Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Annedroider

Startat av Disneyfantasten, 3 oktober 2019 kl. 22:39:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Hej! Någon som vet vem som spelar vem i TV-serien Annedroider?  :)

Daniel Hofverberg

Jag ska kontakta Eurotroll och försöka få fram kompletta rollistor. :)

clara liljeberg

jag tycker kattungarnna var supersöta och bedårande när mjaukatt har blivit mamma. :-* :-* :-* :-* :-* :-*

Disneyfantasten

#3
Ursäkta sent svar men hur har det gått?


Marcusen

Citat från: MOA skrivet 12 november 2021 kl. 13:26:37
*Har
Du är kanske inte riktigt rätt personen för att rätta folks svenska

Anders M Olsson

Citat från: MOA skrivet 12 november 2021 kl. 13:26:37
*Har

Om du ska rätta andras stavning tycker jag att du först och främst ska rätta upp din egen svenska, och även tänka på att sätta punkt efter meningarna när du inte använder andra skiljetecken.
"De e" --> "Det är"
"Int" --> "Inte"
"Könstigt" --> "Konstigt"
Och så vidare...

Jag är rätt övertygad att du egentligen vet hur det ska vara, men att du medvetet förvränger svenskan, kanske i avsikt att irritera eller provocera. Lägg av med det!

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 12 november 2021 kl. 13:26:37
*Har
Citat från: Marcus R skrivet 12 november 2021 kl. 13:35:12
Du är kanske inte riktigt rätt personen för att rätta folks svenska
Citat från: Anders M Olsson skrivet 12 november 2021 kl. 13:36:07
Om du ska rätta andras stavning tycker jag att du först och främst ska rätta upp din egen svenska, och även tänka på att sätta punkt efter meningarna när du inte använder andra skiljetecken.
"De e" --> "Det är"
"Int" --> "Inte"
"Könstigt" --> "Konstigt"
Och så vidare...

Jag är rätt övertygad att du egentligen vet hur det ska vara, men att du medvetet förvränger svenskan, kanske i avsikt att irritera eller provocera. Lägg av med det!

Vill påpeka att jag skrev fort, i hastigheten kan missar slinka igenom!

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 november 2021 kl. 09:33:25
Ursäkta sent svar men hur har det gått?
Tyvärr fick jag aldrig något svar på mitt mail till min kontakt på Eurotroll, och sen föll det i glömska... :(

Jag ska göra ett nytt försök att maila till samma person på Eurotroll, och får jag fortfarande inget svar så får jag försöka med någon annan person där. :)

Anders M Olsson

#9
En underlighet med Annedroider är att serien är inspelad i 24 fps (eller förmodligen 23,976) men konverterad till 25 fps på enklast tänkbara sätt. Man har helt enkelt skjutit in en extra bildruta varje sekund.

Det gör att det bitvis ser lite ryckigt ut, t.ex. är det speciellt märkbart vid panoreringar. Om man är uppmärksam kan man se att bilden fryser till en gång i sekunden.

Om ni inte tror mig kan ni tanka hem ett avsnitt med svtplay-dl och stega fram det en ruta i taget, så ser ni att det efter 24 bildrutor kommer en ruta som är dubblerad.

Man kan undra varför SVT har gjort på det viset? Den gängse metoden förr i tiden var att helt enkelt snabba upp filmen till 25 fps. Att det går lite för fort märks nästan inte alls. Om man vill vara riktigt ordentlig kan man sänka tonhöjden på ljudet i motsvarande grad, så att röstläget inte förändras.

Det föranleder så klart även frågan, varför kan SVT inte lägga upp filmer och serier på SVT Play i sin ursprungliga bildfrekvens? Det finns ingen naturlag som säger att videor på nätet måste köras i 25 fps, men likväl konverterar SVT allt till 25 fps. Om man tittar på streamingtjänster som Netflix eller Disney+ finns där material i flera olika bildfrekvenser, de vanligaste är 23,976 och 25 fps.

Alla datorer, läsplattor, mobiltelefoner, streamingboxar m.m. som kan streama video från nätet klarar att ställa om sig till den bildfrekvens som levereras av respektive streamingtjänst, och det gör även alla TV-apparater som har levererats under de senaste 20 åren eller mer.

Man kan lite grand förstå att SVT inte vill byta bildfrekvens mellan programmen på linjär TV, även om det förmodligen skulle gå att göra det. Men det kan finnas riktigt gamla TV-apparater och utrustning i kabelnäten som inte skulle hänga med i sådana omställningar.

MOA

Citat från: Marcus R skrivet 12 november 2021 kl. 13:35:12
Du är kanske inte riktigt rätt personen för att rätta folks svenska
Vad spelar de för roll?

Steffan Rudvall

Citat från: Anders M Olsson skrivet 12 november 2021 kl. 16:03:09
En underlighet med Annedroider är att serien är inspelad i 24 fps (eller förmodligen 23,976) men konverterad till 25 fps på enklast tänkbara sätt. Man har helt enkelt skjutit in en extra bildruta varje sekund.

Det gör att det bitvis ser lite ryckigt ut, t.ex. är det speciellt märkbart vid panoreringar. Om man är uppmärksam kan man se att bilden fryser till en gång i sekunden.

Om ni inte tror mig kan ni tanka hem ett avsnitt med svtplay-dl och stega fram det en ruta i taget, så ser ni att det efter 24 bildrutor kommer en ruta som är dubblerad.

Man kan undra varför SVT har gjort på det viset? Den gängse metoden förr i tiden var att helt enkelt snabba upp filmen till 25 fps. Att det går lite för fort märks nästan inte alls. Om man vill vara riktigt ordentlig kan man sänka tonhöjden på ljudet i motsvarande grad, så att röstläget inte förändras.

Det föranleder så klart även frågan, varför kan SVT inte lägga upp filmer och serier på SVT Play i sin ursprungliga bildfrekvens? Det finns ingen naturlag som säger att videor på nätet måste köras i 25 fps, men likväl konverterar SVT allt till 25 fps. Om man tittar på streamingtjänster som Netflix eller Disney+ finns där material i flera olika bildfrekvenser, de vanligaste är 23,976 och 25 fps.

Alla datorer, läsplattor, mobiltelefoner, streamingboxar m.m. som kan streama video från nätet klarar att ställa om sig till den bildfrekvens som levereras av respektive streamingtjänst, och det gör även alla TV-apparater som har levererats under de senaste 20 åren eller mer.

Man kan lite grand förstå att SVT inte vill byta bildfrekvens mellan programmen på linjär TV, även om det förmodligen skulle gå att göra det. Men det kan finnas riktigt gamla TV-apparater och utrustning i kabelnäten som inte skulle hänga med i sådana omställningar.
Är det SVT själva som bearbetar materialet eller köper dem in det så?

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 november 2021 kl. 21:13:04
Är det SVT själva som bearbetar materialet eller köper dem in det så?

När jag klagade på att Familjen Valentin hackar fick jag svaret att det var i det skicket som SVT fick materialet från Brasilien. I den serien är hackandet sju resor värre än i Annedroids.

Familjen Valentin är inspelad i 23,976 fps, men visas i Amerika i 29,97 fps för kompatibilitet med analoga NTSC-sändningar. Min teori är att hackandet i det fallet beror på dubbla konverteringar av bildfrekvensen - först från 23,976 till 29,97 och därifrån till 25 fps. Gör man så kan det inte bli annat än misslyckat.

Hur det är med Annedroids vet jag inte.

MOA

Citat från: Anders M Olsson skrivet 12 november 2021 kl. 22:00:09
När jag klagade på att Familjen Valentin hackar fick jag svaret att det var i det skicket som SVT fick materialet från Brasilien. I den serien är hackandet sju resor värre än i Annedroids.

Familjen Valentin är inspelad i 23,976 fps, men visas i Amerika i 29,97 fps för kompatibilitet med analoga NTSC-sändningar. Min teori är att hackandet i det fallet beror på dubbla konverteringar av bildfrekvensen - först från 23,976 till 29,97 och därifrån till 25 fps. Gör man så kan det inte bli annat än misslyckat.

Hur det är med Annedroids vet jag inte.
Ja de e irriterande när de hackar

Anders M Olsson

En intressant sak med Annedroider är att avsnitten hackar betydligt mindre i de linjära sändningarna på SVT Barn än vad serien gör på SVT Play.

SVT sänder nämligen 50 bildrutor i sekunden i sina HD-sändningar, inte 25 som på SVT Play. Konverteringen från 23,976 fps kan då göras på ett annat och mera elegant sätt. Då blir det två mindre hack i sekunden, vilket är mycket mindre störande än ett större.

Jag spelade in dagens avsnitt när det sändes för att kontrollera att det är så, och det stämmer faktiskt.