Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Personliga bekännelser

Startat av Adam, 11 juni 2022 kl. 01:35:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Oscar Isaksson

Citat från: gstone skrivet  6 maj 2023 kl. 23:32:50I bland säger  hbtq folk dåliga saker om hetero människor.
Och det tycker du är festligt? Hjälp mig förstå, för jag tycker det du säger låter väldigt motsägelsefullt.

Tyvärr är det så att det är väldigt enkelt för människor att säga dåliga saker om andra människor oavsett. I det som du nämner är det troligtvis ett "vi och dom tänk" som ligger bakom det, har inget med sexualitet och könsidentitet. Sker lika lätt om det är vise versa.

Scoobydoofan1

Citat från: Will Siv skrivet 22 februari 2023 kl. 14:28:09Vet inte om det här är en "bekännelse" precis ( och om jag ens borde berätta för er ), men jag måste ut med det!


Jag sitter fast.

Och jag vet inte hur jag ska kunna "komma vidare"


Jag mådde dåligt redan innan pandemin, jag vill inte gå in i för mycket detalj..... men jag brukar må sämre under hösten och 2019 blev det värre än innan, jag fick mer hypokondri.  :-\

Fast jag trivdes på estet linjen på Eksjö gymnasiet ( mycket mer än i grundskolan ) så var det flera saker som gjorde att jag inte orkade med ( b.la dom "vanliga" ämnena och sen att jag behövde åka fram och tillbaka från Eksjö ner till Blekinge och sen tillbaka ).

Jag försökte återhämta mig efter Jullovet och fortsätta i början av 2020, men det gick inte vidare, jag åt rätt dåligt och dom blev oroliga för mig.


Och vet vi ju alla vad som hände då, fast jag slutade precis innan pandemin kom igång och skolorna stängde.



( det var för mycket som var jobbigt under 2020 som jag helst inte vill ta upp )


Jag började på en annan gymnasieskola i Ronneby som hade extra hjälp för elever med autism och även om det funkade lite bättre så fattades det mycket material som fanns i Eksjö.


I början av 2021 fick jag äntligen prata med en psykolog ( jag hade försökt få det tidigare, men det enda jag fick var medicin som inte funkade ).



Ett av hindren för mig är folkhögskolorna.

Jag har nämnt det här innan, men det finns en folkhögskola i Molkom ( nära Karlstad ), med en animationslinje och extra hjälp för elever med autsim, jag sökte dit ( fast min första ansökan var nog inte komplett ), men dom hade för "få platser".

Så jag fick gå en "extra termin" på gymnasiet ( eftersom vårterminen 2020 inte blev av, räknas den inte )


Men jag sökte till Molkom igen förra året och var t.o.m på studiebesök under Sportlovet ( innan, well, we all know.... ) och trots att jag hade med allt som behövdes i ansökan ( se nedanför om det ) och att dom kontaktade mig för en "intervju", bara för att sen ge ett försenat svar att jag inte kom in, igen.  :(


Och nu under vintern sökte jag till en distans kurs på en annan folkhögskola, i Kalix, men återigen, fast att dom hade längre ansökningstid, så kom jag inte in.



Det här hade inte varit så illa, om ansökningarna inte var för svåra, inte nog med att man måste ha med betyg, intyg, personbevis, arbetsprov, cv, ( skatteavdrag, brottsregister ), men också skriva ett personligt brev.

Jag har rätt svårt att skriva ( som ni kanske märker här ), fast det är en grej jag försöker bli bättre på.....


Och mina föräldrar har inte kunnat hjälpa mig tillräckligt, vill inte berätta för mycket men dom har inte gjort det lättare och hade egna saker dom ville göra.




Jag var väldigt "osocial" förut, jag hade inga "riktiga vänner" innan gymnasiet och jag fortfarande svårt med det.  :-\
 

Ni är bland dom enda jag "samtalar" med nu.

mina vänner ( från Eksjö ) är för upptagna och jag vill ju inte besvära dom, fast jag håller kontakt med dom nu även om vi inte hade gjort det så mycket i Eksjö.




Jag vet att jag inte är den enda som har det så här,

( och innan nån av er föreslår det, nej, jag vill inte "bara" umgås med andra personer med autism, det känns som segregation )

Och jag har även hört om Komvux, men jag förstår inte hur man kommer in på en sån och vad dom menar med att "kommunen bestämmer om du får börja"




Allt det här får mig att må sämre och mina rädslor blir alvarligare :(


Jag är inte säker om ni kan hjälpa mig, jag kräver inget, men det jag "behöver" är:


. ett "jobb" / eller "sysselsättning" ( betalt eller inte ).


.


.


Förutom Bild och Animation så är jag bra på Engelska, så jag kan kanske jobba som översättare ( jag har några idéer om verk som saknar Svensk översättning ).


Om det är nånting ni undrar över eller inte förstår, så kan ni fråga.


( det här tog väldigt lång tid att skriva ner, det känns lättande att få ut det )
När det handlar om komvux, när du vill studera utanför kommunen så måste du hänvisa läkarintyg på diagnoser inför studievägledarna på Komvux, det är dom och dom som är i högre position än dom som beviljar dig eller inte när det gäller att studera utanför kommunen. Det ä inte enkelt, det handlar också om kommunen har pengar för att skicka dig till komvux kursen utanför kommunen.

Du är inte den enda som har känt sig så under pandemi tiden, det var katastrof runt världen, det är säkert fler som känner sig som dig, varken dom är ungdomar eller vuxna eller äldre folk.

gstone

Jag har en tendens att nästan bli spyfärdig när jag ser en hel film dubbade på svenska och sen inte cfår veta vilka rösterna var :(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag har lite svårt att se Frida Örhn som en kändis :-X


Ni kan gärna fråga varför  :)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag tycker nog att live action Pinocchio(2022) har en bättre dubbbning än den tecknad filmen.


Trots att jag älskar John Harryson.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag var rädd att live action Vaiana  inte skulle bli en musikal.

Det skulle varit hemskt.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Det är fel av Disney att ta bort saker från sin streamingtjänest och jag är riktigt arga på dom för att dom kommer att göra det ! >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag tar alltid hjäp av pappa när jag ska köpa saker på nätet.

Utan pappa skulle jag inte kunna handla saker online :-\

Jag är så glad att jag har pappa :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Ibland önskar jag nästan att Skådespelare som inte fick rollen tråden inte hade gjorts.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 22 maj 2023 kl. 15:25:58Ibland önskar jag nästan att Skådespelare som inte fick rollen tråden inte hade gjorts.
Varför det?

Jag tycker att den är riktigt intressant, dels tillhör det historiken och dels är den inspirations-framkallande.  :)

gstone

Jag gillar inte b-filmer.

Jag ser aldrig på dom.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: MOA skrivet 23 maj 2023 kl. 13:49:10Om Skådespelare som inte fick rollen eller Bfilmer?
Något som jag nu tagit bort.

Vill inte säga vad.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag har väldigt väldigt väldigt många filmer som ganska ofta lyckas jag inte hitta den jag ska se.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.