Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Angående vår planet!

Startat av Disneyfantasten, 26 augusti 2021 kl. 22:43:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  2 april 2022 kl. 16:52:18
Byter dom inte ut bussarna till El bussar och bussar som har en motor som kan också fungera med ett batteri? En hybrid buss?
Bussar har de bytt ut ganska många här i Malmö vi har nu flera busslinjer som endast trafikeras av elbussar.

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 april 2022 kl. 19:00:50
Bussar har de bytt ut ganska många här i Malmö vi har nu flera busslinjer som endast trafikeras av elbussar.
Det är bra, skulle vara bättre om dom gjorde det för hela landet. Elektrifiera transport när det gäller bussarna.

Disneyfantasten


Anders M Olsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  2 april 2022 kl. 19:11:41
Det är bra, skulle vara bättre om dom gjorde det för hela landet. Elektrifiera transport när det gäller bussarna.

Det kommer efter hand som befintliga bussar byts ut. Men man kan inte göra det på en enda gång i hela landet.

Scoobydoofan1

Citat från: Anders M Olsson skrivet  3 april 2022 kl. 09:36:01
Det kommer efter hand som befintliga bussar byts ut. Men man kan inte göra det på en enda gång i hela landet.
Skulle va bra om dom lyckas med att byta ut alla bussar.

Anders M Olsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 april 2022 kl. 11:22:30
Skulle va bra om dom lyckas med att byta ut alla bussar.

Det håller jag med om. Men vi ska komma ihåg att väldigt mycket av lokal- och regionaltrafiken idag körs med gasbussar, som redan är ett hyggligt miljövänligt alternativ så länge de körs på gas från förnybara källor. Man skulle inte vinna något på att byta ut dem innan de har tjänat ut.

Gasbussar kommer säkert att finnas kvar i regional/länstrafiken under lång tid framöver, medan elbussar successivt kommer att ta över i stadstrafiken.

Scoobydoofan1

Citat från: Anders M Olsson skrivet  3 april 2022 kl. 13:06:05
Det håller jag med om. Men vi ska komma ihåg att väldigt mycket av lokal- och regionaltrafiken idag körs med gasbussar, som redan är ett hyggligt miljövänligt alternativ så länge de körs på gas från förnybara källor. Man skulle inte vinna något på att byta ut dem innan de har tjänat ut.

Gasbussar kommer säkert att finnas kvar i regional/länstrafiken under lång tid framöver, medan elbussar successivt kommer att ta över i stadstrafiken.
Dom borde ha bytt till el bussar från början istället för att ändra till bussar som behöver gas.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 april 2022 kl. 14:52:58
Dom borde ha bytt till el bussar från början istället för att ändra till bussar som behöver gas.
När gasbussar kom så var elbussar inte ens ett alternativ

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 april 2022 kl. 14:59:12
När gasbussar kom så var elbussar inte ens ett alternativ
Det förklarar saken, åtminstone nu så är elbussar ett alternativ mot gasbussarna.

Anders M Olsson


Steffan Rudvall

Imorgon börjar 24 meter långa helelektriska MalmöExpress bussar rulla på linje 8 i Malmö, samt så ska också flera av de äldre bussarna som drivs på biogas bytas ut mot elektriska Volvo bussar av samma modell som Malmö fick häromåret. Allt detta för ett renare och tystare Malmö.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 juni 2022 kl. 20:40:38
Imorgon börjar 24 meter långa helelektriska MalmöExpress bussar rulla på linje 8 i Malmö, samt så ska också flera av de äldre bussarna som drivs på biogas bytas ut mot elektriska Volvo bussar av samma modell som Malmö fick häromåret. Allt detta för ett renare och tystare Malmö.

Och framförallt hållbarare och miljö/klimatvänligare!

Disneyfantasten

#27
Detta är visserligen inte alls någon nyhet och det hade jag hört talas om redan förra året när det sändes, men ändå en bra sak för klimatet;


https://m.youtube.com/watch?v=0R43jq62vgA

Lillefot

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 juli 2022 kl. 21:33:26
Detta är visserligen inte alls någon nyhet och det hade jag hört talas om redan förra när det sändes, men ändå en bra sak för klimatet;


https://m.youtube.com/watch?v=0R43jq62vgA
Inte det "renaste" direkt, men intressant hur man med operant betingning på djuren kan reducera miljöpåverkan.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 augusti 2022 kl. 09:34:16I Malmö har man dessbättre fixat mer och mer miljöbussar.
Biogasbussar har funnits i Malmö nästan 30 år så att det skulle börja bryr sig om miljön mer och mer nu stämmer inte helt. Men jag förstår att du antagligen menar införskaffningen av elbussar och besluten att låta vissa linjer endast köra med elbuss.