Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Musiksagor

Startat av TonyTonka, 21 januari 2009 kl. 21:11:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elias Prenbo

Citat från: Mysan skrivet 18 augusti 2009 kl. 14:36:05
Nalle Puh och jakten på Christoffer Robin

Berättare- Ingemar Carlehed
Christoffer Robin- Alexander Lundberg
Nalle Puh- Olli Markenros
Uggla-Roger Storm
Tiger- Peter Wanngren
Kanin- Charlie Elvegård
Nasse- Jörgen Lantz
Ior- John Harryson

översättare- Monica Forsberg
KM-studio juli 1998
Är du verkligen säker på det? För jag VET att dubbningen gjordes för VHS och att VHS-utgåvan gavs ut i april 1998, den kan väl inte ha gjorts efter det.

TonyTonka

Citat från: Elias Prenbo skrivet 10 september 2016 kl. 22:04:14
Är du verkligen säker på det? För jag VET att dubbningen gjordes för VHS och att VHS-utgåvan gavs ut i april 1998, den kan väl inte ha gjorts efter det.

Jag skulle inte vilja påstå att jag är någon expert på ämnet, men det kanske var berättarrösten som spelades in i Juli 1998? Om inte kanske det var så att musiksagan inte hade autentiskt filmljud?  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elias Prenbo

Ja, den musiksagan finns iallafall på Spotify och båda de grejerna du säger stämmer, för det var delvis musik från filmen, plus att berättarrösten (Ingemar Carlehed) inte hade spelat in sin röst på samma sätt som i filmen.

Andra musiksagor som finns på Spotify är:
Snövit och De Sju Dvärgarna (med 1982-års omdubb och där Kristina Kamnert var berättare)
Askungen (och det var helt andra röster än i filmen, förutom Styvmodern, Kungen, Hertigen, Godmodern och kanske nån till, plus att Doreen Denning var berättare)
Peter Pan (med 1992-års omdubb och där Ingemar Carlehed var berättare, precis som i filmen)
Lady och Lufsen (med 1989-års omdubb och där Stefan Ekman var berättare)
Pongo och De 101 Dalmatinerna (med 1995-års omdubb och där Anders Öjebo (rösten till Pongo) var berättare, precis som i filmen)
Djungelboken (samma dubb som i filmen och där Gösta Prüzelius (rösten till Bagheera) var berättare, precis som i filmen) (vågar man gissa på om det var mono-versionen?)
Robin Hood (samma dubb som i filmen och där Rolf Bengtsson (rösten till Alan-I-Dalen) var berättare, precis som i filmen)
Den Lilla Sjöjungfrun (samma dubb som i filmen och där Jonas Bergström var berättare)
Skönheten och Odjuret (samma dubb som i filmen och där Torsten Wahlund var berättare)
Aladdin (samma dubb som i filmen och där Ingemar Carlehed var berättare)

Lejonkungen (samma dubb som i filmen och där Hans Gustafsson var berättare)
Toy Story (samma dubb som i filmen och där Dan Bratt var berättare)
Tarzan (samma dubb som i filmen och där Bo Maniette var berättare)

Men sedan var det några som INTE fanns på Spotify, men jag kunde ändå veta hur det var:
Dumbo (första omdubben från 1972, med Gösta Prüzelius som berättare)
AristoCats (samma dubb som i filmen och där Hans Lindgren (rösten till Roquefort) var berättare)
Ringaren i Notre Dame (samma dubb som i filmen och där Håkan Hagegård (rösten till Prästen) var berttare)
Ett Småkryps Liv (samma dubb som i filmen och där Monica Forsberg var berättare)
Toy Story 2 (samma dubb som i filmen och där Dan Bratt var berättare, precis som hos föregångaren)
Janne Långben The Movie (samma dubb som i filmen och där Roger Storm var berättare)

Sedan finns det en del musiksagor jag efterlyser:

Pinocchio - jag efterlyser både berättarrösten och dubbningen på skivan (om det är originaldubben från 1941, omdubben från 1995 eller om den är gjord för skivan)

Bambi

Alice i Underlandet - jag efterlyser både berättarrösten och dubbningen på skivan (om det är originaldubben från 1951, omdubben från 1998 eller om den är gjord för skivan)

Törnrosa (jag tror att det ska vara omdubben från 1980, men jag vet inte vem som är berättaren, men i omdubben är det Gösta Prüzelius, så det kan vara han, men jag frågar för att vara extra saker)

Svärdet i Stenen - jag efterlyser både berättarrösten och dubbningen på skivan (om det är samma dubb som i filmen eller om den är gjord för skivan)

Mästerdetektiven Basil Mus (jag tror att det ska vara samma dubb som i filmen, dock kan berättaren vara Anders Nyström (rösten till Dr Dawson), precis som i filmen, men jag frågar för att vara extra säker)

Oliver och Gänget (jag tror att den ska ha originaldubbningen, men jag vet inte vem berättaren är)

Herkules

Mulan

Sedan finns det musiksagor som jag vet att jag lyssnat på, men det var så längesedan att jag inte minns:
Bernard och Bianca
Micke och Molle
Bernard och Bianca i Australien
Pocahontas

Det kan hända att jag kommer på fler senare...

Om någon vet något om någon av filmerna jag efterlyser så är jag mer än tacksam för svar. :)

OBS! för att vara petnoga så är det LÄNGRE versioner jag talar om här (dvs, ca 30-60 minuter långa)

TonyTonka

Jag vet att det finns en Pinocchio skiva med bl.a Bernt Dahlbäck, Ingela "Pling" Forsman, men i den kortare musiksagan som släpptes på CD under Read Along så har jag för mig att det var följande röster:


Benjamin Syrsa och Berättaren - Peter Wanngren
Pinocchio - Jan Eriksson
Geppetto - Ulf Källvik
Den blå fén - Monica Forsberg

Stromboli har för övrigt dialog i musiksagan, men det stod inte vem som spelade honom. Det var riktigt längesedan jag hörde den musiksagan, men utifrån hur jag kommer ihåg att rösten lät så gissar jag spontant på Ulf Källvik.

Bambi-musiksagan (den kortare) innehåller följande röster:


Bambi - Fredrik Kjellqvist
Stampe - Niklas Rygert
Blomma - Anna Möller
Bambis mamma - Ewa Fröling
Ugglan - Nils Eklund
Berättaren - Fillie Lyckow


Jag har haft den längre Mulan-sagan på både CD och kassett, men jag minns tyvärr inte vem som är berättaren där.

I den kortarte musiksagan av Herkules som utgavs på CD (Read Along-serien) och som även finns som kassett så är det Peter Harryson (Fille) som är berättarrösten.

Angående Ett småkryps liv så vet jag att åtminstonde en version av musiksagan har Linnea Berglund (Dot) som berättare och inte Monica Forsberg.

Jag har även både haft en musiksaga på 13-15 minuter samt en längre cd-saga med alla låtarna med Lejonkungen, och om jag minns rätt så var Svante Thuresson (Rafiki) berättare i båda.

De övriga musiksagorna har jag antingen inte hört alls eller inte hört på väldigt länge, så där kan jag inte hjälpa till. :/

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elias Prenbo

Nåja, men tack iallafall...

Hursomhelst, jag kom iallafall på att jag vet en till, Lejonkungen 2 Simbas Skatt, med samma dubb som i filmen och berättarrösten tillhörde Ingemar Carlehed.

Olof Mellgren

Citat från: Jim Ström skrivet 26 februari 2009 kl. 02:19:37
Leta på vinden och hittade mycket riktigt flera av mina gamla kassetter, bla. Star Wars triologin, som jag tänkte skriva om här.

Stjärnornas Krig:

Berättare             - Carl-Åke Eriksson
Luke Skywalker     - Thomas Antoni
Prinsessan Leia      - Barbro Christenson
Han Solo               - Tom Ahlsell
C3P0/Gruppledaren - Thomas Ungewitter
Darth Vader          - Peter Palmér
Ben kenobi           - Kåre Sigurdson

Rymdimperiet Slår Tillbaka:

Berättare             - Carl-Åke Eriksson
Luke Skywalker     - Thomas Antoni
Prinsessan Leia      - Barbro Christenson
Han Solo               - Tom Ahlsell
C3P0/Yoda            - Thomas Ungewitter
Darth Vader          - Peter Palmér
Lando Calrissian     - Lars Passgård
Kejsare Palpatin     - Bengt Strandberg

Jedins Återkomst:

Berättare                          - Lars-Göran Ragnarsson
Luke Skywalker/Radioröst     - Thomas Antoni
Prinsessan Leia                   - Susanne Schelin
Han Solo                           - Tom Ahlsell
C3P0/Yoda                        - Thomas Ungewitter
Darth Vader/Soldat             - Peter Palmér
Lando Calrissian                  - Lars Passgård
Kejsare Palpatin                  - Bengt Strandberg
Mon Mothma                     - Jill Runestedt

Återkommer med mer senare
De andra star wars berättelser och Jakten på den försvunna skatten?

jimstrom

Har äntligen hittat en av kassetterna med Spindel-manen på youtube.


https://www.youtube.com/watch?v=guFDZivDHzk&t=689s
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

TonyTonka

Jag har idag identifierat röster i några musiksagor jag sett på YouTube. Jag lyckades dock inte identifiera den lilla flickan (Sherry Jones)s röst i den första Turtles-sagan, någon som vet vem det är? ^^


TMNT - Tivolidramat


https://www.youtube.com/watch?v=0Si6nYSAvzU&t=3s

Berättaren - Roger Storm
Gangster - Anders Öjebo
Gammal dam - Monica Forsberg
Gangster 2 - Anders Öjebo
Leonardo - Roger Storm
April O'Neil - Monica Forsberg
Donatello - Anders Öjebo
Michelangelo - Ulf Källvik
Raphael - Roger Storm
Splinter - Ulf Källvik
Sherry Jones - Anna Nylén
Happy Jack - Anders Öjebo
Shredder - Jan Koldenius


TMNT - Kampen mot soltjuvarna


https://www.youtube.com/watch?v=SuMr0TX17aE

Berättaren - Roger Storm
Shredder - Jan Koldenius
Leonardo - Roger Storm
Donatello - Anders Öjebo
Michelangelo - Ulf Källvik
Krang - Bertil Engh
Raphael - Roger Storm
Splinter - Ulf Källvik


Batman och Mr. Freeze:


https://www.youtube.com/watch?v=o4uUFXakbHM&t=105s

Berättaren och alla röster - Gunnar Ernblad

Jag hittade även lite röstlistor på andra musiksagor på YouTube:

Katten Gustaf på Picknick:


https://www.youtube.com/watch?v=sYNdO_L3i1Q

Berättaren - Monica Forsberg
Gustaf - Jan Koldenius
Jon - Ingemar Carlehed
Ådi - Monica Forsberg
Jessie - Johanna Ljungberg
Jessies mamma - Monica Forsberg

Super Mario Bros: Fångar i Fallgropen:


https://www.youtube.com/watch?v=tMXAD2CVDPI

Berättare - Roger Storm
Luigi - Anders Öjebo
Mario - Roger Storm
Flopper (Bowser/Koopa) - Anders Öjebo
Peach - Mia Kihl



https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Digga med Musse Pigg/Gympa med Musse Pigg (källa: discogs.com):

Peter Wanngren - Musse Pigg, Långben, Överste Hathi, Björnligan
Kerstin Andeby - Piff
Ulf Källvik - Baloo
Per-Erik Hallin - Kalle Anka
Bertil Engh - Kung Louie och Björnligan
Monica Forsberg - Kaa och Puff

Nalle Puh och I-ors födelsedag

Berättare: Hans Gustafsson

Ulf Källvik - Nalle Puh
Bertil Engh - Nasse
Peter Wanngren - Tigger och I-or
Hans Gustafsson - Kanin
Jimmy Björndahl - Christoffer-Robin

Minns tyvärr inte studiocreditsen, men har för mig att det stod att den spelades in antingen 1988 eller 1989.


Vem satte dit Roger Rabbit? (Källa: discogs.com)

Medverkande: Hans Gustafsson, Monica Forsberg, Peter Wanngren, Roger Storm, Ulf Peder Johansson, m.fl

Mimmi och Jag - Ett magiskt Zoo (Källa discogs.com)

Medverkande: Anders Öjebo, Hans Gustafsson, Maria Kihl, Ingemar Carlehed och Åsa Bjerkerot.

ALF som detektiv (Källa discogs.com)

Berättare: Hans Gustafsson

Bo Maniette - Alf
Robert Andersson - Brian
Roger Storm - Herr Litwack
Monica Forsberg - Lynn

Översättare och Producent: Monica Forsberg
Tekniker: Lennart Olsson, Åke Grahn

Inspelat i KM Studio och KMH Studio, november 1988.

Vi leker en sång (Källa discogs.com)

Sång: Jan Eriksson, Johanna Ljungberg, Kerstin Andeby, Monica Forsberg, Pelle Eriksson, Per-Erik Hallin, Peter Wanngren.
Texter: Monica Forsberg
Musik: Kerstin Andeby
Producent och Idé: Monica Forsberg
Tekniker: Peter Wanngren, Lennart Olsson

Inspelat i KM Studio, mars 1986.


ALF - Besök från rymden (Källa discogs.com)

Berättare: Hans Gustafsson

Bo Maniette - ALF
Peter Wanngren - Willie
Monica Forsberg - Kate
Robert Andersson - Brian
Johanna Ljungberg - Lynn

Producent och Översättare: Monica Forsberg
Tekniker: Mandy Jensen

Inspelat i KM Studio, mars 1988.

Dumbo (Källa discogs.com)

Berättare: Peter Wanngren

Monica Forsberg - Timothy
Peter Wanngren - Kråkor
Kerstin Andeby - Kråkor

Översättare och Producent: Monica Forsberg
Tekniker: Lennart Olsson
Sångtexter: Doreen Denning

Inspelat i KM Studio, april 1984.

Har även ett kassettband med en längre version av Dumbo, och där används 1972 års röster, alltså Jan Malmsjö, Git Schiöld, Leppe Sundewall, m.fl


Kalle Ankas hundtvätt (Källa discogs.com)


Medverkande: Per-Erik Hallin, Peter Wanngren, Monica Forsberg, Robert Andersson, Ulf Källvik.


Kalle Anka och Djungelns pajas

Medverkande: Roger Storm, Per-Erik Hallin, Anders Johansson, Monica Forsberg, Bertil Engh och Anders Öjebo.

Har tyvärr bara tillgång till kassettbandet, så har ingen studiocredits tyvärr. :(
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

moviefan

Varför är det svårt att hitta Musiksagor nuförtiden ?

moviefan

Varför finns inte musiksagor idag ?

Disneyfantasten

#86
Citat från: moviefan skrivet  1 maj 2017 kl. 22:39:43
Varför finns inte musiksagor idag ?

Det beror på att det nuförtiden finns filmer på både DVD, Bluray, nedladdning, osv.

Förresten så undrar jag när CD-skivor började säljas, kan det möjligen vara i tidigt 1990-tal? (för jag vet att 1994-års VHS-utgåva av Snövit och De Sju Dvärgarna, som gavs ut 19 oktober 1994, har reklam för Lejonkungen både på bio 18 november och filmmusiken på CD från slutet av oktober).

Förr i tiden lyssnade jag på kassettband, men idag strövar jag efter att istället köpa CD-skivor eftersom min bandspelare började slita sönder mina kassettband 2011 så jag var därför tvungen att slänga alla mina kassetter.

Citat från: TonyTonka skrivet 15 januari 2017 kl. 23:04:09

Dumbo (Källa discogs.com)

Berättare: Peter Wanngren

Monica Forsberg - Timothy
Peter Wanngren - Kråkor
Kerstin Andeby - Kråkor

Översättare och Producent: Monica Forsberg
Tekniker: Lennart Olsson
Sångtexter: Doreen Denning

Inspelat i KM Studio, april 1984.

Har även ett kassettband med en längre version av Dumbo, och där används 1972 års röster, alltså Jan Malmsjö, Git Schiöld, Leppe Sundewall, m.fl


Jag minns att jag hade en kassett med 1972-års dubbning av Dumbo när jag var liten, men tyvärr är det nu bortkastad, vet någon om den finns på CD? (jag frågar för att vara säker) (i samma stund undrar jag lite om andra filmer, om de givits ut på CD, bla; Pinocchio, Bambi, Alice i Underlandet, Törnrosa, Mästerdetektiven Basil Mus, osv.)

Jag letar då och då i Second Hand affärer efter CD-skivor från Disney och köper om jag hittar.

Jag vet att följande finns på Spotify:
Snövit och De Sju Dvärgarna
Askungen
Peter Pan
Lady och Lufsen
Pongo och De 101 Dalmatinerna
Djungelboken
Robin Hood
Den Lilla Sjöjungfrun
Skönheten och Odjuret
Aladdin
Lejonkungen
Toy Story
Nalle Puh och Jakten på Christoffer Robin
Tarzan

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 maj 2017 kl. 22:59:49
Förresten så undrar jag när CD-skivor började säljas, kan det möjligen vara i tidigt 1990-tal? (för jag vet att 1994-års VHS-utgåva av Snövit och De Sju Dvärgarna, som gavs ut 19 oktober 1994, har reklam för Lejonkungen både på bio 18 november och filmmusiken på CD från slutet av oktober).
CD-mediet lanserades officiellt 1982, och i Sverige kom de första skivorna 1983. Men på den tiden var det både dyrt och väldigt sällsynt, så det dröjde nog ytterligare några år innan det blivit mer vanligt förekommande. Musik-CD började nog släppas i lite större skala runt 1987 - 1988, men blev inte riktigt vanligt förekommande förrän i början av 1990-talet. Men det finns en mindre mängd musik-CD som släpptes redan 1984 - 1985.

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 maj 2017 kl. 22:59:49
Jag minns att jag hade en kassett med 1972-års dubbning av Dumbo när jag var liten, men tyvärr är det nu bortkastad, vet någon om den finns på CD?
Nej, det gör den inte. Om du syftar på den med handling och sånger från filmen, med en nyinspelad berättarröst och resten med autentiskt filmljud från 1972 års dubbning, släpptes den bara på kassett och på vinyl (LP).

Den har jag här hemma på vinyl, men har i dagsläget ingen möjlighet att spela upp den eller föra över till andra medier då jag saknar en fungerande vinylskivspelare.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 maj 2017 kl. 09:03:19
CD-mediet lanserades officiellt 1982, och i Sverige kom de första skivorna 1983. Men på den tiden var det både dyrt och väldigt sällsynt, så det dröjde nog ytterligare några år innan det blivit mer vanligt förekommande. Musik-CD började nog släppas i lite större skala runt 1987 - 1988, men blev inte riktigt vanligt förekommande förrän i början av 1990-talet. Men det finns en mindre mängd musik-CD som släpptes redan 1984 - 1985.
Nej, det gör den inte. Om du syftar på den med handling och sånger från filmen, med en nyinspelad berättarröst och resten med autentiskt filmljud från 1972 års dubbning, släpptes den bara på kassett och på vinyl (LP).

Den har jag här hemma på vinyl, men har i dagsläget ingen möjlighet att spela upp den eller föra över till andra medier då jag saknar en fungerande vinylskivspelare.

Det var tråkigt, eftersom jag ej längre har lust med varesig kassettband eller vinyl så får jag väl nöja mig utan den antar jag...

Jo, visst syftade jag på den med handling och sånger från filmen, med en nyinspelad berättarröst och resten med autentiskt filmljud från 1972-års dubbning.

Dessutom vill jag även påpeka att när jag letar efter CD-skivor i Second Hand affärer så söker jag efter längre versioner (dvs ca 30-60 minuter långa).

Disneyfantasten

De kassettband som jag vet att jag hade när jag var mindre var följande:

(det är så att jag är född 1996 och min Mamma och Pappa skiljdes 1998 och så bodde Mamma ihop med Janne fram till senvåren-försommaren 2011 då de skiljdes och då bodde jag jämna veckor hos Mamma och udda veckor hos Pappa fram till början av 2014 då jag tvingades flytta från Mamma)

Hos Mamma så hade jag följande kassetter från Disney:
- Snövit och De Sju Dvärgarna (kortare version med 1982-års omdubbning och med Maud Hansson som berättare)
- Dumbo (längre version med 1972-års omdubbning och med Gösta Prüzelius som berättare)
- Askungen (kortare version med specialgjord dubbning för kassetten och med Doreen Denning som berättare)
- Lady och Lufsen (kortare version med 1955-års originaldubbning och med Doreen Denning som berättare)
- Djungelboken (längre version med Gösta Prüzelius (Bagheera) som berättare)
- AristoCats (kortare version med Doreen Denning som berättare)
- Nalle Puh och Tigger (med Doreen Denning som berättare)
- Bernard och Bianca (minns inte mycket av det, men jag tror att det var samma dubbning som i filmen, dessvärre minns jag inte vem som var berättare)
- Tarzan (längre version med Bo Maniette som berättare)
- Tigers Film (de enda som talade där var Ingemar Carlehed (Berättaren) och Thomas Hellberg (Tiger), varav den sistnämnda var den som hade repliker från filmen)

Hos Pappa hade jag följande från Disney:
- Askungen (längre version med specialgjord dubbning för kassetten och med Doreen Denning som berättare)
- Lady och Lufsen (längre version med 1989-års omdubbning och med Stefan Ekman som berättare)
- Pongo och De 101 Dalmatinerna (kortare version med 1995-års omdubbning och med Anders Öjebo (Pongo) som berättare)
- Djungelboken (längre version med Gösta Prüzelius (Bagheera) som berättare)
- Robin Hood (längre version med Rolf Bengtsson (Alan-I-Dalen) som berättare)
- Bernard och Bianca i Australien (längre version, tyvärr minns jag inte vem som var berättare i den)
- Aladdin (längre version med Ingemar Carlehed som berättare)
- Lejonkungen (både en längre version med Hans Gustafsson som berättare och en kortare version med Svante Thuresson (Rafiki) som berättare)
- Pocahontas (kortare version med Ingemar Carlehed som berättare)
- Toy Story (längre version med Dan Bratt som berättare)
- Lejonkungen 2 Simbas Skatt (längre version med Ingemar Carlehed som berättare)
- Tarzan (längre version med Bo Maniette som berättare)
- Toy Story 2 (längre version med Dan Bratt)
- Dinosaurier (minns tyvärr inte om det var längre eller kortare och inte heller om vem som var berättare)
- DuckTales: Äktenskapsproblem/Mamma ser in i framtiden (samma röster som i båda avsnitten och med Monica Forsberg som berättare)

Och när bandspelaren 2011 började slita sönder mina kassetter har jag gjort ett beslut; att enbart hålla mig till CD-skivor!

Förresten så undrar jag om ni vet om Disneys TV-serier getts ut som CD-skivor, typ DuckTales, Luftens Hjältar, Räddningspatrullen, Bumbubjörnarna, Darkwing Duck, Långbens Galna Gäng, osv. Jag vet iallafall att jag ifjol köpte någon CD-skiva med KM Studios dubbning av Nya Äventyr med Nalle Puh i en Second Hand affär, har inte lyssnat på den än, men jag minns att jag läste rollbesättningen på baksidan och det var exakt samma röster som i KM Studios dubbning, närmare bestämt Olli Markenros, Peter Wanngren, Jörgen Lantz, Charlie Elvegård och John Harryson.