Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Kortfilmer på Archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 12 februari 2022 kl. 17:42:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Oskar skrivet  4 november 2022 kl. 21:18:28På bl.a dvd och tv visningar på t.ex disney channel, toons disney.
Vilka var rösterna ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

#151
Citat från: gstone skrivet  4 november 2022 kl. 21:15:27Var avändes omdubbningen ?
På VHS- och DVD-utgåvan Hjärtevänner.

Citat från: Oskar skrivet  4 november 2022 kl. 21:18:28På bl.a dvd och tv visningar på t.ex disney channel, toons disney.
Verkligen...? Jag har inget minne av att Susie the Little Blue Coupe har sänts på Disney Channel (oavsett dubbning) - och den finns heller inte med bland de runt 200 kortfilmer jag spelat in från Disney Channel.

Oskar


Jag bara gissa och jag hade inte tillgång till disney channel på den tiden.

Ovanliga dubbningar

Ännu en ovanlig kortfilmsdubbning, jag har tappat räkningen på hur många jag lagt upp... Här är i alla fall originaldubbningen av Kalle Ankas fina fångst (Bootle Beetle), som i vissa sammanhang har kallats Kalle Anka och tordyveln. :)
https://archive.org/details/kalle-ankas-fina-fangst-svensk-originaldubb

Det här är alltså inte samma dubbning som på VHS och Disney Channel, utan är en äldre dubbning som aldrig har släppts på VHS. Oklart när exakt den här gjordes, men skulle tippa på 1970-talet.

Erika

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet  9 november 2022 kl. 14:20:35Ännu en ovanlig kortfilmsdubbning, jag har tappat räkningen på hur många jag lagt upp... Här är i alla fall originaldubbningen av Kalle Ankas fina fångst (Bootle Beetle), som i vissa sammanhang har kallats Kalle Anka och tordyveln. :)
https://archive.org/details/kalle-ankas-fina-fangst-svensk-originaldubb

Det här är alltså inte samma dubbning som på VHS och Disney Channel, utan är en äldre dubbning som aldrig har släppts på VHS. Oklart när exakt den här gjordes, men skulle tippa på 1970-talet.

Fantastiskt bra jobb! Tack så mycket! :D

Lillefot

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet  9 november 2022 kl. 14:20:35Ännu en ovanlig kortfilmsdubbning, jag har tappat räkningen på hur många jag lagt upp... Här är i alla fall originaldubbningen av Kalle Ankas fina fångst (Bootle Beetle), som i vissa sammanhang har kallats Kalle Anka och tordyveln. :)
https://archive.org/details/kalle-ankas-fina-fangst-svensk-originaldubb

Det här är alltså inte samma dubbning som på VHS och Disney Channel, utan är en äldre dubbning som aldrig har släppts på VHS. Oklart när exakt den här gjordes, men skulle tippa på 1970-talet.
Trevligt som alltid med en ny kortfilm. :)
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet  9 november 2022 kl. 16:01:04Fantastiskt bra jobb! Tack så mycket! :D
Jag instämmer, och en imponerande svensk bildversion. :)

Ovanliga dubbningar

Citat från: Erika skrivet  9 november 2022 kl. 16:01:04Fantastiskt bra jobb! Tack så mycket! :D
Citat från: Lillefot skrivet  9 november 2022 kl. 17:21:34Trevligt som alltid med en ny kortfilm. :)

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 november 2022 kl. 20:35:48Jag instämmer, och en imponerande svensk bildversion. :)

Tack så mycket för era vänliga ord, och trevligt att ni uppskattar mitt hårda arbete. :)

Vad gäller bildversionen har jag försökt att efterlikna den officiella svenska bildversionen från bio så mycket som bara går. Tydligen ska filmen ursprungligen ha hetat Kalle Anka och tordyveln i Sverige, och då är det inte omöjligt att den hade en annan svensk bildversion, men den titeln passar ju inte in till den här dubbningen utan hör antagligen hemma med en textad originalversion.


Jag kan passa på att kapa den här tråden för en liten efterlysning: Råkar det vara någon här som sitter på någon svenskdubbad kortfilm med julanknytning, och som inte kommer från Disney? Det går bra med både tecknat och otecknat, både gammalt och nytt, men helst inte längre än 10 minuter. Jag letar nämligen efter ett passande förspel till Resan till julstjärnan, och då vore det önskvärt med en kortfilm som har någon slags koppling till julen - och den får inte komma från Disney eller Pixar, då jag som tidigare nämnts av juridiska skäl vill undvika att ha med Disney-kortfilmer till långfilmer som inte kommer från Disney.

Alternativt går det också bra med någon nordisk och helst norsk svenskdubbad kortfilm, som i så fall inte nödvändigtvis behöver ha jultema. Även där inte längre än 10 minuter och utan direkt koppling till Disney, och det får oavsett vilket förstås inte vara någon kortfilm som finns att enkelt tillgå på DVD eller streamingtjänster med samma dubbning.

Jag har letat desperat i min digitala och fysiska samling efter norska kortfilmer dubbade till svenska eller kortfilmer med julanknytning, men har dessvärre hittills gått bet - allt jag hittar är Disney-filmer med julanknytning. :(

Erika

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 11 november 2022 kl. 02:51:15Jag kan passa på att kapa den här tråden för en liten efterlysning: Råkar det vara någon här som sitter på någon svenskdubbad kortfilm med julanknytning, och som inte kommer från Disney? Det går bra med både tecknat och otecknat, både gammalt och nytt, men helst inte längre än 10 minuter. Jag letar nämligen efter ett passande förspel till Resan till julstjärnan, och då vore det önskvärt med en kortfilm som har någon slags koppling till julen - och den får inte komma från Disney eller Pixar, då jag som tidigare nämnts av juridiska skäl vill undvika att ha med Disney-kortfilmer till långfilmer som inte kommer från Disney.

Alternativt går det också bra med någon nordisk och helst norsk svenskdubbad kortfilm, som i så fall inte nödvändigtvis behöver ha jultema. Även där inte längre än 10 minuter och utan direkt koppling till Disney, och det får oavsett vilket förstås inte vara någon kortfilm som finns att enkelt tillgå på DVD eller streamingtjänster med samma dubbning.

Jag har letat desperat i min digitala och fysiska samling efter norska kortfilmer dubbade till svenska eller kortfilmer med julanknytning, men har dessvärre hittills gått bet - allt jag hittar är Disney-filmer med julanknytning. :(
Skulle detta avsnitt av Sagostunden - underbara sagor från hela världen (Manga Sekai Mukashi Banashi) kunna fungera?


Ovanliga dubbningar

Citat från: Erika skrivet 11 november 2022 kl. 05:20:35Skulle detta avsnitt av Sagostunden - underbara sagor från hela världen (Manga Sekai Mukashi Banashi) kunna fungera?
Den serien har jag tydligen helt lyckats missa, men visst skulle det kunna passa. Men frågan är då om det finns någon bra bildkälla till det avsnittet att tillgå? Jag vill helst undvika VHS-kvalitet, utan vill i möjligaste mån hålla mig till DVD-kvalitet eller helst ännu bättre.

Har den här serien, eller åtminstone det aktuella avsnittet, släppts på DVD, Blu-Ray eller VoD i något land?

Erika

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 11 november 2022 kl. 18:45:57Den serien har jag tydligen helt lyckats missa, men visst skulle det kunna passa. Men frågan är då om det finns någon bra bildkälla till det avsnittet att tillgå? Jag vill helst undvika VHS-kvalitet, utan vill i möjligaste mån hålla mig till DVD-kvalitet eller helst ännu bättre.

Har den här serien, eller åtminstone det aktuella avsnittet, släppts på DVD, Blu-Ray eller VoD i något land?
Tv-serien har släppts på dvd hemma i Japan, och box 11 verkar innehålla just avsnittet ("クリスマスの贈りもの" i original) i fråga! Dock är inte priset det billigaste...  

Har även hittat samma avsnitt (på originalspråk) på Dailymotion, bildkvaliteten är lite bättre, men har vattenstämpel.
 

https://www.dailymotion.com/video/x252adx


Steffan Rudvall

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 11 november 2022 kl. 02:51:15Jag kan passa på att kapa den här tråden för en liten efterlysning: Råkar det vara någon här som sitter på någon svenskdubbad kortfilm med julanknytning, och som inte kommer från Disney? Det går bra med både tecknat och otecknat, både gammalt och nytt, men helst inte längre än 10 minuter. Jag letar nämligen efter ett passande förspel till Resan till julstjärnan, och då vore det önskvärt med en kortfilm som har någon slags koppling till julen - och den får inte komma från Disney eller Pixar, då jag som tidigare nämnts av juridiska skäl vill undvika att ha med Disney-kortfilmer till långfilmer som inte kommer från Disney.
Jag rekommenderar den animerade kortfilmen Rudolf med röda mulen från 1948.

Den finns svenskdubbad på denna kassett men jag vet inte om det är något som du har i din ägo.
Rudolf med röda mulen.jpg

Will Siv

#162
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 november 2022 kl. 19:31:14Jag rekommenderar den animerade kortfilmen Rudolf med röda mulen från 1948.

Den finns svenskdubbad på denna kassett men jag vet inte om det är något som du har i din ägo.
Rudolf med röda mulen.jpg
En annan Max Fleischer "Color Classic" film med Jultema ( som också finns med på kassetten ) är "Christmas comes but once a year"

Jag har dessutom en svensk DVD med Color Classics filmer ( "I drömmarnas land" ), fast jag har inte kollat den än, men dom kortfilmerna kan vara med.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 november 2022 kl. 19:31:14Jag rekommenderar den animerade kortfilmen Rudolf med röda mulen från 1948.

Den finns svenskdubbad på denna kassett men jag vet inte om det är något som du har i din ägo.
Rudolf med röda mulen.jpg
Om inte @Ovanliga dubbningar har den, så tror jag att jag ska ha den VHS-filmen - eller åtminstone ser omslaget väldigt bekant ut.

Just nu är jag väldigt slut efter den fjärde vaccindosen, men kan ta en titt i bokhyllorna när jag orkar, om inte Josefin själv har kassetten. :)

Ovanliga dubbningar

#164
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 november 2022 kl. 19:31:14Jag rekommenderar den animerade kortfilmen Rudolf med röda mulen från 1948.

Den finns svenskdubbad på denna kassett men jag vet inte om det är något som du har i din ägo.
Rudolf med röda mulen.jpg
Tackar för tipset. Jag är lite osäker om jag har just den där VHS-kassetten, men har åtminstone en eller två andra i samma serie. Det där är otvivelaktigt en av delarna i den serie som i original heter The Fabulous Fleischer Folio, och förspelen till Magiska äventyr med Totoro och Tryggare kan ingen vara kommer från en annan av delarna i samma serie.

Förmodligen har även kassetten på din bild en snarlik dubbning som den del jag har, som inte har någon jätteimponerande dubbning men ändock godtagbar. Den verkar vara gjord av Gothenburg Sounds i Göteborg, och jag stör mig på att dem till flera av kortfilmerna har lagt till extra berättarröster som inte finns i originalversionerna.

Jag ska leta i min samling om jag har just den där.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 november 2022 kl. 20:23:52Om inte @Ovanliga dubbningar har den, så tror jag att jag ska ha den VHS-filmen - eller åtminstone ser omslaget väldigt bekant ut.

Just nu är jag väldigt slut efter den fjärde vaccindosen, men kan ta en titt i bokhyllorna när jag orkar, om inte Josefin själv har kassetten. :)
Jag är lite osäker om jag har just den där eller inte, men om du har den får du gärna digitalisera din utgåva - kan om inte annat vara bra för att ha valmöjlighet, då i alla fall mitt ex av den andra delen i samma serie inte hade världens bästa ljudkvalitet. :)

Uppdatering: Tyvärr verkar jag inte ha just den här volymen av The Fabulous Fleischer Folio, utan verkar bara ha volym 1 och 2 - det här ser ut att vara del 4, av vad jag kan läsa mig till.  :(

Så om Daniel eller någon annan har den rätta VHS-filmen och möjlighet att digitalisera skulle jag verkligen uppskatta det, för det känns som en mycket passande kortfilm för ändamålet.