Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Hollywood Classics

Startat av gstone, 17 juni 2020 kl. 11:42:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Hollywood Classics är en serie av fem filmer som släpptes av SF Film på dvd och VHS dessa är
Daffys knasiga äventyr "Elmer med vänner", Daffy Anka  med vänner", "Rosie och charmören", "Karl-Alfred i Högform" och "Katten Felix".

Vet du( Daniel)  vilka rösterna i är dessas fem filmer ? och vilka av dom som även finns på DVD ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Daffys knasiga äventyr och Rosie och charmören har jag här hemma på VHS, så jag kan kolla upp dessa och återkomma vad gäller dubbning och röster. :)

De övriga fyra filmerna i serien (Daffy och hans vänner, Karl-Alfred i högform, Katten Felix och fåglarna och Elmer med nya vänner) saknar jag tyvärr i min samling, så de kan jag inte uttala mig om. :(

Citat från: gstone skrivet 17 juni 2020 kl. 11:42:10
och vilka av dom som även finns på DVD ?
Såvitt jag kan se verkar Svensk Filmindustri bara ha släppt de här sex filmerna på VHS 1997 - jag hittar inget som tyder på att de även skulle ha släppt någon av dem på DVD. Däremot har tydligen Salut Audio & Video i Havnsø i Danmark släppt alla 6 filmerna på DVD 2003; utgåvor som numera är utgångna. Dessa DVD-utgåvor hade danskt, svenskt och norskt tal (inte engelskt), och att döma av Svensk Mediedatabas verkar de vara innehållsmässigt identiska som SFs VHS-utgåvor 1997 (samma kortfilmer). Men då jag tyvärr inte har någon av DVD-filmerna vet jag inte om de har samma svenska dubbning som Svensk Filmindustris utgåvor, eller om det är olika dubbningar.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 juni 2020 kl. 02:02:54
Daffys knasiga äventyr och Rosie och charmören har jag här hemma på VHS, så jag kan kolla upp dessa och återkomma vad gäller dubbning och röster. :)

De övriga fyra filmerna i serien (Daffy och hans vänner, Karl-Alfred i högform, Katten Felix och fåglarna och Elmer med nya vänner) saknar jag tyvärr i min samling, så de kan jag inte uttala mig om. :(
Såvitt jag kan se verkar Svensk Filmindustri bara ha släppt de här sex filmerna på VHS 1997 - jag hittar inget som tyder på att de även skulle ha släppt någon av dem på DVD. Däremot har tydligen Salut Audio & Video i Havnsø i Danmark släppt alla 6 filmerna på DVD 2003; utgåvor som numera är utgångna. Dessa DVD-utgåvor hade danskt, svenskt och norskt tal (inte engelskt), och att döma av Svensk Mediedatabas verkar de vara innehållsmässigt identiska som SFs VHS-utgåvor 1997 (samma kortfilmer). Men då jag tyvärr inte har någon av DVD-filmerna vet jag inte om de har samma svenska dubbning som Svensk Filmindustris utgåvor, eller om det är olika dubbningar.

Jag äger  Elmer med nya vänne på dvd av  Salut Audio & Video i Havnsø i Danmark.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 24 juni 2020 kl. 04:03:27
Jag äger  Elmer med nya vänne på dvd av  Salut Audio & Video i Havnsø i Danmark.
Har den några utsatta dubbcredits?

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 juni 2020 kl. 07:55:17
Har den några utsatta dubbcredits?

Den slutade spela innan filmen var slut, Måste varit en dålig skiva  :-\
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Mathilda Gustafsson

Om dubbningarna nu är gjorda av Sun Studio grundarens brors företag Salut Audio & Video varför är då inte Mikael Roupé med och spelar alla Looney Tunes som han gör i Sun Studio dubbningar?

Repriserar Olli Markenros sin roll som Elmer?

gstone

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 26 oktober 2020 kl. 23:34:44
Om dubbningarna nu är gjorda av Sun Studio grundarens brors företag Salut Audio & Video varför är då inte Mikael Roupé med och spelar alla Looney Tunes som han gör i Sun Studio dubbningar?

Repriserar Olli Markenros sin roll som Elmer?

Nej  Elmer var någon annan, Markenros spelade dock Snurre.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 27 oktober 2020 kl. 12:34:36
Nej  Elmer var någon annan, Markenros spelade dock Snurre.
Det är ju konstigt att det är dubbningar gjorda av Salut Audio & Video men att skådespelarna från Sun Studio inte får reprisera sina roller

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 oktober 2020 kl. 12:45:35
Det är ju konstigt att det är dubbningar gjorda av Salut Audio & Video men att skådespelarna från Sun Studio inte får reprisera sina roller

Ja lite konstigt är det, Men intressant att höra andra tolkningar med ! :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 27 oktober 2020 kl. 12:50:01
Ja lite konstigt är det, Men intressant att höra andra tolkningar med ! :D
Dubbningarna är okej men jag tror nog att Mikael Roupé är bättre som Looney Tunes (speciellt hans Daffy Anka).

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 oktober 2020 kl. 12:51:38
Dubbningarna är okej men jag tror nog att Mikael Roupé är bättre som Looney Tunes (speciellt hans Daffy Anka).
Ja Mikael Roupé e nog den bästa vi har i Sverige

Steffan Rudvall

#11
Citat från: MOA skrivet 27 oktober 2020 kl. 19:16:23
Ja Mikael Roupé e nog den bästa vi har i Sverige
Den bästa vad? Den bästa Daffy eller den bästa skådespelaren?

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 26 oktober 2020 kl. 23:34:44
Om dubbningarna nu är gjorda av Sun Studio grundarens brors företag Salut Audio & Video varför är då inte Mikael Roupé med och spelar alla Looney Tunes som han gör i Sun Studio dubbningar?
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 oktober 2020 kl. 12:45:35
Det är ju konstigt att det är dubbningar gjorda av Salut Audio & Video men att skådespelarna från Sun Studio inte får reprisera sina roller
Det är inte så konstigt som det låter. De sex VHS-utgåvorna med Hollywood Classics släpptes 1997, och det var alltså samma år som Space Jam hade premiär. Såvitt jag vet var det väl först i och med Space Jam som "Sun Studio-rösterna" började förekomma för Looney Tunes-figurerna, efter att det före det var nästintill allenarådande med Mediadubb Internationals röster (Steve Kratz, Johan Hedenberg, m.fl.).

Beroende på när på året som Hollywood Classics-volymerna släpptes är det alltså inte ens givet att Space Jam var färdigdubbad då, även om det i och för sig är troligt då ju Space Jam hade biopremiär redan i februari 1997. Men det kan knappast ha varit givet att man automatiskt skulle använda samma röster som i en spelfilm med animerade inslag, som ju vid det laget inte alls var klart om samma röster skulle användas i fler sammanhang. Dessutom har Space Jam och Hollywood Classics olika dubbregissörer, varför det förmodligen inte var någon som tänkte tanken på att använda röster från Space Jam.

Dessutom kan jag faktiskt inte minnas att Mikael Roupé medverkat i någon dubbning från Salut Audio/Video, men det kan i och för sig bara vara jag som minns fel...

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 oktober 2020 kl. 20:46:36
Det är inte så konstigt som det låter. De sex VHS-utgåvorna med Hollywood Classics släpptes 1997, och det var alltså samma år som Space Jam hade premiär. Såvitt jag vet var det väl först i och med Space Jam som "Sun Studio-rösterna" började förekomma för Looney Tunes-figurerna, efter att det före det var nästintill allenarådande med Mediadubb Internationals röster (Steve Kratz, Johan Hedenberg, m.fl.).

Beroende på när på året som Hollywood Classics-volymerna släpptes är det alltså inte ens givet att Space Jam var färdigdubbad då, även om det i och för sig är troligt då ju Space Jam hade biopremiär redan i februari 1997. Men det kan knappast ha varit givet att man automatiskt skulle använda samma röster som i en spelfilm med animerade inslag, som ju vid det laget inte alls var klart om samma röster skulle användas i fler sammanhang. Dessutom har Space Jam och Hollywood Classics olika dubbregissörer, varför det förmodligen inte var någon som tänkte tanken på att använda röster från Space Jam.

Dessutom kan jag faktiskt inte minnas att Mikael Roupé medverkat i någon dubbning från Salut Audio/Video, men det kan i och för sig bara vara jag som minns fel...
Fast jag tror att Mikael Roupé har dubbat Looney Tunes kortfilmer åt Cartoon Network innan 1997.

Adam Larsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 oktober 2020 kl. 20:46:36
Det är inte så konstigt som det låter. De sex VHS-utgåvorna med Hollywood Classics släpptes 1997, och det var alltså samma år som Space Jam hade premiär. Såvitt jag vet var det väl först i och med Space Jam som "Sun Studio-rösterna" började förekomma för Looney Tunes-figurerna, efter att det före det var nästintill allenarådande med Mediadubb Internationals röster (Steve Kratz, Johan Hedenberg, m.fl.).

Beroende på när på året som Hollywood Classics-volymerna släpptes är det alltså inte ens givet att Space Jam var färdigdubbad då, även om det i och för sig är troligt då ju Space Jam hade biopremiär redan i februari 1997. Men det kan knappast ha varit givet att man automatiskt skulle använda samma röster som i en spelfilm med animerade inslag, som ju vid det laget inte alls var klart om samma röster skulle användas i fler sammanhang. Dessutom har Space Jam och Hollywood Classics olika dubbregissörer, varför det förmodligen inte var någon som tänkte tanken på att använda röster från Space Jam.

Dessutom kan jag faktiskt inte minnas att Mikael Roupé medverkat i någon dubbning från Salut Audio/Video, men det kan i och för sig bara vara jag som minns fel...
Space Jam är från 1995 inte 1997