Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Disney spelfilmer (Live Action)

Startat av moviefan, 10 mars 2017 kl. 16:09:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Finns det någon chans att Djungelboken från 1994 släpps igen i framtiden ? Minns att den var rätt bra.  :D

Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet 18 juni 2018 kl. 20:01:28
Finns det någon chans att Djungelboken från 1994 släpps igen i framtiden ? Minns att den var rätt bra.  :D

Jag såg den i höstas! (jag har den på VHS som jag en gång köpt begagnad) Jag såg om den hösten 2017 och den var mycket bättre än jag mindes den!

Det är lite synd att den (och även andra filmer) inte alls givits ut på DVD i Sverige!

Att döma av trailern till den kommande spelfilmen Dumbo (biopremiär 29 mars 2019) så tycker jag att den verkar mörk och sorglig, men det var å andra sidan bara en teaser, den "riktiga" trailern lär väl inte komma förrän om några månader, men jag ska ändå se den filmen! (oavsett om den blir dubbad till svenska eller inte, detta blir som tidigare sagt min avvikelse!)

moviefan

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 juni 2018 kl. 20:27:43
Jag såg den i höstas! (jag har den på VHS som jag en gång köpt begagnad) Jag såg om den hösten 2017 och den var mycket bättre än jag mindes den!

Det är lite synd att den (och även andra filmer) inte alls givits ut på DVD i Sverige!

Att döma av trailern till den kommande spelfilmen Dumbo (biopremiär 29 mars 2019) så tycker jag att den verkar mörk och sorglig, men det var å andra sidan bara en teaser, den "riktiga" trailern lär väl inte komma förrän om några månader, men jag ska ändå se den filmen! (oavsett om den blir dubbad till svenska eller inte, detta blir som tidigare sagt min avvikelse!)

Minns också att 1994 live versionen är mycket bättre än nya live. Undrar varför Disney valde att göra en ny live version på Djungelboken. Har de glömt bort 1994 versionen kanske ?

Richardo

Citat från: moviefan skrivet 22 juni 2018 kl. 17:28:26
Minns också att 1994 live versionen är mycket bättre än nya live. Undrar varför Disney valde att göra en ny live version på Djungelboken. Har de glömt bort 1994 versionen kanske ?

Pengar.

Disneyfantasten

Citat från: Richardo skrivet 22 juni 2018 kl. 18:02:44
Pengar.

Vad är det för vits med att skylla på pengar? Ingen vill väl slösa pengar i onödan...

Överlag tycker jag som tidigare nämnt att det inte bör göras nya spelfilmsversioner av tidigare tecknade klassiker, i synnerhet inte med så många visuella effekter!

Jag tycker bra om Djungelboken från 1994, men jag tycker ändå att 101 Dalmatiner (1996) & 102 Dalmatiner (2000) är bättre än denna!

moviefan

I kväll så såg jag första National Treasure, den är så bra. Gillar ni den ? 

Disneyfantasten

Jag hade planer på att kanske se Christoffer Robin & Nalle Puh på bio, men efter att jag förra veckan fick veta att Charlie Elvegård (den enda "riktiga" Kanin för de flesta av oss) avled 25 maj (och han blev inte särskilt gammal heller) så kan jag dessvärre tvingas ge upp den filmen... (ifall inte Nalle Puh byter röst, då Jan Jönsson inte passar särskilt bra till rollen eftersom att han skiljer sig för mycket från originalrösten och karaktärens andemening och dessutom låter alldeles för stel och onaturlig för att passa karaktären)

Vi får helt enkelt vänta tills filmen har premiär, då borde väl ändå affischen visas...?

Disneyfantasten

Men nä, nu har det väl ändå gått för långt...? Disney har nyligen annonserat att Lilo och Stitch kommer att få en spelfilmsversion; www.youtube.com/watch?v=VwH-96c3oTU

Jag menar, filmen är ju så pass ny (den kom ju inte ut förrän 2002) att den borde lämnas ifred!

Elios

Men Mulan skall ju också komma. Och den kom ju bara fyra år innan Lilo & Stitch.  ::)

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet  9 oktober 2018 kl. 03:55:45
Men Mulan skall ju också komma. Och den kom ju bara fyra år innan Lilo & Stitch.  ::)

Fast det är ju inte riktigt jämförbart... Mulan kom ju ut INNAN Lilo och Stitch!

Dessutom kom ju Mulan ut på den tiden VHS fortfarande regerade (det hade kommit ut 1998, men var inte alls särskilt populärt på den tiden) och det gavs heller aldrig ut Specialutgåvor på den tiden, den första som kom ut var Snövit och De Sju Dvärgarna (som gavs ut på VHS & DVD oktober 2001 och hade bonusmaterial på DVD) och DVD-utgåvorna hade heller inget bonusmaterial (det var först vid Dinosaurier augusti 2001 som de började ha det)...

Dessutom kom ju Mulan ut på Disney-Renässären som varade 1989-1999 (Den Lilla Sjöjungfrun-Tarzan), medan Lilo och Stitch kom ut under Post-Renässären som varade 2000-2008 (den tiden då mörkare filmbolag blev mer populära än Disney, där en film som Atlantis blev ett stort fiasko)

Lilo och Stitch blev i och för sig den populäraste filmen på den tiden (2000-2008), jag tycker om filmen, men tycker att den är väl överskattad och även om ingen av Disneyklassikerna är dålig i mitt tycke, så tycker jag minst om perioden 1943-1949 och näst efter den 2000-2008 (fast på den sistnämnda perioden så är Kejsarens Nya Stil och Björnbröder mina favoriter)

Dessutom skulle jag vilja säga att jag med "gamla filmer" åsyftar filmer som hade dessa loggor på VHS;

>Walt Disney Home Video loggan (1986-1995); www.youtube.com/watch?v=luyM-VRY_AQ

>Disney Videos loggan (1995-2001); www.youtube.com/watch?v=p27DJVzvF5Y

Dessutom så tänker jag på "gamla filmer" som sådana som gavs ut när Sverige fortfarande hade "genomskinliga" vanliga fodral och den sista som hade sådant var "Tigers Film" (utgiven 2001-02-14)

Vill även tillägga att i och med Dinosaurier började man till viss del även göra en övergångsperiod med både Disney Videos loggan (1995-2001) och Walt Disney Home Entertainment loggan (2001-2008) på samma kassett! Så var fallet med både 2001-års VHS-utgåvor av Dinosaurier (utgiven 2001-08-15) och 102 Dalmatiner Glenn Close (utgiven 2001-09-19)!

De "nyare" Disneyfilmerna hade oftast Walt Disney Home Entertainment eller nuvarande "Disney" loggan på VHS/DVD;

>Walt Disney Home Entertainment loggan (2001-2008); www.youtube.com/watch?v=Y_Xp1MgciV4

>"Disney" loggan (nuvarande sedan 2008); www.youtube.com/watch?v=i16DsN1Mzf8

När jag tänker på "gamla" Disneyfilmer (inkl. Pixar) tänker jag alltså på sådana gjorda fram till Tarzan & Toy Story 2 1999 (till viss del inräknar jag även de - enligt mig - suveräna Pixar-filmerna Monsters Inc och Hitta Nemo som "gamla" filmer, trots att båda kom ut efter den perioden och de är bland de fem första Pixar-filmerna som är riktigt bra)

(egentligen gillar jag alla Pixar-filmer, men mina favoriter är Toy Story filmerna, Ett Småkryps Liv, Monsters Inc, Hitta Nemo, Modig, Insidan Ut och Coco)

Men tillbaka till ämnet; jag kommer att se Dumbo till våren, men sen får det räcka för mig!

moviefan


gstone

#116
Citat från: moviefan skrivet 12 oktober 2018 kl. 15:12:23

https://www.youtube.com/watch?v=xgylRxs0vfc

Trailern till Live versionen av Aladdin. Vad tycker ni ?

Jag hoppas Lago talar och har en store roll.

Värkar som dom följer samma casting formulär som den tecknad. Mäst ökända för all roller utom Anden som spelas av en mega sjärna. 

Men jag kan nämna att att Douglas Seale  hade 60 år ! av teater erfarenhet när han gjord sin roll i filmen.

Och några få filmer. Dee kankse mäst kända i 1990  filmen Ursäkta, är vi gifta? och Amadeus från 84.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet 12 oktober 2018 kl. 15:12:23

https://www.youtube.com/watch?v=xgylRxs0vfc

Trailern till Live versionen av Aladdin. Vad tycker ni ?

Jag trodde inte att Jago skulle vara med i filmen, men jag hade tydligen fel...

(jag hade även fel om att Skära Elefanterna inte skulle vara med i den nya spelfilmsversionen av Dumbo, men jag hade visst fel där med...)

moviefan

Antar att trailern till nya Lejonkungen, dyker upp snart också.   ;)

Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet 22 oktober 2018 kl. 20:15:36
Antar att trailern till nya Lejonkungen, dyker upp snart också.   ;)

Det kommer den nog att göra när som helst, kanske redan efter nyår!