Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Barbie (spelfilm, 2023)

Startat av Disneyfantasten, 28 april 2022 kl. 19:56:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

gstone

Vilken åldersgräns kommer den ha ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 24 oktober 2022 kl. 21:12:43Vilken åldersgräns kommer den ha ?
Jag tror jag läste att det blir PG-13 motsvarar det då 11 eller 15-årsgräns?

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 oktober 2022 kl. 21:14:58Jag tror jag läste att det blir PG-13 motsvarar det då 11 eller 15-årsgräns?
Det finns inga exakta motsvarigheter mellan amerikanska och svenska åldersgränser, då länderna mäter på olika sätt. I USA är det viktigast med svordomar, nakenhet, sexanspelningar och liknande, medan exempelvis våld är mindre viktigt. I Sverige anger lagen att det som avgör är från vilken ålder som innehållet inte ska vålla psykisk skada, vilket inte behöver ha något att göra med från vilken ålder som det är lämpligt att se filmen.

Ett uppenbart exempel är ju American Pie, som i USA fick 17-årsgräns men som i Sverige blev helt barntillåten för alla åldrar. Fast American Pie 2 fick i Sverige 7-årsgräns, trots samma amerikanska åldersgräns.

Så PG-13 kan mycket väl innebära 7-årsgräns i Sverige, eller till och med helt barntillåten; även om det också kan bli så mycket som 15 år. Så länge vi inte ens har en trailer att gå på är det ju svårt att säga på vilket sätt som filmen berättigar PG-13 som åldersgräns...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 oktober 2022 kl. 21:28:07Det finns inga exakta motsvarigheter mellan amerikanska och svenska åldersgränser, då länderna mäter på olika sätt. I USA är det viktigast med svordomar, nakenhet, sexanspelningar och liknande, medan exempelvis våld är mindre viktigt. I Sverige anger lagen att det som avgör är från vilken ålder som innehållet inte ska vålla psykisk skada, vilket inte behöver ha något att göra med från vilken ålder som det är lämpligt att se filmen.

Ett uppenbart exempel är ju American Pie, som i USA fick 17-årsgräns men som i Sverige blev helt barntillåten för alla åldrar. Fast American Pie 2 fick i Sverige 7-årsgräns, trots samma amerikanska åldersgräns.

Så PG-13 kan mycket väl innebära 7-årsgräns i Sverige, eller till och med helt barntillåten; även om det också kan bli så mycket som 15 år. Så länge vi inte ens har en trailer att gå på är det ju svårt att säga på vilket sätt som filmen berättigar PG-13 som åldersgräns...

Det är ju ändå tobak och alkohol som censurerna anser vara viktigast att kontrollera?

Simon Axelsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 oktober 2022 kl. 21:33:37Det är ju ändå tobak och alkohol som censurerna anser vara viktigast att kontrollera?
I Sverige är det våld. 

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 oktober 2022 kl. 21:28:07Det finns inga exakta motsvarigheter mellan amerikanska och svenska åldersgränser, då länderna mäter på olika sätt. I USA är det viktigast med svordomar, nakenhet, sexanspelningar och liknande, medan exempelvis våld är mindre viktigt. I Sverige anger lagen att det som avgör är från vilken ålder som innehållet inte ska vålla psykisk skada, vilket inte behöver ha något att göra med från vilken ålder som det är lämpligt att se filmen.

Ett uppenbart exempel är ju American Pie, som i USA fick 17-årsgräns men som i Sverige blev helt barntillåten för alla åldrar. Fast American Pie 2 fick i Sverige 7-årsgräns, trots samma amerikanska åldersgräns.

Så PG-13 kan mycket väl innebära 7-årsgräns i Sverige, eller till och med helt barntillåten; även om det också kan bli så mycket som 15 år. Så länge vi inte ens har en trailer att gå på är det ju svårt att säga på vilket sätt som filmen berättigar PG-13 som åldersgräns...

Oavsett vad åldersgränsen blir i Sverige har jag svårt att tro att den får en svensk dubbning. Jag kan inte minnas någon PG-13-film som dubbats till svenska.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

gstone

Citat från: Simon Axelsson skrivet 24 oktober 2022 kl. 22:12:42I Sverige är det våld.
Oavsett vad åldersgränsen blir i Sverige har jag svårt att tro att den får en svensk dubbning. Jag kan inte minnas någon PG-13-film som dubbats till svenska.
Tror du inte ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Kan jag se den här filmen med mina  kusiner Klara och Stine ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 oktober 2022 kl. 21:33:37Det är ju ändå tobak och alkohol som censurerna anser vara viktigast att kontrollera?
I USA är det en ganska viktig del av filmcensur, ja - i Sverige är det helt ovidkommande och påverkar som regel inte åldersgränsen alls. 

Citat från: Simon Axelsson skrivet 24 oktober 2022 kl. 22:12:42I Sverige är det våld.
Ja, i Sverige är det våld som är det viktigaste skälet till att åldersgränsen höjs, åtminstone om vi ska generalisera lite grand. Är det mycket naket/sex så kan det påverka lite grand - American Pie 2 fick exempelvis 7-årsgräns i Sverige med motiveringen "Sexuella problem" (trots att filmen inte innehåller något våld, men däremot väldigt mycket naket) - men det ska nog mycket till för att det ska påverka åldersgränsen i större utsträckning.

Till skillnad från många andra länder, så utgår ju Statens Medieråd ifrån från vilken ålder som innehållet inte bedöms kunna vålla skada för välbefinnandet - det har alltså inget att göra med någon rekommenderad åldersgräns. Bara för att American Pie 2 fick 7-årsgräns är det ju exempelvis ingen som anser att filmen är lämplig att ses för 7-åringar; bara att de inte tar skada av det...

Citat från: Simon Axelsson skrivet 24 oktober 2022 kl. 22:12:42Oavsett vad åldersgränsen blir i Sverige har jag svårt att tro att den får en svensk dubbning. Jag kan inte minnas någon PG-13-film som dubbats till svenska.
Det är nog mest en tillfällighet, då jag har svårt att tro att distributörerna i Sverige lägger någon vikt på åldersgränser i USA - det är ju liksom ganska ovidkommande i sammanhanget, då amerikanska regler inte har något med svenska regler eller svensk attityd att göra. Så det beror ju på varför filmen ifråga har fått PG-13 i USA...?

Det är förstås målgruppen för filmen och den svenska åldersgränsen som huvudsakligen avgör om en film ska dubbas, medan det inte alls är säkert att den svenska distributören ens vet om vilken åldersgräns som olika filmer fått i USA.

Möjligen att den amerikanska åldersgränsen i viss mån kan påverka beslut om dubbning vid amerikanska/multinationella distributörer som är väldigt centralstyrda - såsom exempelvis Disney, där det svenska kontorets möjlighet att påverka beslut är begränsat - men knappast vid distributörer som överlämnar beslut om dubbning till lokala kontor.

Citat från: gstone skrivet 24 oktober 2022 kl. 22:16:29Kan jag se den här filmen med mina  kusiner Klara och Stine ?
Hur ska vi kunna svara på det, när vi dels inte vet hur gamla dina kusiner är och dels inte vet vilken målgrupp filmen kommer att ha...?

Vi får lov att vänta tills det släpps någon form av trailer eller mer information, så att vi har någonting att gå på för att kunna göra en uppskattning om vilken/vilka målgrupp(er) som filmen riktar sig till.

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 oktober 2022 kl. 21:02:27Är det den här du menar?;


https://m.youtube.com/watch?v=3B44QaVd9og
Usch nej får bara ångest av den låten. Ta Doktor Jones istället. Barbie träffar Doktor Jones!! 

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 25 oktober 2022 kl. 02:30:36Usch nej får bara ångest av den låten. Ta Doktor Jones istället. Barbie träffar Doktor Jones!!
Jag menar om det var den låten du syftade på som du inte hoppades på.

I vilket sammanhang träffar Barbie Indiana Jones?  ??? (för det är han som kallas för Doktor Jones)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 oktober 2022 kl. 09:20:46I vilket sammanhang träffar Barbie Indiana Jones?  ??? (för det är han som kallas för Doktor Jones)
Jag gissar att Elios syftar på låten "Doctor Jones" av den danska popgruppen Aqua (samma som ju sjöng "Barbie Girl"):

https://www.youtube.com/watch?v=-1jPUB7gRyg

Låten är förvisso inspirerad av Indiana Jones, men större kopplingar till Barbie än så finns inte.

Citat från: Elios skrivet 24 oktober 2022 kl. 20:51:40Bara vi slipper den jävla Barbie låten. Ta med Doktor Jones istället.  ;D ;D
Det är nog inte särskilt troligt att låten "Barbie Girl" kommer att förekomma i filmen, med tanke på att låten refererade till Barbie utan licens eller tillstånd från Mattel - något som ju också resulterade i stämningar mot gruppen och skivbolaget.

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 oktober 2022 kl. 09:50:21Jag gissar att Elios syftar på låten "Doctor Jones" av den danska popgruppen Aqua (samma som ju sjöng "Barbie Girl"):

https://www.youtube.com/watch?v=-1jPUB7gRyg

Låten är förvisso inspirerad av Indiana Jones, men större kopplingar till Barbie än så finns inte.
Det är nog inte särskilt troligt att låten "Barbie Girl" kommer att förekomma i filmen, med tanke på att låten refererade till Barbie utan licens eller tillstånd från Mattel - något som ju också resulterade i stämningar mot gruppen och skivbolaget.
Exalt det är vad jag tänkte. Den låten. Trodde folk kände igen den. Kanske inte alla men ändå hyfsat många. Då dem säger licensen gått så Why not. 

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten