Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Vad tillhör de felaktiga creditslistorna som visas efter Pluto åker tåg

Startat av Gustav Jonsson, 22 september 2021 kl. 19:05:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gustav Jonsson

Jag såg på Ett Gott Skratt 2 och märkte att efter kortfilmen Pluto åker tåg dök felaktiga creditslistor upp. Så jag undrar, Vad tillhör de felaktiga creditslistorna som visas efter Pluto åker tåg?

MOA

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 22 september 2021 kl. 19:05:54
Jag såg på Ett Gott Skratt 2 och märkte att efter kortfilmen Pluto åker tåg dök felaktiga creditslistor upp. Så jag undrar, Vad tillhör de felaktiga creditslistorna som visas efter Pluto åker tåg?

Låter som olika Disneykortfilmer

Daniel Hofverberg

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 22 september 2021 kl. 19:05:54
Jag såg på Ett Gott Skratt 2 och märkte att efter kortfilmen Pluto åker tåg dök felaktiga creditslistor upp. Så jag undrar, Vad tillhör de felaktiga creditslistorna som visas efter Pluto åker tåg?
Utan att ha undersökt saken mer ordentligt skulle jag tro att dubbcreditsen gäller för hela VHS-filmen Musse Pigg & Co. från 1991 - d.v.s. den kortfilmssamling som Pluto åker tåg ingick i och dubbades för. Trots allt dubbades ju kortfilmer inte individuellt på den tiden, utan bara som del av kortfilmssamlingar.

Utifrån en första snabbtitt tycker jag det verkar stämma att det som anges är alla rollfigurer som förekommer i de 7 kortfilmer som utgör Musse Pigg & Co.; med andra ord:
Mickey's Grand Opera
The Wise Little Hen
Mr. Mouse Takes a Trip
Two Weeks Vacation
Wonder Dog
Morris the Midget Moose
Dragon Around


Det är alltså inte direkt felaktiga credits, utan snarare alldeles för omfattande. Jag gissar att Disney inte har kvar någon dokumentation om rösterna för de enskilda kortfilmerna i den kortfilmssamlingen, utan istället har valt att ta med dubbcreditsen för hela kortfilmssamlingen då de inte orkat/kunnat lista ut vilka rollfigurer som hör just till Mr. Mouse Takes a Trip. Kanske rollistan ifråga bara finns på svenska (utan engelskspråkiga karaktärsnamn), för i så fall blir det förstås omöjligt för amerikaner som inte förstår ett ord svenska att lista ut vilka rollfigurer från listan som gäller just för den kortfilmen.

En del av dessa sju kortfilmer har dock förr i tiden sänts på Disney Channel med korrekta svenska dubbcredits för den aktuella kortfilmen - men det var ju ganska många år sedan, så dokumentation som fanns runt 2004 - 2005 behöver ju inte nödvändigtvis finnas kvar lättillgängliga så här 15 år senare. Det är också möjligt att Disney Channel på den tiden bad KM Studio att ordna fram credits för varje enskild kortfilm, så att Disney själva inte hade sådana uppgifter tillgängliga - nu har ju Disney inte längre något kontrakt med KM Studio, så att gå den vägen är ju inte längre ett alternativ.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 september 2021 kl. 03:12:07
Utan att ha undersökt saken mer ordentligt skulle jag tro att dubbcreditsen gäller för hela VHS-filmen Musse Pigg & Co. från 1991 - d.v.s. den kortfilmssamling som Pluto åker tåg ingick i och dubbades för. Trots allt dubbades ju kortfilmer inte individuellt på den tiden, utan bara som del av kortfilmssamlingar.

Utifrån en första snabbtitt tycker jag det verkar stämma att det som anges är alla rollfigurer som förekommer i de 7 kortfilmer som utgör Musse Pigg & Co.; med andra ord:
Mickey's Grand Opera
The Wise Little Hen
Mr. Mouse Takes a Trip
Two Weeks Vacation
Wonder Dog
Morris the Midget Moose
Dragon Around


Det är alltså inte direkt felaktiga credits, utan snarare alldeles för omfattande. Jag gissar att Disney inte har kvar någon dokumentation om rösterna för de enskilda kortfilmerna i den kortfilmssamlingen, utan istället har valt att ta med dubbcreditsen för hela kortfilmssamlingen då de inte orkat/kunnat lista ut vilka rollfigurer som hör just till Mr. Mouse Takes a Trip. Kanske rollistan ifråga bara finns på svenska (utan engelskspråkiga karaktärsnamn), för i så fall blir det förstås omöjligt för amerikaner som inte förstår ett ord svenska att lista ut vilka rollfigurer från listan som gäller just för den kortfilmen.

En del av dessa sju kortfilmer har dock förr i tiden sänts på Disney Channel med korrekta svenska dubbcredits för den aktuella kortfilmen - men det var ju ganska många år sedan, så dokumentation som fanns runt 2004 - 2005 behöver ju inte nödvändigtvis finnas kvar lättillgängliga så här 15 år senare. Det är också möjligt att Disney Channel på den tiden bad KM Studio att ordna fram credits för varje enskild kortfilm, så att Disney själva inte hade sådana uppgifter tillgängliga - nu har ju Disney inte längre något kontrakt med KM Studio, så att gå den vägen är ju inte längre ett alternativ.
Creditlistan stämmer dock inte helt för Pluto åker tåg

TonyTonka

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 september 2021 kl. 07:07:57
Creditlistan stämmer dock inte helt för Pluto åker tåg

Nä, Svarte Petter görs nämligen av Hans Gustafsson i Pluto åker tåg, och inte av Jan Koldenius.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 23 september 2021 kl. 08:37:48
Nä, Svarte Petter görs nämligen av Hans Gustafsson i Pluto åker tåg, och inte av Jan Koldenius.

Precis, så frågan är om Jan Koldenius någonsin spelat Svartepetter överhuvudtaget...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 september 2021 kl. 09:52:50
Precis, så frågan är om Jan Koldenius någonsin spelat Svartepetter överhuvudtaget...
Det kanske han gör i någon av de andra kortfilmerna som finns med i Musse Pigg & Co..

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 september 2021 kl. 09:59:53
Det kanske han gör i någon av de andra kortfilmerna som finns med i Musse Pigg & Co..

Hittills har jag den inte till min ägo men jag tror inte att Petter medverkar i någon utav de andra kortfilmerna på kassetten...

Kanske att Koldenius isåfall gjorde rollen i en kortfilm dubbad för en Disneydags-visning...

Adam Larsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 september 2021 kl. 03:12:07
Utifrån en första snabbtitt tycker jag det verkar stämma att det som anges är alla rollfigurer som förekommer i de 7 kortfilmer som utgör Musse Pigg & Co.; med andra ord:
Mickey's Grand Opera
The Wise Little Hen
Mr. Mouse Takes a Trip
Two Weeks Vacation
Wonder Dog
Morris the Midget Moose
Dragon Around

Det finns två dubbningar av den kloka lilla hönan & Dragon Around på svenska?

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet 23 september 2021 kl. 10:12:47
Det finns två dubbningar av den kloka lilla hönan & Dragon Around på svenska?
Såvitt jag vet finns det bara en svensk dubbning vardera av The Wise Little Hen och Dragon Around.

Dragon Around fanns visserligen med även på DVD-filmen Piff & Puff - Trädtrubbel, men om jag inte minns fel hade den samma dubbning som på Musse Pigg & Co.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 september 2021 kl. 12:35:46
Såvitt jag vet finns det bara en svensk dubbning vardera av The Wise Little Hen och Dragon Around.

Dragon Around fanns visserligen med även på DVD-filmen Piff & Puff - Trädtrubbel, men om jag inte minns fel hade den samma dubbning som på Musse Pigg & Co.
Den filmen har jag

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 september 2021 kl. 10:04:01
Hittills har jag den inte till min ägo men jag tror inte att Petter medverkar i någon utav de andra kortfilmerna på kassetten...

Kanske att Koldenius isåfall gjorde rollen i en kortfilm dubbad för en Disneydags-visning...
Kan det vara så att han gjort samma sak som med dalmatinerna?

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 september 2021 kl. 13:06:40
Kan det vara så att han gjort samma sak som med dalmatinerna?

Det tror jag inte för isåfall skulle han inte ha medverkat i fler dubbningar efter den vilket han gjorde, det är dessutom bara kortfilmer det handlar om... (Dalmatinerna är ju en av de stora Disneyklassikerna)

Koldenius hann medverka i Wuzzlarna 1989-1990, Bumbibjörnarna 1989-1991, Luftens Hjältar 1990-1992, Darkwing Duck 1992-1994 samt Den Otroliga Vandringen 1993 innan Dalmatinerna hade nypremiär mars 1995 och spelades in februari samma år!

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 23 september 2021 kl. 13:47:04
Så Jan Koldenius har aldrig spelat ?

Helt omöjligt är det inte, som sagt KAN han ha gjort det i en dubbning till en Disneydags-visning...