Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Pank och fågelfri.

Startat av TonyTonka, 19 juni 2008 kl. 22:31:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet 23 april 2020 kl. 10:23:27
Någon som vet det om E. Brochmann?^^
För övrigt nog den mest okända namnet på hela hemsidan om Svenska Röster och Credits iallafall.  ::)
Nej tyvärr vet inte ens om det är en man eller kvinna.

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 april 2020 kl. 16:13:58
Nej tyvärr vet inte ens om det är en man eller kvinna.

Det första jag kom att tänka på var ju en man. Men det kan ju vara en kvinna också vem vet?
Hade ju med lika gärna kunnat spelas av Karsten Torebjer.   ;D

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet 25 april 2020 kl. 10:06:00
Det första jag kom att tänka på var ju en man. Men det kan ju vara en kvinna också vem vet?
Hade ju med lika gärna kunnat spelas av Karsten Torebjer.   ;D
Rösten är ju så mycket elektriskt förvrängd så man inte hör om det ens är en man eller kvinna ingen verkar veta vem denna mystiska person är detta lär nog för alltid vara ett mysterium.

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 april 2020 kl. 10:41:40
Rösten är ju så mycket elektriskt förvrängd så man inte hör om det ens är en man eller kvinna ingen verkar veta vem denna mystiska person är detta lär nog för alltid vara ett mysterium.

Så jävla märkligt att man inte kan hitta något om denna mystiska röst!?^^

Elios

Vem är egentligen Bertil Berglund som spelar Jätten i originaldubbningen?^^

Anders M Olsson

Citat från: Elios skrivet 27 april 2020 kl. 14:45:52
Vem är egentligen Bertil Berglund som spelar Jätten i originaldubbningen?^^

Han var en på sin tid ganska känd skådespelare, sångare, regissör m.m. som gjorde roller både på film och teatern.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bertil_Berglund

Disneyfantasten

Idag publicerade Alexander rollistan på sin blogg, kolla gärna in!  :)

Jag är imponerad att dubbningen spelades in i hela fem månader (augusti-december 2003), inte minst med tanke på att det bara är halva filmen som dubbades om...

Adam Larsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 december 2020 kl. 12:47:51
Idag publicerade Alexander rollistan på sin blogg, kolla gärna in!  :)

Jag är imponerad att dubbningen spelades in i hela fem månader (augusti-december 2003), inte minst med tanke på att det bara är halva filmen som dubbades om...
Ja men under de fem månaderna kanske man dubbade om hela filmen men sedan bestämde sig att bara använda halva.

Disneyfantasten

Citat från: Adam Larsson skrivet 18 december 2020 kl. 12:58:07
Ja men under de fem månaderna kanske man dubbade om hela filmen men sedan bestämde sig att bara använda halva.

Det här går inte alls ihop, detta är en av de mindre kända titlarna, Disney tyckte inte att det var så viktigt med 5.1-mix på en så okänd titel, utan där beror halva omdubbningen med allra största säkerhet endast på Kalle Ankas röst, som knappast skulle ses som godtagbar i dagens läge!  ;)

Steffan Rudvall

Citat från: Adam Larsson skrivet 18 december 2020 kl. 12:58:07
Ja men under de fem månaderna kanske man dubbade om hela filmen men sedan bestämde sig att bara använda halva.
I sådana fall skulle ju inte Stefan Berglund spela Benjamin Syrsa utan man skulle antagligen ha anlitat Jan Modin. Stefan Berglund är nog inte godkänd av Disney som Benjamin Syrsa man märkte nog att Benjamin Syrsa hade en replik så någon var tvungen att hoppa in.

Alexander

Informationen om hur exakt arbetsprocessen gick till under dessa månaderna är inte dokumenterat, utan det som de hade antecknat var att arbetet för hela dubbningsarbetet började i augusti och pågick till december. I december hade de gjort en färdig rollista.

Oftast har dubbningsstudion flera projekt samtidigt så jag tror snarare att det här var ett projekt som låg i bakgrunden av andra större pågående projekt. Så det här var antagligen inte deras huvudfokus på heltid under dessa fem månaderna.

Daniel Hofverberg

Citat från: Alexander skrivet 19 december 2020 kl. 07:56:29
Oftast har dubbningsstudion flera projekt samtidigt så jag tror snarare att det här var ett projekt som låg i bakgrunden av andra större pågående projekt. Så det här var antagligen inte deras huvudfokus på heltid under dessa fem månaderna.
Jag tror likadant. Att man vet när arbetet började och slutade säger ju ingenting om hur mycket och intensivt man arbetat under tiden, och dubbningsstudion kan ju ha haft dussintals andra större projekt samtidigt.

Men jag tror att vi kan förmoda att antalet timmar man lagt ned på det här projektet under dessa fem månader sannolikt inte var jättemånga.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 19 december 2020 kl. 07:56:29
Informationen om hur exakt arbetsprocessen gick till under dessa månaderna är inte dokumenterat, utan det som de hade antecknat var att arbetet för hela dubbningsarbetet började i augusti och pågick till december. I december hade de gjort en färdig rollista.

Oftast har dubbningsstudion flera projekt samtidigt så jag tror snarare att det här var ett projekt som låg i bakgrunden av andra större pågående projekt. Så det här var antagligen inte deras huvudfokus på heltid under dessa fem månaderna.

Kan det ha varit av samma orsak som KM-dubbningen av Dumbo spelades in augusti-november 1996? (enligt din blogg)

TonyTonka

Jag ser nu att listan på creditssidan är uppdaterad med rösterna till Edgar Bergen och Dockorna samt berättarrösten i Bongo, mycket trevligt. :)

Men jag undrar fortfarande vem som kan vara rösten till Launa?

Sedan är jag också lite nyfiken, var kommer uppgifterna ifrån? ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Tillägg flera timmar senare: Plus att jag fortfarande vill veta vem E.H Brochmann enligen var/är. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D