Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Bäst som Albus Dumbledore

Startat av Adam, 25 oktober 2022 kl. 11:25:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vem är bäst som Albus Dumbledore?

Richard Harris
3 (75%)
Michael Gambon
0 (0%)
Toby Regbo
0 (0%)
Jude Law
0 (0%)
Torsten Wahlund
1 (25%)

Antal personer som röstat: 4

Adam

Vem anser ni är bäst som Albus Dumbledore, den välkända fiktiva trolldomsskolan Hogwarts mäktiga rektor i Harry Potter-filmatiseringarna?

Jag själv gillar samtliga skådisar av olika skäl, men de personliga favoriterna bör nog vara Richard Harris (som spelade karaktären i de två första Harry Potter-filmerna innan han tyvärr gick ur tiden kort efter att Hemligheternas kammare hade premiär) och Jude Law (som spelade en medelåldrad Albus i Fantastiska vidunder: Grindelwalds brott och Fantastiska vidunder: Dumbledores hemligheter), då bägge två av dessa fick till hur jag föreställde mig Dumbledore när jag läste några av originalböckerna, både till personligheten och utseendet (Harris hade dessutom rätt längd, rätt ögonfärg + hår- och skäggfärg, samt den långa, krokiga näsan, som beskrivet i bokserien).
Vad det gäller Michael Gambon (som tog över efter Harris död) så tycker jag att han var som allra bäst i tredje, sjätte och åttonde Harry Potter-filmen. I tredje lyckades han nästan sätta rollen bättre än Harris i mitt tycke då han fick till en precis lagom balans mellan en något dominant men samtidigt mystisk, snäll, skojig och klok gammal trollkarl. I fjärde filmen blev han plötsligt alltför utom-karaktär då han framstod som alldeles för dominant och hotfull (mest p.g.a. regissören Mike Newell, som också erkände att han inte alls ens orkade läsa igenom hela Flammande bägaren-boken), med andra ord raka motsatsen till hur han var i boken (med undantag i delen då Moodys falska identitet avslöjas, kantänka). I femte filmen framstod han också som något grinig och frustrerad, fast ändå inte fullt likaså gentemot förra (mest störande med Dumbledore i denna film var repliken "Don't y'all have studying to do!?" som jag tror kan vara hans mest out-of-character-replik i hela filmserien). Så äntligen i sjätte och åttonde filmen satte Gambon karaktärens hela sansade personlighet likt böckerna (även hans hår och skägg såg mer elegant ut här till skillnad från de tidigare, också hur Dumbledores hår och skägg var beskrivet i böckerna).

För er som inte vet så spelade Toby Regbo en mycket ung Albus i Harry Potter och dödsrelikerna - del 1, medans Torsten Wahlund är, som många av oss vet, rollfigurens svenska dubbningsröst i de första 5 filmerna. (de enda i serien som dubbades till svenska)
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Lillefot

Det var väldigt länge sedan jag såg någon av filmerna, så det svar jag kan ge dig blir skevt.

Richard Harris är den jag är mest van vid, då jag tyckte han gestaltade Dumbledore på ett mycket vänligt sätt. Sen har jag också starkast barndomsminnen av just De vises sten och Hemligheternas kammare, vilket förstärker intrycket han gjorde.

Sedan är jag också förtjust i Torsten Wahlunds tolkning, han var en väldigt bra voicematch till karaktären i både filmerna samt några av Harry Potter-spelen som blev dubbade. Djup, vänlig och en välkomnande stämma. Dock medger jag att hans skådespel ibland var lite ojämnt (främst i det första PC-spelet, där jag stundtals upplever att han pratar lite väl fort).
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran