Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Sesame Street

Startat av TonyTonka, 2 januari 2011 kl. 16:41:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Undrar om denna dubbningen (som för övrigt även förekom på lp-skivor) någonsin funnits på video?


Björn Gustafson - Ernie
Carl Billquist - Bert
Tor Isedal - Stormonstret, Skojaren
Gösta Prüzelius - Grover
Lars Amble - Grodan Kermit
Ernst Günther - Kakmonstret
Per Myrberg - Roosvelt Franklin
Övriga röster bl.a Ingvar Kjellson och Angeta Olsson


Tror den ska ha gått på tv.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Nu är jag inte alltför insatt i Sesame Street, men spontant tycker jag att det där låter som rösterna i SVT:s originaldubb från 1970-talet. Den har mig veterligen aldrig släppts på VHS.

Däremot har ju både SVT1 och Barnkanalen visat repriser av Sesam i omgångar, även på senare år, och jag vet ärligt talat inte om de fortfarande använder samma dubbning eller inte.

Elios

Hur många versioner finns det egentligen av denna? Särskilt på svenska?

Will Siv

#3
Citat från: Elios skrivet 19 december 2021 kl. 17:49:31Hur många versioner finns det egentligen av denna? Särskilt på svenska?
3, typ....

1976 visade SVT original serien med svensk dubbning gjord "in house" ( med utan några fler ändringar ), vet inte hur många avsnitt dubbades, då hette serien "Sesam".


1981 gjorde SVT en egen version av serien ( och kallade den t.o.m "Svenska Sesam" ) med en ny filmad "ramberättelse" som utspelas på en teater och animerade klipp ( ungefär som i "Fem Myror" ) ihopklippt med sketcher från original serien ( Mupparna var bara med i dom, till skillnad från andra utländska versioner av "Sesame" som får med dom i nya scener och kan t.o.m ha nya karaktärer ).

i ramberättelsen medverkade Magnus Härenstam, Nils Eklund och Svante Thuresson m.fl.


Nån gång under tidiga 2000-talet ( vet tyvärr inte när ) visade SVT original serien med "nya" avsnitt ( som alltså inte hade visats i Sverige innan ) och med ny dubbning.


2012 vissades "Lek med mig i Sesam" på Barnkanalen ( som blandar äldre klipp av serien med nya inslag ).


sen har vissa inslag från "Sesame Street" visats som egna serier på Barnkanalen: "Bert & Ernie på nya äventyr", "Super Groover 2.0" och "Räkna med Greven"


här står det mer:
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=638.30

https://muppet.fandom.com/wiki/Sweden

Steffan Rudvall

Citat från: Will Siv skrivet 18 januari 2023 kl. 20:57:303
Är det bara tre? Först var det väl på 70-talet där det gick dubbat och sen kom Svenska Sesam på 80-talet. Men sen finns det också något från 80-talet där Magnus först tog över som Kermit plus Play with Me Sesame som dubbats på sena 2000-talet...

Will Siv

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 januari 2023 kl. 21:00:58Är det bara tre? Först var det väl på 70-talet där det gick dubbat och sen kom Svenska Sesam på 80-talet. Men sen finns det också något från 80-talet där Magnus först tog över som Kermit plus Play with Me Sesame som dubbats på sena 2000-talet...
jag höll på att skriva i mer detalj om dom olika versionerna medan du svarade, men när skulle lägga till det blev nåt fel  :-\

Steffan Rudvall

Citat från: Will Siv skrivet 18 januari 2023 kl. 21:15:35jag höll på att skriva i mer detalj om dom olika versionerna medan du svarade, men när skulle lägga till det blev nåt fel  :-\
Sorry...

Elios

Citat från: Will Siv skrivet 18 januari 2023 kl. 20:57:303, typ....

1976 visade SVT original serien med svensk dubbning gjord "in house" ( med utan några fler ändringar ), vet inte hur många avsnitt dubbades, då hette serien "Sesam".


1981 gjorde SVT en egen version av serien ( och kallade den t.o.m "Svenska Sesam" ) med en ny filmad "ramberättelse" som utspelas på en teater och animerade klipp ( ungefär som i "Fem Myror" ) ihopklippt med sketcher från original serien ( Mupparna var bara med i dom, till skillnad från andra utländska versioner av "Sesame" som får med dom i nya scener och kan t.o.m ha nya karaktärer ).

i ramberättelsen medverkade Magnus Härenstam, Nils Eklund och Svante Thuresson m.fl.


Nån gång under tidiga 2000-talet ( vet tyvärr inte när ) visade SVT original serien med "nya" avsnitt ( som alltså inte hade visats i Sverige innan ) och med ny dubbning.


2012 vissades "Lek med mig i Sesam" på Barnkanalen ( som blandar äldre klipp av serien med nya inslag ).


sen har vissa inslag från "Sesame Street" visats som egna serier på Barnkanalen: "Bert & Ernie på nya äventyr", "Super Groover 2.0" och "Räkna med Greven"


här står det mer:
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=638.30

https://muppet.fandom.com/wiki/Sweden
Den förta är det den där John Harryson och Peter Harryson spelar Ernie och Bert? Eller var det den på 80-talet som Steffan Rudvall nämnde? ??? ??? ??? ???

Erik Friman

Citat från: Will Siv skrivet 18 januari 2023 kl. 20:57:30Nån gång under tidiga 2000-talet ( vet tyvärr inte när ) visade SVT original serien med "nya" avsnitt ( som alltså inte hade visats i Sverige innan ) och med ny dubbning.
Den visades även tidigast 1996-1998 i SVT. Seriens originaltiteln är Open Sesame, om det är en omgjord serie som använder sketcherna från originalserien.

Citat från: Elios skrivet 19 januari 2023 kl. 08:36:23Den förta är det den där John Harryson och Peter Harryson spelar Ernie och Bert? Eller var det den på 80-talet som Steffan Rudvall nämnde? ??? ??? ??? ???
Den från 80-talet.

gstone

Det kankse är dags för en ny duubbning av Sesame Street ?

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Oskar

Citat från: gstone skrivet 19 januari 2023 kl. 11:41:22Det kankse är dags för en ny duubbning av Sesame Street ?
Det beror på om ljudbanden på orginaldubbning om är spara eller ljudbanden från orginaldubbning är bra skick eller inte.

Will Siv

Citat från: Elios skrivet 19 januari 2023 kl. 08:36:23Den förta är det den där John Harryson och Peter Harryson spelar Ernie och Bert? Eller var det den på 80-talet som Steffan Rudvall nämnde? ??? ??? ??? ???
John spelade Bert, Peter spelade Ernie.

Elios

Citat från: Will Siv skrivet 19 januari 2023 kl. 14:27:54John spelade Bert, Peter spelade Ernie.
Den kom på 80-talet då. Hur gammal är du då? 

Will Siv


Elios

Citat från: Will Siv skrivet 19 januari 2023 kl. 20:27:04se mitt svar här:
 Favorit film(eller filmer) från året ni föddes ? - Sida 2 - Filmer och TV-serier - Dubbningshemsidans forum
Jag menar hur gammal var du då? ^^