiv inom dubbningsbranschen dock vet jag inte om Dan Ekborg skulle ställa upp som anden han är ju ganska upptagen med allt skådespel.
Jag tror nog att alternativ 2 är rimligare i detta fallet eftersom att det bara är 8 odubbade avsnitt

Daniel Hofverberg

Nej, att få med samma röster lär nog bli en utmaning; och förmodligen lär man inte få hela ensemblen att ställa upp. Personligen tror jag nog att Peter Jöback skulle fungera hyggligt som Aladdin än idag, och chansen är nog hyfsad att han skulle bli godkänd av Disney - men så känd och upptagen som han är nuförtiden tror jag ärligt talat inte att han skulle ställa upp.

Å andra sidan brukar ju dock Disney aldrig bry sig om sådant när man beslutar om dubbning, så det finns ju flera fall då senare tilläggsdubbningar/nydubbningar fått andra röster än de ursprungliga - inte minst med Bumbibjörnarna var det ju flera större roller som fick byta skådespelare när man åtskilliga år senare dubbade de säsonger och avsnitt som inte hade dubbats på 1990-talet.

Så kort sagt brukar Disney sällan eller aldrig låta sig påverkas av röster och kontinuitet när man fattar beslut om omdubbningar eller nydubbningar, så det är knappast troligt att så skulle bli fallet här heller. Det har nog mer affärsmässiga grunder när de fattar beslut om dubbning, så svårt att veta hur de skulle resonera i sådana här fall...

Jag skulle också tro att textning är mer troligt i fall som Aladdin och Darkwing Duck, då det trots allt rör sig om serier som kanske inte står och faller med svenska ljudspår på samma sätt som serier som huvudsakligen riktar sig till en yngre publik. Men det verkar som att Disney ska satsa hårt på dubbning på Disney+, i och med att Disney Character Voices International i Köpenhamn verkar ända sedan i somras ha varit väldigt upptagna med leveranser av dubbningar för Disney+; så därför finns det kanske en chans med nydubb i vissa fall trots allt.

moviefan


Daniel Hofverberg

Citat från: moviefan skrivet 22 februari 2020 kl. 11:30:55
Kommer Disney+ kosta något ?
Givetvis, som alla andra streamingtjänster.

Något pris i Skandinavien är inte klart än, men i USA kostar tjänsten 7 dollar per månad (ca 68 svenska kronor) och i Nederländerna kostar den 7 euro per månad (ca 74 svenska kronor) - så utifrån det kan man väl förmoda att priset i Sverige borde hamna någonstans mellan 70 och 80 kr per månad. Så billigare än både Netflix, Viaplay, C More och HBO Nordic, i alla fall.