Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Kalle Anka och hans vänner önskar god jul

Startat av Mysan, 7 december 2007 kl. 15:04:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 12 augusti 2020 kl. 10:58:26
Jag har sagt det tidigare, men det tål säkert att höras igen:

Det ursprungliga programmet (från 1958) som sändes första gången på svensk tv julen 1960 var ett väldigt genomtänkt, helgjutet och professionellt klippt program. Men efter några år fick dåvarande Sveriges Radio synpunkter från allmänheten att man var trött på att se samma program jul efter jul. Man ville ha variation. Så från och med 1967 började man byta ut inslagen. Programmen var aldrig likadana mer än ett par år i taget.

Men sen inträffade något underligt. 1985 hade programmet hunnit bli ganska sönderklippt och förstört och med flera inslag som inte har ett dugg med julen att göra. Den versionen har man sen behållit med undantag för årets nyheter.

Och det är denna hemska version som folk nu vill ha kvar, för "då ser programmet ut som det alltid har gjort" - men det är ju inte alls sant!

Efter Bengt Feldreichs bortgång och hans 60-årsjubileum som programvärd har SVT en enda gyllene chans att göra något radikalt och byta programmet mot något bättre. Tar man inte den chansen i år - vilket jag för allt i världen hoppas att man gör - är jag rädd för att det kommer att bli mycket svårare att göra något senare. Då kommer programmet att finnas kvar in absurdum, som ett evigt monument över en programvärd som tiden för länge sen har sprungit förbi.
Jag instämmer fullständigt, och hade inte kunnat säga det bättre själv. :)

Det är minst sagt märkligt varför svenska folket just nu är så emot förändringar, så att de vill ha programmet som det "alltid" sett ut - d.v.s. sedan 1985; medan alla förut klagade på att det var samma och ville ha förändringar.

Nu har man som sagt en gyllene chans att både byta till en riktig dubbning och byta till något riktigt program, istället för det här sönderklippta eländet med en salig blandning av inslag från 1958 års originalprogram, inslag från senare års officiella program och inslag som SVT lagt till på eget bevåg som aldrig ingått i något julprogram från Disney. Vilket julprogram man sedan väljer (eller blir tilldelade av Disney) är i mina ögon av underordnad betydelse - 1958 års originalprogram, något av de senare årens From All of Us To All of You (1963, 1967, 1970, 1973, 1977 eller 1979 års), något av de två The New From All of Us To All of You eller annat officiellt julprogram från Disney; huvudsaken att det är något som Disney ligger bakom istället för något som glada amatörer som inte borde få hålla i en sax har sammanställt och klippt lite som de känner för...

Ärligt talat förstår jag inte varför Disney, som ju i övriga fall verkar ha så höga krav på allt, ens accepterar att SVT (och NRK) ska få fortsätta sända detta sönderklippta och grovt misshandlade elände år för år. De borde ha satt ner foten för flera år sedan, och insistera på att SVT går över till något officiellt julprogram från Disney.

Och som sagt, jag tror inte ens att Bengt Feldreich själv hade velat att programmet skulle vara kvar exakt identiskt för all framtid, med generiska och opersonliga speakerinläsningar långt efter hans död. Trots allt var ju hela vitsen att Bengt spelade in personliga texter som presenterade varje enskilt inslag med information om årets nyheter, och den vitsen har ju gått förlorad på senare år då man använt en förinspelad allmän speakertext som inte ens nämner filmernas namn. Nu när han inte finns kvar för att kunna spela in nya speakertexter vore det bättre för alla att övergå till en riktig professionell dubbning.

Oskar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 augusti 2020 kl. 14:27:22
Nu när han inte finns kvar för att kunna spela in nya speakertexter vore det bättre för alla att övergå till en riktig professionell dubbning.
Jag tror att SDI media eller bti studios (fd dubberman) tar över dubbning av julprogrammet.
Dom två dubbstudion brukar disney anlitar.

Oskar

Citat från: Oskar skrivet 12 augusti 2020 kl. 14:37:47
Jag tror att SDI media eller bti studios (fd dubberman) tar över dubbning av julprogrammet.
Dom två dubbstudion brukar disney anlitar.
Vi får se på julafton om dom dubbar om eller inte.
Det är det är spännande om dom anmäler bengt feldreich röst eller inte.

Oskar

Citat från: Oskar skrivet 12 augusti 2020 kl. 14:44:58
Vi får se på julafton om dom dubbar om eller inte.
Det är det är spännande om dom anmäler bengt feldreich röst eller inte.
Jag menar om dom återanvänder bengt feldreich röst eller inte.
Jag har skrivit fel bra.
Min mobil är gamla och sliten.

Mathilda Gustafsson

Jag tror inte det skulle funka eftersom att Bengt egentligen bara läser undertexterna och så refererar han ju till Benjamin Syrsa det skulle bli lite konstigt om Benjamin Syrsa refererar till sig själv

Oskar

Jag tycker också det är dags att förnya  kalle anka och hans vänner.
Får en bra en riktig dubbning som ska sända i 5.1 ljud eller i dolby digital.
Den lektorsdubbning är gamla och sänds i monoljud.
Den version från 1985.

Oskar

Citat från: Oskar skrivet 12 augusti 2020 kl. 16:06:36
Jag tycker också det är dags att förnya  kalle anka och hans vänner.
Får en bra en riktig dubbning som ska sända i 5.1 ljud eller i dolby digital.
Den lektorsdubbning är gamla och sänds i monoljud.
Den version från 1985.
Och sönderklippt version.

Steffan Rudvall

Citat från: Oskar skrivet 12 augusti 2020 kl. 16:06:36
Jag tycker också det är dags att förnya  kalle anka och hans vänner.
Får en bra en riktig dubbning som ska sända i 5.1 ljud eller i dolby digital.
Den lektorsdubbning är gamla och sänds i monoljud.
Den version från 1985.
Som sagt så finns det en riktig dubbning från 1996 som aldrig har använts så jag hoppas att de börjar visa den

TrondM

En liten oppdatering på Disneys juleprogrammer i Norge.

Bladet Kampanje kan melde at Norsk TV2 mister rettighetene til Disneyprogrammene de har vist på julaften. De har vist programmene Jiminy Cricket's Christmas, Mickey's Magical Christmas, Mickey Once Upon a Christmas og Mickey Twice Upon a Christmas.

Jeg abonnerer ikke på bladet, så jeg vet ikke mer enn det som står i overskriften.

Heldigvis skriver de også at "Disney vil fortsette 45 år gammel tradisjon med NRK". Jeg antar at de sikter til From All of Us to All of You, selv om det ikke er 45 år siden 1979.

TrondM

Citat från: Anders M Olsson skrivet 12 augusti 2020 kl. 10:58:26
Jag har sagt det tidigare, men det tål säkert att höras igen:

Det ursprungliga programmet (från 1958) som sändes första gången på svensk tv julen 1960 var ett väldigt genomtänkt, helgjutet och professionellt klippt program. Men efter några år fick dåvarande Sveriges Radio synpunkter från allmänheten att man var trött på att se samma program jul efter jul. Man ville ha variation. Så från och med 1967 började man byta ut inslagen. Programmen var aldrig likadana mer än ett par år i taget.

Men sen inträffade något underligt. 1985 hade programmet hunnit bli ganska sönderklippt och förstört och med flera inslag som inte har ett dugg med julen att göra. Den versionen har man sen behållit med undantag för årets nyheter.

Och det är denna hemska version som folk nu vill ha kvar, för "då ser programmet ut som det alltid har gjort" - men det är ju inte alls sant!

Jeg mener dette er et resultat av reaksjonene på at Ferdinand ble byttet ut med Mickey's Trailer i 1982. Ferdinand ble satt inn igjen i programmet i 1983, og etter dette har det ikke skjedd noen signifikante endringer. Jeg tror SVT ble redd for å gjøre endringer etter dette. I hvert fall i noen år. Men, så ble det gradvis til at denne versjonen ble en "tradisjon" som ikke kunne endres.

Citat från: Anders M Olsson
Efter Bengt Feldreichs bortgång och hans 60-årsjubileum som programvärd har SVT en enda gyllene chans att göra något radikalt och byta programmet mot något bättre. Tar man inte den chansen i år - vilket jag för allt i världen hoppas att man gör - är jag rädd för att det kommer att bli mycket svårare att göra något senare. Då kommer programmet att finnas kvar in absurdum, som ett evigt monument över en programvärd som tiden för länge sen har sprungit förbi.

Jeg vet ikke helt. Jeg tror det kan oppfattes som respektløst om man tar Feldreich helt ut av programmet så snart etter hans bortgang. Men, hvis de beholder åpningen og avslutningen, så kan de gjøre endringer i hovedprogrammet, og gjøre en ny dubbing av Jiminy Cricket.

Men, det store spørsmålet er også: Hvem skal ut? Jeg tror alle innslagene har mange fans som vil bli opprørt om de forsvinner. Hva skal erstatte dem? Andre klassiske kortfilmer fra før 1960, eller skal man hente inn klipp fra moderne filmer?

Anders M Olsson

#385
Citat från: TrondM skrivet 19 september 2020 kl. 16:06:15
Men, det store spørsmålet er også: Hvem skal ut? Jeg tror alle innslagene har mange fans som vil bli opprørt om de forsvinner. Hva skal erstatte dem? Andre klassiske kortfilmer fra før 1960, eller skal man hente inn klipp fra moderne filmer?

Nej, jag tycker det får vara nog med klipp hit och dit i det befintliga programmet.

Hela programmet bör ersättas med ett av Disney producerat julprogram.

Visst, det kommer säkert att bli folkstorm bland en del vilseledda själar som tror att programmet alltid har sett ut som 1985 års version. Men det måste SVT förr eller senare ta, så det är lika bra att göra det nu. Det kommer inte att bli lättare om fem eller tio år när 1985 års hemska sammelsurium har blivit ännu mer cementerat.

I år är absolut bästa tillfället att byta programmet. Jag tycker inte det är respektlöst mot Bengt Felreich. Tvärtom tycker jag att det är en hedersbetygelse att sätta punkt efter jämnt 60 år. Varför inte göra ett minnesprogram som också visas på julafton?

TrondM

Ja, OK. Jeg trodde vi snakket om å dubbe dagens program på nytt, og kanskje bytte ut noen innslag. Å bytte ut hele programmet er noe annet. Det vil sikkert også skape noen reaksjoner, men det vil nok ikke oppfattes som respektløst mot Feldreich, i hvert fall.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall


TrondM

Jeg tror det nesten er helt sikkert at vi får et klipp fra Soul. Det andre klippet er mer usikkert. Jeg har håpet at det vil bli Raya, men jeg tror det er mer sannsynlig at de viser et klipp fra den nye Frost-kortfilmen Once Upon a Snowman