Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disney spelfilmer (Live Action)

Startat av moviefan, 10 mars 2017 kl. 16:09:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

TrondM

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 november 2018 kl. 21:45:57Förutom att "Var Beredd" inte kommer att vara med alls!  ;)

Jepp. Og jeg har sett teorier på hvorfor. Men, den enkleste forklaringen er nok at de vil ha plass til nye sanger, og da må noen av de gamle ut.

Disneyfantasten

Citat från: TrondM skrivet 24 november 2018 kl. 23:08:14
Jepp. Og jeg har sett teorier på hvorfor. Men, den enkleste forklaringen er nok at de vil ha plass til nye sanger, og da må noen av de gamle ut.

Varför skulle de ta in nya sånger? Den lär ju bli längre än den tecknade iallafall...

Elios

Jag undrar lite grann mest vilken av filmerna som kommer att vara bäst av alla Disney Liveactions. Hoppas ju mest på Lejonkungen men ja Dumbo ser ju med lovande ut och även Aladdin. Men undrar lite om Dumbo kommer till att börja tala??

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 27 november 2018 kl. 18:28:26
Baloo är komisk i nya också. Han är inte alls självupptagen

Louie sjunger ju sin sång i nya också

Sen när är Baloo komisk i nya?

Den tecknade filmen är ju rolig och familjevänlig!

Visserligen har Kung Louie sin sång i nya också, men vissa ändringar i texten, här är också Kung Louie ondskefull! (vilket INTE är fallet i den tecknade!) Även sången har gjorts om till mer ondskefull!

Båda dessa sånger var ju dessutom långt mycket mer stämningsfulla och jazziga och svängiga i den tecknade!

Hela 2016-års spelfilmsversion är ju avsevärt mörkare än den tecknade och är också långt mycket mer lik Rudyard Kiplings originalbok!

Jag gillar verkligen inte de nya spelfilmsversionerna gjorda sedan 2010-talet!

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 24 november 2018 kl. 20:23:29
Disneyfantasten: jag vet att du inte gillar Live Action-filmerna så jag tror inte att du behöver skriva det igen :)

Ledsen, men jag vill ändå skriva det för att framföra mina åsikter som självklaraste sak i världen! Hoppas att du inte störs av det!

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 27 november 2018 kl. 18:42:55
Baloo har samma personligheter i nya som i tecknade. Han sjunger tillomed sin sång

I boken är Baloo klok och självupptagen


Jag störs inte alls av det. Ingen fara :)

Fast jag tycker iallafall att alla karaktärer är bättre i den tecknade! Jag vet att han sjunger sin sång i den nya filmen! Men den är långt mycket mer jazzig, svängig och stämningsfull i den tecknade!

Dessutom så går ju Baloo på alla fyra i den nya! Jag föredrar när han går på två ben!

Jag tycker som sagt att de nya spelfilmsversionerna lider av följande problem (som gör att de tecknade absolut är att föredra);
- de har en avsevärt mörkare ton och saknar skäl och hjärta
- sångerna och bakgrundsmusiken framförs på ett avsevärt sämre sätt
- de visuella effekterna och datortekniken
- karaktärerna är väldigt dåligt skrivna (iallafall de allra flesta)
- de är inte alls lika roliga som de tecknade
och säkert fler saker därtill...

Elios

Nu vet jag att det inte är Disney men Warner Bros Mowgli ska snart ha premiär på Netflix men det jag undrar lite här är varför den inte visas på bio som Disneys Djungelboken?

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 27 november 2018 kl. 19:02:55
Håller med om att det finns många skillnader. Men jag gillar båda 2 lika mycket ändå

Ursäkta mig, men när du säger "båda två lika mycket ändå", menar du du någon specifik film eller alla?

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 27 november 2018 kl. 19:07:10
Nu vet jag att det inte är Disney men Warner Bros Mowgli ska snart ha premiär på Netflix men det jag undrar lite här är varför den inte visas på bio som Disneys Djungelboken?

Jag har också hört talas om att en sådan film haft premiär detta år, vet att Warner Bros även gjorde en film om Tarzan 2016, men den är ju inte heller Disney, den såg jag ju faktiskt på bio med både Pappa och storebrorsan!  :) (tyckte inte att den var något vidare alls, men har man sett den en gång så har man)

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 27 november 2018 kl. 19:11:04
Jag menar att jag gillar nya och gamla Djungelboken lika mycket



Den kommer faktiskt ha ännu mer MÖRKARE TON

Hur tycker du då med de tre andra? (dvs, Törnrosa/Maleficent, Askungen och Skönheten och Odjuret)

Disneyfantasten

Och kanske inte det här är jämförbart då de inte haft premiär än, men hur mycket du med Dumbo, Aladdin, Lejonkungen, Lady och Lufsen, Svärdet i Stenen, Mulan, Cruella, Snövit och De Sju Dvärgarna, Pinocchio, Peter Pan, Den Lilla Sjöjungfrun och Lilo och Stitch?

Och så den viktigaste frågan av alla; hur tycker du med 101 Dalmatiner & 102 Dalmatiner från 1996 & 2000 (dessa två är enligt mig avsevärt bättre än spelfilmerna gjorda sedan 2010-talet!)

gstone

Så klart är dom tecknad bättre Live Action versionerna bättre! Djungelboken från 2016 kommer inte ens i närheten av den tecknad filmen från 60-talet.

Skönheten och Odjuret är onödig då den ändrade för lite.

Och den tecknad Askungen är också  bättre. Troligen för original är en av Disneys adlar bästa filmer och Askungen var faktiskt Walts favorit saga.

Alice ju inte en remake så den kan man inte riktigt gemföra.

Lejonkungen värkar ju  också vara väldigt lik originalet.

Maleficent var ju extremt olik Disneys Törnrosa och en storts förvriden ny version av Törnrosa gjord mer feministiske och berätta ur ett helt annat perceptiv,

Dom sämsta är nog Djungelboken och Skönheten och Odjuret. Djungelboken saknar personligheten som Walts original hade. Men jag tycker Bill Muary är en prefect Baloo. Då Muarry är känd för att spela självupptagna roller. Walken är ett konstigt val för Louice.  Då hans röst är så speciell och lättidentifierad. Men det är så bisarrt att det funkar.

Skönheten och Odjutet tar ju orginalet secen fo secen och vist är Miljöerna  och kostymerna snygga och Watson, Thompson, McGregor dom andra göra bra i från sig. Men allt har man ju sett förut och Jan Malmsjö är oersättlig som Lumière ! Inngen kan komma i närheten av honom .  Siv Wennberg går ju inte heller att slå som garderoben. Ledsen Karolina Andersson. Och sen har vi Meta Valnder / Angela Lansbury  som Mrs Potts herre gud!! Det går inte att slå Meta även om Vanna Rosenberg gör en godkänd insats och Angela Lansbury är Nationalskatt. Hur bara Thompson än är du kan bara inte slå Landbury ! Det går inte.  Meta är underbar och jag tror inte det gör att hitta en bättre Mrs.Potts ! Så Skönheten och Odjuret är bara en sämmre version av den tecknad.

Det är vad jag tycker om remakesn.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios


moviefan

Räknas  The Rock och Armageddon som live action från Disney ?   Har läst att Disney var med på ett hörn när dessa spelades in. 

Alexander

Citat från: moviefan skrivet 29 november 2018 kl. 15:51:53
Räknas  The Rock och Armageddon som live action från Disney ?   Har läst att Disney var med på ett hörn när dessa spelades in.

Ja, båda filmerna är gjorda av Disney själva. De har gått under Touchstone och Hollywood Pictures.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hollywood_Pictures