Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Skådespelare som skulle passa en viss roll

Startat av Gustav Jonsson, 15 juni 2020 kl. 23:03:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 juni 2020 kl. 20:30:13
Bli inte arg nu, men själv är jag inte så säker på Maria Rydberg som Ariel, hon känns lite malplacerad i den rollen...  :( (hon var skaplig som Jasmine, men är överlag ingen röst jag skulle sätta i prinsess-skaran)

Jag tror dock att hon hade kunnat fungera hyfsat som Jane Porter...

Du kanske borde se Josef Drömmarnas Konung, Där dubbar Maria Jodi Benson ;)

Annars kanske den som dubbade henne på svenska i  Hercules tv serien, Vem ny det var ????? ??? ???
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 19 juni 2020 kl. 20:35:39
Du kanske borde se Josef Drömmarnas Konung, Där dubbar Maria Jodi Benson ;)

Annars kanske den som dubbade henne på svenska i  Hercules tv serien, Vem ny det var ????? ??? ???

Jag har sett filmen och jag minns att dubbningen var bra!  :)

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 juni 2020 kl. 20:36:45
Jag har sett filmen och jag minns att dubbningen var bra!  :)

Vem dubbade Jodi Benson i Herklues Serien ?

Vet dy händelsevis det ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 19 juni 2020 kl. 20:39:25
Vem dubbade Jodi Benson i Herklues Serien ?

Vet dy händelsevis det ?

Kollade just upp och kom fram till att det var Helen of Troy...

Tyvärr vet jag dock inte vem som dubbar Helen på svenska...  :(

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 juni 2020 kl. 20:41:52
Kollade just upp och kom fram till att det var Helen of Troy...

Tyvärr vet jag dock inte vem som dubbar Helen på svenska...  :(

Det många röster i den serien som är ett mysterium
:( :( :(

Var ju tonvis med bifigurer  :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 15 juni 2020 kl. 23:03:53
Tror ni Hans Lindgren skulle passa som Nalle Puh? Hans Lindgren har ju dubbat flera av Sterling Holloways karaktärer
Jag tror han skulle vara hyfsat inte lika bra som Guy De La Berg

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 juni 2020 kl. 21:10:24
Jag tror han skulle vara hyfsat inte lika bra som Guy De La Berg

Som skulle passa bra i Sterling Holloways tre andra roller som han aldrig hann spela (Herr Stork, Filurkatten och Roquefort)

Sammanlagt har alltså Sterling Holloway som sagt spelat Nalle Puh, Herr Stork, Filurkatten, Kaa och Roquefort och som jag skrivit här tidigare så är Guy De La Berg enligt mig den enda som gestaltat Sterling Holloway/Jim Cummings på svenska som hade passat till alla dessa fem...  :) (fast kanske Christian Hedlund också hade kunnat fungera då jag tror att han hade kunnat komma upp i ett tonläge likvärdigt Guy De La Berg)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 juni 2020 kl. 21:14:49
Som skulle passa bra i Sterling Holloways tre andra roller som han aldrig hann spela (Herr Stork, Filurkatten och Roquefort)

Sammanlagt har alltså Sterling Holloway som sagt spelat Nalle Puh, Herr Stork, Filurkatten, Kaa och Roquefort och som jag skrivit här tidigare så är Guy De La Berg enligt mig den enda som gestaltat Sterling Holloway/Jim Cummings på svenska som hade passat till alla dessa fem...  :) (fast kanske Christian Hedlund också hade kunnat fungera då jag tror att han hade kunnat komma upp i ett tonläge likvärdigt Guy De La Berg)
Vad tycker du om Hans Lindgren som Kaa

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 juni 2020 kl. 21:16:18
Vad tycker du om Hans Lindgren som Kaa

Han är utmärkt både som Kaa och Roquefort (samt som Herr Stork, som tyvärr blev utbytt mot Hasse Andersson i 1996-års dubbning, och som inte alls passade lika bra i rollen...  :( även om det inte alls är något fel på Hasse Andersson som skådespelare, han har gjort ett många bra roller, här hade det absolut föredragits om man kunde få Hans Lindgren att upprepa sin roll som Herr Stork även här, han har ju trots allt varit med i ett par omdubbningar av KM Studio, så jag tror inte att det hade varit helt omöjligt att anlita honom), tror att han hade kunnat fungera hyfsat som Filurkatten, är dock inte riktigt lika säker på honom som Nalle Puh... (även om det är möjligt att insatsen hade överraskat mig någorlunda hyfsat, men kan nog vara lite komplex med tanke på att jag är lite för van vid honom som Sorken, varför jag tycker att han låter ganska konstig som Kanin)

Steffan Rudvall

Nalle Puh och Kaas röster på engelska är väldigt lika så om man lyssnar på hur Hans Lindgren spelar Kaa då vet man ungefär hur han skulle ha låtit som Nalle Puh

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 juni 2020 kl. 21:26:04
Nalle Puh och Kaas röster på engelska är väldigt lika så om man lyssnar på hur Hans Lindgren spelar Kaa då vet man ungefär hur han skulle ha låtit som Nalle Puh

Ja, alla de fem rollerna Sterling Holloway gestaltat låter ganska lika faktiskt!  ;D

Samma sak tycker jag även med många andra fall, t.ex. Kathryn Beaumont (Alice & Lena), Phil Harris/John Goodman (Baloo, Thomas O'Malley, Lille John, Pacha, Sulley, Big Daddy La Bouff), Paul Winchell (Tiger/Tigger, Shun-Gon, Bombom), Junius Matthews (Kanin och Archimedes), John Fielder (Nasse och Piggsvinet), Verne Felton (Elefant-Matriarken, Gudmodern, Hjärter Dam, Tant Sara, Flora, Winifred), Eva Gabor (Duchess & Bianca), osv.

Steffan Rudvall

Mia Kihl skulle nog passa som Ariel eftersom att hon har dubbat Jodi Benson i Herkules

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 juni 2020 kl. 22:14:04
Mia Kihl  skulle nog passa som Ariel eftersom att hon har dubbat Jodi Benson i Herkules

Jag är inte så säker på den saken, hon låter på tok för ung och för ljus för att trovärdigt kunna passa, hon låter med andra ord yngre än vad Ariel är och låter, hon känns med andra ord helt malplacerad i den rollen...  :( (däremot tror jag att hon hade kunnat fungera som Melody)

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 juni 2020 kl. 22:16:03
Jag är inte så säker på den saken, hon låter på tok för ung och för ljus för att trovärdigt kunna passa, hon låter med andra ord yngre än vad Ariel är och låter, hon känns med andra ord helt malplacerad i den rollen...  :( (däremot tror jag att hon hade kunnat fungera som Melody)

Håller med ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Annika Rynger har också dubbat Jodi Benson i Toy Story 2 tror ni hon skulle passa som Ariel?