Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Biografers öppethållande under coronapandemin

Startat av Anders M Olsson, 17 mars 2020 kl. 15:49:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 17 november 2020 kl. 22:17:51
Själen och Godmothered :D

Jaha. Själen är ju en självklarhet, men jag ser även fram emot Croodarna 2: En Ny Tid samt några svenska filmer. Vill gärna se Wonder Woman 1984 också, men jag nästan räknar med att den försenas.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

gstone

Citat från: Simon Axelsson skrivet 17 november 2020 kl. 22:23:17
Jaha. Själen är ju en självklarhet, men jag ser även fram emot Croodarna 2: En Ny Tid samt några svenska filmer. Vill gärna se Wonder Woman 1984 också, men jag nästan räknar med att den försenas.

Jag ser också fram emot Wonder Woman 1984 ;D

Men jag är rädd att inte också kommer skjutas upp :-\
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Nu är det tydligen klarlagt att 8-personersgränsen gäller även för bio, och att Filmstadens samtliga biografer kommer stänga mellan den 24 november och 22 december. :(
https://www.svt.se/kultur/efter-forvirringen-filmstaden-bekraftar-stangning

Svenska Bios biografer ska dock fortfarande ha öppet med bara 8 personer per föreställning, trots att det ju omöjligen kan ge någon lönsamhet...


Vi får verkligen hoppas att de här restriktionerna inte förlängs, för om biografer måste ha stängt även över jul och nyår så kan det bli dödsstöten för många biografer; då en inte så liten andel av årets intäkter brukar komma under juldagen och mellandagarna...

Simon Axelsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 november 2020 kl. 14:27:09
Svenska Bios biografer ska dock fortfarande ha öppet med bara 8 personer per föreställning, trots att det ju omöjligen kan ge någon lönsamhet...

Biografen närmast mig drivs av Svenska Bio, men just nu kan man bara boka föreställningar fram till och med tisdag den 24 november, istället för fram till och med torsdagen som de brukar. Innebär det att min biograf tänker hålla stängt från den 24 november till den 22 december precis som Filmstaden?
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Daniel Hofverberg

#214
Citat från: Simon Axelsson skrivet 18 november 2020 kl. 14:53:34
Biografen närmast mig drivs av Svenska Bio, men just nu kan man bara boka föreställningar fram till och med tisdag den 24 november, istället för fram till och med torsdagen som de brukar. Innebär det att min biograf tänker hålla stängt från den 24 november till den 22 december precis som Filmstaden?
Svårt att säga - på Svenska Bios biograf i Skellefteå går det i alla fall att boka fram till torsdagen den 26 november...

Vilken ort syftar du på? Jag kan tänka mig att Svenska Bio möjligen kan variera hur de gör utifrån orten, även fast de inte har sagt så än så länge. Men jag tänker att det på mindre orter sannolikt inte skulle vara en stor katastrof med max 8 personer per föreställning. Trots allt är det ju inga direkta storfilmer som går just nu, plus att relativt många lär vara rädda för att gå på bio, varför det förmodligen inte skulle bli någon jättepublik på någon film i vilket fall som helst. Men i storstäder som Stockholm, Göteborg och Malmö lär det väl bli kaos med bara 8 personer - då lär väl i stort sett alla föreställningar bli fullbokade genast, och det skulle orsaka mer irritation än nöje att hålla öppet.

Svenska Bio finns ju huvudsakligen på lite mindre orter, även om det finns undantag.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 november 2020 kl. 15:06:09
Svårt att säga - på Svenska Bios biograf i Skellefteå går det i alla fall att boka fram till torsdagen den 26 november...

Vilken ort syftar du på? Jag kan tänka mig att Svenska Bio möjligen kan variera hur de gör utifrån orten, även fast de inte har sagt så än så länge. Men jag tänker att det på mindre orter sannolikt inte skulle vara en stor katastrof med max 8 personer per föreställning. Trots allt är det ju inga direkta storfilmer som går just nu, plus att relativt många lär vara rädda för att gå på bio, varför det förmodligen inte skulle bli någon jättepublik på någon film i vilket fall som helst. Men i storstäder som Stockholm, Göteborg och Malmö lär det väl bli kaos med bara 8 personer - då lär väl i stort sett alla föreställningar bli fullbokade genast, och det skulle orsaka mer irritation än nöje att hålla öppet.

Svenska Bio finns ju huvudsakligen på lite mindre orter, även om det finns undantag.

DOM FÅR INTE STANNA STÄNGA LÄNGRE  :-\ :-\ :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Scoobydoofan1

Citat från: gstone skrivet 18 november 2020 kl. 16:17:33
DOM FÅR INTE STANNA STÄNGA LÄNGRE  :-\ :-\ :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(
Vad ska dom annars göra? Låte det vara öppet och ha det uppfylld med folk som kan smitta varandra?

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 18 november 2020 kl. 19:59:25
Vad ska dom annars göra? Låte det vara öppet och ha det uppfylld med folk som kan smitta varandra?
Jag tror ärligt talat att smittorisken på bio är väldigt minimal, då ju alla biografer jag känner till har blockerat varannan rad och lämnar två tomma stolar bredvid varje sällskap - plus att det ju nu är begränsat till 50 personer per salong (innan de nya reglerna träder ikraft den 24 november och en månad framåt). Ska man bli smittad då krävs det nog att två personer från olika sällskap - med två tomma stolar emellan - vänder sig mot varandra och pratar väldigt högljutt med varandra under långa perioder (och att en av dem är smittad); och oftast är man ju riktad med ögonen på bioduken merparten av tiden när man går på bio.

Då lär risken att bli smittad vara oerhört mycket större på arbetsplatser och i kollektivtrafik; ställen där man ofta inte kan hålla avstånd.

Citat från: gstone skrivet 18 november 2020 kl. 16:17:33
DOM FÅR INTE STANNA STÄNGA LÄNGRE  :-\ :-\ :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(
Ja, för biografernas skull får vi verkligen hoppas att de här restriktionerna inte förlängs längre tid än till den 22 december, som regeringen nu har aviserat. Biograferna har det redan kämpigt nog, och går de miste om den livsviktiga perioden mellan jul och nyår (som ju är en klassisk bioperiod för de flesta) så kan det bli dödsstöten för många biografer som inte överlever; åtminstone om inte regeringen går in med extra mycket pengar till biobranschen.

En månad kan man ju överleva utan bio, men det vore tragiskt om coronapandemin medför att en massa biografer läggs ner och att alla börjar se filmer digitalt hemma istället... :'(


Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 november 2020 kl. 21:01:49
Betyder det här att de kommer stänga? https://amp.svt.se/kultur/efter-forvirringen-filmstaden-bekraftar-stangning
Ja - som jag skrev tidigare idag kommer Filmstaden att stänga, medan Svenska Bio däremot enligt uppgift ska hålla öppet med bara 8 personer per föreställning.

Hur Cinemascenen gör, som äger fem biografer i Skåne, har jag inte lyckats hitta något om; men jag gissar att även dem kommer att stänga.

Folkets Bios och Folkets Hus och Parkers biografer kommer förmodligen variera mellan varje enskild biograf, då de inte brukar fatta gemensamma beslut utan låter varje enskild biograf bestämma själva.

Steffan Rudvall

Någon som vet vad som händer med Nordisk Film biografer?

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 november 2020 kl. 21:10:51
Någon som vet vad som händer med Nordisk Film biografer?
Nordisk Film har väl bara två biografer i Sverige, i Gränby (Uppsala) och Malmö - på deras webbsida går det inte att boka något efter den 23 november, så jag misstänker att det betyder att de kommer att stänga; även fast jag inte kan hitta något officiellt uttalande.

Nordisk Film är ju betydligt större i Danmark och Norge med många fler biografer, men jag gissar att de har öppet som vanligt då det väl mig veterligen bara är den svenska regeringen som har chocksänkt gränsen för allmänna sammankomster nu.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 november 2020 kl. 21:17:48
Nordisk Film har väl bara två biografer i Sverige, i Gränby (Uppsala) och Malmö - på deras webbsida går det inte att boka något efter den 23 november, så jag misstänker att det betyder att de kommer att stänga; även fast jag inte kan hitta något officiellt uttalande.

Nordisk Film är ju betydligt större i Danmark och Norge med många fler biografer, men jag gissar att de har öppet som vanligt då det väl mig veterligen bara är den svenska regeringen som har chocksänkt gränsen för allmänna sammankomster nu.
Det är sant att Nordisk Film bara har 2 biografer i Sverige, jag bor i Malmö och föredrar Nordisk Film framför Filmstaden.

TrondM

Citat från: Simon Axelsson skrivet 17 november 2020 kl. 22:23:17
Jaha. Själen är ju en självklarhet, men jag ser även fram emot Croodarna 2: En Ny Tid samt några svenska filmer. Vill gärna se Wonder Woman 1984 också, men jag nästan räknar med att den försenas.

Det ble akkurat annonsert at Wonder Woman 1984 skal ha premiere på amerikanske kinoer og samtidig på HBO Max den 25. desember. I land der HBO Max ikke er lansert, vil de begynne å rulle ut filmen den 16. desember. Men, det hjelper jo ikke stort hvis ingen kinoer er åpne.

Daniel Hofverberg

Citat från: TrondM skrivet 19 november 2020 kl. 02:39:46
Men, det hjelper jo ikke stort hvis ingen kinoer er åpne.
Hur ser det ut i Norge? Är biografer öppna där, eller inte?