Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Konflikten med Andreas Nilsson

Startat av Mathilda Gustafsson, 10 januari 2024 kl. 09:29:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 januari 2024 kl. 01:17:38Det är nog en troligare kandidat, ja - inte minst med tanke på tidsperioden (den bör ha gjorts 1995), medan Porco Rosso sannolikt gjordes vintern/våren 1996. Även Brisby och NIMHs hemlighet verkar ju vara ovanligt påkostad för att vara en TV-dubbning.
När jag tänker efter så är han väl med i Det var en gång en skog också fast den är ju dubbad för VHS och har väl ingen "svår roll".

BPS

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 januari 2024 kl. 12:32:09När jag tänker efter så är han väl med i Det var en gång en skog också fast den är ju dubbad för VHS och har väl ingen "svår roll".
Han är ju med i Varning för Taz! också som jag vill minnas gick i Warnertimmen runt 1994.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 januari 2024 kl. 12:32:09När jag tänker efter så är han väl med i Det var en gång en skog också fast den är ju dubbad för VHS och har väl ingen "svår roll".
Det är sant - hur har han då egentligen hunnit med att vara borta från Mediadubb Internationals dubbningar i ett par års tid...? Det var en gång en skog kom ju ut på VHS 1994, och borde ju inte vara dubbad så långt före det - och vi vet ju som sagt att han var med i säsong 9 av Smurfarna, som gissningsvis bör ha dubbats 1992 eller nånstans därikring.

Så när var då egentligen tidsperioden när han var "borta" och inte anlitades...? Jag får det inte riktigt att gå ihop tidsmässigt... ???

Citat från: BPS skrivet 11 januari 2024 kl. 12:37:12Han är ju med i Varning för Taz! också som jag vill minnas gick i Warnertimmen runt 1994.
Varning för Taz! ingick ursprungligen i programblocket Whats Up Doc på TV1000, som att döma av KBs tidningstjänst verkar ha börjat sändas hösten 1993 - det första som ser ut som tablåtexter verkar komma från september 1993.

Om vi förutsätter att serien ingick redan från början i det blocket, vilket jag tror att den gjorde (tillsammans med Batman), bör det alltså innebära att både Varning för Taz! och Batman bör ha börjat dubbas runt sena våren och sommaren 1993.
(Whats Up Doc var i stort sett samma programblock som senare togs över av TV4 och döptes om till Warnertimmen)

Steffan Rudvall

Då måste de där åren Andreas Nilsson pratade om egentligen vara månader då Lasse Svenssons Media Dubb blev uppköpt 1992 och han medverkade i dubbnigar hos MediaDubb International dem 1993...

Daniel Hofverberg

#19
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 januari 2024 kl. 13:31:58Då måste de där åren Andreas Nilsson pratade om egentligen vara månader då Lasse Svenssons Media Dubb blev uppköpt 1992 och han medverkade i dubbnigar hos MediaDubb International dem 1993...
Eller så är uppehållet senare än vi har trott, så att det var någon gång efter 1995...?

Det är ju också tänkbart att någon eller några dubbningar som officiellt har tillskrivits Mediadubb International i själva verket gjordes av Eurotroll, då vi ju vet att de då och då lejde varandra när de inte själva hann med.

Det är med andra ord inte säkert att allt vi tror att Mediadubb International dubbade verkligen gjordes av dem.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 januari 2024 kl. 13:34:51Eller så är uppehållet senare än vi har trott, så att det var någon gång efter 1995...?

Det är ju också tänkbart att någon eller några dubbningar som officiellt har tillskrivits Mediadubb International i själva verket gjordes av Eurotroll, då vi ju vet att de då och då lejde varandra när de inte själva hann med.

Det är med andra ord inte säkert att allt vi tror att Mediadubb International dubbade verkligen gjordes av dem.
Man undrar ju dock hur relationerna mellan Mediadubb International och Eurotroll såg ut då. Lasse Svensson hade ju blivit tvingad att sälja sitt Media Dubb...

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 januari 2024 kl. 14:53:43Man undrar ju dock hur relationerna mellan Mediadubb International och Eurotroll såg ut då. Lasse Svensson hade ju blivit tvingad att sälja sitt Media Dubb...
Ja, det är lite förvånansvärt att de så ofta samarbetade och skickade jobb till varandra - man kan ju tycka att Lasse inte borde ha varit överförtjust i Mediadubb International...

Men han kände väl i och för sig personalen där och kanske litade på dem, så han kan väl ha ansett att det inte var personalens fel hur ledningen och dess ägare agerade.

BPS

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 januari 2024 kl. 14:53:43Man undrar ju dock hur relationerna mellan Mediadubb International och Eurotroll såg ut då. Lasse Svensson hade ju blivit tvingad att sälja sitt Media Dubb...
Lasse Svensson beskrivs som väldigt trevlig och snäll, han accepterade bara att han var tvungen att starta nytt när de köpte upp Media Dubb. Många av dem som han själv anställde var ju kvar på Mediadubb International så därför är det förståeligt att det har samarbetat. Det är ju trots allt inte ägarna som ska samarbeta.

BPS

Jag känner självklart inte till alla dubbningar han varit med i men kan det vara så att den här konflikten hände i samband med att han började dubba mer hos KM Studio och tog över helt som Kalle Anka?