Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Konstiga dialoger i filmer

Startat av Disneyfantasten, 24 januari 2023 kl. 22:39:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

#15
Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 januari 2023 kl. 22:39:24En konversation ur "Alice i Underlandet";

>Filurkatten: Åh, på tal om det, om du vill veta det så tog han den vägen.

>Alice: Vem då?

>Filurkatten: Vita Kaninen.

>Alice: Gjorde han?

>Filurkatten: Vad då?

>Alice: Tog den vägen.

>Filurkatten: Vem då?

>Alice: Kaninen förstås.

>Filurkatten: Vilken kanin?

>Alice: Men sa du inte alldeles nyss...
Undrar om Sanna Nielsen också tyckte detta var konstigt när hon spelade Alice?
Men för att säga det rätt så var detta nog för att Chesire Katten skulle irritera arslet av Alice. Man märker ju även att hon inte fattar. Hehe! ::) ::)

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 januari 2023 kl. 22:53:09Angående Djungelboken och Robin Hood så är det mesta liknelser och metaforer som självklart inte menas ordagrant...
Citat från: Lilla My skrivet 25 januari 2023 kl. 23:35:27I "Djungelboken" så kallar Shere Khan gamarna för "koltrastar" i slutet, han säger "ge er iväg era koltrastar".
I "Robin Hood" så kallar Broder Tuck Sheriffen av Nottingham för "stork", men han är ju en varg, han säger "din tjuvaktiga stork".
I samma film ovannämnd så kallar Prins John Sir Väs för "koltrast" i början, han säger "den här kronan ger mig MAKT, MAKTER, åh förlåt mig min lilla koltrast, HA-HA-HA... MAKT", sen kallar han honom för "snåla ål", Lille John i förklädnad kallar honom även "larv", "kryp", "mask".

Hur är någon av de här "konstiga"? Att kalla ett djur för något annat är ju som att kalla en människa för ett djur i syfte att förlöjliga eller överdriva. Det är öknamn.


Som jag upplyste lite om så att jag säger det till er med så att allting blir rätt. Så säger dem faktiskt inte koltrastar eller nåt sånt utan nåt helt annat. Ni kan scrolla upp så ser ni vad jag skrev om där. 😉😉😉😉

Sen så skapade jag varsitt inlägg för varje fråga för att jag kollade upp alla dom här konstiga dialogerna i filmerna på Disney Plus. Därför att när jag upptäckte att i Djungelboken och Robin Hood så sa dem inte alls dessa sakerna så blev jag mer och mer nyfiken på vad dem sa i dem andra filmerna. Hehe! 😁😁😁😁

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 26 januari 2023 kl. 02:03:11Var kanske som så att han hade druckit då det visar sig att när han kollar på sin egen klocka så visar det två herrar som skålar med varsin öl.
Tror faktiskt att det var det som skulle vara det roliga och själva poängen faktiskt. Att han var så förvirrad.
Det jag däremot reagerade på desto mer var hur klockorna såg ut med en halshuggning på gång, en jägare som skjuter, barnaga. Är ju inte direkt familjevänligt precis.

Jag menade Geppetto som sagt, Pinocchio hade som sagt ännu inte kommit till liv då nämligen.

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 26 januari 2023 kl. 01:05:52Shere Khan säger faktiskt inte "koltrastar" utan "fåntrattar" och i Robin Hood så säger han faktiskt inte "din tjuvaktiga stork" utan "din tjuvaktiga skurk" som jag kan höra och när jag satt på texten står det också så. Du måste nog ha blandat ihop det med att Robin Hood klär ut sig till en stork under själva paraden.
Citat från: Elios skrivet 26 januari 2023 kl. 01:24:13Koltrasterna vet jag inte vart dom kommer ifrån men när jag ser det så säger han följande: "Den här kronan ger mig Makt! Makt!" Sen så slår han Väs med spegeln och så säger han följande: "Förlåt. Ett elakt hån skratt. Hahaha... Makt!"

Sen är väl Lille John irriterad på Sir Väs så då vill han väl säga det ena krypet efter det andra då han ogillar han så pass mycket så därför kallar han honom för det.

Men det jag reagerade på litegrann var faktiskt att jag kunde förstå förvirringen att han senare i vagnen innan dem träffar på Robin Hood som en spågumma så kallar han Väs för reptil och att han går gå till Nottingham. Men det där felet rättas till redan i filmen då (nu höll jag på att säga Kaa) Väs säger att ormar går inte utan dem krälar. Hehehe! Det var ju faktiskt bara roligt och det är också det som är själva charmen i filmen. 😁😁😁😁
Nej, det gjorde jag inte, jag syftade på scenen i kyrkan, jag har faktiskt alltid trott att han sa "din tjuvaktiga stork", och samma med det där med Shere Khan, jag har alltid trott att han sa "koltrastar", samt att Prins John sa "koltrast" till Sir Väs när han ramlade med spegeln på sig, tänk att jag kunde ta så fel...  :-[

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 januari 2023 kl. 08:14:31Jag menade Geppetto som sagt, Pinocchio hade som sagt ännu inte kommit till liv då nämligen.
Ja jag kollade på klippet och det var Geppetto jag också menade. 

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 januari 2023 kl. 11:32:03Nej, det gjorde jag inte, jag syftade på scenen i kyrkan, jag har faktiskt alltid trott att han sa "din tjuvaktiga stork", och samma med det där med Shere Khan, jag har alltid trott att han sa "koltrastar", samt att Prins John sa "koltrast" till Sir Väs när han ramlade med spegeln på sig, tänk att jag kunde ta så fel...  :-[
Hur länge har du trott det? 

Disneyfantasten


Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 januari 2023 kl. 12:10:04Hela livet fram till du rättade mig.
Så kan det vara för mig med. 
Jag har kanske ibland trott jätte länge att en viss skådespelare spelade en roll så har jag gått omkring i flera år och trott det var han så upptäcker man att nej så var det visst inte. 
Det ända exemplet jag på rak arm kan komma på är att jag trodde Guy De La Berg spelade morfar i Gordy tills jag insåg att det var ju Nils Eklund. Tror jag trodde det i kanske 6 år men det var nog faktiskt 3 år.
Var det förresten längesen du såg dessa filmerna? Djungelboken och Robin Hood? 

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 26 januari 2023 kl. 20:42:28Så kan det vara för mig med.
Jag har kanske ibland trott jätte länge att en viss skådespelare spelade en roll så har jag gått omkring i flera år och trott det var han så upptäcker man att nej så var det visst inte.
Det ända exemplet jag på rak arm kan komma på är att jag trodde Guy De La Berg spelade morfar i Gordy tills jag insåg att det var ju Nils Eklund. Tror jag trodde det i kanske 6 år men det var nog faktiskt 3 år.
Var det förresten längesen du såg dessa filmerna? Djungelboken och Robin Hood?

Har sett båda många gånger under mitt liv, senast i december.

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 26 januari 2023 kl. 01:49:28Hur vet man att han är vuxen? Han kan lika gärna fortfarande vara tonåring eller nästan vuxen. Sen så säger hon väl det i ren frustration med hur löjlig han är där när han fallit i vattnet.

Rättelser;

- först och främst, man kan väl säga att Micke är ung-vuxen, eller att han är det under andra halvan av filmen, liksom Molle

- för det andra, såhär ligger det till: Micke är nyanländ i skogen, i naturreservatet, och Vixey säger att i sjön finns fullt av fiskar, hon frågar om Micke tror han kan fånga en, och Micke går ut på en stock i vattnet och så kommer det förbi en fisk och han är inte duktig på att fiska och försöker att fånga den, men det slutar med att han fångar en pinne istället, och alla andra skrattar åt honom, inklusive Vixey, när han kommer upp ur vattnet så säger han "okej, jag kan inte fiska, men du är en dum, korkad, räv", med den kommentaren så säger hon "Nädu, det var det värsta, hörru när ska du bli vuxen?"

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 januari 2023 kl. 22:46:28Rättelser;

- först och främst, man kan väl säga att Micke är ung-vuxen, eller att han är det under andra halvan av filmen, liksom Molle

- för det andra, såhär ligger det till: Micke är nyanländ i skogen, i naturreservatet, och Vixey säger att i sjön finns fullt av fiskar, hon frågar om Micke tror han kan fånga en, och Micke går ut på en stock i vattnet och så kommer det förbi en fisk och han är inte duktig på att fiska och försöker att fånga den, men det slutar med att han fångar en pinne istället, och alla andra skrattar åt honom, inklusive Vixey, när han kommer upp ur vattnet så säger han "okej, jag kan inte fiska, men du är en dum, korkad, räv", med den kommentaren så säger hon "Nädu, det var det värsta, hörru när ska du bli vuxen?"
Det var bara en vild gissning. Har inte en aning men jag kan ändå säga en annan sak att i slutet på det andra du skrev så hade det perfekta svaret av Micke varit: "Nu!"  :D ;D

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 28 januari 2023 kl. 07:52:55Det var bara en vild gissning. Har inte en aning men jag kan ändå säga en annan sak att i slutet på det andra du skrev så hade det perfekta svaret av Micke varit: "Nu!"  :D ;D

Efter det säger Stormamma "Micke, det är inte så man talar till en flicka", och så säger Micke "Åh, vad bussigt, nu räcker det", sedan säger Stormamma "Micke, var snäll nu, du måste vara naturlig, det är hemligheten, förstår du inte det?".

Sedan sjunger hon en sång som får Micke och Vixey att bli sams igen.

Lilla My

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 januari 2023 kl. 22:46:28Rättelser;

- först och främst, man kan väl säga att Micke är ung-vuxen, eller att han är det under andra halvan av filmen, liksom Molle

- för det andra, såhär ligger det till: Micke är nyanländ i skogen, i naturreservatet, och Vixey säger att i sjön finns fullt av fiskar, hon frågar om Micke tror han kan fånga en, och Micke går ut på en stock i vattnet och så kommer det förbi en fisk och han är inte duktig på att fiska och försöker att fånga den, men det slutar med att han fångar en pinne istället, och alla andra skrattar åt honom, inklusive Vixey, när han kommer upp ur vattnet så säger han "okej, jag kan inte fiska, men du är en dum, korkad, räv", med den kommentaren så säger hon "Nädu, det var det värsta, hörru när ska du bli vuxen?"

Som jag sade; "Vuxen" betyder inte nödvändigtvis könsmogen/en viss ålder.

Elios

Citat från: Lilla My skrivet 28 januari 2023 kl. 13:20:07Som jag sade; "Vuxen" betyder inte nödvändigtvis könsmogen/en viss ålder.
Den hade tagit en hel annan vändning dock.  ;D ;D

Disneyfantasten

#29
I Peter Pan så säger George Darling "du är en hund, och barnen är inga valpar, de är människor, för eller senare Nana, blir de vuxna", fast alla levande varelser blir ju vuxna, dessutom så blir människor vuxna mycket långsammare än andra levande varelser, valpar blir ju också vuxna, mycket fortare än människor faktiskt.

Fåglar, reptiler, amfibier, fiskar och ryggradslösa djur blir vuxna mycket fortare än däggdjur, iallafall enligt min erfarenhet.

Förresten så borde denna tråd även innefatta både filmer och serier, för jag har nämligen mer konstigt jag tänker på, i detta fall likvärdiga och i matväg;

- i Vaiana så säger Maui något i stil med "i skinkan" när han har en dartpil i bakdelen

- i ett avsnitt ur TV-serien 'Pingvinerna Från Madagaskar" (när alligatorn Roger byter kropp och själ med pingvinen Rico som inuti Rogers kropp besegrat råttorna och sedan blir vild och trotsar pingvin-ledaren Skepparns order) så säger Skepparn "Roger har aldrig vägrat lyda order förut, inte ens den gången jag tvingade honom suga ut kobra-giftet ur min västra skinka"

- i ett avsnitt ur TV-serien "Abbys Flygande Skola För Féer" när den lila korta knubbiga karaktären som jag glömt namnet på, han studsar på trummorna och när han är färdig säger han "det är nog inte meningen man ska lära sig spela med skinkorna"

- i ett segment av den svenska serien Fem Myror Är Fler Än Fyra Elefanter (som egentligen inte hör hemma här då det är en svensk serie), när alla ska komma fram till vem som har flest "två" av något, så vänder sig Brasse om, klappar sig där bak och säger "två skinkor har jag"

Då undrar ni kanske vad felet är: jo, skinka är ju något som kommer från griskött, man kan ha det som pålägg på smörgåsar och så kan man ha det med senap på på julen.

För den delen, när Skepparn säger "min västra skinka", för det första, var får han skinkorna ifrån? För det andra, hur kan skinkor vara öst och väst och syd och nord? För det tredje, han sa att han tvingade Rico att suga ut kobra-giftet ur den, hur kan kobra-gift ens hamna i en skinka? Har kobran satt sina tänder i den eller sprutat gift på den? Jag menar, alla ormar - även kobror - sväljer ju sin mat hel och kobror är alldeles för små för att kunna äta grisar. För det fjärde, pingviner äter ju inte ens skinka, de äter inte kött överhuvudtaget*, så vad i allting dar skulle Skepparn med skinkor till?.

Och sen angående exemplet i Abbys Flygande Skola, han hade ju inte ens skinkor, och sen när har folk spelat med mat.

Inte heller i Mauis eller Brasses fall syns några skinkor överhuvudtaget...

*Till "kött" så räknar jag endast däggdjur, fåglar, reptiler och amfibier. (att räkna fiskar och ryggradslösa djur till kött känns både konstigt, malplacerat, krystad och absurt)