Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Nalle Puh-dubbningar

Startat av TonyTonka, 23 juli 2008 kl. 21:25:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Mycket intressant, och värdefullt att få en förklaring. Personligen tycker jag dock inte att Jan Jönsson är en acceptabel ersättare till Guy de la Berg, utan tycker att det borde finnas ganska många mer passande skådisar för den rollen.

Experten

jag önskar att de döda/svårt sjuka dubbarna har en kopia som låter exakt som den döde/svårt sjuke...

TonyTonka

#212
Citat från: Experten skrivet 15 juni 2013 kl. 10:08:00
jag önskar att de döda/svårt sjuka dubbarna har en kopia som låter exakt som den döde/svårt sjuke...

Det hade varit jättebra, men tyvärr så fungerar det ju inte i verkligheten, i alla fall inte i alla lägen. Tyvärr har jag inte sett Nalle Puh-filmen från 2011, men av trailen att dömma verkar Jan Jönsson inte så lyckad som Puh.  :-\

Den ende som spelat Nalle Puh genom tiderna, och som fortfarande verkar vara kapabell att göra rösten är då Olli Markenros, då Tor Isedal varit död i över 20 år, jag vet att många (däribland Daniel) inte gillar honom för att han är för ljus, men jag är (delvis) uppväxt med honom, och gillar hans rolltolkning, så att om han återkom i rollen skulle inte jag bli ledsen.  :)

Finns det någon ni tycker skulle passa som Puh i stället för Jan Jönsson?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Olli Markenros är inte längre godkänd av Disney för rollen, så han är inte ett alternativ längre; vad man än tycker om honom. Exakt hur Jan Jönsson kunnat bli godkänd är dock bortom mitt förstånd, då han i mina ögon (öron) är i ungefär samma klass...

Guy de la Berg är/var ju väldigt bra som Puh, och hans röstläge ligger inte så långt ifrån Tor Isedals, så det är väldigt tråkigt om han nu är för sjuk för att kunna spela Nalle Puh.

Jag kommer tyvärr inte på några bra nya alternativ till Puh, utan det skulle nog behövas någon allmän audition för att se om det går att hitta åt någon ny bra röst.

Experten

#214
Citat från: TonyTonka skrivet 15 juni 2013 kl. 11:02:40
Det hade varit jättebra, men tyvärr så fungerar det ju inte i verkligheten
Men, det jag menar är att det vore enklare OM det gick.
Här kom det magiska: OM
Plan B: ...

TonyTonka

Citat från: Experten skrivet 17 juni 2013 kl. 09:19:13
Men, det jag menar är att det vore enklare OM det gick.
Här kom det magiska: OM

Jag vet att du menade om, jag var bara realistisk ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Erik Friman

Jag kom att tänka på en dubbveteran som jag tror och kanske skulle vara lyckad som Nalle Puh. Jag tänker på Johan Wahlström, för han har dubbat en del figurer med ljusa och lena röster som nästan en teddybjörn skulle kunna låta. Här ex. ett klipp från äldre programmet Parlamentet där han imiterar Björne. Det är förstås frågan om han kommer upp i samma klass som Guy de la Berg.

http://www.youtube.com/watch?v=uqgeH4Id4k4

TonyTonka

Citat från: Erik Friman skrivet  3 augusti 2013 kl. 17:54:10
Jag kom att tänka på en dubbveteran som jag tror och kanske skulle vara lyckad som Nalle Puh. Jag tänker på Johan Wahlström, för han har dubbat en del figurer med ljusa och lena röster som nästan en teddybjörn skulle kunna låta. Här ex. ett klipp från äldre programmet Parlamentet där han imiterar Björne. Det är förstås frågan om han kommer upp i samma klass som Guy de la Berg.

http://www.youtube.com/watch?v=uqgeH4Id4k4

Nja, jag tror inte riktigt att han slå Guy de la Berg (eller Tor Isedal), men det skulle nog bli bättre än Jan Jönsson i alla fall.

Hur kommer det sig förresten att nästan alla av karaktärerna som Sterling Holloway gestaltat i Disneys klassiker (Kaa, Roqfourt, Filurkatten, Mr Stork, m.fl) låter i princip som Nalle Puh?  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Jag tror inte heller att Johan Wahlström skulle komma i närheten av Guy de la Bergs nivå, men han bör nog kunna vara en hyfsad voice-match så han är sannolikt bättre än Jan Jönsson.

Faktum är att jag nästan tror att t.o.m. jag skulle vara bättre som Puh än Jan Jönsson...   ;)

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 augusti 2013 kl. 01:34:20
Jag tror inte heller att Johan Wahlström skulle komma i närheten av Guy de la Bergs nivå, men han bör nog kunna vara en hyfsad voice-match så han är sannolikt bättre än Jan Jönsson.

Faktum är att jag nästan tror att t.o.m. jag skulle vara bättre som Puh än Jan Jönsson...   ;)

OM du hade fått göra rösten till Puh, hade du då försökt likna Guy de la Berg eller Tor Isedal? Bara funderade på det.  ;)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Jag hade i så fall försökt att någorlunda efterlikna Tor Isedal, då han för mig alltid kommer att förbli den enda "rätta" Nalle Puh-rösten. Han var ju dock väldigt lik den ursprungliga originalrösten Sterling Holloway, åtminstone på 1960- och 1970-talet, och även Jim Cummings har ju ett liknande röstläge.

Men allt det här är förstås högst teoretiskt, då jag starkt misstänker att ingen lär be mig att ta över Nalle Puhs röst...  ::) Jag är även misstänksam att jag inte skulle bli godkänd av Disney i USA, men å andra sidan har ju Jan Jönsson blivit det så märkligare saker än så har väl hänt...


gorehound

laddade upp ett avsnitt från Media dubbs version. om den plockas ned så återkommer jag med en ny länk


http://www.youtube.com/watch?v=J8aZZBPxZT4

JRL

Är inte Guy de la Berg även den ende godkända rösten till Joakim von Anka? Eller finns det någon annan som också är godkänd? Om Guy är för sjuk för att kunna dubba lär det behövas en ny röst om JvA dyker upp i fler sammanhang (vilket känns troligt).

Daniel Hofverberg

#223
Såvitt vi nu känner till (om ingenting gjorts som inte blivit offentligt än) är Guy de la Berg den nu enda godkända rösten till farbror Joakim, ja. Så nästa gång Joakim dyker upp i någon film eller serie bör det alltså mest troligt bli aktuellt att hitta en ny röst och få någon ny godkänd av Disney. Men det lär förmodligen inte ske förrän någon sådan dubbning faktiskt har påbörjats, då det inte brukar ske godkännanden i preventivt syfte.

gorehound: Tackar, men det där avsnittet har jag tyvärr redan. Det finns ingen som har något av avsnitten Pooh Oughta Be in Pictures eller Cleanliness Is Next to Impossible av Nya äventyr med Nalle Puh med Media Dubbs dubbning? Det är de enda avsnitten jag inte lyckats att få tag i.

gorehound

Jag har en hel del Nalle Puh-kassetter och åtminstone 3 eller 4 f.d. hyrfilmer utgivna av Egmont. Jag ska ta en titt på dem senare och se om jag kan nosa upp något. Jag är dock bergssäker på att jag ha en kassett med avsnitt som bl.a. The Piglet Who Would Be King i originaldubb. (Största favoritavsnittet på den kassetten är ju om Pappa Heffaklump som är förkyld mot höga höjder m.m.  ;D )