Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Om alla dubbningsbolagen gick ihop

Startat av TonyTonka, 9 oktober 2017 kl. 21:16:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 10 oktober 2017 kl. 18:01:31
Källa: mitt eget minne, samt faktakoll på adressen http://woc.se/index.php/doi_arkiv/  som innehåller mycket info om tidigare Disney on Ice föreställningar i sverige. :)

Det är synd att creditlistorna för Disney On Ice inte finns bevarade  :( .

Richardo

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 oktober 2017 kl. 21:40:12
Jodå, visst är KM Studio fortfarande aktiva. De dubbar visserligen inte lika mycket som under glansdagarna med Disney som kund, men de har bl.a. dubbat ett antal serier för Nickelodeon (enligt min erfarenhet ungefär hälften av alla Nickelodeon-serier).

Fördelen med att de dubbar mindre är dock att de förmodligen har tid att lägga ner mer tid på varje produktion, och ärligt talat tycker jag mig uppleva en kvalitetsskillnad på nuvarande och dåvarande KM Studio, där deras dubbningar nuförtiden är bättre. Vet inte om det bara är min inbillning eller en tillfällighet, men det är i alla fall min upplevelse; och de dubbningar de gjort åt Nickelodeon på senare år har (enligt min bedömning) hållit en riktigt hög kvalitet.
I teorin, ja. I praktiken, nej.

Självklart kan uppköp och sammanslagningar inträffa inom vilken bransch som helst, men att så många företag med olika ägare skulle gå ihop kan nästan omöjligen inträffa...

Och det ska vi vara tacksamma för, för monopol (oavsett inom vilken bransch) brukar aldrig vara till fördel för någon. Då skulle förmodligen kvaliteten på dubbningarna sjunka, då man utan konkurrens inte har något verkligt incitament att bibehålla en hög och jämn kvalitet. Samtidigt skulle priset sannolikt stiga (utan någon konkurrens), vilket förmodligen skulle resultera i färre dubbningar överlag; då en del kunder sannolikt skulle övergå till textad originalversion istället för att kosta på mer och mer pengar på dubbningar. Allt det här är förstås bara spekulationer, men vid nästan samtliga fall där monopol (eller nästan monopol) råder har det resulterat i sämre kvalitet och högre priser.

Hur är det med sjukhus (d.v.s de större lassareten), polisstationer och brandstationer? Så vitt jag vet finns det bara en av varje, vilket betyder att det finns inom de branscherna. Betyder inte det att kvalitén skulle rasa i botten, efterosm det inte finns en konkurrens?