Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Vilka gör rösterna till följande Disneyfigurer?

Startat av TonyTonka, 17 september 2023 kl. 00:36:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 17 september 2023 kl. 00:36:01Vet någon vilka som gör följande karaktärers röster? Jag vet att vissa redan blivit diskuterade här, men då det såvitt jag vet fortfarande inte kommit fram vilka som gör dem tar jag med dem i alla fall.

Al, Mo, Ned, Skunky - Disneys Doug
Aladdin, Jafar, Jasmine, Afro-Dite, Megara, Helen of Troy, Bacchus, Alexander den store, Athena - Herkules: serien
Alexander - Pinocchio (omdubbningen) (kan det vara Hanna Storm-Nielsen, som medverkar i både omdubbningen av Pongo och omdubbningen av Dumbo?)
Angel/Ängel - Lilo & Stitch-serien (säsong 1, Maria Rydberg gör rösten i säsong 2)
Atka - Björnbröder 2
Bagaren - Skönheten och Odjuret
Christoffer-Robins mamma - Nya äventyr med Nalle Puh (Media Dubbs dubbning)
Darkwing Duck, Svarte Petter, Långben, Stora Stygga Vargen - Bonkers
Gravitina - Buzz Lightyear: Rymdjägare
Gåsalin, Långben - Raw Toonage
Gåsen Lucy, Hästen Kapten, Tripod, Two-Tone, Dipstick, Whizzer - 101 dalmatinerna: serien
Hans Christian Andersen, Ollie - Den Lilla Sjöjungfrun: serien
Ian the Gator, Travis, Harvey Fenner, Henry Fenner, Marlon, Buford, Darnell, Two Fingers, Georgina, Reggie - Prinsessan och Grodan
John och Mikael - Peter Pan (originaldubbningen)
John Darling - Jake och piraterna i Landet Ingenstans
Kung Mahmood - Aladdin: serien (tycker mig minnas Mia Kihl i rollen, men hon dubbade väl aldrig för Eurotroll?)
Kängu och Ru - Boken om Puh (Kalle Lundberg och Monica Forsberg?)
Launa Pattern - Pank & Fågelfri (originaldubbningen)
Lille Tim - Musse Piggs julsaga (originaldubbningen)
Lydia Pearson - Pepper Ann (originaldubbningen)
Mertles mamma - Lilo & Stitch-serien
Mrs. Mahoney - Lady & Lufsen 2
Skinny - Dumbo (1972 års omdubbning)
Spisen/Chef Bouche - Belles magiska värld
Tivolimaskinerna - Pinocchio (originaldubbningen)
Ture Fummelfot - Darkwing Duck (omdubbningen)
Unga Kim, Unga Ron, Jim och Tim i framtiden, Wade i framtiden, Rufus 3000, Monique i framtiden, Bonnie i framtiden, Fru Stoppable - Kim Possible: Tidsapan
Unga Kenai och Unga Nita - Björnbröder 2
Unga Tarzan, Unga Tufs och Unga Tantor - Legenden om Tarzan
Unga Zini - Dinosaurier

Kanske @Oscar Isaksson eller @Erika (eller någon annan som är bra på röstidentifiering) vet något? ^^

Tack på förhand.
Akta spelas av Ole Ornered.

Georgina spelas av Laila Adéle tror jag, Dan Bratt spelas Darnell eller Tvåfinger (minns inte vilken av dem), Reggie spelas av Rolf Lydahl enligt creditlistan, eventuellt tror jag att han också spelar flera andra roller i den filmen, Buford tror jag är Karl Dyall.

Hans Christian Andersen är Roger Storm.

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 17 september 2023 kl. 08:52:38Här kommer lite snabba svar som jag hade i huvudet!

Disneys Doug, Herkules: serien och 101 dalmatinerna: serien är några av de serier som jag har på min lista att skriva ytterligare credits över, så det kommer svar framöver.

Bagaren - Skönheten och Odjuret
En av de medverkande i kören (gäller oxå alla andra bybor)

Christoffer-Robins mamma - Nya äventyr med Nalle Puh (Media Dubbs dubbning)
Lena Ericsson/ och någon annan som jag inte kommer ihåg namnet på

Den Lilla Sjöjungfrun: serien
Ollie -  Hanna Storm-Nielsen tror jag

Lydia Pearson - Pepper Ann (originaldubbningen)
Gunilla Orvelius

Mertles mamma - Lilo & Stitch-serien
Linda Rapp tror jag i första säsongen

Spisen/Chef Bouche - Belles magiska värld
Claes Ljungmark

Ture Fummelfot - Darkwing Duck (omdubbningen)
Lizette Pålsson
Men spelas inte Ollie av Mariam Wallentin?

Hursomhelst, även jag har frågor;

- vilka är övriga körmedlemmar i Wiggerskvartetten? (Dvärgsångare i Snövits originaldubbning) (utöver Folke Rydberg som Butters sångröst)

- vilka är övriga körmedlemmar i Snövättarna? (Dvärgsångare i Snövits omdubbning) (utöver Olle Persson vilket han själv bekräftade via mail, de övriga TROR jag kan vara Svante Thuresson, Jan Sjödin och Stephan Karlsén men de två förstnämnda är tyvärr inte längre i livet och den sistnämnda tyckte visserligen det lät som han var men men han tror inte att det stämmer och kan inte heller minnas att han var med och när han visade mig en utförlig lista med projekt han varit med i så nämndes överhuvudtaget inte Snövit i listan)

- vilka är Biljettförsäljarna och Lejonet i 1972-års första omdubbning av Dumbo?

- vilka är körmedlemmarna i Örebro Kammarkör i dubbningstillfället med 1996-års andra omdubbning av Dumbo?

- vilka är Grodan, Vaktelmamman, Pungråttmamman, Ekorren, Stampes flickvän och Fasan 1 i 1986-års omdubbning av Bambi? (jag tror att Mats Åhlfeldt är Ekorren, att Louise Raeder är Stampes flickvän och att Fillie Lyckow är Fasan 1, Pungråttmamman och Vaktelmamman men frågar för att vara säker)

- vilka är körmedlemmarna, Örnen, Ring-Kring-kören, alla Blommorna, Fågeln, Kommandören och Juryn i 1998-års omdubbning av Alice i Underlandet?

- vilka är körmedlemmarna i Öjebo-kören i dubbningstillfället med 1992-års omdubbning av Peter Pan?

- vilka är valparna i 1989-års omdubbning av Lady och Lufsen? (Taxi är jag rätt säker på är Sven-Erik Vikström)

- vilka är körmedlemmarna i Gunnar Lunden-Weldens kör i 1980-års omdubbning av Törnrosa?

- vilka är Scottie, Prissys ägare, Cocos ägare, Stadsbor och Princess (ko) i 1995-års omdubbning av Pongo och De 101 Dalmatinerna? (jag skulle gissa att Acke Svensson är Scottie, att Cisela Björklund är Prissys ägare, Stadsbo och Princess, att Monica Forsberg är Cocos ägare och Stadsbo samt att Bertil Engh är Stadsbo men frågar för att vara säker)

- vilka är "övriga röster" i Svärdet i Stenen?

- vilka är "övriga röster" i Robin Hood? (utöver Gunnar Ernblad)

- vilka är "övriga röster" i Peter och Draken Elliot?

- vilka är "övriga röster" och körmedlemmar i Bernard och Bianca?

- vilka är körmedlemmar i Micke och Molle?

- vem är Älvpojken i 1998-års omdubbning av Taran och Den Magiska Kitteln?

- vilka är "övriga röster" i Mästerdetektiven Basil Mus?

- vilka är "övriga röster" och körmedlemmarna i Skönheten och Odjuret?

- vilka är "övriga röster" i Aladdin?

- vilka var körmedlemmarna i Örebro Kammarkör vid dubbningstillfället av Pocahontas?

- vilka var körmedlemmarna i Örebro Kammarkör vid dubbningstillfället av Ringaren i Notre Dame?

(kommer kanske på mera senare...)

gstone

Vilka spelar Lashana och Joshua( fiskaren som tar in Ariel i sitt hem) Den lilla sjöjungfrun (2023) ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Oscar Isaksson

#17
Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 september 2023 kl. 09:33:03Men spelas inte Ollie av Mariam Wallentin?
Helt säker är jag först inte, det var rätt längesen jag såg serien, kan ju vara hon. Någon mer får gärna avgöra.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 september 2023 kl. 09:33:03- vilka är övriga körmedlemmar i Snövättarna? (Dvärgsångare i Snövits omdubbning) (utöver Olle Persson vilket han själv bekräftade via mail, de övriga TROR jag kan vara Svante Thuresson, Jan Sjödin och Stephan Karlsén men de två förstnämnda är tyvärr inte längre i livet och den sistnämnda tyckte visserligen det lät som han var men men han tror inte att det stämmer och kan inte heller minnas att han var med och när han visade mig en utförlig lista med projekt han varit med i så nämndes överhuvudtaget inte Snövit i listan)
Detta borde väl Olle Persson veta något om vilka de andra sångarna var.

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 18 september 2023 kl. 13:11:22Helt säker är jag först inte, det var rätt längesen jag såg serien, kan ju vara hon. Någon mer får gärna avgöra.
Detta borde väl Olle Persson veta något om vilka de andra sångarna var.
Det trodde jag också, men när jag mailade honom den frågan ifjol så fick jag inget svar på det dessvärre...  :(