Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

vad röstar dubbar på

Startat av gstone, 12 september 2022 kl. 17:19:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Är röstskådspelare mer konservativa och liberala ?

Vad brukar dubbare rösta på ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 12 september 2022 kl. 17:19:11Är röstskådspelare mer konservativa och liberala ?

Vad brukar dubbare rösta på ?
Det är allmänt känt att Sven Wollter var kommunist annars kan jag inte komma på någon där man vet.

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 september 2022 kl. 17:31:41Det är allmänt känt att Sven Wollter var kommunist annars kan jag inte komma på någon där man vet.
Var han den ända dubbar en som vet vad han har röstat på? ^^

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet 12 september 2022 kl. 17:44:12Var han den ända dubbar en som vet vad han har röstat på? ^^
Nej men alltså han är den enda som jag kommer på som har gått ut öppet med sin politiska ståndpunkt.

Lillefot

Det är högst individuellt, som för de flesta människor.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Oskar

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 september 2022 kl. 17:31:41Det är allmänt känt att Sven Wollter var kommunist annars kan jag inte komma på någon där man vet.
Jag skulle tro att sven wollter röster på vänsterpartiet eller Socialdemokraterna eller kommunismen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 september 2022 kl. 17:48:16Nej men alltså han är den enda som jag kommer på som har gått ut öppet med sin politiska ståndpunkt.
Tomas Bolme var ju under många år (åtminstone under 1960- och 1970-talet) en känd medlem i KFML (står för Kommunistiska Förbundet Marxist-Leninisterna), som på vänster/höger-skala låg till vänster om dåvarande Vänsterpartiet Kommunisterna. Det partiet bytte namn 1973 till Sveriges kommunistiska parti, och lades ned helt 1986 efter att i flertalet år ha fört en tynande tillvaro.

Enligt obekräftade uppgifter ska det för övrigt ha varit därför som filmbolaget/distributören inte ville låta honom spela Tintin i Tintin - Solens tempel 1971, då man var rädd att hans namn på filmaffischerna skulle avskräcka biobesökare med annan politisk åsikt. Lösningen blev då istället att anlita Jacob Hård, på den tiden en helt okänd skolelev - Lasse Swärd eller distributören kunde ju liksom inte veta om att han något decennium senare skulle bli en av Sveriges mest kända sportkommentatorer...
(Fast man kan ju fråga sig om verkligen en helt okänd person på filmaffischerna skulle locka fler folk än en känd men kontroversiell skådespelare...?)

Så sent som 1990 uppgav Tomas Bolme i intervjuer att han var kommunist, så då lär han väl sannolikt ha röstat på Vänsterpartiet Kommunisterna efter att KFML/Sveriges kommunistiska parti försvann. Har han inte förändrat åsikt radikalt under senare decennier är det väl därför nära till hands att tro att han nuförtiden röstar på Vänsterpartiet, även om jag i och för sig inte har några säkra belägg för det.

Marcusen

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 september 2022 kl. 21:17:02Tomas Bolme var ju under många år (åtminstone under 1960- och 1970-talet) en känd medlem i KFML (står för Kommunistiska Förbundet Marxist-Leninisterna), som på vänster/höger-skala låg till vänster om dåvarande Vänsterpartiet Kommunisterna. Det partiet bytte namn 1973 till Sveriges kommunistiska parti, och lades ned helt 1986 efter att i flertalet år ha fört en tynande tillvaro.

Enligt obekräftade uppgifter ska det för övrigt ha varit därför som filmbolaget/distributören inte ville låta honom spela Tintin i Tintin - Solens tempel 1971, då man var rädd att hans namn på filmaffischerna skulle avskräcka biobesökare med annan politisk åsikt. Lösningen blev då istället att anlita Jacob Hård, på den tiden en helt okänd skolelev - Lasse Swärd eller distributören kunde ju liksom inte veta om att han något decennium senare skulle bli en av Sveriges mest kända sportkommentatorer...
(Fast man kan ju fråga sig om verkligen en helt okänd person på filmaffischerna skulle locka fler folk än en känd men kontroversiell skådespelare...?)

Så sent som 1990 uppgav Tomas Bolme i intervjuer att han var kommunist, så då lär han väl sannolikt ha röstat på Vänsterpartiet Kommunisterna efter att KFML/Sveriges kommunistiska parti försvann. Har han inte förändrat åsikt radikalt under senare decennier är det väl därför nära till hands att tro att han nuförtiden röstar på Vänsterpartiet, även om jag i och för sig inte har några säkra belägg för det.
Varför Vänsterpartiet? Vänsterpartiet är ju inte kommunister längre. Jag tror att han röstar på Kommunistiska partiet.

Daniel Hofverberg

Citat från: Marcusen skrivet 12 september 2022 kl. 21:27:47Varför Vänsterpartiet? Vänsterpartiet är ju inte kommunister längre. Jag tror att han röstar på Kommunistiska partiet.
Det är också en kandidat, beror på om han föredrar att rösta på partier som har en chans att komma in i riksdagen eller inte (då han säkerligen inser precis som vi andra att Kommunistiska partiet inte har en rimlig chans att komma in i riksdagen inom överskådlig framtid).

Det finns ju vissa som röstar helt ideologiskt, men merparten väljer nog ändå något av de partier som man tror har en någorlunda realistisk chans att ta sig in i riksdagen (så att inte ens röst ska bli bortkastad), även om de inte helt överensstämmer med ens egna åsikter. Och i så fall blir ju Vänsterpartiet det närmast motsvarande.

Jag hittar heller inga nyare intervjuer än 1990 där Tomas Bolme säger något om sina politiska åsikter, så vi kan ju inte vara säker på att han inte har bytt åsikt sedan dess. Men då det är känt att han bidrar med pengar ekonomiskt till den antifascistiska tidskriften Expo (som Stieg Larsson, mest känd för Millennium-trilogin, var chefredaktör för innan han gick bort) bör man i alla fall kunna förmoda att han fortfarande åtminstone håller sig på den vänstra halvan av spelplanen så att säga.

Lilla My

Citat från: Marcusen skrivet 12 september 2022 kl. 21:27:47Varför Vänsterpartiet? Vänsterpartiet är ju inte kommunister längre. Jag tror att han röstar på Kommunistiska partiet.
Många som är kommunister väljer dock att rösta V eftersom det ger V större inflytande istället för att rösta på något miniatyrparti som inte kommer komma någonstans och göra någon som helst nytta. V innehåller inte längre Kommunistiska sympatier men det är fortfarande det som ligger närmast, om man måste välja.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lilla My skrivet 12 september 2022 kl. 21:50:10Många som är kommunister väljer dock att rösta V eftersom det ger V större inflytande istället för att rösta på något miniatyrparti som inte kommer komma någonstans och göra någon som helst nytta. V innehåller inte längre Kommunistiska sympatier men det är fortfarande det som ligger närmast, om man måste välja.
Jo, precis.

Och oavsett politisk åsikt lär nog de flesta välja att rösta på något parti som de tror har en chans att komma in i riksdagen och få något slags inflytande, även om det partiet inte överensstämmer med alla ens egna åsikter. Man får helt enkelt välja det minst dåliga alternativet av dem som har någon form av realistisk chans att komma in i riksdagen...
(Att rösta på miniatyrpartier som aldrig har en rimlig chans att nå upp till 4-procentsspärren är ju i princip att kasta bort sin röst)