Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Guilty Pleasures?

Startat av Lilla My, 6 april 2019 kl. 02:14:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lilla My

Blir nyfiken - Är det några av er som har ett guilty pleasure när det kommer till dubbare och vissa röster? Vissa röster ogillar man, vissa blir man ju trött och irriterad på, vissa älskar man i vissa sammanhang och vissa dubbningar är ju fantastiskt bra, men finns det någon dubbare för er som ni ALLTID tycker om, oavsett var hen dyker upp? Oavsett om det är skitdålig kvalité, jättedålig film och du märker att den här personen enbart gjorde det p.g.a. pengarna?  ;D

För mig är det nämligen Staffan Hallerstam. Det spelar ingen roll vilken film han dubbar, jag älskar hans röst något så fantast-otro-liskt! Jag kan inte förstå hur man kan höra honom i en film/serie och inte ta notis av det, jag blir hispig varje gång  ;D  Sedan har han ju dubbat otroligt mycket skit har jag märkt genom åren, men det spelar liksom ingen roll. Filmen kommer i andra hand bara jag får höra honom prata, haha! Vet inte ens varför, har ingen dragning till personen i övrigt, och han är inte världens bästa sångare. Men hans röst ger mig rysningar! Har hört honom en hel del i produktioner från när jag var liten så först trodde jag det var nostalgi, men nopp. Blir likadan när jag hör honom i sammanhang jag aldrig haft kopplingar till tidigare.

Svårt att förklara men jag antar att jag är väldigt känslig när det kommer till vissa röster, tongångar och uttal. Är det fler som har ett sådant här enormt guilty pleasure dock? Eller är jag bara fett annorlunda som hakat upp mig på Staffan?  ;D

Elios

Tycker med om Staffan Hallerstam och så. Men undrat verkligen hur han ser ut!?
Var med ett bra tag sedan han med verkade i en dubbning.  ::)

En röst jag alltid älskat att höra är ju Mikael Roupé. Jag blir så himla nostalgisk så det bara smäller om det. Han är ju sån röst som nästan får en att vilja köpa alla grejer som han medverkar i reklam.  :o 8)
Alltid en favorit när det gäller.  ;D 8)

Lilla My

Citat från: Elios skrivet  6 april 2019 kl. 04:14:34
Tycker med om Staffan Hallerstam och så. Men undrat verkligen hur han ser ut!?
Var med ett bra tag sedan han med verkade i en dubbning.  ::)

Det finns en del bilder på honom, och han har ju vart med i en del filmer som liten, men jag för min del har aldrig googlat honom så sätt för är inte nyfiken på utseende i detta fall :)
Ja han är väl utbildad läkare eller liknande nu för tiden? Ganska coolt.

Citat från: Elios skrivet  6 april 2019 kl. 04:14:34
En röst jag alltid älskat att höra är ju Mikael Roupé. Jag blir så himla nostalgisk så det bara smäller om det. Han är ju sån röst som nästan får en att vilja köpa alla grejer som han medverkar i reklam.  :o 8)
Alltid en favorit när det gäller.  ;D 8)

Ååh, ja han är bra  :D

Soscla

Jag förstår dig helt. Staffan är ju skitfin! Jag blir nog ungefär lika hispig av Joakim Jennefors (fast kanske lite mer återhållsam). Blir alltid bara så glad av att höra när han pratar! Smek mina öron!
It's so fluffy I'm gonna die!

Lilla My

Ååh ja, Joakim är också underbar. Vet flera som har honom som favorit  ;D

Jag kom faktiskt på en till dubbare idag som jag blir helt hispig över varje gång jag hör henne, men som varken dubbat eller skådespelat så mycket och som jag därför lätt glömmer bort; Elina Salo :D Älskar henne av hela mitt hjärta!

För er som är nyfikna och inte vet vem det är, lite olika klipp:

https://youtu.be/5I4UCcJX8no?t=278

https://youtu.be/sZZ0hwd8mV0?t=31

https://youtu.be/u77C6UfS3xc?t=54

Elios

Jag är även ett stort fån av Stefan Frelanders röst. Den är magisk och den här branschen är så tråkig just nu utan honom. Jag bara hoppas han kommer tillbaka som Rex i Toy Story 4.  ;D

Elios

Citat från: Lilla My skrivet 17 april 2019 kl. 02:45:55
Ååh ja, Joakim är också underbar. Vet flera som har honom som favorit  ;D

Jag kom faktiskt på en till dubbare idag som jag blir helt hispig över varje gång jag hör henne, men som varken dubbat eller skådespelat så mycket och som jag därför lätt glömmer bort; Elina Salo :D Älskar henne av hela mitt hjärta!

För er som är nyfikna och inte vet vem det är, lite olika klipp:

https://youtu.be/5I4UCcJX8no?t=278

https://youtu.be/sZZ0hwd8mV0?t=31

https://youtu.be/u77C6UfS3xc?t=54

Aldrig hört talas om henne. Men är hon en dubbare i Finland då?^^

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 16 maj 2019 kl. 02:50:22
Aldrig hört talas om henne. Men är hon en dubbare i Finland då?^^
Elina Salo är en känd finlandssvensk skådespelerska, som varit med i ett antal filmer och serier genom åren, och hon talar både svenska och finska. Hon har varit med i den finska dubbningen av japanska 1990-talsserien I Mumindalen (som Lilla My), och spelade före det samma roll i den svenska live-actionserien Mumintrollet från 1969. Hon har också spelat samma roll i den svenska dubbningen av datorspelet Fest i Mumindalen.

Spontant hittar jag inget som tyder på att hon medverkat i någon svensk dubbning av någon film eller TV-serie, men däremot har hon varit med i ganska många svenska filmer genom åren. Kanske främst förr i tiden, då hon är till åren kommen (i skrivande stund 83 år) och av förståeliga skäl inte är lika aktiv nu som förut. Den senaste rollen hon gjorde verkar ha varit i den franska filmen Mannen från Le Havre från 2011.

Hans Tolvaly

Jag blir alltid glad av att höra Per Sandborghs röst.
Håller på att studerar om dagarna just nu, och det händer när vi kollar på undervisnings filmer i klassen att det är Per som gör berättarrösten, då får jag alltid ett leende på läpparna.

jimstrom

Min stora guilty pleasure är Sun Studios dubbning på TMNT, med omotiverade dialekter, begränsat urval av röster, och några fantastiskt väl levererade repliker.

Jag är dessutom väldigt svag för den svenska dubben av Cyborg 009, hatten av till Tim Mehrens omöjliga insats.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Lilla My

Citat från: Hans Tolvaly skrivet 16 maj 2019 kl. 09:37:05
Jag blir alltid glad av att höra Per Sandborghs röst.
Håller på att studerar om dagarna just nu, och det händer när vi kollar på undervisnings filmer i klassen att det är Per som gör berättarrösten, då får jag alltid ett leende på läpparna.

Håller med, Per har en fantastisk röst!

Adam Larsson

Joakim Jennefors... Den människan är heltperfekt. Han är underbar i alla sina roller. Jag gillar honom så mycket så att jag tittar på program syntolkat för att höra hans röst.

MOA

Mitt Guilty Pleasure e Louise Raeder,jag älskar henne.Hon e riktigt bra i alla roller hon gjort & hon e en av dom bästa VA:na i hela Sverige.

jimstrom

Är inte en guilty pleasure något eller någon som man inte borde tycka om, men gör det i alla fall.Tex en av mina stora guilty pleasures är Nicholas Cage när han är seriös är han tråkig, när han är dålig är han som bäst, spelar över på ett underbart underhållande sätt.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Lilla My

Citat från: jimstrom skrivet 24 juni 2021 kl. 23:45:41
Är inte en guilty pleasure något eller någon som man inte borde tycka om, men gör det i alla fall.

Pretty much, eller något du inte "borde" tycka om men gör ändå, eller finner smått pinsamt att gilla men gillar i alla fall - men definitionen kan också gå under "något du finner intresse till en smått beklämmande nivå". Är ju en enorm definitionsfråga om just detta ämne går under guilty pleasure eller ej - för oss kanske det inte gör det, fär personer som inte har riktigt koll på dubbningar kanske det gör det.