Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Olika Elsa-röster sjunger på Oscarsgalan förutom Annika Herlitz😡

Startat av E, 8 februari 2020 kl. 12:31:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

E

Imorgon är det ju Oscarsgalan och där ska bland annat dom som gjorde Elsas röst på Danska, Tyska, Japanska, Latinamerikanska, Norska, Polska, Ryska, Spanska och Thailändska sjunga Into the Unknown tillsammans med Idina Menzel och Aurora :)

Men något som gjorde mig väldigt arg är att Annika Herlitz inte är med >:( >:(

Hon berättade på Instagram att hon blev väldigt ledsen när hon såg det och hon blev inte ens frågad om hon ville vara med :o

Har dom inte hört hennes starka röst

https://www.eonline.com/au/news/1120549/frozen-s-idina-menzal-will-be-joined-by-9-elsas-from-around-the-world-at-the-2020-oscars

Elios

Har ju inte hört den ännu. Men låter lite trist då hon ju gjorde Let it go Så bra.  :o

Daniel Hofverberg

Visst är det tråkigt, men med tanke på att Sverige inte är något jättestort land och förmodligen inte det första landet som Oscarsgalans producenter lär ha i åtanke är det väl inte alltför förvånande. Ärligt talat lär väl personer i minst 50 länder till säga exakt samma sak, och förmodligen har majoriteten av dessa bra sångröster; och de kan ju knappast bjuda in 60 olika sångare...

Vi får istället glädjas över att både Norges röst Lisa Stokke och Danmarks Maria Lucia Heiberg Rosenberg kommer medverka, vilket med tanke på de ländernas storlek måste ses som en smärre sensation i sammanhanget. :)

För övrigt är det märkligt att artikeln uppger "Latin America" - syftar de på latinamerikansk spanska eller latinamerikansk portugisiska...? Jag gissar på det förstnämnda, men då borde man väl skriva det...

Varsågod

Det är i sammanhanget inte det minsta anmärkningsvärt att Danmark och Norge är representerade; H.C. Andersen är dansk och "Frost" har tydliga kopplingar till Norge.

Elios

Såg framträndadet precis och undrar om man ändå inte borde tagit med det på svenska.
Är det H.C. Andersen som skrivit det om Frost från början?  :o

Erika

Citat från: Elios skrivet 10 februari 2020 kl. 02:36:14
Är det H.C. Andersen som skrivit det om Frost från början?  :o

Ja, eftersom "Frost" bygger mycket löst på hans saga "Snödrottningen".

Erik Friman

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 februari 2020 kl. 20:14:37
Maria Lucia Heiberg Rosenberg
Jag hade hört henne kunna prata svenska vid intervjun hos Nyhetsmorgon när hon var med i svenska musikaluppsättningen "Ghost".

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 februari 2020 kl. 20:14:37
Visst är det tråkigt, men med tanke på att Sverige inte är något jättestort land och förmodligen inte det första landet som Oscarsgalans producenter lär ha i åtanke är det väl inte alltför förvånande. Ärligt talat lär väl personer i minst 50 länder till säga exakt samma sak, och förmodligen har majoriteten av dessa bra sångröster; och de kan ju knappast bjuda in 60 olika sångare...

Vi får istället glädjas över att både Norges röst Lisa Stokke och Danmarks Maria Lucia Heiberg Rosenberg kommer medverka, vilket med tanke på de ländernas storlek måste ses som en smärre sensation i sammanhanget. :)

För övrigt är det märkligt att artikeln uppger "Latin America" - syftar de på latinamerikansk spanska eller latinamerikansk portugisiska...? Jag gissar på det förstnämnda, men då borde man väl skriva det...
För det mesta när folk säjer Latinamerika, utlänningar som latinamerikaner, så syftas spansktalande Sydamerika. Annars brukar man säja Brasilien. Det är sällan - finner jag - som folk säjer Latinamerika och inkluderar Brasilien, Sydamerika gör det ja, men inte Latinamerika.

Latinamerikansk portugisiska finns det för övrigt inget som heter, brasiliansk portugisiska brukar det kallas, eller brasilianska.
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Varsågod skrivet 10 februari 2020 kl. 00:43:29
Det är i sammanhanget inte det minsta anmärkningsvärt att Danmark och Norge är representerade; H.C. Andersen är dansk och "Frost" har tydliga kopplingar till Norge.
Kopplingen till Danmark är ju minst sagt svag, då filmserien bara mycket löst bygger på "Snödrottningen". Norge har du ju däremot helt rätt i, och dessutom kommer ju sångerskan Aurora (Aurora Aksnes) från Norge som ju medverkar som "Rösten" i både originalversionen och samtliga dubbningar i världen (ligger i M&E-spåret).

För övrigt tycker jag verkligen inte att det multinationella inslaget i Oscarsgalan tillförde så mycket. Det rörde sig ju bara om 6 - 7 sekunder som respektive Elsa-skådis sjöng på sitt språk, så en ganska lång resa för att vara med i ungefär 10 sekunder... :(

På tal om Oscarsgalan tycker jag för övrigt det är egendomligt varför TV4 inledde kvällen/natten med en så påkostad sändning, med studiovärdar och experter i studion (som pratade under amerikanska reklampauser), och dessutom Pär Lernström på plats i Kalifornien (första gången någon svensk kanal haft någon på plats); men så fort som Röda Mattan-sändningen var slut och själva galan började så gick samtliga upp i rök och hela resten av sändningen sändes utan ett ord från vare sig studiovärd/kommentator eller någon annan - från 02:00 och framåt visades istället svensk reklam under hela de amerikanska reklampauserna, eller vid några tillfällen endast stillbild i tre minuter medan amerikanerna fick se reklam... Åtminstone vid de sistnämnda tillfällena borde det väl vara en självklarhet att lämna över till studion i Stockholm och prata...?

Dessutom skulle jag verkligen vilja veta varför Sverige verkar ha något emot att sända eftertexterna till Oscarsgalan, som vi nog inte fått se i sin helhet på ganska många års tid...? De senaste 4 åren som Aftonbladet TV sände Oscarsgalan kapade de alltid sändningen direkt när sluttexterna skulle börja, och i år började det lovande men sen avbröt TV4 utsändningen ungefär två tredjedelar in i sluttexterna för att istället visa trailers... :( Jag kan inte minnas senast man faktiskt fick se hela eftertexterna, vilket ju annars (förutom på Nickelodeon) brukar vara en självklarhet... Börjar alla Sveriges TV-producenter inspireras av Nickelodeon, eller vad är egentligen orsaken till att inte vilja visa eftertexterna till programmet...?

Lyckan

Jag håller helt med att det var tråkigt att kommentatorerna inte gjorde något i reklampauserna. Är kanske lite synisk men kan det va så att de inte orkade/ville vara uppe och gick hem efter röda mattan?

Daniel Hofverberg

Citat från: Lyckan skrivet 11 februari 2020 kl. 08:22:28
Jag håller helt med att det var tråkigt att kommentatorerna inte gjorde något i reklampauserna. Är kanske lite synisk men kan det va så att de inte orkade/ville vara uppe och gick hem efter röda mattan?
Jag tänkte samma tanke... Orkade de inte, så att allihopa gick och lade sig efter Röda mattan...?

Det känns som sagt egendomligt att lägga ner så mycket tid och pengar på bra personer i studion, för att sen alla plötsligt ska gå upp i rök kl. 02:00; och det är ju ändå då som det hade varit viktigare än någonsin med kommentatorer/experter...

Självklart måste ju TV4 sända reklam också, men det hade väl inte behövts i varenda amerikansk paus (som ju trots allt infaller med ungefär 15 minuters mellanrum, vilket är ganska mycket med svenska mått mätt) - och framförallt känns det ju sinnessjukt att i de fall där de faktiskt inte hade någon reklam bara visa "Oscars"-stillbilden i tre minuter (d.v.s. så som den faktiska internationella satellitfeeden från galan ser ut)... :o

Varsågod

"Minst sagt svag" är en besynnerlig formulering då fenomenet "Frost", om än löst, bygger på en dansk författares verk. Hade man däremot inte haft H.C. Andersens verk som förlaga i form av tydlig inspiration och återkommande kännetecken hade det varit vagt.
Hur skulle det kunna innebära "att vara med på nåder" för Danmarks del om den enda litterära kopplingen kommer från det landet? Det är tydligt härledd konstaterad koppling, sedan om man subjektivt uppfattar den som svag är en annan sak, men det var inte det det var frågan om här.

Elios