Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Smurfarna (The Smurfs, 1981-1989)

Startat av TonyTonka, 9 april 2009 kl. 23:00:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Japp, det där är Lasse Svenssons/Media Dubbs dubbning. Jag kommer ärligt talat inte ihåg vad Scruple (Gargamels medhjälpare) hette på svenska, och det gjorde tyvärr inte Hasse Jonsson heller när jag frågade honom. Är det någon annan som vet det?

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 mars 2011 kl. 13:58:56
Tack för informationen. Du minns inget om vilka andra karaktärer som bytt röst gentemot Media Dubbs dubbning, och deras nya röster? Andreas Nilsson är ju i alla fall inte med i Mediadubb Internationals dubbning, så det måste vara nya skådis(ar) som gör hans rollfigurer (bl.a. Glasögonsmurfen).


Här är tre till:

Erik Ahrnbom - Glasögonsmurfen (tror jag, hans röst är lite förställd)
Jan Simonsson - Buttersmurfen
Irene Lindh - Hogatha

JRL

Tack Anders för den sammanställningen! :)

Kan bara tillägga Fader Tid - Hasse Jonsson.

Anders

#18
Citat från: Erika skrivet 19 mars 2011 kl. 19:22:22
Här är tre till:

Erik Ahrnbom - Glasögonsmurfen (tror jag, hans röst är lite förställd)
Jan Simonsson - Buttersmurfen
Irene Lindh - Hogatha

Om jag hörde rätt när jag gick igenom ett av mina VHS-band så gjorde Simonsson även rösten till Kokettsmurfen i dubbningen med Mediadubb International.

Några röster som inte ändrades i den här dubbningen var:
Gammelsmurfen - Per Sandborgh
Klunssmurfen - Per Sandborgh
Smurfan - Maria Weisby
Muskelsmurfen - Gunnar Ernblad
Fixarsmurfen - Hasse Jonsson
Sprattsmurfen - Hasse Jonsson
Latsmurfen - Gunnar Ernblad
Musiksmurfen - Hasse Jonsson
Poetsmurfen - Hasse Jonsson
Skräddarsmurfen - Hasse Jonsson
Stortrut - Gunnar Ernblad
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Beck


Daniel Hofverberg

Jag kan ha fel, då det var väldigt länge sedan jag såg de här avsnitten. Men spontant tycker jag att det låter som Baby's First Christmas, som tillsammans med Beauty Is Only Smurf Deep utgjorde avsnitt 25 i säsong 3.

Det är i alla fall definitivt inte någon av de två TV-specials som gjordes med jultema (The Smurfs Christmas Special eller 'Tis The Season To Be Smurfy), och jag kommer inte ihåg något annat vanligt avsnitt av TV-serien som hade jultema än Baby's First Christmas.

Beck

Hej Daniel!

Nej tyvärr, det var inget av de avsnitten du nämnde.


Daniel Hofverberg

Det var märkligt; jag har letat men kan inte hitta att det skulle ha producerats fler julavsnitt än de tre. Handlingsbeskrivningen på Baby's First Christmas tycker jag också lät snarlik din beskrivning, och det låter ju märkligt om de skulle ha gjort flera avsnitt med snarlik handling.

Beck

Hej Daniel!

Jag minns att Buttersmurfen var med och att han log i slutet av det här avsnittet,
när smurfarna och tomten åkte i en släde. Gargamel och Lärjungen hänger vid ett stup.

Tomtenissarna får varm soppa när de ligger i sängen, medans smurfarna jobbar med julklapparna.


Daniel Hofverberg

Beklagar, då har jag ingen aning vad det kan vara för något skumt avsnitt, då alla webbsidor jag kunnat hitta anger att det bara funnits tre avsnitt med jultema av Smurfarna; The Smurfs Christmas Special, 'Tis The Season To Be Smurfy och Baby's First Christmas. Jag kommer heller inte ihåg att det visats fler julavsnitt än dem (faktum är att jag inte ens kommer ihåg att 'Tis The Season To Be Smurfy någonsin visats i Sverige).

Beck

#25
Var kan jag hitta avsnitten "Hearts 'N' Smurfs" och "Fortune Cookie" med svenska röster?

The Smurfs Season 9 - (39/39) Hearts 'N' Smurfs

http://www.youtube.com/watch?v=cyShlijRaz4

The Smurfs Season 9 - (13/39) Fortune Cookie

http://www.youtube.com/watch?v=2NWwExZftec


Beck

Är det verkligen ingen som har de avsnitten med svenska röster?

Citat från: Beck skrivet 31 maj 2011 kl. 21:26:47
Var kan jag hitta avsnitten "Hearts 'N' Smurfs" och "Fortune Cookie" med svenska röster?

The Smurfs Season 9 - (39/39) Hearts 'N' Smurfs

http://www.youtube.com/watch?v=cyShlijRaz4

The Smurfs Season 9 - (13/39) Fortune Cookie

http://www.youtube.com/watch?v=2NWwExZftec

Daniel Hofverberg

Det släpptes 5 olika VHS-kassetter på 1990-talet med avsnitt från säsong 9 av Smurfarna (med 3 avsnitt på varje film), men tyvärr var inget av dessa två avsnitt med på någon av de volymerna.

Jag har en del avsnitt inspelade från TV3 av Smurfarna (kanske runt 10 - 12 stycken), men jag är hyfsat säker på att det bara är från tidigare säsonger. Tyvärr tror jag inte att säsong 9 visades under TV3s senare reprisomgångar, så den säsongen har nog inte visats efter 1994 - 1995 (eller någonstans därikring).

Fastän jag såg Smurfarna slaviskt under alla år det visades på TV3, så spelade jag tyvärr inte in merparten av avsnitten och jag tror att jag till sist började spela in enstaka VHS-band först under de senare repriserna; runt slutet av 1990-talet.

Beck

Okej, då vet jag.
Ingen annan som har avsnitten?

Alex

Hmm... Jag vet att jag har sett de två avsnitt du länkar till på svenska ett antal gånger, och jag vet att min pappa spelade in i stort sett alla smurf-avsnitt som gick på TV3 när jag var liten, åtminstone från det att jag upptäckte Smurfarna. Dock så finns mina älskade smurfar på i de flesta fall omärkta, troligtvis söndertittade VHS-band, och är just nu förvarade tillsammans med en massa andra band i ett antal Ica-kassar. Och jag har inte längre någon videobandspelare, så det känns lite hopplöst.

Och det här med att den inte skulle ha visats sedan 94-95... Jag kan ha fel, men det känns inte som om det stämmer, då jag är född 94. För att ha kommit ihåg den, känns det som om jag borde ha varit åtminstone tre-fyra år, vilket blir vid 97-98.