Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Unga kvinnor/Fyra systrar

Startat av Erika, 5 februari 2009 kl. 19:16:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erika

Citat från: Lisa skrivet  5 februari 2009 kl. 14:04:53
Tack Erika! Verkar som det finns en del manga serier som är dubbade..

Fyra systrar tror jag är japansk anime, i sverige under 80talet via wendros med röster som Mia Benson, Stig Engström, Åke Lindström, Tomas Bolme, Gunilla Norling, Elisabeth Bolme Nordqvist, Anita Wall, de flesta av dessa medverkade i allafall

Nån som vet var denna serie sändes?? Alltså vilken kanal..


Jag tror den bara gavs ut på video och det var Wendros som gav ut den. Lite tråkigt, men så var det på den tiden. :(

Mysan

det stämmer att den är japansk, och den gavs ut av Wendros som spelfilm.  Baserad på boken "unga kvinnor".
Sett trailer till filmen och verkar lovande, men tveksam om Audvid kommer ge ut filmen på dvd

Erika

Citat från: Mysan skrivet  6 februari 2009 kl. 09:34:57
det stämmer att den är japansk, och den gavs ut av Wendros som spelfilm.  Baserad på boken "unga kvinnor".
Sett trailer till filmen och verkar lovande, men tveksam om Audvid kommer ge ut filmen på dvd

Vet du vilken version det är? Är den från tidigt 80-tal eller den från sent 80-tal? 

Mysan

#3
Citat från: Erika skrivet  6 februari 2009 kl. 15:04:58
Vet du vilken version det är? Är den från tidigt 80-tal eller den från sent 80-tal? 

jag antar att det är denna film (se länk).

http://www.tradera.com/FYRA-SYSTRAR-TOEI-ANIMATION-auktion_81994688

Något om nån tvserie till fyra systrar känner jag dock inte till, känner bara till just den filmen med de dubbare som tidigare nämnd (Tomas Bolme mfl). Har visserligen bara sett trailer till filmen från div wendros utgåvor och ska baseras på boken Unga kvinnor (little women).
Enligt slba kom filmen ut 1987

(varför skrevs det om fyra systrar under tråden om Elina Raeder?)

Erika

#4
Citat från: Mysan skrivet  6 februari 2009 kl. 16:11:20
jag antar att det är denna film (se länk).

http://www.tradera.com/FYRA-SYSTRAR-TOEI-ANIMATION-auktion_81994688

Något om nån tvserie till fyra systrar känner jag dock inte till, känner bara till just den filmen med de dubbare som tidigare nämnd (Tomas Bolme mfl). Har visserligen bara sett trailer till filmen från div wendros utgåvor och ska baseras på boken Unga kvinnor (little women).
Enligt slba kom filmen ut 1987

Ah, det är första versionen fråm tidigt 80-tal som dök upp här. Filmen kan vara några avsnitt som blivit ihopklippta.
Jag ska kolla upp det.

Nu har jag kollat upp det hela, det finns tydligen en tv-film och som är gjord av samma gäng som låg bakom första tv-serien.
Då är det nog denna tv-film som släppts här i Sverige.

Citat

(varför skrevs det om fyra systrar under tråden om Elina Raeder?)

Mitt fel, men jag tar och bryter loss alla OT-inlägg.

Mysan

--------------------------------------------------------------------------------
Citat från: Erika skrivet idag kl. 18:22:06
Ah, det är första versionen fråm tidigt 80-tal som dök upp här. Filmen kan vara några avsnitt som blivit ihopklippta.




tror den filmen är bra, de flesta filmer utgivna av Wendros kring den tidsepoken och med dessa "stamdubbare" som Bolme, Wall, Nordquist, Engström mfl brukar vara bra tycker jag

vad jag vet har wendros bara gett ut en film vid namn fyra systrar, men kanske är det så som Erika tidigare var inne på att några avsnitt blivit ihopklippta

Lisa

Tror det är mitt fel att vi kom lite "off-topic" här, sorry. Började prata om manga serier eftersom jag tror Elina medverkar i Kaleido Star.. det var så jag kom in på fyra systrar..  :P

Mysan

Citat från: Lisa skrivet  6 februari 2009 kl. 19:21:33
Tror det är mitt fel att vi kom lite "off-topic" här, sorry. Började prata om manga serier eftersom jag tror Elina medverkar i Kaleido Star.. det var så jag kom in på fyra systrar..  :P

även jag brukar komma in på fel ämne i vissa trådar ;)

filmen fyra systrar, som jag skrivit om här på tråden, har du sett den filmen? vad tyckte du om den isånnafall?

Elios

Går denna film att få tag på i dagens läge?

Erika

Citat från: Elios skrivet  3 april 2020 kl. 02:36:55
Går denna film att få tag på i dagens läge?

Förmodligen, men det är secondhand som gäller. Ja, om inte någon har lagt upp den (olagligt) på nätet...

Elios

Citat från: Erika skrivet  3 april 2020 kl. 05:26:44
Förmodligen, men det är secondhand som gäller. Ja, om inte någon har lagt upp den (olagligt) på nätet...

Det finns alltid en risk för det. Annars får man väl också hålla utkik på antingen kanske Blocket eller Tradera. Men är det verkligen att kalla det för secondhand?  :o

Lilla My

Citat från: Elios skrivet  3 april 2020 kl. 07:59:35
Det finns alltid en risk för det. Annars får man väl också hålla utkik på antingen kanske Blocket eller Tradera. Men är det verkligen att kalla det för secondhand?  :o

Allt som inte kommer nytryckt från fabrik räknas som second hand.

Sabelöga

Citat från: Lilla My skrivet  3 april 2020 kl. 10:29:02
Allt som inte kommer nytryckt från fabrik räknas som second hand.
Jag vet inte om jag skulle kalla blocket och tradera för second hand då jag förknippar det mest med butiker :/ Detsamma med loppis, det är ju en fysisk företeelse, eller?
Houba !

Lilla My

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet  3 april 2020 kl. 12:36:59
Jag vet inte om jag skulle kalla blocket och tradera för second hand då jag förknippar det mest med butiker :/ Detsamma med loppis, det är ju en fysisk företeelse, eller?

Att få något i "andra hand", d.v.s. "second hand" är ju per definition att man köper det av privatperson eller butik där föremålet förut använts av någon annan, d.v.s. inte kommer nytt från butik eller tillverkare. Sedan att vissa enbart räknar vissa butiker eller köp IRL för second hand är en annan femma.

Sabelöga

Citat från: Lilla My skrivet  3 april 2020 kl. 13:40:26
Att få något i "andra hand", d.v.s. "second hand" är ju per definition att man köper det av privatperson eller butik där föremålet förut använts av någon annan, d.v.s. inte kommer nytt från butik eller tillverkare. Sedan att vissa enbart räknar vissa butiker eller köp IRL för second hand är en annan femma.
Du har ju på ett sätt rätt..
Houba !