Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Dubbar du om 2 år?

Startat av Christian Hedlund, 21 oktober 2004 kl. 16:06:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Will Siv, Erika och 10 gäster tittar på detta ämne.

Christian Hedlund

Själv har jag inte kommit närmae dubbandet alls ... ha ha ha ... men att göra röster ... jo då .. :)
Christian Hedlund
Voice Actor - Content Creator
Youtube.com/1man20voices
Rostskadespelarna.se
1man20voices.com

clash

Skulle snarare v ilja reggisera en och annan serie, film och ta in behagliga röster:)
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Daniel Hofverberg

Riktigt så enkelt som att regissören har full makt är det ju dock tyvärr inte... Först kommer säkerligen uppdragsgivaren (kunden) att ställa ett och annat krav - visserligen gäller det mest Disney, men mer och mindre förekommer det säkert bland de flesta distributörer. Sen kommer garanterat också krav uppifrån på dubbningsbolaget/studion ifråga (studiochefer, producenter, etc). Och sist men inte minst tillkommer ju också tidskrav och budgetbegränsningar - skådespelare är trots allt inte gratis...

Sen är det ju inte alls alltid som regissören för en dubbning har någonting med rollbesättning att göra - det kan i många fall göras av andra personer. På Eurotroll är exempelvis Lasse Svensson själv oftast ansvarig för rollbesättning, fastän han på senare tid ganska sällan regisserar något själv. En viktigare sysselsättning för regissörerna är nog oftast att ge direktiv till redan valda skådespelare, leda arbetet, kolla munrörelser, snabbkolla översättning för storyfel, etc.

clash

Jaså, men om jag fick chansen att dubba en serie skulle jag ialla fall hyra in begagliga röster. Jag kommer ialla fall inte ta in kvinnor i 30,40årsåldern till tonårskaraktärer som en del andra har gjort. Då kanske jag skulle va en som bestämmer roller ialla fall:) Då vet vi ju vilka som inte kommer med. Hahahahahahaha
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Daniel Hofverberg

Problemet med att anlita barn till barnroller är ju att det kan vara svårt för sådana att ha tid att ställa upp, i och med skola och annat. Trots allt sker ju nästan all dubbning under dagtid, och då är ju barn som regel upptagna i skola. Vid större dubbningsprojekt, som typ Disneys storfilmer, så går det säkert att lösa, men för mindre dubbningar (TV-serier, filmer som släpps direkt på video, etc) som ofta har tidsbrist och begränsad budget är det ju oftast svårare. Just därför kan det i många fall vara svårt att kunna anlita personer yngre än omkring 20-års-åldern (och redan det är ju egentligen för gammalt för en del karaktärer)...

Och sen är det ju faktiskt en smaksak vad som är "behagliga röster" - jag, och säkerligen många med mig, håller inte med om din definition av begreppet...

GaBBe

Clash, räkna upp några behagliga röster!, jag tror faktsikt vi är på samma sida..=D

clash

Hm, det flesta behagliga rösterna var med på 80talet. Men här kommer bra skådisar med inlevelse:
Johanna Ljungberg
Lisa Tull
Sofia Haby
Anna Nylen
Sara Andersson
Karin Glenmark
Marie Kühler
Roger Storm
Turid Bertheusson
Sofia Haby
Turid Bertheusson
Maria Svensson
Lisa Carlehed
Frida Nilsson
Andreas Nilsson
Birgitta Fernström
Sofia Källgren
Lennart Olsson
Haakon Pedersen
Sune Litzell
Tilde De Paula
Sharon Dyall
Ann-Christin Magnusson
Sanna Ekman

Gabbe, ja, du bra smak i röster:)
Det finns flera än dom här som har behagliga röster och bra inlevelse.  Men jag kan inte skådisens namn på alla karaktärer:)
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Peter

Jag dubbar gärna Transformers, fast det gör jag ju redan (mest på engelska, men ibland på svenska), och detta är förstås inget officiellt arbete. Men roligt är det, ta en titt på det senaste avsnittet här "Attack från Yttre Rymden".
----
Peter

clash

Daniel, det finns ju många som låter som barn. Elina Reader t ex hur gammal e hon?
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

GaBBe

Cash, jag kände inte igen alla du räknade upp, men av dom jag kände igen gillar jag allihop! =)

Daniel Hofverberg

Citat från: clash skrivet 30 oktober 2005 kl. 20:32:47
Daniel, det finns ju många som låter som barn. Elina Reader t ex hur gammal e hon?
Jag är inte säker på exakt hur gammal Elina Raeder är, men jag skulle gissa på någonstans i tonåren - jag fick det intrycket när jag pratade med hennes mamma Louise på Eurotroll ifjol, även om hennes ålder tyvärr inte kom på tal.

Därmed lär ju Elina också vara problematisk att få med i och med skola och annat. Likaså hennes bror Anton Olofsson, som också kom på tal och ju börjar förekomma allt mer och mer i dubbningssammanhang.

clash

I hey arnold är det barnröster till barnkaraktäterna.
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

GaBBe

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 oktober 2005 kl. 23:45:45
Citat från: clash skrivet 30 oktober 2005 kl. 20:32:47
Daniel, det finns ju många som låter som barn. Elina Reader t ex hur gammal e hon?
Jag är inte säker på exakt hur gammal Elina Raeder är, men jag skulle gissa på någonstans i tonåren - jag fick det intrycket när jag pratade med hennes mamma Louise på Eurotroll ifjol, även om hennes ålder tyvärr inte kom på tal.

Därmed lär ju Elina också vara problematisk att få med i och med skola och annat. Likaså hennes bror Anton Olofsson, som också kom på tal och ju börjar förekomma allt mer och mer i dubbningssammanhang.

Anton Olofsson gjorde ett av dom två barnen Herkules räddade under stenen som egentligen var Skrik/Panik!

Daniel Hofverberg

Citat från: clash skrivet 31 oktober 2005 kl. 21:42:07
I hey arnold är det barnröster till barnkaraktäterna.
Inte helt och hållet, men det är sant att merparten av barnrollerna spelas av barn eller ungdomar. Ingen regel utan undantag, som man säger...

Eurotroll har gjort ett bra jobb med Hey Arnold, men jag tror knappast att det är realistiskt att jämt anlita barn i barnroller, i och med skola och annat. Det är helt enkelt mycket mer praktiskt att ta in lite äldre personer, men visst är det kul att vissa bolag nån gång då och då har möjlighet att verkligen anlita barn.

Erika

I stort sett alla barnkaraktärerna i Snobben spelas också av barn.

"Fenomenet" med vuxna som spelar barn i tecknad film förekommer också en hel del i utlandet, finns gott om tecknad film från t.ex. USA och Japan där samtliga barnkaraktärer spelas av vuxna (och då oftast kvinnor).