Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Scooby doo serier

Startat av Scoobydoofan1, 1 mars 2020 kl. 17:20:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Nästa Scooby Doo serie Scooby-Doo! and the Mystery Pups blir en pre-school show vilken inte låter allt för intresant :(

Skippar nog den.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

moviefan

Citat från: gstone skrivet 11 juli 2023 kl. 23:16:01Nästa Scooby Doo serie Scooby-Doo! and the Mystery Pups blir en pre-school show vilken inte låter allt för intresant :(

Skippar nog den.
Samma här, jag gillar mest Where are you samt Show. 

gstone

Jag har en väldigt intressant teori om hur jag tror att Scooby Doo kan ha påverkat många barn som såg den på ett positivt och nyttigt sätt ;D

Jag skulle vilja dela med mig av den någon gång  :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Mathilda Gustafsson

Jag läste lite på forumet men det gjorde mig bara mer förvirrad så jag ställer frågan rakt ut. 

Har Scooby-Doo & Scrappy-Doo dubbats till svenska? Jag menar den första säsongen när hela gänget var med och det fortfarande var hela avsnitt. 

Jag blev extra förvirrad när Sun Studio, Mediadubb och Eurotroll nämndes på samma serie.

Racnar

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  1 december 2023 kl. 22:09:33Jag läste lite på forumet men det gjorde mig bara mer förvirrad så jag ställer frågan rakt ut.

Har Scooby-Doo & Scrappy-Doo dubbats till svenska? Jag menar den första säsongen när hela gänget var med och det fortfarande var hela avsnitt.

Jag blev extra förvirrad när Sun Studio, Mediadubb och Eurotroll nämndes på samma serie.
Jag tror det är kortfilmerna eller avsnitten som består av sjuminutrare som har dubbats av olika bolag @Daniel Hofverberg är expert på vad som har dubbats eller inte

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  1 december 2023 kl. 22:09:33Har Scooby-Doo & Scrappy-Doo dubbats till svenska? Jag menar den första säsongen när hela gänget var med och det fortfarande var hela avsnitt.
Absolut, det har den - vissa avsnitt har bara en dubbning, och vissa avsnitt har mer än en.

Som helhet har den första serien Scooby & Scrappy-Doo från 1979, d.v.s. halvtimmesserien med hela Mysteriegänget, sänts på TV3 och dubbades av Mediadubb International runt mitten av 1990-talet. Samma dubbning har senare även sänts på TV4 och Boomerang genom åren, men det börjar nog vara ett flertal år sedan sist. Jag har spelat in alla avsnitt av den serien, men de bör egentligen synkas till en bättre bildkälla för bästa resultat. Ett sådant synkningsprojekt påbörjades för några år sedan, men jag vet inte exakt hur långt vi kom...

Före det släpptes 6 avsnitt på VHS av Polar/Bonnier dubbade av Öra & Öga; med den första ensemblen med Stellan Skarsgård som Scooby-Doo (ytterligare ett avsnitt gavs ut i textad originalversion av Polar/Bonnier). Och så har 4 avsnitt släppts av Kanal 10/Pickwick på VHS med deras ensemble - d.v.s. Gunnar Ernblad, Irene Lindh, m.fl.

Till sist har även 3 avsnitt släppts på DVD i Sverige, och var då omdubbade med ytterligare en dubbning; en modern dubb från 2000-talet - vilket är märkligt, då ett avsnitt av serien har släppts på DVD och fått behålla sin TV-dubb av Mediadubb International... ???
(Det är alltså totalt 4 avsnitt av serien som släppts på diverse bland-DVD:er i Sverige, där 3 dubbats om och 1 fått behålla sin "gamla" TV-dubb)

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 december 2023 kl. 02:48:49Absolut, det har den - vissa avsnitt har bara en dubbning, och vissa avsnitt har mer än en.

Som helhet har den första serien Scooby & Scrappy-Doo från 1979, d.v.s. halvtimmesserien med hela Mysteriegänget, sänts på TV3 och dubbades av Mediadubb International runt mitten av 1990-talet. Samma dubbning har senare även sänts på TV4 och Boomerang genom åren, men det börjar nog vara ett flertal år sedan sist. Jag har spelat in alla avsnitt av den serien, men de bör egentligen synkas till en bättre bildkälla för bästa resultat. Ett sådant synkningsprojekt påbörjades för några år sedan, men jag vet inte exakt hur långt vi kom...
Tycker du att seriens dubbning från Mediadubb International anses som ovanlig kanske så att den skulle platsa på Archive? Den har visats på TV3 och TV4 har ju slutat visa barnprogram och Boomerang finns ju inte längre så den kommer nog inte visas igen.

Scoobydoofan1

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  2 december 2023 kl. 09:03:20Tycker du att seriens dubbning från Mediadubb International anses som ovanlig kanske så att den skulle platsa på Archive? Den har visats på TV3 och TV4 har ju slutat visa barnprogram och Boomerang finns ju inte längre så den kommer nog inte visas igen.
Du har rätt om det, serien är också bara 16 avsnitt, skulle det finnas en möjlighet att serien blir tillgänglig med mediadubb dubbningen?

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  2 december 2023 kl. 09:03:20Tycker du att seriens dubbning från Mediadubb International anses som ovanlig kanske så att den skulle platsa på Archive? Den har visats på TV3 och TV4 har ju slutat visa barnprogram och Boomerang finns ju inte längre så den kommer nog inte visas igen.
Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  2 december 2023 kl. 10:42:34Du har rätt om det, serien är också bara 16 avsnitt, skulle det finnas en möjlighet att serien blir tillgänglig med mediadubb dubbningen?
På något sätt ska jag försöka se till att alla kan ta del av serien, men jag måste kolla upp hur kvaliteten är och i vilket skick serien är.

Sen verkar det ju också vara lite chansartat och riskabelt att publicera något från Warner Bros, då de periodvis verkar ganska aggressiva i att få bort material från Archive - och jag har ju redan fått en varning på Archive för Scooby-Doo - Var är du? (som togs bort efter bara ett par dagar)...

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 december 2023 kl. 11:39:19På något sätt ska jag försöka se till att alla kan ta del av serien, men jag måste kolla upp hur kvaliteten är och i vilket skick serien är.

Sen verkar det ju också vara lite chansartat och riskabelt att publicera något från Warner Bros, då de periodvis verkar ganska aggressiva i att få bort material från Archive - och jag har ju redan fått en varning på Archive för Scooby-Doo - Var är du? (som togs bort efter bara ett par dagar)...
Men då kanske VHS kvalitet är bättre för att inte plockas ner?

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  2 december 2023 kl. 11:42:45Men då kanske VHS kvalitet är bättre för att inte plockas ner?
Men även Scooby-Doo - Var är du? var ju i VHS-kvalitet, men togs ändå bort på nolltid; så svårt att säga vad Warner egentligen går efter.

Inte ens Disney verkar vara fullt så aggressiva som Warner Bros.; av någon märklig anledning...

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 december 2023 kl. 11:45:09Men även Scooby-Doo - Var är du? var ju i VHS-kvalitet, men togs ändå bort på nolltid; så svårt att säga vad Warner egentligen går efter.

Inte ens Disney verkar vara fullt så aggressiva som Warner Bros.; av någon märklig anledning...
Jag tror det kan vara uppladdningarnas taggar. Att det är någon som manuellt söker på olika titlar från Warner Brothers för att få ner det.

Mathilda Gustafsson

Citat från: BPS skrivet  2 december 2023 kl. 12:00:46Jag tror det kan vara uppladdningarnas taggar. Att det är någon som manuellt söker på olika titlar från Warner Brothers för att få ner det.
Så du menar att om man inte har några taggar så kan de inte hitta uppladdningarna?

Jabberjaw

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  2 december 2023 kl. 12:13:16Så du menar att om man inte har några taggar så kan de inte hitta uppladdningarna?
Förmodligen så är inte fallet så enkelt...

Det sitter knappast någon jurist från Warner Bros och aktivt söker i Archive. Det är 2023 snart 2024. Dom har förmodligen en ai tjänst eller bot tjänst av något slag som jämför ljud spåren med bitar i deras arkiv. Hittar dom i starten av klippet något som matchar och i slutet så är det ju en komplett film. Nu vet jag inte exakt tekniken bakom, men även för en vanlig person är det inte svårt att lista ut tänkbara orsaker. Hade detta varit 2008 kanske någon suttit och letat fysiskt. ;D


Men ja taggningarna kan vara en bidragande faktor. Plus att det här forumet inte är svårt att hitta. Dom kan säkert också tipsa varandra.

Steffan Rudvall

Citat från: Jabberjaw skrivet  2 december 2023 kl. 13:09:34Förmodligen så är inte fallet så enkelt...

Det sitter knappast någon jurist från Warner Bros och aktivt söker i Archive. Det är 2023 snart 2024. Dom har förmodligen en ai tjänst eller bot tjänst av något slag som jämför ljud spåren med bitar i deras arkiv. Hittar dom i starten av klippet något som matchar och i slutet så är det ju en komplett film. Nu vet jag inte exakt tekniken bakom, men även för en vanlig person är det inte svårt att lista ut tänkbara orsaker. Hade detta varit 2008 kanske någon suttit och letat fysiskt. ;D


Men ja taggningarna kan vara en bidragande faktor. Plus att det här forumet inte är svårt att hitta. Dom kan säkert också tipsa varandra.
Jag tror inte de har något som faktiskt jämför ljudet för det spelar ingen roll det är nog bara taggarna i sig.