Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Grattis på födelsedagen!

Startat av Mathilda Gustafsson, 9 augusti 2020 kl. 19:54:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Grattis på mors dag till världes bästa mamma :D  
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Citat från: gstone skrivet 28 maj 2023 kl. 15:03:07Grattis på mors dag till världes bästa mamma :D 
Julpynt?Var den där bilden tagen på jul?

gstone

Citat från: MOA skrivet 28 maj 2023 kl. 15:12:43Julpynt?Var den där bilden tagen på jul?
Julafton.

Jul lunch i vårt kök :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: MOA skrivet 28 maj 2023 kl. 15:12:43Julpynt?Var den där bilden tagen på jul?
Det är min favorit bild på henne :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Skokaka


Skokaka


Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 12 juni 2023 kl. 21:10:54Grattis till Bert-Åke Varg! ;D

Tyvärr inte den riktige Bert-Åke Varg, dels var han så gammal och dels gick han bort för ett halvår sedan.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 juni 2023 kl. 21:12:34Tyvärr inte den riktige Bert-Åke Varg, dels var han så gammal och dels gick han bort för ett halvår sedan.
Syftade såklart på användaren. (Borde man förresten ha ett användarnamn döpt efter en person? För jag vet inte...)

Steffan Rudvall

Citat från: Skokaka skrivet 12 juni 2023 kl. 21:18:18Syftade såklart på användaren. (Borde man förresten ha ett användarnamn döpt efter en person? För jag vet inte...)
Nej, det borde man inte speciellt inte också om man har personens bild som avatar. Vi får inte glömma att när använder den skapade sin profil här på forumet levde fortfarande Bert-Åke.

Men varför ens gratta den användaren? Personen har inte varit inloggad på forumet på många år ju.

Skokaka

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 juni 2023 kl. 21:21:07Nej, det borde man inte speciellt inte också om man har personens bild som avatar. Vi får inte glömma att när använder den skapade sin profil här på forumet levde fortfarande Bert-Åke.

Men varför ens gratta den användaren? Personen har inte varit inloggad på forumet på många år ju.
Trodde dom var ny... :-[

MOA


Daniel Hofverberg

Citat från: Skokaka skrivet 12 juni 2023 kl. 21:18:18(Borde man förresten ha ett användarnamn döpt efter en person? För jag vet inte...)
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 juni 2023 kl. 21:21:07Nej, det borde man inte speciellt inte också om man har personens bild som avatar. Vi får inte glömma att när använder den skapade sin profil här på forumet levde fortfarande Bert-Åke.
Det håller jag med om, det är högst opassande att döpa ett användarnamn efter en levande person om det inte faktiskt är personen ifråga; och i synnerhet om personen fortfarande är vid liv (såsom fallet var när personen registrerade kontot och senast var aktiv).

Det kan till och med vara olagligt, men jag är ingen jurist så jag kan inte bedöma det.

I dagens läge hade jag inte tillåtit det, utan hade bett personen ifråga att byta användarnamn, men det här var ju långt innan GDPR fanns.

Jag tycker att en rimlig utgångspunkt bör vara att om ett användarnamn har både för- och efternamn så innebär det att användaren ifråga faktiskt heter så på riktigt; oavsett om det är en känd person eller inte. Vill man vara anonym finns det ju ingen anledning att skriva både för- och efternamn...

Skokaka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 juni 2023 kl. 01:27:48Det håller jag med om, det är högst opassande att döpa ett användarnamn efter en levande person om det inte faktiskt är personen ifråga; och i synnerhet om personen fortfarande är vid liv (såsom fallet var när personen registrerade kontot och senast var aktiv).

Det kan till och med vara olagligt, men jag är ingen jurist så jag kan inte bedöma det.

I dagens läge hade jag inte tillåtit det, utan hade bett personen ifråga att byta användarnamn, men det här var ju långt innan GDPR fanns.

Jag tycker att en rimlig utgångspunkt bör vara att om ett användarnamn har både för- och efternamn så innebär det att användaren ifråga faktiskt heter så på riktigt; oavsett om det är en känd person eller inte. Vill man vara anonym finns det ju ingen anledning att skriva både för- och efternamn...
Kanske "Bert-Åke Vargs Största Fan" funkar, så att man inte låter som en som stjäl en annans identitet? ???

Daniel Hofverberg

Citat från: Skokaka skrivet 13 juni 2023 kl. 01:35:52Kanske "Bert-Åke Vargs Största Fan" funkar, så att man inte låter som en som stjäl en annans identitet? ???
Ja, det fungerar - vad som helst före eller efter ett namn, så att det inte låter som att man är personen ifråga.

Enda undantaget jag kan tänka mig, där det kan vara okej, är om det gäller personer som varit bortgångna väldigt länge; så att det inte finns någon risk att någon tror att det är den riktiga personen det gäller. Som exempel: om någon kallar sig för "Drottning Kleopatra" är det väl ingen som lär tro att Egyptens riktiga drottning har återuppstått från de döda efter dryga 2000 år och registrerat sig på ett svenskt forum... ;)

Disneyfantasten

Ett 38-farligt grattis på födelsedagen till Hans Tolvaly idag!