Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Re-släppt Disney klassiker - nya bonusmaterial?

Startat av Richardo, 11 april 2017 kl. 10:43:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

#60
Citat från: Richardo skrivet 13 april 2017 kl. 16:16:44
Finns det ett sätt att veta på förhand om DVD:en har originaldubbning eller inte? Jag antar att DVD-omslaget inte kommer inkludera någon sådan information.
Inte genom omslaget, nej. För att kunna avgöra vilken dubbning vid 2002 års DVD-utgåva måste man antingen se på de finstilta produktionskoderna på själva skivan eller genom att lyssna på det svenska ljudspåret.

Produktionskoderna hittar man mot mitten (navet) av skivan på "datasidan" (d.v.s. inte den sida som innehåller tryck). På utgåvan med originaldubben står det X36416.2, och på utgåvan med omdubben står det X36416.3.

Annars är det som sagt att lyssna på ljudet som gäller.

Är en utgåva fortfarande inplastad eller om du inte har tillgång till den fysiskt finns det med andra ord inget sätt, men hittar man åt ett exemplar som inte är inplastat på fysiska loppisar eller second hand-affärer bör man ju kunna ta upp skivan och titta på produktionskoden. Hittar man åt exemplar på nätet via exempelvis Tradera är man ju i så fall tvungen att be säljaren att kolla upp vilken produktionskod som står.

Citat från: Alexander skrivet 13 april 2017 kl. 15:50:41
Mästerdetektiven Basil Mus

Finns ingen Blu-ray utgåva än men av DVD utgåvorna så är de ganska lika. 2011 utgåvan har lite bättre bild men jag har för mig det var något som saknades på det svenska ljudspåret som finns med på 2002 utgåvan (någon körsång tror jag). Daniel Hofverberg kanske kan hjälpa mig med information.

Bäst utgåva: DVD Utgåvan från 2002 ( 2011 utgåvan har lite bättre bild men knappt för att man ska märka jättemycket)
Det stämmer; körsången i slutet saknas på 2011 års DVD-utgåva av Mästerdetektiven Basil Mus av okänd anledning (men gissningsvis är det ett misstag). Dessutom är det svenska ljudspåret mixat annorlunda - i 2011 års utgåva ligger all svensk dialog och sång i centerhögtalaren ("i mitten") så att alla övriga högtalare bara används till M&E (bakgrundsmusik och effektljud), medan det i 2002 års utgåva finns en del sång i stereo så att en del av dubbningen ligger även i vänster och höger frontkanal.

2002 års utgåva är alltså bäst på alla sätt, så varför Disney tagit sig tid att mixa om ljudbandet för att göra en sämre mix är obegripligt. Har personalen i Burbank så mycket tid över borde det finnas bättre saker man kan göra med den tiden... ;)

Alexander

#61
Ringaren i Notre Dame

Finns endast en DVD och en Blu-ray utgåva av filmen. Blu-Ray utgåvan har bättre bild men bonusmaterialet är lika bra som på DVD utgåvan.

Bäst utgåva: Blu-ray utgåvan från 2013 ( För att bildkvaliten är mycket bättre)




Herkules

Första DVD utgåvan från 2000 har inget bonusmaterial och ingen alltför imponerande bildkvalite, därför är den andra DVD utgåvan från 2003 bättre. Men den bästa utgåvan av filmen är Blu-ray utgåvan från 2014 som erbjuder likvärdigt bonusmaterial och bättre bildkvalite som slår DVD utgåvorna.

Blu-Ray utgåvan från 2014 och DVD utgåvan från 2003 är de som är tillgängliga idag i butikerna.


Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2003

Bäst utgåva: Blu-ray utgåvan från 2014

moviefan

Citat från: Alexander skrivet 13 april 2017 kl. 21:15:46
Ringaren i Notre Dame

Finns endast en DVD och en Blu-ray utgåva av filmen. Blu-Ray utgåvan har bättre bild men bonusmaterialet är lika bra som på DVD utgåvan.

Bäst utgåva: Blu-ray utgåvan från 2013 ( För att bildkvaliten är mycket bättre)




Herkules

Första DVD utgåvan från 2000 har inget bonusmaterial och ingen alltför imponerande bildkvalite, därför är den andra DVD utgåvan från 2003 bättre. Men den bästa utgåvan av filmen är Blu-ray utgåvan från 2014 som erbjuder likvärdigt bonusmaterial och bättre bildkvalite som slår DVD utgåvorna.

Blu-Ray utgåvan från 2014 och DVD utgåvan från 2003 är de som är tillgängliga idag i butikerna.

Bäst utgåva: Blu-ray utgåvan från 2014

Hur ser första dvd utgåvan av Herkules ut ? 

Anders M Olsson

Citat från: Richardo skrivet 13 april 2017 kl. 16:22:51
Vet någon varför VHS-kassetter slits ut när de används? Finns det inte ett sätt att försäkra sig om att de aldrig slits ut när de spelas upp?

Därför att bandet rent fysiskt gnids mot olika delar av spelaren såsom videohuvuden och rullar. Det är alltså frågan om ett mekaniskt slitage som inte går att göra något åt. Det är helt enkelt så som alla bandspelare fungerar, även om de bara är för ljud. Men videoband slits hårdare än de som bara är för ljud. Det är så mycket mer information i en videosignal än i ljud, så därför måste hastigheten mellan huvud och band vara mycket högre. I en videobandspelare sitter huvudena på en roterande trumma som rör sig med en väldigt stor hastighet mot bandet.

Hyrkassetter är ännu mer utsatta eftersom de körs i en varierande flora av maskiner som kan vara gamla, smutsiga, feljusterade eller dåligt underhållna.

DVD- och Blu-ray-skivor har ingen fysisk kontakt med läshuvudet. Man använder bara laserljus för att avläsa skivan. Därför är slitaget försumbart. (Rent teoretiskt sliter även ljus på en yta som det träffar. Om man t.ex. lämnar en CD ute i solen i flera år kommer den så småningom att bli ospelbar.)

Daniel Hofverberg

Citat från: Alexander skrivet 13 april 2017 kl. 13:52:47
Det är fortfarande lite av en gåta.
Av den informationen jag har så var filmerna från Pongo och de 101 dalmatinerna till Filmen om Nalle Puh tecknade i 4:3 formatet och anpassade för att kunna visas i  1:75 widescreen formatet i biograferna. Vid Bernard & Bianca verkar det som att de ändrade riktning och gjorde den från början i 1:66 widescreen formatet men att animatörerna fick instruktioner att tecknade lite extra på botten och höjden för att med säkerhet ha en 4:3 version också till hands.
All information jag kunnat hitta på nätet tyder på att alla filmer från Pongo och de 101 dalmatinerna t.o.m. Micke och Molle ska ha animerats i Open Matte, men då det per definition ska innebära 1,37:1 (Academy Ratio) i grunden verkar det ju inte riktigt stämma; åtminstone inte för Bernard och Bianca.

Om man lägger ihop all unik bildinformation i Bernard och Bianca (VHS och DVD) får jag det, om jag inte räknat fel, till ett bildförhållande på ungefär 1,5:1; d.v.s. ungefär mitt emellan normalbild på 1,37:1 och DVD-utgåvornas bildförhållande på 1,66:1. Det är dock ett väldigt udda bildformat som långt ifrån är någon standard, och jag känner heller inte till någon kamera som faktiskt filmar i 1,5:1 eller någonstans därikring (vid handtecknade filmer använder man ju fortfarande en kamera för att fotografera varje enskild bildruta).

Citat från: Alexander skrivet 13 april 2017 kl. 14:26:18
Micke och Molle

Av den informationen som jag känner till tecknades både Bernard & Bianca och Micke & Molle i två format, men att widescreen formatet var den som var främst var tänkt att användas. Blu-Ray utgåvan har bättre bild än DVD utgåvorna, men inte jättemycket.
Blu-Ray utgåvan innehåller widescreen versionen som visades på bio, medan DVD utgåvorna innehåller fullscreen versionen som gjordes samtidigt för säkerhetens skull. Därför innehåller ingen av dem fel bildformat utan har är det mest bara en smaksak.

Men tyvärr har Blu-ray utgåvan inte lika bra bonusmaterial som DVD utgåvorna.

Blu-Ray utgåvan från 2014 och DVD utgåvan från 2008 är de som finns i butikerna.

Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2014 (Har bäst restaurerad bild, men DVD utgåvorna är nästan ändå snarlika i bildkvaliten)
Bäst DVD utgåva: Utgåvan från 2002/2008 ( Båda har samma bildkvalite men några småsaker skiljer sig i bonusmaterialet men inget viktigt, mest bara spel)

Bäst utgåva: DVD utgåva från 2002/2008 (Mest för bonusmaterialet)
Det verkar råda delade meningar om Micke och Molle, men den mesta informationen på nätet tyder på att den gjorts i Open Matte, liksom bl.a. Djungelboken och Robin Hood. Jag har dock inte själv Blu-Ray-utgåvan i min ägo och har därför inte kunnat jämföra 1,33:1- och 1,66:1-versionerna själv. Så möjligen skulle det med den filmen kunna vara något liknande skumt som med Bernard och Bianca...

I vilket fall som helst är filmen i alla fall inte tecknad i flera versioner, utan det rör sig som med nästan alla filmer bara om olika maskning/beskärning; vilket rimligtvis inte kan klassas som flera versioner.

Den enda Disney-filmen som faktiskt tecknats i flera versioner är mig veterligen Lady och Lufsen, där man alltså animerat och fotograferat en normalbildsversion och en Cinemascope-version parallellt med varandra. Där har man bland annat arrangerat om bilderna och exempelvis flyttat rollfigurer närmare varandra i bredd för 4:3-versionen; allt för att det ska se bra ut i båda formaten. Bara synd att den äkta normalbildsversionen kommit till så begränsad användning, och aldrig släppts på DVD eller Blu-Ray - åtminstone på Blu-Ray hade det ju annars funnits alla möjligheter att rymma båda versionerna på samma skiva...

Alexander

#65
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 april 2017 kl. 06:36:52
All information jag kunnat hitta på nätet tyder på att alla filmer från Pongo och de 101 dalmatinerna t.o.m. Micke och Molle ska ha animerats i Open Matte, men då det per definition ska innebära 1,37:1 (Academy Ratio) i grunden verkar det ju inte riktigt stämma; åtminstone inte för Bernard och Bianca.

Om man lägger ihop all unik bildinformation i Bernard och Bianca (VHS och DVD) får jag det, om jag inte räknat fel, till ett bildförhållande på ungefär 1,5:1; d.v.s. ungefär mitt emellan normalbild på 1,37:1 och DVD-utgåvornas bildförhållande på 1,66:1. Det är dock ett väldigt udda bildformat som långt ifrån är någon standard, och jag känner heller inte till någon kamera som faktiskt filmar i 1,5:1 eller någonstans därikring (vid handtecknade filmer använder man ju fortfarande en kamera för att fotografera varje enskild bildruta).
Det verkar råda delade meningar om Micke och Molle, men den mesta informationen på nätet tyder på att den gjorts i Open Matte, liksom bl.a. Djungelboken och Robin Hood. Jag har dock inte själv Blu-Ray-utgåvan i min ägo och har därför inte kunnat jämföra 1,33:1- och 1,66:1-versionerna själv. Så möjligen skulle det med den filmen kunna vara något liknande skumt som med Bernard och Bianca...

I vilket fall som helst är filmen i alla fall inte tecknad i flera versioner, utan det rör sig som med nästan alla filmer bara om olika maskning/beskärning; vilket rimligtvis inte kan klassas som flera versioner.

Den enda Disney-filmen som faktiskt tecknats i flera versioner är mig veterligen Lady och Lufsen, där man alltså animerat och fotograferat en normalbildsversion och en Cinemascope-version parallellt med varandra. Där har man bland annat arrangerat om bilderna och exempelvis flyttat rollfigurer närmare varandra i bredd för 4:3-versionen; allt för att det ska se bra ut i båda formaten. Bara synd att den äkta normalbildsversionen kommit till så begränsad användning, och aldrig släppts på DVD eller Blu-Ray - åtminstone på Blu-Ray hade det ju annars funnits alla möjligheter att rymma båda versionerna på samma skiva...

Har själv båda och det är som på Bernard & Bianca. Widescreen-versionen har mer information på sidorna som man missar i fullscreen versionen. Medan fullscreen versionen har information på höjden och botten som inte syns i Widescreen-versionen.

Ja, Lady och Lufsen är den enda där de ritade två olika versioner. Men det jag menar med Bernard & Bianca och Micke & Molle när jag säger två versioner är att de båda har en widescreen version och en fullscreen version där viss  bildinformation endast kan hittas i den ena versionen och inte den andra. Att widescreen versionen har mer information längst med sidorna medan den informationen går förlorad i fullscreen versionen. Och fullscreen versionen har information längst med höjden och botten som inte syns i widescreen versionen. Förstår du? :)

Alexander


Alexander

Mulan

DVD utgåvorna av Mulan från 2000 och 2016 kan man hoppa över. (Båda  två har samma omslagsbild så det blir lätt)
2016 DVD utgåvan är endast första skivan från 2 Disc DVD utgåvan från 2004.

Utgåvan från 2004 är den bästa DVD utgåvan och erbjuder bra bildkvalite och mycket bonusmaterial,  men den börjar försvinna från butikerna med tanke på att 2016 DVD utgåvan har dykt upp. Men utgåvan finns fortfarande tillgänglig hos bl.a Discshop.
http://www.discshop.se/filmer/dvd/disney_klassiker_36_mulan_2_disc/P41434

Blu-ray utgåvan från 2014 som fortfarande finns i butikerna är den utgåvan av dem alla som har bäst bild och mest bonusmaterial.

Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2014
Bäst DVD utgåva : 2 Disc utgåvan från 2004


Bäst utgåva : Blu-ray utgåvan från 2014


Alexander

#68
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 april 2017 kl. 06:36:52
All information jag kunnat hitta på nätet tyder på att alla filmer från Pongo och de 101 dalmatinerna t.o.m. Micke och Molle ska ha animerats i Open Matte, men då det per definition ska innebära 1,37:1 (Academy Ratio) i grunden verkar det ju inte riktigt stämma; åtminstone inte för Bernard och Bianca.

Om man lägger ihop all unik bildinformation i Bernard och Bianca (VHS och DVD) får jag det, om jag inte räknat fel, till ett bildförhållande på ungefär 1,5:1; d.v.s. ungefär mitt emellan normalbild på 1,37:1 och DVD-utgåvornas bildförhållande på 1,66:1. Det är dock ett väldigt udda bildformat som långt ifrån är någon standard, och jag känner heller inte till någon kamera som faktiskt filmar i 1,5:1 eller någonstans därikring (vid handtecknade filmer använder man ju fortfarande en kamera för att fotografera varje enskild bildruta).
Det verkar råda delade meningar om Micke och Molle, men den mesta informationen på nätet tyder på att den gjorts i Open Matte, liksom bl.a. Djungelboken och Robin Hood. Jag har dock inte själv Blu-Ray-utgåvan i min ägo och har därför inte kunnat jämföra 1,33:1- och 1,66:1-versionerna själv. Så möjligen skulle det med den filmen kunna vara något liknande skumt som med Bernard och Bianca...

I vilket fall som helst är filmen i alla fall inte tecknad i flera versioner, utan det rör sig som med nästan alla filmer bara om olika maskning/beskärning; vilket rimligtvis inte kan klassas som flera versioner.

Den enda Disney-filmen som faktiskt tecknats i flera versioner är mig veterligen Lady och Lufsen, där man alltså animerat och fotograferat en normalbildsversion och en Cinemascope-version parallellt med varandra. Där har man bland annat arrangerat om bilderna och exempelvis flyttat rollfigurer närmare varandra i bredd för 4:3-versionen; allt för att det ska se bra ut i båda formaten. Bara synd att den äkta normalbildsversionen kommit till så begränsad användning, och aldrig släppts på DVD eller Blu-Ray - åtminstone på Blu-Ray hade det ju annars funnits alla möjligheter att rymma båda versionerna på samma skiva...

Daniel Hofverberg här är en sida du jämföra med DVD och Blu-ray versionens bild av Micke och Molle, om du bara klickar på Spoiler ikonerna i Micke & Molle inlägget så ser du bilderna.
https://www.dvdplaza.fi/forum/threads/disney-bluray.74846/page-18#post-1611508



Vad tycker du om bildformatet på Blu-ray utgåvan och DVD utgåvorna?   :)

Daniel Hofverberg

#69
Citat från: Alexander skrivet 14 april 2017 kl. 08:20:18
Daniel Hofverberg här är en sida du jämföra med DVD och Blu-ray versionens bild av Micke och Molle, om du bara klickar på Spoiler ikonerna i Micke & Molle inlägget så ser du bilderna.
https://www.dvdplaza.fi/forum/threads/disney-bluray.74846/page-18#post-1611508

Vad tycker du om bildformatet på Blu-ray utgåvan och DVD utgåvorna?   :)
Intressant, tack för länken. Jag har inte hunnit sätta ihop bilderna i något bildbehandlingsprogram än för att beräkna bildförhållandet, men spontant tycker jag att det ser ut som ungefär 1,50:1 - d.v.s. ungefär samma ratio som med Bernard och Bianca, och någorlunda lika mycket man förlorar i höjd i Widescreen-versionen som man vinner i bredd gentemot 4:3-versionen.

Efter lite googlande ser jag att just 1,50:1 (också kallad 3:2) varit ett ganska vanligt format för 35-millimeters stillbildskameror, som bl.a. använts för kameraformatet VistaVision (som använts av en del filmer; främst under 1950- och 1960-talet). Så då är det nog sannolikt att det är just det som både Bernard och Bianca och Micke och Molle är filmade och animerade i.

Tråkigt dock att den kompletta bilden för båda filmerna i 1,50:1 inte ser ut att ha släppts någonstans, så att man måste välja mellan pest och kolera vad gäller 1,33:1 respektive 1,66:1. Särskilt på DVD är ju dock 1,50:1 ett opraktiskt format, då man måste välja mellan att lagra det i 4:3 med svarta fält upp och ned eller i 16:9 med svarta fält till vänster och höger (då 16:9 tekniskt på DVD och Blu-Ray alltid är i 1,78:1, så att alla andra format måste fyllas på med svarta kanter). Å andra sidan är ju dock även 1,66:1 utfyllt med svarta fält till vänster och höger, och på Blu-Ray stöds endast 16:9 (inte 4:3).

Man hade onekligen velat veta hur Disney resonerat när de valt det här bildformatet, och varför alla visningar och utgåvor varit maskade/beskurna på ett eller annat vis. Vore också intressant att veta vilket format som animatörerna och regissören egentligen fokuserat på - för bio är ju givetvis mellan 1,66:1 och 1,85:1 (så kallad "Flat") det enda realistiska alternativet 1981, så att Disney rekommenderat maskning till 1,75:1 vid biovisningar av båda filmerna säger ju liksom inte så mycket... Men det är väl troligt att man senare insett att det vid 1,75:1 blir lite för trångt i höjdled, så att de därför till Blu-Ray valt en kompromiss med 1,66:1.

Att döma av skärmdumparna från Micke och Molle föredrar jag nog bildkompositionen vid 4:3 av de två alternativen, men jag hade onekligen helst av allt velat se hela bilden i vad jag tror är 1,50:1.

Utifrån detta kan vi nog dra slutsatsen att den sista filmen som Disney producerat i Open Matte (där hela bilden är i 1,37:1) sannolikt var Peter och draken Elliott, även om jag i och för sig inte jämfört den för att se med säkerhet hur det ligger till med den (då alla DVD-utgåvor i världen mig veterligen är i 1,66:1).

Alexander

#70
Tarzan

Blu-ray utgåvan från 2013 bildkvalite har mer fokus i bilden men 2 Disc DVD utgåvan från 2005 bildkvalite var redan så bra att det inte är någon stor skillnad. 2000 DVDvutgåvan har bra mängder med bonusmaterial som 2 Disc 2005 DVDN,  men innehåller inte riktigt lika bra bild.

DVD utgåvan från 2010 ( som är i butikerna) är bara första skivan av 2 Disc DVD utgåvan från 2005,  och därför kan man strunta i den.

Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2013 (Har bra bild men lite bonusmaterial)
Bäst DVD utgåva : 2 Disc utgåvan från 2005 (Är utgåvan med i princip lika bra bild som Blu-rayn och mycket mer bonusmaterial)


Bäst utgåva: 2 Disc DVD utgåvan från 2005




Lilo och Stitch

Blu-ray utgåvan från 2014 innehåller bäst bild och lika mycket bonusmaterial som 2 Disc DVD utgåvan från 2005. De övriga DVD utgåvorna från 2002 och 2016 kan man skippa.

Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2014
Bäst DVD utgåva: 2 Disc utgåvan från 2005


Bäst utgåva: Blu-ray utgåvan från 2014




När det kommer till de här övriga filmerna:  Dinosaurier, Kejsarens nya stil, Atlantis, Skattkammarplaneten, Björnbröder, Kogänget, Lilla Kycklingen,  Vilddjuren,  Familjen Robinson,  Bolt, Prinsessan och grodan, Trassel, Nalle Puhs film-Nya äventyr i Sjumilaskogen,  Röjar-Ralf, Big Hero 6, Frost och Zootropolis

Så vinner Blu-ray utgåvorna lätt!
De har bäst bildkvalite och mer bonusmaterial


Vad tycker ni? Jag hoppas den här informationen om vilka utgåvor till Klassikerna som är bäst har varit hjälpsamt.
Har ju i princip skrivit en komplett färdig köpguide   ::)
Vem vet, ett sånt här inlägg kan jag ju göra i framtiden på bloggen med.  ;D


Jag ska sammanställa resultatet snart i ett kommande inlägg.  :)

Disneyfantasten

Tack för all info Alexander!  :D

Hur är det då med Pixar-filmerna?  :) (du behöver inte göra det så hastigt, jag vill inte att du ska känna dig stressad  ;)).

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 april 2017 kl. 16:43:34
Tack för all info Alexander!  :D

Hur är det då med Pixar-filmerna?  :) (du behöver inte göra det så hastigt, jag vill inte att du ska känna dig stressad  ;)).

Tack så mycket! Kan nog göra dem med efter uppföljarna.  :)

Alexander

#73
Bambi 2

Alla utgåvor av Bambi 2 har likvärdigt bonusmaterial, DVD utgåvan från 2006 innehåller några fler spel. Men förutom spelen så är bonusmaterialet det samma.

Bambi 2 finns för tillfället endast att köpa på DVD i butikerna.

Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2011
Bäst DVD utgåva: Utgåvan från 2006/2011 (Är nästan samma utgåva om man bortser från spelen)

Bäst utgåva: Blu-ray utgåvan från 2011 (Den innehåller bäst bildkvalite)



Askungen 2: Drömmen slår in

Alla DVD utgåvor innehåller samma bildkvalite och bonusmaterial. Medan Blu-ray utgåvan från 2012 innehåller nytt bonusmaterial men har också kvar det viktigaste bonusmaterialet från DVD utgåvorna (Bakom kulisserna- Magisk musik dokumentären). Blu-ray utgåvan har bäst bildkvalite och har även med Askungens andra uppföljare på samma skiva.

Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2012
Bäst DVD utgåva: Utgåvan från 2001/2006/2012

Bäst utgåva: Blu-ray utgåvan från 2012 (Innehåller två långfilmer i bäst kvalité till priset av en)




Askungen 3: Det magiska trollspöet

Alla DVD utgåvor har samma bonusmaterial och bild. Blu-Ray utgåvan är den som har bäst bildkvalite och innehåller även Askungen 2 på samma skiva.

Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2012
Bäst DVD utgåva: Utgåvan från 2007/2012

Bäst utgåva: Blu-ray utgåvan från 2012 (Innehåller två långfilmer i bäst kvalité till priset av en)

Alexander

#74
Här är en sammanfattnings lista av klassikerna.
För mer information gå till filmens inlägg där jag har förklarat mer utförligt varför jag tycker en viss utgåva är bäst. Kom ihåg det här är endast min personliga åsikt.  :)

Snövit och de sju dvärgarna
Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2009
Bäst DVD utgåva : 2 disc utgåvan från 2001

Pinocchio
Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2009
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2009

Fantasia
Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2010
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2010

Fantasia 2000
Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2010
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2010

Dumbo
Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2010
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2010

Bambi
Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2011
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2005

Askungen
Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2012
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2005

Alice i Underlandet
Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2011
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2011

Peter Pan
Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2013
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2007

Lady och Lufsen
Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2012
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2006

Törnrosa
Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2008
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2008

Pongo och de 101 dalmatinerna
Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2014
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2008

Svärdet i stenen
Undvik helst Blu-ray utgåvan
Bäst DVD utgåva: Utgåvan från 2009

Djungelboken
Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2013
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2007

Aristocats
Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2014
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2008/2014

Robin Hood
Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2014
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2009/2014

Filmen om Nalle Puh
Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2013
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2002/2006/2012

Bernard och Bianca
Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2013
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2002

Bernard och Bianca i Australien
Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2014
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2002

Micke och Molle
Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2014
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2002/2008

Taran och den magiska kitteln
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2011

Mästerdetektiven Basil Mus
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2002

Oliver & gänget
Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2014
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2009

Den lilla sjöjungfrun
Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2013
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2006

Skönheten och Odjuret
Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2010
Bäst DVD utgåva : 2 Disc utgåvan från 2002

Aladdin
Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2013
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2004

Lejonkungen
Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2011
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2003

Herkules
Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2014
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2003

Mulan
Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2014
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2004

Tarzan
Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2013
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2005

Lilo och Stitch
Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2014
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2005

Frost
Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2013
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2015

Alla andra övriga klassiker har endast en DVD och Blu-ray utgåva
Där Blu-ray utgåvorna är bättre.