Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

The truth about mother goose Disney - svensk dubbning?

Startat av Richardo, 11 april 2017 kl. 12:48:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Richardo

Fick Disneys kortfilm "The truth about mother goose" någonsin en svensk dubbning? Enligt Wikipedia är den svenska titeln till kortfilmen okänd, under kategorin "Fristående novellfilmer". 

Wikipedia: org/wiki/Lista_över_Disneys_kortfilmer#Frist.C3.A5ende_kortfilmer

Daniel Hofverberg

Jag känner inte till någon svensk dubb av The Truth About Mother Goose från 1957. Den finns i alla fall inte med på någon svensk DVD-utgåva eller köp-VHS-utgåva, och har mig veterligen inte sänts på TV.

Kortfilmen var med på hyr-VHS-filmen Skratta med Kalle och hans vänner, men om inte mitt minne sviker mig vill jag minnas att kortfilmen där återgavs med engelskt tal och svensk text. Det var ju också ovanligt med dubbning på de kortfilmssamlingar som gavs ut som hyr-VHS under 1980-talet.

Sen kan den ju i och för sig ha visats på bio vid något tillfälle, antingen som del av någon kortfilmssamling eller som förspel till annan film, i vilket fall det kan tänkas finnas någon äldre svensk dubbning från den eran. Jag stötte dock inte på den kortfilmen under min granskning/genomgång av (i stort sett) alla biovisade kortfilmssamlingar från 1978 och framåt, så i så fall måste det vara biofilmer av äldre årgång än så; och det var relativt ovanligt med dubbningar på äldre kortfilmssamlingar på bio.