Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Oliver och gänget

Startat av Elios, 4 augusti 2009 kl. 22:45:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  8 juni 2021 kl. 22:14:33
Alla röster i sämre i omdubbningen !
Det är din åsikt, jag vet att både jag och Disneyfantasten inte håller med dig.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  8 juni 2021 kl. 22:14:33
Alla röster i sämre i omdubbningen !

Och det har du givetvis all rätt att tycka, men du får också se över att alla inte tycker detsamma som du!

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  8 juni 2021 kl. 22:14:33
Alla röster i sämre i omdubbningen !
Alla var kanske att överdriva, men till allra största delen håller jag med dig.

Originaldubben är helt klart av högre klass, och det märks att omdubben gjorts med lägre budget och större tidspress.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 juni 2021 kl. 01:28:44
Alla var kanske att överdriva, men till allra största delen håller jag med dig.

Originaldubben är helt klart av högre klass, och det märks att omdubben gjorts med lägre budget och större tidspress.

Vilket man märker t.ex. när skådespelarna uttalar "de" istället för "dom"...

Personligen tycker jag som sagt inte att någon röst var dålig i någondera dubbning, även om jag som tidigare nämnt anser att åtminstone fyra karaktärer har klart bättre röster i omdubbningen...

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 juni 2021 kl. 08:10:21
Vilket man märker t.ex. när skådespelarna uttalar "de" istället för "dom"...
Ja, just den biten är helt klart väldigt klantig, och jag förstår inte riktigt hur det gått till som. Även om man har bråttom, så borde alla skådespelare automatiskt läsa upp "dom" även om det står "de" i manus - att "de" och "dem" uttalas "dom" är ju trots allt en så grundläggande språklig princip i det svenska språket, som man lärde sig redan på mellanstadiet, så hur bråttom man än har borde det inte kunna hända... Och om någon mot förmodan gjort det misstaget, så borde regissören och/eller teknikern ha reagerat på det under inspelningen. :(

Om nu inte Monica Forsberg gav direktiv om att det skulle uttalas så, men det låter ju fullständigt bakvänt...

JRL

Citat från: gstone skrivet  8 juni 2021 kl. 22:14:33
Alla röster i sämre i omdubbningen !

Vilken tråkig diskussion det blir när man är sådär kategorisk. Vad sägs om "Alla röster är sämre i omdubbningen, därför att ..."?

Personligen såg jag hela omdubben utan att ens märka att det var en ny dubbning (och då har jag ändå sett originalet flera gånger!), så någon uppenbar kvalitetsförsämring var det definitivt inte. Givetvis finns det en del skavanker som man hittar om man analyserar den i detalj, men vilka andra än vi på det här forumet gör det...?

Och om nu rösterna (dvs. skådespelarinsatserna) i viss mån var sämre så var det troligen bristande regi och (troligast) en alltför snävt tilltagen budget, som var orsaken till det. Det var definitivt inget fel på skådespelarna.

Quasi

Hej alla!

Jag mailade Tradera och fick till svar att Tradera bara kan skicka mailpåminnelser till säljaren att den ska betala tillbaka pengarna.
Det var ju så typiskt att jag inte klickade i "Köpskyddet" - som menas med att jag KAN få tillbaka pengarna om det blir något strul.

Så... jag struntar i att hoppas på några pengar även om det fortfarande känns skit. 😑

När jag tittade in på säljarens omdömen så hade den person som köpt den "Oliver och Gänget" efter mig och dessutom för ett högre bud, skrivit ett negativt omdöme om att den också blivit lurad. Den stackars personen fick dessutom betala 200 kronor mer.
Jag undrar om den hade "Köpskydd" på sitt köp... Hoppas det!  🙏


Scoobydoofan1

#292
Citat från: Quasi skrivet  3 juli 2021 kl. 15:30:12
Hej alla!

Jag mailade Tradera och fick till svar att Tradera bara kan skicka mailpåminnelser till säljaren att den ska betala tillbaka pengarna.
Det var ju så typiskt att jag inte klickade i "Köpskyddet" - som menas med att jag KAN få tillbaka pengarna om det blir något strul.

Så... jag struntar i att hoppas på några pengar även om det fortfarande känns skit. 😑

När jag tittade in på säljarens omdömen så hade den person som köpt den "Oliver och Gänget" efter mig och dessutom för ett högre bud, skrivit ett negativt omdöme om att den också blivit lurad. Den stackars personen fick dessutom betala 200 kronor mer.
Jag undrar om den hade "Köpskydd" på sitt köp... Hoppas det!  🙏
Det var ju trist att höra, en mycket dålig säljare som lurade dig och andra med den nya dubbningen av oliver & gänget.

Daniel Hofverberg

Citat från: Quasi skrivet  3 juli 2021 kl. 15:30:12
Så... jag struntar i att hoppas på några pengar även om det fortfarande känns skit. 😑
Hur betalade du? Om du betalade via kort (direkt eller indirekt, via exempelvis PayPal) så kan du alltid reklamera korttransaktionen till din bank, så bör det finnas en hyfsad chans att du kan få tillbaka pengarna.

Har du betalat via Swish eller banköverföring, så är det ju dock värre... :(

Quasi

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 juli 2021 kl. 21:58:27
Hur betalade du? Om du betalade via kort (direkt eller indirekt, via exempelvis PayPal) så kan du alltid reklamera korttransaktionen till din bank, så bör det finnas en hyfsad chans att du kan få tillbaka pengarna.

Har du betalat via Swish eller banköverföring, så är det ju dock värre... :(

Hej :)
Tack för upplysning :D
Jag gjorde tyvärr en direkt swishbetalning. :(
Jag får se det som en lärdom.  :)

Scoobydoofan1

Citat från: Quasi skrivet  3 augusti 2021 kl. 11:16:30
Hej :)
Tack för upplysning :D
Jag gjorde tyvärr en direkt swishbetalning. :(
Jag får se det som en lärdom.  :)
Finns inte det nått sätt att få tillbaka pengarna? Du är ju ute 700kr ur plånboken.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 augusti 2021 kl. 18:32:40
Finns inte det nått sätt att få tillbaka pengarna? Du är ju ute 700kr ur plånboken.
Nej det är ju en direkt Swish betalning.


Quasi

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 augusti 2021 kl. 18:32:40
Finns inte det nått sätt att få tillbaka pengarna? Du är ju ute 700kr ur plånboken.

Tack för din fina omtanke <3 Men tyvärr finns inget mer att göra :(

Scoobydoofan1

Citat från: Quasi skrivet  3 augusti 2021 kl. 23:22:18
Tack för din fina omtanke <3 Men tyvärr finns inget mer att göra :(
Det var synd att höra.