Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Framtiden för fysiska medier (DVD/Blu-Ray)

Startat av Henrik Karlsson, 19 januari 2020 kl. 18:39:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Axelsson

DVD och Blu-Ray ska fan i mig inte dö, jag litar inte tillräckligt mycket på att köpa och äga filmer digitalt. "Köper du fortfarande filmer på DVD och Blu-Ray? *insert hånande skratt*" Ja, vem fan vet streamingtjänsterna eller internet ligger nere? Jag älskar DVD och Blu-Ray, det är det jag i princip vuxit upp med, jag är ju ännu inte officiellt en vuxen, men ni förstår poängen.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Daniel Hofverberg

Alla slags samarbeten som kan hjälpa till att väcka nytt liv i Blu-Ray är ju helt klart positivt. Det stod dock inget i artikeln om Skandinavien, så frågan är vad som händer här och om det betyder att liknande samarbeten inte kommer ske här...?

Jag hoppas i alla fall också att det inte är för sent att vända den nedåtgående kurvan. Trots allt har ju DVD och framförallt Blu-Ray så pass många fördelar framför både digitala köptjänster och streamingtjänster, så att dessa på intet sätt kan ersätta Blu-Ray.

Inte minst har ju i stort sett alla digitala hyr- och köptjänster så kraftiga DRM-skydd och begränsningar, så att tjänsterna i stort sett blir oanvändbara. Alternativt finns filmerna man köpt bara tillgängliga via en webbsida, så att man hela tiden måste ha tillgång till Internet (och att den aktuella servern inte får ligga nere). I flera fall är det ju så illa att om tjänsteleverantörens avtal för filmerna ifråga går ut, så kan man inte längre se filmer man ärligt har köpt... :( Och skulle tjänsten ifråga läggas ned eller gå i konkurs är det förstås helt kört...

Ett annat stort problem är ju att till skillnad från DVD och Blu-Ray verkar digitala köptjänster sällan sjunka i pris, utan förblir med orimligt höga priser väldigt länge. På Blu-Ray kan du ju ofta komma undan ganska billigt om du väntar några månader eller något halvår med att köpa en film, men digitala köptjänster sänker sällan priserna ens efter flera års tid. Plus då att det ju inte finns något andrahandsvärde, så att man inte kan sälja filmer man köpt vidare till någon annan; vilket ju trots allt är en stor nackdel gentemot DVD och Blu-Ray (som du ju alltid kan sälja eller skänka vidare till någon annan, om du blivit leds på filmen). För att inte tala om lägre bitrate/kvalitet, inget bonusmaterial, o.s.v...

Streamingtjänster (såsom Netflix, Viaplay, HBO Nordic, m.fl.) är i och för sig utmärkta initiativ och fina tjänster, men de kan heller inte alls ersätta DVD eller Blu-Ray. Problemet där är ju att alla licensavtal går ut vid något skede, så man kan aldrig lita på att filmer och serier som finns där idag faktiskt finns kvar nästa månad. Förr eller senare kommer allting på Netflix och andra streamingtjänster att försvinna... Visserligen tillkommer ju också mycket nytt, men det är ju en klen tröst om man är mitt inne i en spännande serie som man inte kan se klart... :(

Är det specifika filmer man letar efter, så är risken rentav ganska stor att den inte finns på någon streamingtjänst då man faktiskt vill se den. Ett annat problem där är ju att de flesta distributörer föredrar att teckna exklusivavtal, så att många filmer bara finns på en enda streamingtjänst och inte fler. Och då blir det lite problematiskt, då de flesta förmodligen inte har varken råd eller lust att börja abonnera på både Netflix, Viaplay, HBO Nordic, C More och Amazon Prime samtidigt... :(

Plus då den lilla detaljen att man faktiskt måste ha tillgång till stabilt Internet, och förr eller senare brukar de flestas bredband ha en tendens att ligga nere under längre eller kortare perioder. På Netflix och Viaplay kan man i och för sig ladda hem många filmer och serier (men långt ifrån alla) för att kunna se offline, men det förutsätter ju att man varit förutseende nog att faktiskt ladda hem dem medan Internet fungerar. Dessutom finns den möjligheten inte på dator, utan bara på mobiler och surfplattor.

Kort sagt har både digitala köptjänster och streamingtjänster många nackdelar, samtidigt som Blu-Ray i stort sett inte har någon nackdel alls. Så det är på intet sätt något substitut...

Jag använder i och för sig flera streamingtjänster, och tycker att det är lika bra och praktiskt som alla andra - men då ska man ju också vara medveten om vad det är och vad det inte är. Vill man hitta någon bra film är streamingtjänster ett utmärkt påfund, men är man ute efter att se en specifik film som man hört mycket om alternativt redan har sett och vill se om, så duger det inte alls... :(

Elios

Dvd blir ju alltmer utdött nu. Nu har dem ju dessutom lagt ner med att hyra film på Hemmakväll.  :-\

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet 31 december 2020 kl. 04:09:10
Dvd blir ju alltmer utdött nu. Nu har dem ju dessutom lagt ner med att hyra film på Hemmakväll.  :-\
Det har funnits Hemmakväll affärer som bara har sålt godis ganska många år nu.

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 31 december 2020 kl. 04:09:10
Hyrfilm är utan tvekan dött, men köpfilm lever fortfarande - och jag hoppas innerligt att det inte är för sent att vända den negativa kurvan kring köpfilmer på DVD och Blu-Ray.

Att fysisk hyrfilm i princip upphört är fullt förståeligt, för där är det så omständligt att hyra filmer och så mycket smidigare att kunna hyra digitalt utan att behöva lämna hemmet - samtidigt som nackdelarna med digital uthyrning inte är i närheten av lika påtagliga som vid köpfilm. DRM-skydden som finns gör inte mycket vid hyrfilmer, och risken att ens Internet-anslutning ska dö under den korta tid som gått mellan det att man hyr en film och man börjar se den är ju tämligen liten.

Så vid digital hyrfilm väger fördelarna över gentemot nackdelarna, medan det vid digitala köpfilmer är precis tvärtom.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 31 december 2020 kl. 04:28:42
Det har funnits Hemmakväll affärer som bara har sålt godis ganska många år nu.

Vissa  säljer bort sina filmer som dom brokad hyra ut till privat personer !

Elios

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 januari 2020 kl. 20:56:29
Alla slags samarbeten som kan hjälpa till att väcka nytt liv i Blu-Ray är ju helt klart positivt. Det stod dock inget i artikeln om Skandinavien, så frågan är vad som händer här och om det betyder att liknande samarbeten inte kommer ske här...?

Jag hoppas i alla fall också att det inte är för sent att vända den nedåtgående kurvan. Trots allt har ju DVD och framförallt Blu-Ray så pass många fördelar framför både digitala köptjänster och streamingtjänster, så att dessa på intet sätt kan ersätta Blu-Ray.

Inte minst har ju i stort sett alla digitala hyr- och köptjänster så kraftiga DRM-skydd och begränsningar, så att tjänsterna i stort sett blir oanvändbara. Alternativt finns filmerna man köpt bara tillgängliga via en webbsida, så att man hela tiden måste ha tillgång till Internet (och att den aktuella servern inte får ligga nere). I flera fall är det ju så illa att om tjänsteleverantörens avtal för filmerna ifråga går ut, så kan man inte längre se filmer man ärligt har köpt... :( Och skulle tjänsten ifråga läggas ned eller gå i konkurs är det förstås helt kört...

Ett annat stort problem är ju att till skillnad från DVD och Blu-Ray verkar digitala köptjänster sällan sjunka i pris, utan förblir med orimligt höga priser väldigt länge. På Blu-Ray kan du ju ofta komma undan ganska billigt om du väntar några månader eller något halvår med att köpa en film, men digitala köptjänster sänker sällan priserna ens efter flera års tid. Plus då att det ju inte finns något andrahandsvärde, så att man inte kan sälja filmer man köpt vidare till någon annan; vilket ju trots allt är en stor nackdel gentemot DVD och Blu-Ray (som du ju alltid kan sälja eller skänka vidare till någon annan, om du blivit leds på filmen). För att inte tala om lägre bitrate/kvalitet, inget bonusmaterial, o.s.v...

Streamingtjänster (såsom Netflix, Viaplay, HBO Nordic, m.fl.) är i och för sig utmärkta initiativ och fina tjänster, men de kan heller inte alls ersätta DVD eller Blu-Ray. Problemet där är ju att alla licensavtal går ut vid något skede, så man kan aldrig lita på att filmer och serier som finns där idag faktiskt finns kvar nästa månad. Förr eller senare kommer allting på Netflix och andra streamingtjänster att försvinna... Visserligen tillkommer ju också mycket nytt, men det är ju en klen tröst om man är mitt inne i en spännande serie som man inte kan se klart... :(

Är det specifika filmer man letar efter, så är risken rentav ganska stor att den inte finns på någon streamingtjänst då man faktiskt vill se den. Ett annat problem där är ju att de flesta distributörer föredrar att teckna exklusivavtal, så att många filmer bara finns på en enda streamingtjänst och inte fler. Och då blir det lite problematiskt, då de flesta förmodligen inte har varken råd eller lust att börja abonnera på både Netflix, Viaplay, HBO Nordic, C More och Amazon Prime samtidigt... :(

Plus då den lilla detaljen att man faktiskt måste ha tillgång till stabilt Internet, och förr eller senare brukar de flestas bredband ha en tendens att ligga nere under längre eller kortare perioder. På Netflix och Viaplay kan man i och för sig ladda hem många filmer och serier (men långt ifrån alla) för att kunna se offline, men det förutsätter ju att man varit förutseende nog att faktiskt ladda hem dem medan Internet fungerar. Dessutom finns den möjligheten inte på dator, utan bara på mobiler och surfplattor.

Kort sagt har både digitala köptjänster och streamingtjänster många nackdelar, samtidigt som Blu-Ray i stort sett inte har någon nackdel alls. Så det är på intet sätt något substitut...

Jag använder i och för sig flera streamingtjänster, och tycker att det är lika bra och praktiskt som alla andra - men då ska man ju också vara medveten om vad det är och vad det inte är. Vill man hitta någon bra film är streamingtjänster ett utmärkt påfund, men är man ute efter att se en specifik film som man hört mycket om alternativt redan har sett och vill se om, så duger det inte alls... :(
Håller ned dig om det, dvd funkar bra när det gäller att köpa serier och filmer, man sparar på att ha en streaming konto.

Scoobydoofan1

Undrar bara om det är bra att minska sin dvd samling?

Hey Arnold på svenska

Hey Arnold! serien på DVD = Jag köper direkt och hjälper till att rädda DVD. :)
Lycka är när några kan skicka svenska avsnitts från Hey Arnold till mig.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12183.msg87048#msg87048

Scoobydoofan1

Citat från: Hey Arnold på svenska skrivet 13 februari 2021 kl. 12:23:04
Hey Arnold! serien på DVD = Jag köper direkt och hjälper till att rädda DVD. :)
Serien eller andra dvd också inkluderad?

Hey Arnold på svenska

Lycka är när några kan skicka svenska avsnitts från Hey Arnold till mig.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12183.msg87048#msg87048

Scoobydoofan1

Citat från: Hey Arnold på svenska skrivet 13 februari 2021 kl. 12:34:50
Först serien och sen är andra dvd inkluderad :)
Skönt, efter pandemin så ska jag minska dvd samlingen till bara ett par dvd utgåvor.

Scoobydoofan1

Hur tror ni det kommer se ut senare, redan ny så håller fysisk media att dö ut.

moviefan

Balto ska släppas på bluray, likaså på dvd. Hoppas på fler bra titlar framöver. Hoppas de släpper Babe, Rädda Willy mfl.   ;)

Scoobydoofan1

Citat från: moviefan skrivet 18 april 2021 kl. 19:51:03
Balto ska släppas på bluray, likaså på dvd. Hoppas på fler bra titlar framöver. Hoppas de släpper Babe, Rädda Willy mfl.   ;)
Men håller inte fysisk media på att dö ut långsamt? På sätt och vis så har det redan hänt med spel och cd skivor. STEAM är ett exempel.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 maj 2021 kl. 12:16:25
Men håller inte fysisk media på att dö ut långsamt? På sätt och vis så har det redan hänt med spel och cd skivor. STEAM är ett exempel.
SF Studios satsar fortfarande på fysisk media.

Daniel Hofverberg

De flesta distributörer satsar fortfarande på fysiska medier, men det blir långsamt mindre av den varan - bland nya filmer släpps majoriteten fortfarande, men nyutgåvor av äldre filmer blir allt ovanligare och TV-serieboxar blir också ovanligare. :(

Men förhoppningsvis är det inte för sent att vända den trenden, i och med att det inte finns något substitut för DVD/Blu-Ray som inte medför en massa problem...

Sabelöga

Jag skulle verkligen vilja äga Masha och björnen på dvd om det fanns.
Houba !

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 maj 2021 kl. 12:32:49
De flesta distributörer satsar fortfarande på fysiska medier, men det blir långsamt mindre av den varan - bland nya filmer släpps majoriteten fortfarande, men nyutgåvor av äldre filmer blir allt ovanligare och TV-serieboxar blir också ovanligare. :(

Men förhoppningsvis är det inte för sent att vända den trenden, i och med att det inte finns något substitut för DVD/Blu-Ray som inte medför en massa problem...
Själv beror det på vad dom släpper, ser inte poängen att dvd box set av serier ska dö ut. Dom borde kunna släppa äldre serier på dvd som dom brukade göra förut.

Men som du sa Daniel så kanske blir det mindre och mindre chans att dom släpper äldre serier på dvd box set här i norden, när var det sist warner bros eller Disney släppte en dvd box set av en äldre serie? Disney har bara släppt luftens hjältar medan warner bros har bara släppt familjen flinta säsong 2 mediadubb, snobben också med scanbox dvd utgåvor av dom äldre serierna. Det här är bara från sökning på discshop.

Nickelodeon på andra sidan har inte släppt så mycket i norden. Den enda serien dom har är avatar den sista luftbändaren.

Sabelöga

Citat från: Adam Larsson skrivet  3 maj 2021 kl. 12:47:40
https://www.discshop.se/filmer/dvd/masha_och_bjornen_1_sa_mottes_de/P124294
Jo jag vet, men tyvär så är den "Slutsåld/utgått! Går ej längre att köpa."  :(

Har ännu inte hittat den loppis.

Dessutom har den ju inte originalversionen med svensk text.
Houba !

Scoobydoofan1

Citat från: Adam Larsson skrivet  3 maj 2021 kl. 12:47:40
https://www.discshop.se/filmer/dvd/masha_och_bjornen_1_sa_mottes_de/P124294
Du kan söka på tradera, allting dyker up där, beroende på hur sällsynt den här dvd utgåvan är så tar det nog tid. Sök up titeln då och då för att kolla up om den dyker up.

Scoobydoofan1

Så vad mer händer? Med tanken på att dvd dör ju ändå ut och blu ray är ju snart på väg mot samma håll.

Goliat

Jag kan tycka det är bra att fysisk media slutas tillverkas och bli ersatt av digitalt helt  på så vis tar de mindre plats, mindre plast kommer till världen och mindre skräp i miljön som inte kan brytas ned. Dessutom kommer nog bättre regler och lagar och lättare att bevara för eftervärlden med digitalt med flera dubbar. Även billigare för hoppningsvis då ett steg mellan som tryckning av mediat försvinner kanske de kan skippa mellankostnaden.

Disneyfantasten

Citat från: King Owl skrivet  3 augusti 2021 kl. 13:08:34
Jag kan tycka det är bra att fysisk media slutas tillverkas och bli ersatt av digitalt helt  på så vis tar de mindre plats, mindre plast kommer till världen och mindre skräp i miljön som inte kan brytas ned. Dessutom kommer nog bättre regler och lagar och lättare att bevara för eftervärlden med digitalt med flera dubbar. Även billigare för hoppningsvis då ett steg mellan som tryckning av mediat försvinner kanske de kan skippa mellankostnaden.

Till vilken nytta då!? Det är ju fortfarande otroligt mycket som fattas på digital media plus att man gör klokast i att INTE slänga saker! Jag för min del HATAR att slänga saker!

Jag vill att fysiskt media ska fortsätta finnas punkt slut!

Citat från: gstone skrivet  1 augusti 2021 kl. 15:13:39
Men du missar så mycket :'(

Nej tvärtom, jag slipper mycket!

Fick jag bestämma så skulle streamingstjänster och digitalt media aldrig finnas överhuvudtaget och inte heller nätshopping! (däremot att man kunde ringa och beställa med telefon och istället för VHS, DVD eller Bluray så skulle det finnas något helt annat format som är 100% oförstörbart och varken solen, eld, lava, vapen, sprängämnen, raviner, djur, städ, trampningar, stampningar, verktyg eller något annat skulle kunna förstöra det; www.youtube.com/watch?v=qM3lSFes2sQ )

Steffan Rudvall

Digitalt är dock i vissa fall inte lika säkert som fysisk media då filmen när som helst kan tas bort.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 augusti 2021 kl. 13:32:27
Digitalt är dock i vissa fall inte lika säkert som fysisk media då filmen när som helst kan tas bort.

Precis, det är det jag menar! Det där är en av de enorma kraftiga nackdelarna med streamingstjänster och dylikt!

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 augusti 2021 kl. 13:18:28
Till vilken nytta då!? Det är ju fortfarande otroligt mycket som fattas på digital media plus att man gör klokast i att INTE slänga saker! Jag för min del HATAR att slänga saker!

Jag vill att fysiskt media ska fortsätta finnas punkt slut!

Nej tvärtom, jag slipper mycket!

Fick jag bestämma så skulle streamingstjänster och digitalt media aldrig finnas överhuvudtaget och inte heller nätshopping! (däremot att man kunde ringa och beställa med telefon och istället för VHS, DVD eller Bluray så skulle det finnas något helt annat format som är 100% oförstörbart och varken solen, eld, lava, vapen, sprängämnen, raviner, djur, städ, trampningar, stampningar, verktyg eller något annat skulle kunna förstöra det; www.youtube.com/watch?v=qM3lSFes2sQ )
Javisst!Behåll DVD formatet kvar!

Lilla My

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 augusti 2021 kl. 13:32:27

... Och en DVD-skiva kan när som helst gå sönder eller tappas bort också.

Steffan Rudvall

Citat från: Lilla My skrivet  3 augusti 2021 kl. 18:10:22
... Och en DVD-skiva kan när som helst gå sönder eller tappas bort också.
Ja fast ingen kommer hem och tar DVD skivorna ifrån mig.

Lilla My

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 augusti 2021 kl. 18:18:38
Ja fast ingen kommer hem och tar DVD skivorna ifrån mig.

Det kan hända dock? Folk kan stjäla dem.

Digital media finns inte enbart som streaming - jag har massvis av filmer via Dropbox som jag kan ladda ned och kolla på när jag vill. Precis som DVD-filmer.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lilla My skrivet  3 augusti 2021 kl. 18:42:06
Det kan hända dock? Folk kan stjäla dem.
Visst, men sannolikheten är betydligt mindre än att licensavtalet med leverantören går ut, så att du inte längre kan se digitalt köpta filmer.

Med DVD och Blu-Ray lär i alla fall inte filmbolaget knacka på din dörr, och säga: "Vi måste tyvärr beslagta dessa filmer från dig, då de har utgått från förlaget och inte längre säljs"... ;)

Citat från: Lilla My skrivet  3 augusti 2021 kl. 18:42:06
Digital media finns inte enbart som streaming - jag har massvis av filmer via Dropbox som jag kan ladda ned och kolla på när jag vill. Precis som DVD-filmer.
Visst finns det andra digitala alternativ än streaming, men de digitala hyr- och köpfilmer som finns har åtminstone just nu väldigt stora nackdelar. Antingen krävs aktivt Internet-abonnemang (och ibland kan ju faktiskt bredbandet lägga av, så att man inte kan spela upp något), eller också finns det DRM-skydd med så kraftiga begränsningar att användningsområdet kraftigt begränsas.

Med många digitala köptjänster kan man heller inte lita på att fortfarande ha tillgång till filmen när leverantörens licensavtal går ut - och skulle leverantören ifråga gå i konkurs så är det förstås hursomhelst definitivt kört att kunna spela upp filmerna man köpt för dyra pengar. :( Inte för att det är särskilt sannolikt att Apple, Viaplay eller SF Studios (SF Anytime) skulle gå i konkurs imorgon, men allt kan ju hända...

Dessutom finns det ju inget andrahandsvärde, och inget sätt att kunna sälja filmer du inte vill se längre vidare till någon annan; på samma sätt som med fysiska medier - har du väl köpt en film digitalt, så finns det inget sätt att kunna sälja eller överlåta den till någon annan.

Förhoppningsvis kommer åtminstone en del av de här bristerna att förbättras med tiden, på samma sätt som redan skett inom musikbranschen där digitala album inte längre har några DRM-skydd/kopieringsskydd - men där är vi som sagt inte än, och filmbolagen verkar än så länge väldigt motsträviga mot att göra något åt sattyget med DRM-skydd.

När du nämner Dropbox får jag nästan känslan av att du syftar till olagliga alternativ, och sådana ska vi förstås inte uppmuntra till - filmbolagen behöver sina intäkter, under förutsättning att det gäller filmer som är möjliga att få tag i på laglig väg (gäller det filmer som aldrig släppts vare sig digitalt eller på DVD/Blu-Ray tycker jag att man kan ha överseende med att ta till illegala alternativ).

Teoretiskt sett håller jag med dig, men där är vi som sagt inte idag. Faktum är att digitala köpfilmer vanligtvis är dyrare eller åtminstone lika dyra som filmer på DVD och Blu-Ray - och till råga på allt sjunker priset nästan aldrig på digitala köp, utan till skillnad från fysiska medier (där priset oftast sjunker ganska snabbt när filmerna funnits ute i handeln i några månader) så brukar digitala köp behålla samma pris år ut och år in.

Plus då som sagt problemet att man inte kan sälja filmer man äger till någon annan, även om man aldrig mer kommer vilja se om filmen.

Det är tyvärr också osannolikt att det kommer komma någon lösning på dilemmat att man en vacker dag plötsligt inte längre kan se filmerna man köpt, då antingen licensavtalet mellan filmbolaget och leverantören gått ut eller att leverantören gått i konkurs (eller att tjänsten av annan anledning lagts ned). Jag har exempelvis flera köpfilmer hos Viaplay, och det krävs dels aktivt och stabilt Internet för att kunna se filmerna; plus att filmerna går förlorade om Viaplay inte längre erbjuder filmen ifråga...

Rör det sig om en dubbad film kan man ju heller inte vara säker på att fllmen man köpt inte plötsligt får en ny dubbning, så att man inte längre kan se filmen i samma skick som när man köpte den - alternativt att dubbningen försvinner och ersätts med textad originalversion (det har mig veterligen hittills aldrig hänt, men det är ju fullt möjligt).

Kort sagt, en del av problemen kan kanske bli bättre med tiden - men innan det sker är det bäst att hålla kvar vid DVD och Blu-Ray, som om man tar bra hand om skivorna håller väldigt länge; och ingen risk att plötsligt förlora tillgången till filmerna så att man plötsligt har kastat en massa pengar i sjön...

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 augusti 2021 kl. 19:14:21
Visst, men sannolikheten är betydligt mindre än att licensavtalet med leverantören går ut, så att du inte längre kan se digitalt köpta filmer.

Med DVD och Blu-Ray lär i alla fall inte filmbolaget knacka på din dörr, och säga: "Vi måste tyvärr beslagta dessa filmer från dig, då de har utgått från förlaget och inte längre säljs"... ;)
Visst finns det andra digitala alternativ än streaming, men de digitala hyr- och köpfilmer som finns har åtminstone just nu väldigt stora nackdelar. Antingen krävs aktivt Internet-abonnemang (och ibland kan ju faktiskt bredbandet lägga av, så att man inte kan spela upp något), eller också finns det DRM-skydd med så kraftiga begränsningar att användningsområdet kraftigt begränsas.

Med många digitala köptjänster kan man heller inte lita på att fortfarande ha tillgång till filmen när leverantörens licensavtal går ut - och skulle leverantören ifråga gå i konkurs så är det förstås hursomhelst definitivt kört att kunna spela upp filmerna man köpt för dyra pengar. :( Inte för att det är särskilt sannolikt att Apple, Viaplay eller SF Studios (SF Anytime) skulle gå i konkurs imorgon, men allt kan ju hända...

Dessutom finns det ju inget andrahandsvärde, och inget sätt att kunna sälja filmer du inte vill se längre vidare till någon annan; på samma sätt som med fysiska medier - har du väl köpt en film digitalt, så finns det inget sätt att kunna sälja eller överlåta den till någon annan.

Förhoppningsvis kommer åtminstone en del av de här bristerna att förbättras med tiden, på samma sätt som redan skett inom musikbranschen där digitala album inte längre har några DRM-skydd/kopieringsskydd - men där är vi som sagt inte än, och filmbolagen verkar än så länge väldigt motsträviga mot att göra något åt sattyget med DRM-skydd.

När du nämner Dropbox får jag nästan känslan av att du syftar till olagliga alternativ, och sådana ska vi förstås inte uppmuntra till - filmbolagen behöver sina intäkter, under förutsättning att det gäller filmer som är möjliga att få tag i på laglig väg (gäller det filmer som aldrig släppts vare sig digitalt eller på DVD/Blu-Ray tycker jag att man kan ha överseende med att ta till illegala alternativ).
Teoretiskt sett håller jag med dig, men där är vi som sagt inte idag. Faktum är att digitala köpfilmer vanligtvis är dyrare eller åtminstone lika dyra som filmer på DVD och Blu-Ray - och till råga på allt sjunker priset nästan aldrig på digitala köp, utan till skillnad från fysiska medier (där priset oftast sjunker ganska snabbt när filmerna funnits ute i handeln i några månader) så brukar digitala köp behålla samma pris år ut och år in.

Plus då som sagt problemet att man inte kan sälja filmer man äger till någon annan, även om man aldrig mer kommer vilja se om filmen.

Det är tyvärr också osannolikt att det kommer komma någon lösning på dilemmat att man en vacker dag plötsligt inte längre kan se filmerna man köpt, då antingen licensavtalet mellan filmbolaget och leverantören gått ut eller att leverantören gått i konkurs (eller att tjänsten av annan anledning lagts ned). Jag har exempelvis flera köpfilmer hos Viaplay, och det krävs dels aktivt och stabilt Internet för att kunna se filmerna; plus att filmerna går förlorade om Viaplay inte längre erbjuder filmen ifråga...

Rör det sig om en dubbad film kan man ju heller inte vara säker på att fllmen man köpt inte plötsligt får en ny dubbning, så att man inte längre kan se filmen i samma skick som när man köpte den - alternativt att dubbningen försvinner och ersätts med textad originalversion (det har mig veterligen hittills aldrig hänt, men det är ju fullt möjligt).

Kort sagt, en del av problemen kan kanske bli bättre med tiden - men innan det sker är det bäst att hålla kvar vid DVD och Blu-Ray, som om man tar bra hand om skivorna håller väldigt länge; och ingen risk att plötsligt förlora tillgången till filmerna så att man plötsligt har kastat en massa pengar i sjön...
Sanningen är som du säger Daniel, dvd utgåvor av filmer och serier är bättre än streaming osv med tanken på att DU äger en fysisk kopia av filmen/serieren jämfört med att hyra eller köpa den från en app affär osv. Man köper den och man behåller den. Det är verkligen synd hur snabbt dvd och fysiska media är på gång mot stenåldern och man växlar till streaming. Vem vill betala för det här varje månad när man istället kan köpa 1 dvd utgåva och ha den på bokhyllan?

Simon Axelsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 augusti 2021 kl. 19:25:42
Sanningen är som du säger Daniel, dvd utgåvor av filmer och serier är bättre än streaming osv med tanken på att DU äger en fysisk kopia av filmen/serieren jämfört med att hyra eller köpa den från en app affär osv. Man köper den och man behåller den. Det är verkligen synd hur snabbt dvd och fysiska media är på gång mot stenåldern och man växlar till streaming. Vem vill betala för det här varje månad när man istället kan köpa 1 dvd utgåva och ha den på bokhyllan?

Jag håller med om mycket du säger, men faktum är ju att mycket innehåll nu för tiden släpps exklusivt på streaming, exempelvis via Netflix, Amazon Prime Video och Disney+, och ofta tar det flera år innan dessa titlar släpps fysiskt, om de gör det överhuvudtaget. Dessutom finns det ju flera filmer som är svåra att få tag på i fysiskt format och därför är mycket lättare tillgängliga på säg Netflix.

Något annat jag gillar med streamingtjänster är att man via dem kan upptäcka filmer man aldrig tidigare känt till och på så vis kanske hitta en ny favorit som man sedan bestämmer sig för att köpa i fysiskt format, något som jag gjort upprepade gånger.

Scoobydoofan1

Citat från: Simon Axelsson skrivet  3 augusti 2021 kl. 19:34:41
Jag håller med om mycket du säger, men faktum är ju att mycket innehåll nu för tiden släpps exklusivt på streaming, exempelvis via Netflix, Amazon Prime Video och Disney+, och ofta tar det flera år innan dessa titlar släpps fysiskt, om de gör det överhuvudtaget. Dessutom finns det ju flera filmer som är svåra att få tag på i fysiskt format och därför är mycket lättare tillgängliga på säg Netflix.

Något annat jag gillar med streamingtjänster är att man via dem kan upptäcka filmer man aldrig tidigare känt till och på så vis kanske hitta en ny favorit som man sedan bestämmer sig för att köpa i fysiskt format, något som jag gjort upprepade gånger.
Mycket släpps på streaming men ärligt talat så skulle det vara skönt att äga vissa serier på dvd utgåvor.

Simon Axelsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 augusti 2021 kl. 19:36:52
Mycket släpps på streaming men ärligt talat så skulle det vara skönt att äga vissa serier på dvd utgåvor.

Ja, det håller jag med om och av de serier jag vill äga fysiskt har jag faktiskt upptäckt många av dem via just streaming, exempelvis Community upptäckte jag förra året och numera äger jag alla sex säsonger av den på DVD.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 augusti 2021 kl. 19:38:28
Känns som att många inlägg inte hör till ämnet Disneyfilmer på Blu-ray. Skulle det inte vara bättre att flytta dessa till ett nytt eller kanske ett redan existerande ämne?

Nej, det får jag faktiskt ta och hålla med om. Vi har ju faktiskt rört oss ifrån ämnet ett tag nu...

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 augusti 2021 kl. 19:38:28
Känns som att många inlägg inte hör till ämnet Disneyfilmer på Blu-ray. Skulle det inte vara bättre att flytta dessa till ett nytt eller kanske ett redan existerande ämne?
Sagt och gjort! Det här var det mest passande ämne jag kunde hitta. :)

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 augusti 2021 kl. 19:25:42
Jag håller med, men streamingtjänster är helt klart oerhört bra och praktiska. I dagens läge klarar man sig knappast utan streamingtjänster, men det betyder inte att man vill ersätta DVD och Blu-Ray med streamingtjänster - det är snarare ett ypperligt komplement som fungerar på helt olika sätt.

Enkelt uttryckt: Vill du hitta någonting bra att se, men inte letar efter specifika titlar, så är streamingtjänster idealiskt. Men vill du se specifika filmer, som du antingen tycker mycket om, har fått tips om/hört positivt om eller som har vunnit priser (jag vill exempelvis alltid se alla Oscarsnominerade filmer varje år) så duger streamingtjänster inte alls, då det inte finns någon garanti för att filmen man faktiskt vill se råkar finnas på de streamingtjänster man har tillgång till - har man otur råkar filmerna ifråga inte finnas på någon streamingtjänst alls i världen...

Så blir ju heller inte saken bättre av att rättigheterna blivit så uppdelade mellan streamingtjänster nuförtiden, så att man nästan måste ha tillgång till alla streamingtjänster för att få ett fullgott utbud. Trots allt finns ju de flesta filmer eller serier bara på en enda tjänst, varför man kan behöva både Netflix, Disney+, Viaplay, HBO Nordic och Amazon Prime Video - har man otur kan man också behöva C More och/eller Apple TV+... :(

Ja, mycket släpps ju inte alls via fysiska medier utan bara via streamingtjänster. Och med tanke på den oerhörda mängd filmer och serier som exempelvis Netflix varit med och producerat, så vore det ju totalt orealistiskt att ens släppa en bråkdel av det fysiskt...

Jag håller med, och det har hänt flera gånger för mig också.

Kort sagt vill jag äga fysiskt alla filmer som jag tror att jag kommer vilja se om flera gånger, för man kan ju aldrig vara säker på att filmen finns kvar på streamingtjänsten ifråga när man vill se den nästa gång. Som exempel har jag sett Dirty Dancing (min favoritfilm) närmare 15 gånger genom åren, och kommer garanterat se om den flertalet gånger till - då vore det ju idiotiskt att hoppas på att den filmen råkar finnas på någon streamingtjänst just när jag vill se den, så den har jag givetvis köpt på Blu-Ray.

Däremot är streamingtjänster idealiskt för att dels upptäcka nya saker, dels se sådant som inte har släppts på DVD/Blu-Ray och dels för att se sådant som man inte tror sig vilja se om i första taget. Ett högaktuellt exempel är The Handmaid's Tale, vars fjärde säsong avslutades för ett par månader sedan - det är en suverän serie, och en av de bästa serier som producerats på många år. Men det är också en serie som jag ärligt talat inte tror att jag någonsin kommer att se om - dels är den för obehaglig för att man ska njuta av att se om avsnitt, och dels bygger den för mycket på överraskning och spänning; som förstås går förlorat om man redan har sett avsnitten. Det händer att jag ser om det sista avsnittet i den förra säsongen när det kommer en ny säsong, då det är så långa uppehåll mellan säsongerna att man kanske glömt bort vad som hänt senast - men jag tror ärligt talat inte att jag någonsin kommer vilja se om alla avsnitt från början till slut; eller åtminstone inte på flera år till. Då vore det ju idiotiskt att köpa de fyra säsongerna på Blu-Ray eller DVD för 900 kronor (aktuellt pris på Discshop), när man istället kan abonnera på HBO Nordic för 109 kr i månaden och få tillgång till alla hittllls släppta säsonger; och om man prioriterar kan man säkert hinna se alla fyra säsonger på ett par månader.

Likaså känner man ju ibland för att se på lättsam underhållning som man knappast vill se om, som kriminalserier eller -filmer - såsom de femtioelva Wallander eller Beck-filmerna. Det är knappast något som håller att ses om, men är man på rätt humör kan det vara trevligt att se sådana relativt enkla filmer en gång; men knappast mer än så. Då finns det ingen som helst anledning att kasta bort en massa pengar på att köpa filmer på DVD eller Blu-Ray, när alla 42 Beck-filmer finns på C More och kan ses där snabbt och enkelt; och betydligt billigare än att köpa alla 42 filmer i serien på DVD (vilket skulle kosta tusenlappar, för filmer som efter en titt sen bara skulle ligga och samla damm).

Anders M Olsson

Ja, Dropbox är ingen streamingtjänst, utan en tjänst för fillagring på nätet. Att lägga upp material för eget bruk är inget problem, men om man använder tjänsten för att utbyta filmer med andra personer gäller samma upphovsrättslagar som om man utbyter material fysiskt. D.v.s. man får utbyta enstaka exemplar med nära släktingar eller vänner. Men blir det en större ruljans med upp- och nerladdning mellan personer som inte känner varandra är det helt klart olagligt.

Det finns numera program från tredje part som kan tanka hem och låsa upp material från vissa av streamingtjänsterna. Det är ingen universallösning, men kan hjälpa i vissa fall. Om det är lagligt eller ej kan diskuteras.

Även om huvudregeln är att det är olagligt att kringgå DRM-skydd finns undantag för om det behövs för att kunna titta på materialet. Om man t.ex. använder en mediaspelare som inte stödjer DRM borde det alltså vara lagligt att ta bort skyddet.

I vilket fall som helst finns knappast något att oroa sig för så länge man bara laddar ner för eget bruk. Däremot ska man nog undvika att dela med sig av materialet till kreti och pleti.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  3 augusti 2021 kl. 22:06:49
Det finns numera program från tredje part som kan tanka hem och låsa upp material från vissa av streamingtjänsterna. Det är ingen universallösning, men kan hjälpa i vissa fall. Om det är lagligt eller ej kan diskuteras.

Även om huvudregeln är att det är olagligt att kringgå DRM-skydd finns undantag för om det behövs för att kunna titta på materialet. Om man t.ex. använder en mediaspelare som inte stödjer DRM borde det alltså vara lagligt att ta bort skyddet.
Absolut, och jag har själv använt sådana program för att ta mig runt DRM-skydd när jag ibland "tvingats" köpa filmer och serier digitalt - bl.a. från iTunes, där det ju finns effektiva och bra metoder att få bort DRM-skydden. Det är som sagt en juridisk gråzon, men gör man det bara för att spela upp material man själv köpt lagligt är det säkerligen helt riskfritt.

Jag anser dock fortfarande att även om det är möjligt att komma runt det, så är idiotiska DRM-skydd ett argument för att inte vilja stötta filmbolag och tjänster genom att "i onödan" köpa filmer digitalt, utan istället i möjligaste mån hålla sig till att köpa på DVD eller Blu-Ray (som förstås också har kopieringsskydd, men som inte påverkar användbarheten på samma sätt som vid digitala tjänster). Ibland har man dock inget val, när det gäller filmer som bara släppts via digitala köp och som inte går att köpa på DVD eller Blu-Ray - då måste man ibland bita i det sura äpplet, även fast jag principiellt inte tycker om det, men jag köper inget digitalt som faktiskt har släppts på DVD eller Blu-Ray.

Det jag har via digitala köp är alltså uteslutande sådant som inte har släppts på DVD eller Blu-Ray i de nordiska länderna, alternativt filmer jag fått som digitala recensionsexemplar från filmbolag (som vanligtvis har skett via rabattkoder för att köpa filmerna ifråga på Viaplays hyr/köp-butik). Det sistnämnda är förstås inte lika livsviktigt att kunna se för evigt när man inte själv har betalat för det, bara man hinner recensera filmen ifråga, men det känns ändå lite riskabelt om man inte kunnat få ner materialet utan DRM-skydd...

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 augusti 2021 kl. 02:31:02
Absolut, och jag har själv använt sådana program för att ta mig runt DRM-skydd när jag ibland "tvingats" köpa filmer och serier digitalt - bl.a. från iTunes, där det ju finns effektiva och bra metoder att få bort DRM-skydden. Det är som sagt en juridisk gråzon, men gör man det bara för att spela upp material man själv köpt lagligt är det säkerligen helt riskfritt.

Jag anser dock fortfarande att även om det är möjligt att komma runt det, så är idiotiska DRM-skydd ett argument för att inte vilja stötta filmbolag och tjänster genom att "i onödan" köpa filmer digitalt, utan istället i möjligaste mån hålla sig till att köpa på DVD eller Blu-Ray (som förstås också har kopieringsskydd, men som inte påverkar användbarheten på samma sätt som vid digitala tjänster). Ibland har man dock inget val, när det gäller filmer som bara släppts via digitala köp och som inte går att köpa på DVD eller Blu-Ray - då måste man ibland bita i det sura äpplet, även fast jag principiellt inte tycker om det, men jag köper inget digitalt som faktiskt har släppts på DVD eller Blu-Ray.

Det jag har via digitala köp är alltså uteslutande sådant som inte har släppts på DVD eller Blu-Ray i de nordiska länderna, alternativt filmer jag fått som digitala recensionsexemplar från filmbolag (som vanligtvis har skett via rabattkoder för att köpa filmerna ifråga på Viaplays hyr/köp-butik). Det sistnämnda är förstås inte lika livsviktigt att kunna se för evigt när man inte själv har betalat för det, bara man hinner recensera filmen ifråga, men det känns ändå lite riskabelt om man inte kunnat få ner materialet utan DRM-skydd...
Har Svensk iTunes tillgång till tv serier?

Anders M Olsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  4 augusti 2021 kl. 09:16:23
Har Svensk iTunes tillgång till tv serier?

Nej, och det är ju lite underligt eftersom det finns väldigt mycket tv-serier på iTunes i USA, och praktiskt taget alla andra streamingtjänster har tv-serier även i Sverige.

Så länge som iTunes har funnits i branschen tycker man att de borde ha haft gott om tid på sig att ta in tv-serier även internationellt.

Scoobydoofan1

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 augusti 2021 kl. 11:27:48
Nej, och det är ju lite underligt eftersom det finns väldigt mycket tv-serier på iTunes i USA, och praktiskt taget alla andra streamingtjänster har tv-serier även i Sverige.

Så länge som iTunes har funnits i branschen tycker man att de borde ha haft gott om tid på sig att ta in tv-serier även internationellt.
Kan inte förstå varför iTunes inte har släppt det i Sverige.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  4 augusti 2021 kl. 15:41:12
Kan inte förstå varför iTunes inte har släppt det i Sverige.
Det är inte bara i Sverige, utan i nästan hela Europa som iTunes inte har TV-serier överhuvudtaget. Väldigt märkligt, då de ju i USA som sagt har ett väldigt stort utbud av TV-serier.

Jag har själv köpt en del TV-serier från amerikanska iTunes en gång i tiden (sådana som inte släppts på DVD någonstans i världen)...

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 augusti 2021 kl. 17:53:57
Det är inte bara i Sverige, utan i nästan hela Europa som iTunes inte har TV-serier överhuvudtaget. Väldigt märkligt, då de ju i USA som sagt har ett väldigt stort utbud av TV-serier.

Jag har själv köpt en del TV-serier från amerikanska iTunes en gång i tiden (sådana som inte släppts på DVD någonstans i världen)...
Gissar på att dom inte hade svensk ljudspår.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  5 augusti 2021 kl. 22:00:34
Gissar på att dom inte hade svensk ljudspår.
TV-serier på amerikanska iTunes har bara engelskt ljudspår, och ibland engelsk text för hörselskadade.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 augusti 2021 kl. 22:39:43
TV-serier på amerikanska iTunes har bara engelskt ljudspår, och ibland engelsk text för hörselskadade.
Då var det ju ingen poäng att köpa dom om det inte fanns svensk ljudspår.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  6 augusti 2021 kl. 01:56:39
Då var det ju ingen poäng att köpa dom om det inte fanns svensk ljudspår.
Om det är serier som aldrig släppts på vare sig DVD eller Blu-Ray någonstans i världen, och som man heller inte själv har på svenska, så finns det absolut en poäng att köpa dem - att se serier på engelska är mycket bättre än att inte kunna se dem överhuvudtaget (under förutsättning att man faktiskt kan engelska, förstås)...

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 augusti 2021 kl. 02:10:39
Om det är serier som aldrig släppts på vare sig DVD eller Blu-Ray någonstans i världen, och som man heller inte själv har på svenska, så finns det absolut en poäng att köpa dem - att se serier på engelska är mycket bättre än att inte kunna se dem överhuvudtaget (under förutsättning att man faktiskt kan engelska, förstås)...
Har en poäng där, men skulle föredra att se dom på svenska jämfört med engelska.

Simon Axelsson

Har Nordisk film slutat ge ut sina filmer på DVD och Blu-Ray? Jag kollade upp deras senaste releaser i och med att jag inte kunde hitta någon information om fysisk release av The Unbearable Weight of Massive Talent och märkte med den senaste av deras bioreleaser som släpptes fysiskt var... After We Fell som gick upp på bio den 1 september förra året. Den verkar för den delen endast vara utgiven på DVD. Så, åter till frågan, har Nordisk film slutat ge ut sina filmer fysiskt?

gstone

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  6 augusti 2021 kl. 13:20:25
Har en poäng där, men skulle föredra att se dom på svenska jämfört med engelska.

Ibland är ju engeska bättre.

Lillefot

Det här inlägget blir långt, men:

————

Det här påminner mycket om hur det ser ut även i spelindustrin nu, man märker där att spelföretagen helst vill få bort fysiska medier och att allting ska köpas digitalt av konsumenten, istället. För då får de mer kontroll och bestämmelse hur konsumenten ska ha tillgång till sina inköpa spel.

Just med spel så är det ännu känsligare, då de kräver specifik hårdvara för att man ska kunna spela de. En DVD eller Bluray kräver bara en kompatibel spelare eller optisk enhet på dator (bortsett från regionkoder), det kvittar oavsett märke. Men försöker du stoppa in en Playstation 2 skiva i ett Xbox Series X så funkar det inte.

Och i spelindustrin har det faktiskt hänt skräckexempel att digitala butiker/storefronts till konsoler har stängt ner, och då går det inte längre att köpa eller ens ladda ner spel som man köpt lagligt längre. Det hindrar inte från att spela det som finns på konsolen så klart, men tar du bort det och utan att ha gjort en säkerhetskopia? Då är det kört. Exempel:

1. Xbox Live till den första Xbox konsolen stängdes ner 2010, vilket gör att nedladdningsbara spel eller DLC blev omöjliga att få tag på igen.

2. Butiken till Nintendos DSi stängdes i Mars 2017, men möjligheten att lägga till pengar togs bort redan i September förra året. Inte världens största förlust, då mycket som såldes där också kan fortfarande köpas på eShopen på 3DS. Men jag kommer in dit även senare...

3. Wii Shop Channel, Nintendos första onlinebutik och som hyser stor nostalgi för mig och många andra, stängdes i Januari 2019. Likt DSi Shop tog de bort möjligheten att lägga till poäng långt tidigare, redan i Mars 2018. Lade du inte till några poäng innan dess, så kunde du inte köpa något mer i butiken. Det går visserligen att fortfarande ladda ner spel som du redan har köpt från både DSi och Wii Shop än så länge, men en vacker dag kommer även den möjligheten att försvinna. Inget vet hur länge det dröjer...

4. eShop till Wii U och 3DS står näst på tur, nästa månad kommer Nintendo att ta bort möjligheten att lägga till pengar via eShop-kort. Och sedan i Mars nästa år stänger båda butikerna för nya köp helt och hållet, men likt Wii Shop kommer det fortfarande gå att ladda ner sånt du köpt tidigare, än så länge. En ljusglimt är att om du länkar ditt Nintendo Network ID (kontosystemet för de två konsolerna) till ett Nintendo Account som du använder på en Switch-konsol, så kan du fortfarande lägga till pengar via den eller brittiska Nintendos sida.

5. PSN Store till PS3 och Vita skulle ha stängts ner förra året, men där blev reaktionerna hos spelgemenskapen så kraftiga att Sony ändrade sig, och de finns kvar ännu. Å andra sidan har de nu infört krav på konsol-specifika lösenord/koder, så det känns som att de vill få folk att bli så trötta på butiken (som också laggar mycket vid användning) att de ska sluta med den, så att de får en anledning att försöka igen.

Just konsoler är väldigt problematiska, då de förr eller senare blir utdaterade och inte längre kommer tillverkas. Och med det så sjunker antalet användare som köper spel digitalt på de, vilket till slut får företagen att tycka kostnaden för att hålla uppe servrarna inte är värt det längre.

PC är den enda plattformen där digitala spel fungerar hyfsat bra, tack vare Steam och GOG. En dator är inte heller låst till generationer på samma sätt som konsoler är, de må ha annorlunda hårdvara i sig, men i nästan alla fall kan de använda samma program. Oavsett om det är en monsterdator med flera 3080 Ti grafikkort eller en billig laptop, så kan de komma åt Steam. Steam har också rea konstant så man kan spara mycket pengar på sina inköp av spel.

Mycket av det som funnits på konsolers spelbutiker har aldrig släppts någon annanstans, heller. WiiWare spel, exklusiva spel som 3D classics på 3DS och många andra. När väl butikerna stängs är man beroende på av att utvecklare kan porta de till nya konsoler eller till PC, och det är långt ifrån alla spel som har den turen.

Trender som "digital only" konsoler och hur Nintendo belönar digitala köp mer än fysiska, gör mig därför väldigt orolig för framtiden. I det sistnämnda fallet får man tillbaka 5% i form av butiksmynt på digitala köp, medans fysiska spel bara ger 1% (och det funkar bara inom två år efter att spelet har släppts). Inga stora summor vi pratar om, men man märker vad Nintendo hellre vill att vi köper.

Så oavsett media har jag ungefär samma åsikt som Daniel vid digitala tjänster/köp av medier. Det är ett trevligt och bekvämt komplement till fysiska medier som skivor och kassetter, men jag skulle aldrig vilja att de helt tog över och ersatte de. Skyddet och säkerheten för köpare är helt enkelt för osäkert, och alla anslutningar kommer få problem då och då. Men min gamla kassett av Super Mario 64 kommer då aldrig att hindra mig från att köra den, bara för att en gran har fallit över nätverksledningen.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

gstone

Goliat

Med tanke på att vi håller på att få jorden att gå under på grund av konsumtionen är jag faktiskt rätt glad att de faktiskt börjar försvinna och bli mer och mer streaming. Det finns för och nackdelar med streaming så klart men man måste anpassa lite lite efter tiderna också.

Det här är nog ett steg som hänt flera gånger, när stenkakan kom, när vinylen kom, när cd'n kom, när dvd'n kom, när bluray kom, när streaming kom...formatkriget är i full gång precis som den alltid varit.

Jag kan förstå att det är svårt att ställa om, det är väl lite som butiker som är kontantfria, hur många hade inte svårt att gå från pengar från banken till att använda ett litet kort med siffror som cirkulerar nånstans på nätet? :)

En nackdel är att när en licens går ut att det är dyrt att förnya och att filmen kanske inte dyker upp på flera år sedan på streaming, eller som HBO Max som tar bort alla nordiska och lämnar över dem till en annan streamingstjänst. Sånt är ju problem.

Däremot tror jag om framtiden...Att det sannolikt kommer finnas betydligt mer material online för streaming och både betaltjänster och gratis (reklambaserade), att vi i norden kommer tvingas släppa lite på rättigheter och hur det systemet fungerar så det blir enklare och billigare att skaffa licens för att få lägga till filmen på sin plattform. Men det ligger nog en bit fram in i tiden skulle jag tro. Men vi har krångligt i Norden över just det här.

Anders M Olsson

Citat från: Goliat skrivet 19 juli 2022 kl. 17:09:54
Jag kan förstå att det är svårt att ställa om, det är väl lite som butiker som är kontantfria, hur många hade inte svårt att gå från pengar från banken till att använda ett litet kort med siffror som cirkulerar nånstans på nätet? :)
Ja, det är ett jäkla ofog att fler och fler butiker blir kontantfria. Det borde vara lagstadgat att alla som säljer något i fysiska butiker ska vara skyldiga att ta emot kontanta pengar upp till ett visst belopp. Kort eller kontanter är något som konsumenten ska avgöra, inte näringsidkaren. Minns hur det gick för Coop för ett år sen när alla deras butiker blev tvungna att ha stängt en veckas tid för att deras datorer hade blivit hackade? Med manuella rutiner för att ta emot kontanter skulle de kunnat fortsätta verksamheten.

Tyvärr är trenden inte bara att butiker och banker blir kontantfria. Nästa steg, som redan är på väg att införas, är att skippa korten och istället använda mobiltelefonen till allt.

Toppen att lägga hela sitt liv i mobilen... :( När batteriet tar slut, telefonen går sönder eller blir stulen förlorar man allt på en gång. Man kan inte legitimera sig, inte betala, inte parkera bilen, inte köpa bussbiljett... o.s.v.

Goliat

Citat från: Anders M Olsson skrivet 19 juli 2022 kl. 19:39:27
Ja, det är ett jäkla ofog att fler och fler butiker blir kontantfria. Det borde vara lagstadgat att alla som säljer något i fysiska butiker ska vara skyldiga att ta emot kontanta pengar upp till ett visst belopp. Kort eller kontanter är något som konsumenten ska avgöra, inte näringsidkaren. Minns hur det gick för Coop för ett år sen när alla deras butiker blev tvungna att ha stängt en veckas tid för att deras datorer hade blivit hackade? Med manuella rutiner för att ta emot kontanter skulle de kunnat fortsätta verksamheten.

Tyvärr är trenden inte bara att butiker och banker blir kontantfria. Nästa steg, som redan är på väg att införas, är att skippa korten och istället använda mobiltelefonen till allt.

Toppen att lägga hela sitt liv i mobilen... :( När batteriet tar slut, telefonen går sönder eller blir stulen förlorar man allt på en gång. Man kan inte legitimera sig, inte betala, inte parkera bilen, inte köpa bussbiljett... o.s.v.

Fast att de blev hackade har inget med kontantfri handling att göra utan att systemet blev nere. Är det nere är kontanter också värdelösa då de inte kan användas. Extremt få butiker har ett backupsystem om elen går eller datasystemet skulle vara nere. Det är ju något som går att lösa IFS och det finns flera lösningar.

Men det kan jag hålla med om, de måste vara bättre förberedda. Så mycket mat de fick kasta på grund av detta.

Man rekommenderas att alltid ha två enheter så man alltid kan legitimera sig.

Man kan ju faktiskt tappa en plånbok eller dragkedja gå sönder så allt ramlar ur och den kan bli stulen också. Sedan finns ju laddningsmöjlighet också i form av Powerbank, en del köpcentrar har även möjlighet att ladda också. Har fått ladda min vid ett tillfälle o de brukar bli glada att få hjälpa. Men kort är bättre än pay i telefonen, o det finns vanligt ID även om FrejaID också finns.

Edit: det kom en trend med trådlös laddning för en del år sedan, hade själv en och det fanns även sådana på IKEA för det var "framtiden" men de försvann ju lika fort de där laddarna. Men ja, när man ska betala är fortfarande kort bäst (om inte telefoner får bättre batteritid)