Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Den lilla sjöjungfrun (2023)

Startat av Steffan Rudvall, 16 september 2022 kl. 14:04:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 maj 2023 kl. 15:58:41Jag tycker nog att 7-årsgränsen känns rättvis och rimlig i det här fallet. Visst finns det några spännande scener som lär vara läskig för barn, men det är långt mellan gångerna och det är nog inte mer än 2 - 3 otäcka scener i hela filmen. Annars är det mest ett ganska stillsamt och berörande drama. Den är mer djupsint än den tecknade, och riktar sig överlag till en äldre målgrupp, men jag skulle nog överlag inte beskriva den som särskilt mycket mörkare. Det går inte alls att jämföra med Djungelboken, som har en helt annan mörkare stämning och en helt annan stil.

Statens Medieråd bedömer ju hårdare om det är ihållande spänning, än om det är lugnare partier emellan så man får chans att återhämta sig, och i det här fallet finns det nog nästan två timmar med lugna partier och max 10 minuter med mer otäcka scener. Det är med andra ord en liten procentuell andel som vore otäck för barn, så det vore orimligt att ge filmen 11-årsgräns för det.

Man får komma ihåg att åldersgränser enligt svensk lagstiftning sätts utifrån den ålder där filmen inte vållar skada för barns välbefinnande; inte utifrån någon rekommenderad åldersgräns för vilken ålder man bör vara för att se filmen - därav att ganska många renodlade vuxenfilmer blir helt barntillåtna i Sverige. Så fastän filmen definitivt vänder sig till personer äldre än 7 år i första hand, så finns det i mina ögon inte tillräckligt med läskiga/spännande scener för att motivera en högre åldersgräns än så.
Trailerna gör verkligen inte filmen rättvisa, i mina ögon. Du väljer förstås själv om du vill se den, men inbilla dig inte att filmen är jämförbar med trailern, för det vore missvisande.

Jag tyckte själv att trailern var ganska dålig, medan filmen i sig är mycket bra. Därav förstås inte sagt att alla kommer att hålla med mig, men man ska inte förlita sig på trailers vad gäller att bedöma en film som helhet.
Det är ju helt klart fortfarande en familj film det kan ju ingen säga något annat om.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 maj 2023 kl. 13:32:31Men det kan du ju faktiskt inte veta innan du har sett den - du är väl inte synsk, så att du kan se in i framtiden vad du kommer att tycka om filmen...?

Jag var som sagt också lite skeptisk innan, men det här är med god marginal den bästa spelfilms-nyfilmatiseringen från Disney och i mina ögon ännu bättre än originalfilmen. :)

Faktiskt så bra att jag lär vilja se om filmen flera gånger, så den här kommer jag inte nöja mig med att se på Disney+ i framtiden, utan kommer att köpa på Blu-Ray så fort den släpps.
Före jul känns väl i alla fall som ett rimligt antagande, då Disney lär vilja utnyttja julhandeln för att tjäna mer pengar.

Vanligtvis brukar ju mycket släppas inom 3 - 4 månader, men ser man på framgången i andra länder är det nog troligt att Den lilla sjöjungfrun kommer gå ganska bra på bio i Sverige också - och då brukar det ju dröja längre. Avatar: The Way of Water (som Disney distribuerar) hade ju exempelvis biopremiär i december, och kommer släppas på DVD/Blu-Ray först den 29 juni (och släpps på Disney+ den 7 juni). Men riktigt så framgångsrik tror jag inte att Den lilla sjöjungfrun kommer bli...

Så min bästa gissning är runt början/mitten av november, för att utnyttja den stundande julhandeln. Känner jag Disney rätt lär den förmodligen släppas på Disney+ några veckor före den släpps på DVD/Blu-Ray.
Den mörkaste av dessa remakes är nog Cruella.

Jag nog inte direkt kalla Cruella en barn film.

Kanske Mulan men jag var inte så förtjust i Mulan så jag glömt rätt mycket.

Du är helt klart inte ensam om att tycke nya Djugelboken var mörkare.

Då så passa många tyckte det att aldrig dubbades :'( :'(

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 maj 2023 kl. 13:38:10Men jag har sett bilder och trailers till den och läst om den och tycker redan nu att den verkar hemsk och en av de mest överskattade filmerna från 2023 hittills, dessutom så är den över 2 timmar lång...
Nu får det vara nog ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Snälla kan Disneyfantasten håller sig borta från den här tråden !

Det verkar ju helt klart som vi inte kommer nog vart ändå.

Jag blir bara på dåligt humör av läsa hans inlägg  :'(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet 29 maj 2023 kl. 16:07:01Exempelvis Air som har åldersgränsen R i USA för genomgående ovårdat språk, men som i Sverige är helt och hållet barntillåten då vi inte tar lika hårt på svordomar som amerikanerna.
Eller ett ännu mer extremt fall: första American Pie, som i USA och även många andra länder fick 17-årsgräns, men som här i Sverige blev helt barntillåten - trots att det inte går ut på mycket annat än naket och sexskämt...
(Fast tvåan fick faktiskt 7-årsgräns i Sverige, med motiveringen "sexuella problem").

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 maj 2023 kl. 22:15:53Eller ett ännu mer extremt fall: första American Pie, som i USA och även många andra länder fick 17-årsgräns, men som här i Sverige blev helt barntillåten - trots att det inte går ut på mycket annat än naket och sexskämt...
").
Svenskar är känt frispråkiga och öppna om sex ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Simon Axelsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 maj 2023 kl. 22:15:53Eller ett ännu mer extremt fall: första American Pie, som i USA och även många andra länder fick 17-årsgräns, men som här i Sverige blev helt barntillåten - trots att det inte går ut på mycket annat än naket och sexskämt...
(Fast tvåan fick faktiskt 7-årsgräns i Sverige, med motiveringen "sexuella problem").
Tvåan är ju betydligt grövre dock (om jag inte misstar mig). 
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet 29 maj 2023 kl. 23:10:32Tvåan är ju betydligt grövre dock (om jag inte misstar mig).
Ja, lite grövre är den helt klart; även fast den första filmen var tillräckligt "grov".

Jag tycker ju dock att även 7-årsgränsen för American Pie 2 är lågt tilltaget, och i många andra länder i världen vore det förstås helt otänkbart - men i Sverige går vi som sagt inte efter en lämplig ålder för att se en film, utan från vilken ålder som ens välbefinnande inte anses skadas.

gstone

När ungefär kan vi vänta oss att credits för denna filmen läggs upp ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 29 maj 2023 kl. 23:26:00När ungefär kan vi vänta oss att credits för denna filmen läggs upp ?
Vid nästa uppdatering av sajten. Förhoppningsvis blir det i veckan, då jag ska försöka få tag i credits till Spider-Man: Across the Spider-Verse innan premiären. :)
(Och som du vet försöker jag ju alltid att få upp creditlistor till biofilmer innan premiären, när så är möjligt)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 maj 2023 kl. 00:42:16Vid nästa uppdatering av sajten. Förhoppningsvis blir det i veckan, då jag ska försöka få tag i credits till Spider-Man: Across the Spider-Verse innan premiären. :)
(Och som du vet försöker jag ju alltid att få upp creditlistor till biofilmer innan premiären, när så är möjligt)

Trevligt :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Enligt vad jag läst på engelska Wikipedia så fick filmen blandad kritik och praisades för skådespeleriet av ensemblen och musiksekvenserna men kritiserades för de visuella effekterna och karaktärsdesignerna.

Vidare är jag nyfiken: har det ännu annonserats något om när filmen släpps på DVD/Bluray? (under juli-augusti-september kanske?)

Disney verkar på senare år ha släppt sina filmer fysiskt bara ett par månader* efter biopremiären, det är därför jag frågar.

*För att påminna, "ett par" menas med BARA 2-4 och absolut aldrig mer än 4.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 juni 2023 kl. 20:25:51Enligt vad jag läst på engelska Wikipedia så fick filmen blandad kritik och praisades för skådespeleriet av ensemblen och musiksekvenserna men kritiserades för de visuella effekterna och karaktärsdesignerna.

Vidare är jag nyfiken: har det ännu annonserats något om när filmen släpps på DVD/Bluray? (under juli-augusti-september kanske?)

Disney verkar på senare år ha släppt sina filmer fysiskt bara ett par månader* efter biopremiären, det är därför jag frågar.

*För att påminna, "ett par" menas med BARA 2-4 och absolut aldrig mer än 4.
Jag tyckte om den,.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 19 juni 2023 kl. 21:02:24Jag tyckte om den,.

Nu var det inte min åsikt jag talade om (har fortfarande inte sett den) utan snarare en fråga om när filmen kommer släppas på DVD/Bluray.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 juni 2023 kl. 21:04:01Nu var det inte min åsikt jag talade om (har fortfarande inte sett den) utan snarare en fråga om när filmen kommer släppas på DVD/Bluray.
Jag kan inte hitta den på SF Studios så informationen om den har antagligen inte annonserats än.