Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Dumbo

Startat av Daniel Hofverberg, 20 januari 2008 kl. 13:25:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Elias Prenbo

Återigen tack, har Trassel och Frost någonsin haft svensk bildversion över huvudtaget? Dessa har ju aldrig getts ut på VHS någonsin, eftersom de är ganska nya och dessutom slutade VHS att säljas runt 2006 skulle jag tro.

Elias Prenbo

Just det! Jag undrar om Snövit, Lady och Lufsen, Djungelboken, AristoCats, Robin Hood, Micke och Molle, Den Lilla Sjöjungfrun, Bernard och Bianca i Australien, Skönheten och Odjuret, Aladdin, Lejonkungen, Pocahontas, Ringaren i Notre Dame, Herkules, Mulan, Tarzan, Kejsarens Nya Stil, Björnbröder, Mary Poppins, Peter och Draken, Dinosaurier, Toy Story, Toy Story 2, Ett Småkryps Liv, Monsters Inc och Hitta Nemo har svensk bildversion på VHS.

Jag har iallafall sett svensk bildversion av Toy Story 3 och Modig på Dreamfilm. Och även Röjar-Ralf har jag sett introt med svensk bildversion på YouTube (har sett hela filmen på Dreamfilm och då var det engelsk bildversion).

Men tillbaka till tråden, som sagt föredrar jag 1972-års omdubb.

TonyTonka

Citat från: Elias Prenbo skrivet 11 juni 2015 kl. 22:39:06
Just det! Jag undrar om Snövit, Lady och Lufsen, Djungelboken, AristoCats, Robin Hood, Micke och Molle, Den Lilla Sjöjungfrun, Bernard och Bianca i Australien, Skönheten och Odjuret, Aladdin, Lejonkungen, Pocahontas, Ringaren i Notre Dame, Herkules, Mulan, Tarzan, Kejsarens Nya Stil, Björnbröder, Mary Poppins, Peter och Draken, Dinosaurier, Toy Story, Toy Story 2, Ett Småkryps Liv, Monsters Inc och Hitta Nemo har svensk bildversion på VHS.

Jag har iallafall sett svensk bildversion av Toy Story 3 och Modig på Dreamfilm. Och även Röjar-Ralf har jag sett introt med svensk bildversion på YouTube (har sett hela filmen på Dreamfilm och då var det engelsk bildversion).

Men tillbaka till tråden, som sagt föredrar jag 1972-års omdubb.


På mina VHS:er med Aristocats och Robin Hood står rösterna utsatta under förtexten, så jag antar att dem har svensk bildversion. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: Elias Prenbo skrivet 11 juni 2015 kl. 22:39:06
Just det! Jag undrar om Snövit, Lady och Lufsen, Djungelboken, AristoCats, Robin Hood, Micke och Molle, Den Lilla Sjöjungfrun, Bernard och Bianca i Australien, Skönheten och Odjuret, Aladdin, Lejonkungen, Pocahontas, Ringaren i Notre Dame, Herkules, Mulan, Tarzan, Kejsarens Nya Stil, Björnbröder, Mary Poppins, Peter och Draken, Dinosaurier, Toy Story, Toy Story 2, Ett Småkryps Liv, Monsters Inc och Hitta Nemo har svensk bildversion på VHS.

Jag har iallafall sett svensk bildversion av Toy Story 3 och Modig på Dreamfilm. Och även Röjar-Ralf har jag sett introt med svensk bildversion på YouTube (har sett hela filmen på Dreamfilm och då var det engelsk bildversion).
Toy Story, Toy Story 2, Toy Story 3, Trassel, Modig och Röjar-Ralf har svensk bildversion på DVD och Blu-Ray; i stort sett samma som på bio (vad gäller de två förstnämnda filmerna dock endast de senaste utgåvorna - den första utgåvan av respektive film hade endast engelsk bildversion). Snövit och de sju dvärgarna hade svensk bildversion vid den första DVD-utgåvan 2001, men tyvärr inte någon av de senare DVD- eller Blu-Ray-utgåvorna.

De övriga filmer du nämner har bara engelsk bildversion på DVD, men såvitt jag kommer ihåg har samtliga dessa svensk bildversion på VHS - samma som på bio, vilket dock har varit mer eller mindre imponerande från fall till fall.

Elias Prenbo

Tack, har Frost haft någon svensk bildversion?

TonyTonka

Är det någon som vet vem som gör rösterna till buspojkarna som plågar Dumbo i både 1972 års dubbning och 1996 (eller var det 1997?) års dubbning? ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

JRL

Apropå svenska bildversioner: Kan inte sluta förundras över eftertexterna till "Oliver & gänget" när den visades på bio. Precis _hela_ eftertexterna var översatta! Har aldrig sett något liknande varken förr eller senare, med tanke på hur pass lång den eftertexten var. Måste ha tagit en väldig tid och mycket huvudbry, eftersom alla "yrkestitlar" som förekommer i eftertexter inte alltid har direkta svenska översättningar. Vem kom egentligen på tanken att översätta dem? Det var naturligtvis kul att det gjordes, men rent ekonomiskt kan det inte ha varit någon bra idé.

Elias Prenbo

Citat från: TonyTonka skrivet 21 juli 2015 kl. 02:11:15
Är det någon som vet vem som gör rösterna till buspojkarna som plågar Dumbo i både 1972 års dubbning och 1996 (eller var det 1997?) års dubbning? ^^
I 1972-års dubbning tycker jag mig föra samma killar i svenska TV-serien "Pippi Långstrump" från 1969 (tittade på just det avsnittet idag) och han som drar Dumbo i öronen tror jag är samma som spelade Bengt i den serien (dvs, Staffan Hallerstam). I senare dubben från 1990-talet tror jag att det är Anders Öjebo och Roger Storm, men jag är inte helt 100% (har iallafall för mig att Skinny, som drar i Dumbos öron, spelas av Roger Storm)

TonyTonka

Jag har idag äntligen sett 1972 års dubbning av Dumbo, som var riktigt bra i mitt tycke, särskilt Timothys röst, alltså Jan Malmsjö.

Men jag undrar om någon vet vem som spelar den här killen i den dubbningen:

http://vignette2.wikia.nocookie.net/disney/images/f/f0/Smitty.jpg/revision/latest?cb=20111127005649

Han är med i början av filmen och är killen som drar Dumbo i svansen och blåser i hans öron. Såvitt jag kunde höra var det en barnskådespelare, men jag undrar om någon vet vem som gör rösten? :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

GoboFraggle1983

Citat från: TonyTonka skrivet 12 januari 2016 kl. 14:16:59
Jag har idag äntligen sett 1972 års dubbning av Dumbo, som var riktigt bra i mitt tycke, särskilt Timothys röst, alltså Jan Malmsjö.

Men jag undrar om någon vet vem som spelar den här killen i den dubbningen:

http://vignette2.wikia.nocookie.net/disney/images/f/f0/Smitty.jpg/revision/latest?cb=20111127005649

Han är med i början av filmen och är killen som drar Dumbo i svansen och blåser i hans öron. Såvitt jag kunde höra var det en barnskådespelare, men jag undrar om någon vet vem som gör rösten? :)


Verkligen? Var hittade du att 1972 dubbning? Skulle ni vara så vänlig att ge en nedladdningslänk till hela versionen?

Daniel Hofverberg

1972 års version släpptes på köp-VHS 1990 och före det på hyr-VHS, plus att den sändes på SVT sista gången 1996, så den är inte alltför svår att få tag i. Bara du har en videobandspelare så bör det inte vara någon svår konst att hitta åt en köp-VHS med rätt dubbning. Jag har den också på DVD, men brukar inte ha för vana att dela med mig av material via nedladdningslänkar.

1946 års originaldubb verkar däremot i det närmaste omöjlig att få tag i, då Disney i USA inte ens verkar vilja hjälpa sönerna till regissören Leonard Clairmont med ett exemplar (i alla fall inte senast jag pratade  med dem)...

Henrik

Jag sökte för skojs skull på "Dumbo" på Svensk mediedatabas och snubblade då över en post där det står att de har ett exemplar av filmen med originaldubbningen, om man ska tro innehållsbeskrivningen. De tre röster som anges kommer från originaldubbningen och årtalet för dubbningen är detsamma som originaldubbningen. Kan det verkligen stämma med tanke på hur omöjligt det verkar vara att få tag i den dubbningen? Är det kanske i själva verket omdubbningen från -72 på den kopian? Du kanske redan också har kollat upp den posten Daniel, så mycket som du nog har letat. Det är post nummer fyra från sökningen i länken här under.


http://smdb.kb.se/catalog/search?q=dumbo&sort=OLDEST#

Daniel Hofverberg

Nej, tyvärr har Kungliga Biblioteket fel. Jag har själv beställt och studerat den posten på biblioteket, och det är i själva verket 1972 års omdubb.

Alexander

För alla som är intresserade så man man nu köpa eller lyssna på låten "En flygande stor elefant" från Dumbo med 1946 års orginaldubbning tack vare CD albumet "Disney Rariteter" som nyligen släppts.  ;D

Daniel Hofverberg

Citat från: Alexander skrivet  8 oktober 2016 kl. 19:02:01
För alla som är intresserade så man man nu köpa eller lyssna på låten "En flygande stor elefant" från Dumbo med 1946 års orginaldubbning tack vare CD albumet "Disney Rariteter" som nyligen släppts.  ;D
Men den stora frågan är ju: Är det samma version som på den tidigare skivan Disney Classics 2, som vi alltid har trott, eller inte...?

Jag har ju alltid antagit det, men blir lite konfunderad då pressreleasen för Disney Rariteter skryter om att den låten är "Aldrig tidigare utgiven"....