Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Raya och Den Sista Draken (2021)

Startat av Disneyfantasten, 25 augusti 2019 kl. 08:12:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 maj 2021 kl. 14:47:32
Disney har följande krav på vilka filmer som får räknas som numrerade "Klassiker";
- ska vara animerad
- ska vara biovisad
- ska vara en långfilm
- ska vara den första i sitt slag (en uppföljare kan alltså aldrig bli en "klassiker")
- ska vara producerad av Walt Disney Animation Studios

Plus den sista och viktigaste (men oskrivna) regeln:
- Disney äger rätt att efter eget gottfinnande följa eller strunta i ovanstående krav, samt att modifiera kraven precis som det för stunden passar dem.  ;)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 maj 2021 kl. 14:47:32
Dinosaurier (2000; nr 39 i USA) räknas inte i Europa för att den är datoranimerad och på den tiden var länge ett av kraven att alla skulle vara handritade, men kravet försvann från huvudkontoret i Storbritannien 2005 när studion berättade att det inte längre skulle produceras fler handritade långfilmer (förutom då Prinsessan och Grodan som kom ut 2009) vilket gjorde att de snabbt behövde hitta en ersättare, att sätta tillbaka Dinosaurier visste de var omöjligt eftersom då hade listans numrering förstörts och beslöt därför istället att Vilddjuren (2006) fick bli den bästa lösningen på problemet... (dock är Vilddjuren egentligen producerad av ett helt annat företag som hette C.O.R.E. Animation, Disney hjälpte endast till med dennes distribution och har ingenting alls med filmens utveckling att göra)

Nalle Puhs Film Nya Äventyr i Sjumilaskogen (2011; nr 51 i USA) blev en stor flopp över hela världen vilket gjorde att huvudkontoret i Storbritannien inte längre ansåg att kostnaderna för filmens marknadsföring som "Klassiker" i Europa var lönsamma och hoppade därför över den...

Att Frost 2 (2019; nr 58 i USA) räknas inte i Europa för att den är en uppföljare...

Men nu när ännu en Walt Disney Animation Studios långfilm direkt efter Frost 2 utesluts så vet jag inte vad jag ska ta vägen...

Disney har följande krav på vilka filmer som får räknas som numrerade "Klassiker";
- ska vara animerad
- ska vara biovisad
- ska vara en långfilm
- ska vara den första i sitt slag (en uppföljare kan alltså aldrig bli en "klassiker")
- ska vara producerad av Walt Disney Animation Studios

Men som bekant finns ju ingen regel utan undantag, vissa filmer (däribland flera av de som kom ut 1943-1949) räknas som klassiker utan att vara egentliga långfilmer, vissa filmer (däribland Mary Poppins) benämns av en eller annan anledning som "klassiker" trots att de saknar numrering...
Den är nog inte utesluten som klassiker men på grund av det neutrala omslaget som ska funka i flera länder har Disney nog bara struntat att lägga dit klassiker märket.

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 maj 2021 kl. 16:18:26
Den är nog inte utesluten som klassiker men på grund av det neutrala omslaget som ska funka i flera länder har Disney nog bara struntat att lägga dit klassiker märket.

Nej, jag har fått bekräftat från Disneys svenska kontor att den inte ska räknas som klassiker.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 maj 2021 kl. 16:23:35
Nej, jag har fått bekräftat från Disneys svenska kontor att den inte ska räknas som klassiker.

Oklart varför dock, två filmer från samma animationsstudio i rad som utesluts, hur vanligt är det egentligen...

Varför de dessa tre gånger inte oroat sig om möjliga konsekvenser om listans numrering är det tyvärr ingen som vet, men förhoppningsvis så blir det ändå bra i slutändan...

Steffan Rudvall

De kanske inte räknar den som en klassiker eftersom att den kom ut på Disney + med premier access.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 maj 2021 kl. 19:48:20
De kanske inte räknar den som en klassiker eftersom att den kom ut på Disney + med premier access.

Fast den hade biopremiär exakt samma dag...

Om man utgår från din teori så är allt det här sabla Covid-19 virusets fel!

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 maj 2021 kl. 20:03:28
Fast den hade biopremiär exakt samma dag...

Om man utgår från din teori så är allt det här sabla Covid-19 virusets fel!
Den hade biopremiär men jag antar att det inte var så många som gick på den.

Mathilda Gustafsson

Är det någon som äger denna på DVD eller blu-ray än?

Steffan Rudvall

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 18 maj 2021 kl. 12:03:41
Är det någon som äger denna på DVD eller blu-ray än?
Jag, idag efter jobbet ska jag gå och köpa den till min yngsta dotter som är väldigt taggad på att se den.

Anders M Olsson

#309
Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 18 maj 2021 kl. 12:03:41
Är det någon som äger denna på DVD eller blu-ray än?

Jag har beställt den hos Discshop, men den är inte skickad ännu. De verkar faktiskt inte ens ha fått in den på lager, vilket är lite märkligt. De brukar alltid få in nya releaser minst några dagar i förväg så att de kan skicka ut förbeställningar så att kunderna har dem på releasedagen.

Fast nu, med Postnords nya "förbättrade" service, är det förstås inte alltid det fungerar ens om paketen är skickade i mycket god tid...  :(

Mathilda Gustafsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet 18 maj 2021 kl. 12:13:44
Jag har beställt den hos Discshop, men den är inte skickad ännu. De verkar faktiskt inte ens ha fått in den på lager, vilket är lite märkligt. De brukar alltid få in nya releaser minst några dagar i förväg så att de kan skicka ut förbeställningar så att kunderna har dem på releasedagen.

Fast nu, med Postnords nya "förbättrade", service är det förstås inte alltid det fungerar ens om paketen är skickade i mycket god tid...  :(
Min arbetskollega var på ICA Maxi imorse och såg den så just nu kanske den bara finns att köpa i fysiska butiker.

Simon Axelsson

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 18 maj 2021 kl. 12:20:36
Min arbetskollega var på ICA Maxi imorse och såg den så just nu kanske den bara finns att köpa i fysiska butiker.

Nej, den går att köpa på CDON. Den går alltså att köpa på betydligt fler ställen än bara fysiska butiker och affärer.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Steffan Rudvall

Jag äger den nu och här kommer credits.


Simon Axelsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 maj 2021 kl. 18:19:47
Jag äger den nu och här kommer credits.

Utifrån de där kan vi väl då konstatera att filmen inte har några övriga röster... eller?
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Steffan Rudvall

Citat från: Simon Axelsson skrivet 18 maj 2021 kl. 18:51:41
Utifrån de där kan vi väl då konstatera att filmen inte har några övriga röster... eller?
Övriga röster borde det ju finnas men i alla fall inga som har crediterats.