Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Uppgradering av forumprogramvaran

Startat av Daniel Hofverberg, 16 juli 2022 kl. 03:19:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zebastian

Så med den här nya uppdateringen ska man kunna välja själv för man vill att forumet ska se ut? Det låter lite konstigt varför skulle man vilja göra det?

Daniel Hofverberg

Citat från: Zebastian skrivet 20 juli 2022 kl. 23:58:26
Så med den här nya uppdateringen ska man kunna välja själv för man vill att forumet ska se ut? Det låter lite konstigt varför skulle man vilja göra det?
Den möjligheten har egentligen alltid funnits, och finns redan idag nu, men har nog fått en lite mer framstående roll i den nya versionen (inte lika undangömt, om jag förstått saken rätt). Om du går till Profil - Utseende- och layoutinställningar och sedan klickar på Ändra vid "Nuvarande tema" så får du fram de möjliga designvalen just nu.

Jag kan tänka mig flera anledningar till att man kan vilja nyttja det. Exempelvis är det ju somliga som föredrar ljus text mot mörk bakgrund (som Dubbningshemsidan hade förut), medan jag alltid har föredragit mörk text mot ljus bakgrund - om det finns ett sådant tema som tillval, så är det ju praktiskt att de som föredrar det kan få som de vill istället för att tvingas anpassa sig till vad jag föredrar.

Daniel Hofverberg

Nu börjar det närma sig, och troligen kommer uppgraderingen till den nya forumprogramvaran bli av inom de närmaste dagarna. I dessa semestertider är man ju oftast ute på dagarna, så blir det ingen väldigt regnig dag (så att man inte kan gå ut alls) kommer det förmodligen att ske nattetid, sannolikt runt 00:00 - 02:00. Troligen kommer det här att ske natten till lördag, söndag eller måndag. :)

En viktig förvarning: I samband med uppgraderingen kommer troligen alla inställningar att återgå till "fabriksinställningar" och alla plugins kommer också försvinna, varför allt inte kommer att fungera som förut. Det kan sannolikt innebära att det under en övergångsperiod kan bli problem med mycket spam på forumet, och att inte allt kommer fungera som vi är vana vid. Men allt det är övergående, och jag kommer försöka att ställa alla inställningar rätt så fort som möjligt - och även försöka få in alla nuvarande plugins så fort som möjligt.

Men det kan mycket möjligt alltså bli någon eller några dagar där det kan bli stökigt och rörigt med spam, märklig funktionalitet, att det inte går att lyssna på bifogade ljudklipp online, att spelhallen försvinner, bilder som saknas, att det eventuellt inte går att bifoga filer, o.s.v. Den mest grundläggande funktionaliteten - att läsa och skriva inlägg, skicka PM, o.s.v. - kommer inte påverkas, men allt annat kan det bli problem med under en övergångsperiod. :(
(Det som bara är beroende av att inställningar ställs in lika som förut lär gå ganska snabbt att åtgärda, medan det som är beroende av plugins/modifikationer kan ta flera dagar eller i värsta fall någon vecka att få till)


Om det värsta skulle hända och jag inte alls får igång den nya programvaran kommer jag använda backupen till att återgå till hur allt är nu, och just därför kommer jag just innan uppgraderingen behöva stänga ner forumet helt och hållet i runt en halvtimme medan säkerhetskopior av alla filer och hela databasen görs (medan man gör backup är det nämligen viktigt att databasen inte förändras, så att det inte tillkommer nya inlägg eller PM). Under resten av uppgraderingen kan vissa saker fungera och vissa inte, beroende på vad som sker just då; men troligen blir det alltså inte mer än 1 - 2 timmar innan själva uppgraderingen är klar och det mest grundläggande fungerar igen.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 juli 2022 kl. 04:46:43
Nu börjar det närma sig, och troligen kommer uppgraderingen till den nya forumprogramvaran bli av inom de närmaste dagarna. I dessa semestertider är man ju oftast ute på dagarna, så blir det ingen väldigt regnig dag (så att man inte kan gå ut alls) kommer det förmodligen att ske nattetid, sannolikt runt 00:00 - 02:00. Troligen kommer det här att ske natten till lördag, söndag eller måndag. :)

En viktig förvarning: I samband med uppgraderingen kommer troligen alla inställningar att återgå till "fabriksinställningar" och alla plugins kommer också försvinna, varför allt inte kommer att fungera som förut. Det kan sannolikt innebära att det under en övergångsperiod kan bli problem med mycket spam på forumet, och att inte allt kommer fungera som vi är vana vid. Men allt det är övergående, och jag kommer försöka att ställa alla inställningar rätt så fort som möjligt - och även försöka få in alla nuvarande plugins så fort som möjligt.

Men det kan mycket möjligt alltså bli någon eller några dagar där det kan bli stökigt och rörigt med spam, märklig funktionalitet, att det inte går att lyssna på bifogade ljudklipp online, att spelhallen försvinner, bilder som saknas, att det eventuellt inte går att bifoga filer, o.s.v. Den mest grundläggande funktionaliteten - att läsa och skriva inlägg, skicka PM, o.s.v. - kommer inte påverkas, men allt annat kan det bli problem med under en övergångsperiod. :(
(Det som bara är beroende av att inställningar ställs in lika som förut lär gå ganska snabbt att åtgärda, medan det som är beroende av plugins/modifikationer kan ta flera dagar eller i värsta fall någon vecka att få till)


Om det värsta skulle hända och jag inte alls får igång den nya programvaran kommer jag använda backupen till att återgå till hur allt är nu, och just därför kommer jag just innan uppgraderingen behöva stänga ner forumet helt och hållet i runt en halvtimme medan säkerhetskopior av alla filer och hela databasen görs (medan man gör backup är det nämligen viktigt att databasen inte förändras, så att det inte tillkommer nya inlägg eller PM). Under resten av uppgraderingen kan vissa saker fungera och vissa inte, beroende på vad som sker just då; men troligen blir det alltså inte mer än 1 - 2 timmar innan själva uppgraderingen är klar och det mest grundläggande fungerar igen.

Hur lång tid tror du övergångsperioden blir?  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Steffan Rudvall


Goliat

Trodde jag skulle bli den första som skrev. Blev visst den andra på nya uppdateringen.

Goliat

Lite knepigt att hitta men så fort man hittar inställningarna blir det bra. Men märkte att det finns två teman o båda är samma?

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?action=theme;sa=pick;theme=0

Tänkte också, borde det inte finnas ett mörkt tema också för oss med problem med synen?

Elios

Ojoj. Detta blev ju skit snyggt.
Kommer nog ta tid att vänja sig vid detta format.  ;D  ;D

TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Och kommer de bifogade filerna att fungera sedan igen?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Skokaka


Daniel Hofverberg

Som ni märker har uppgraderingen tagit mycket längre tid än beräknat, då i stort sett allt som kan gå fel har gått fel... :(

Men nu tror jag att allt ska fungera igen, även om det än så länge bara är i "fabriksinställning"; så att säga - med andra ord, inställningarna är inte rätt, utan det är fortfarande mycket som måste ställas in.

Citat från: Goliat skrivet 31 juli 2022 kl. 20:14:34Tänkte också, borde det inte finnas ett mörkt tema också för oss med problem med synen?
Ja, absolut - men så långt har jag inte kommit än. Men du får gärna se dig för på Simple Machines sajt för teman, för att se om du hittar något passande mörkt tema. :)
https://custom.simplemachines.org/index.php?action=themes
(klicka i "2.1" under "SMF Versions" och sen Apply Filter)

Citat från: TonyTonka skrivet 31 juli 2022 kl. 21:13:41Och kommer de bifogade filerna att fungera sedan igen?
Av någon anledning hade mappen för bifogade filer blivit korrupt i samband med uppgraderingen, men nu tror jag att det ska fungera igen - både de befintliga filerna och att bifoga nya. :)

Lillefot

Designen blev mer annorlunda än jag hade väntat mig. Nåväl, man vänjer sig förr eller senare.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Mathilda Gustafsson

Vad händer med bifogade bilder? Tittade i en av dubbningskollage trådarna där stod det på bilderna att file not found

TonyTonka

Även bilder som är länkade från andra sidor verkar inte visas längre.  :-\
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D