Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Gunnar Ernblad 1946-2021

Startat av Steffan Rudvall, 5 oktober 2021 kl. 09:41:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jimstrom

Min favoritdubbare genom tiderna och en av sveriges mest unika röster har lämnat oss. Tack för alla röster och karaktärer Gunnar och vila i frid.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

MOA

Men nej nu blir jag riktigt ledsen!Trodde int att han skulle dö såhär tidigt.
R.I.P Gunnar Ernblad,vi kommer alltid att minnas dig :'( :'( :'( :'(

Erik Friman

Förutom Gunnars alla insatser för dubbning har han även gjort fina insatser för översättningar. Tack för den här tiden.  :(


Steffan Rudvall

Enligt Aftonbladet avled Gunnar i söndags efter en tids sjukdom vilket hans bror tydligen ska ha bekräftat.

JRL

När jag var litet barn, i slutet av 80-talet, efterlyste tv-programmet Barnjournalen olika idéer från barn runtom i landet som de ville göra tv-reportage om. Jag skickade ett brev och skrev att jag ville göra ett reportage om dubbning och intervjua röstskådespelaren Gunnar Ernblad. Tyvärr blev jag inte utvald, men intresset för dubbning levde kvar, och det var tack vare Gunnar som det intresset väcktes.

Vila i frid Gunnar, och tack för allt som du har gjort för den här branschen. Du var en av de största!

Daniel Hofverberg

Det var oerhört chockerande, och väldigt tragiskt att höra... :'(

Förutom alla fantastiska röstprestationer genom åren, så medför Gunnars tragiska bortgång att det genast blir mycket svårare att få tag i gamla dubbcredits från 1980- och 1990-talet, då han har varit den som hjälpt mig mest med gamla dubbningar och hade väldigt bra minne. De flesta andra skådespelare har inte kommit ihåg någonting från den perioden, medan Gunnar har kommit ihåg mycket och varit ovärderlig när det gäller uppgifter om dubbningar från framförallt 1990-talet. Utan hans ovärderliga insats kommer det bli mycket svårare att få fram uppgifter om framförallt TV-serier från 1990-talet (däribland de många serier som FilmNet sände, och som aldrig hade utsatta dubbcredits). :(

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 oktober 2021 kl. 20:52:34

Förutom alla fantastiska röstprestationer genom åren, så medför Gunnars tragiska bortgång att det genast blir mycket svårare att få tag i gamla dubbcredits från 1980- och 1990-talet, då han har varit den som hjälpt mig mest med gamla dubbningar och hade väldigt bra minne. De flesta andra skådespelare har inte kommit ihåg någonting från den perioden, medan Gunnar har kommit ihåg mycket och varit ovärderlig när det gäller uppgifter om dubbningar från framförallt 1990-talet. Utan hans ovärderliga insats kommer det bli mycket svårare att få fram uppgifter om framförallt TV-serier från 1990-talet (däribland de många serier som FilmNet sände, och som aldrig hade utsatta dubbcredits). :(
Jag undrar vad som kommer hända med hans anteckningar då han var väldigt noga med att skriva ner till exempel hur många avsnitt han hade översatt...

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 oktober 2021 kl. 21:01:05
Jag undrar vad som kommer hända med hans anteckningar då han var väldigt noga med att skriva ner till exempel hur många avsnitt han hade översatt...
Bra fråga. Med lite tur kanske hans bror kommer spara dessa...?

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 oktober 2021 kl. 21:03:33
Bra fråga. Med lite tur kanske hans bror kommer spara dessa...?
Han har en dotter så jag antar att det möjligtvis är hon som för ärva sin far.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 oktober 2021 kl. 21:06:14
Han har en dotter så jag antar att det möjligtvis är hon som för ärva sin far.

Inte med hans roller iallafall!  ;)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 oktober 2021 kl. 21:06:55
Inte med hans roller iallafall!  ;)
Det har jag inte påstått,  Jag talade om hans anteckningar och andra av hans tillhörigheter.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 oktober 2021 kl. 21:06:14
Han har en dotter så jag antar att det möjligtvis är hon som för ärva sin far.
Möjligt. Största risken är ju om någon inte inser värdet i dessa och kastar bort alla gamla anteckningar, vilket tyvärr kan finnas en reell risk för...

JRL

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 oktober 2021 kl. 21:10:39
Möjligt. Största risken är ju om någon inte inser värdet i dessa och kastar bort alla gamla anteckningar, vilket tyvärr kan finnas en reell risk för...

Om någon har kontaktinformation till dottern och/eller brodern skulle man ju kunna skicka ett artigt brev och förklara att det är viktigt att den informationen bevaras. För det finns en risk att sådant annars kan försvinna i hanteringen av dödsboet.

Beck

Nej! Vila i frid Gunnar!  :'(
Tack för allt, du dubbade min barndom under 90-talet!