Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Knattarnas Röst i Pluto och hans Kompisar

Startat av TonyTonka, 28 juni 2008 kl. 10:55:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Vem spelar Knattarnas Röst i Pluto och hans kompisar? Det låter inte som Monica Forsberg eller Staffan Hallerstam. Tacksam för svar! :) Jag lånade nämligen den filmen från en granne.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

ddubbning

Jag har själv undrat över det och ställt den frågan tidigare i detta forum. Dock var det ingen som visste det, och det är nog svårt att få reda på tyvärr. Det är dock mycket riktigt med största sannolikhet varken Monica Forsberg eller Staffan Hallerstam som spelar knattarna där.

Daniel Hofverberg

#2
Det är onekligen en mycket bra fråga, som vi diskuterat förut här. Det råder ingen som helst tvekan om att det inte är varken Staffan Hallerstam eller Monica Forsberg, men det låter i mina öron som en kvinnlig skådis.

Just den här videofilmen och två andra från samma tidsperiod - Långbens snurriga värld och En dag med Kalle Anka - har någon okänd dubbning som aldrig använts efter det, och därmed är den sannolikt inte gjord av KM Studio (som alla senare kortfilmsdubbningar från Disney). Min bästa gissning är att de här tre videofilmerna innehåller gamla biodubbningar som exempelvis visats i någon form av kortfilmssamlingar på bio under 1980-talet. I så fall är dubbningarna med största sannolikhet gjorda av Doreen Denning. Men tyvärr är hon ju inte i livet längre, vilket gör det svårt att kunna få fram vem som Knattarnas röst tillhör.

Edit: Råkade skriva fel titel på en av kassetterna.

TonyTonka

Jo jag höll på med en sak samtidigt som jag kollade på filmen. jag hörde bara rösten till viss del. skulle någon kunna lägga upp lljudklipp eller nåt sånt?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Jag kan lägga upp ljudklipp så fort jag hinner. Men för att kunna det måste jag föra över filmen från VHS till DVD, för att sen kunna spela upp DVD:n på datorn, så det kan ta några dagar innan jag får tid över att göra det.

ddubbning

#5
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 juni 2008 kl. 12:54:56
Det är onekligen en mycket bra fråga, som vi diskuterat förut här. Det råder ingen som helst tvekan om att det inte är varken Staffan Hallerstam eller Monica Forsberg, men det låter i mina öron som en kvinnlig skådis.

Jag håller med om att det med största sannolikhet är en kvinna som spelar knattarna.

Citat
Just den här videofilmen och två andra från samma tidsperiod - Långbens tokiga värld och En dag med Kalle Anka - har någon okänd dubbning som aldrig använts efter det, och därmed är den sannolikt inte gjord av KM Studio (som alla senare kortfilmsdubbningar från Disney). Min bästa gissning är att de här tre videofilmerna innehåller gamla biodubbningar som exempelvis visats i någon form av kortfilmssamlingar på bio under 1980-talet. I så fall är dubbningarna med största sannolikhet gjorda av Doreen Denning. Men tyvärr är hon ju inte i livet längre, vilket gör det svårt att kunna få fram vem som Knattarnas röst tillhör.


Ja, det är nog absolut inte omöjligt att dessa dubbningar har sitt ursprung i olika kortfilmssamlingar på bio. Jag har lyckats identifiera vissa medverkande, bla. Sven Lindberg som berättarröst i några filmer på åtminstone en av kassetterna du nämner.Men vem som spelar knattarna är ett mysterium, och det är nog som sagt svårt att få klarhet i det.

Mysan

John Harryson har jag för mig dubbar i filmen (kan ha fel)

TonyTonka

CitatJag kan lägga upp ljudklipp så fort jag hinner. Men för att kunna det måste jag föra över filmen från VHS till DVD, för att sen kunna spela upp DVD:n på datorn, så det kan ta några dagar innan jag får tid över att göra det
när är klippet klart?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Min VHS-video har tyvärr bestämt sig för att lägga av, så därför har det dragit ut på tiden. Det finns en annan video i huset, så vid tillfälle ska jag ta och tillfälligt flytta den videon till DVD-inspelaren, så jag kan föra över till DVD.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 juli 2008 kl. 23:23:05
Min VHS-video har tyvärr bestämt sig för att lägga av, så därför har det dragit ut på tiden. Det finns en annan video i huset, så vid tillfälle ska jag ta och tillfälligt flytta den videon till DVD-inspelaren, så jag kan föra över till DVD.


jaha okej.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Jag har varit så upptagen med jobb att jag tyvärr inte hunnit med det än. Men jag har inte glömt det, så det kommer så fort jag hinner.

Snuttanuttan

Knatte, Fnatte och Tjatte röster gjordes av (när de var äldre) av följande 3 tjejer:

Monica Forsberg (Knatte)
Mia Kihl (Stella i Janne Långben -the Movie)
Miriam Wallentin (Nala i Lejonkungen/Roxanne i Janne Långben - the movie)

ddubbning

Citat från: Snuttanuttan skrivet  4 december 2008 kl. 12:24:22
Knatte, Fnatte och Tjatte röster gjordes av (när de var äldre) av följande 3 tjejer:

Monica Forsberg (Knatte)
Mia Kihl (Stella i Janne Långben -the Movie)
Miriam Wallentin (Nala i Lejonkungen/Roxanne i Janne Långben - the movie)

Ja, Monica Forsberg, Mia Kihl och Mariam Wallentin gjorde Knattarnas röster i tv-serien Quack Pack.  Jag hade inte riktigt koll på vem som gjorde vilken figur men i rollistan på denna sajt såg jag att Monica Forsberg mycket riktigt gör Knattes röst, Mariam Wallentin är Fnatte och Mia Kihl följaktligen Tjatte.

Snuttanuttan

Monica Forsberg gjorde knattarnas alla tre röster före dess, t.ex i serien med Sigge McKvack och Fenton Spadrig (GizmoQuack).

Kommer inte på vad serien heter på rak arm.  :-*